Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere menn snakker veldig ofte om dere selv i jeg form også når dere egentlig omtaler forhold hvor det er mer korrekt å si "vi". Som feks at du og en annen har gjort noe sammen, så snakker dere fremdeles om det i "jeg" form.

Jeg har vært på cafe, jeg skal på tur, jeg har en båt, når det egentlig er mannen og kvinnen som har gjort eller har ting sammen.

Betyr det noe fra eller til for dere når dere i stedet begynner å snakke om "vi" i slike sammenhenger i stedet for jeg? Tenker på når dere har gjort ting sammen med en av det annet kjønn. Betyr det å snakke i vi form og ikke jeg form at dere legger mer i forholdet til denne personen enn når dere snakker i jeg form?

Anonymkode: 74293...85c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har jeg faktisk diskutert på en venninnekveld. Man kan nesten definere hvor engasjert fyren er i forholdet basert på om det brukes vi eller jeg. Avhengig av hvor man er i forholdet var vell konklusjonen at de som bruker "jeg" anser seg gjerne som "sjefen" i forholdet, evt. litt selvsentrert, og strekker ikke alltid til for å se partnerens behov. De fyrene som bruker "vi" engasjerer seg gjerne mer i forholdet, og støtter seg mer på partnerens meninger 

• Liker 3
Skrevet
MissDarcy skrev (1 time siden):

Dette har jeg faktisk diskutert på en venninnekveld. Man kan nesten definere hvor engasjert fyren er i forholdet basert på om det brukes vi eller jeg. Avhengig av hvor man er i forholdet var vell konklusjonen at de som bruker "jeg" anser seg gjerne som "sjefen" i forholdet, evt. litt selvsentrert, og strekker ikke alltid til for å se partnerens behov. De fyrene som bruker "vi" engasjerer seg gjerne mer i forholdet, og støtter seg mer på partnerens meninger 

Syns dere at når menn sier vi, så er de seriøse i forholdet?

Anonymkode: 74293...85c

Skrevet

Dette handler ikke bare om kvinner vs menn, eller engasjert vs uengasjert i forholdet. Det handler også om stil. Noen snakker mer om sin egen opplevelse selv om de er lojal i relasjonen. Selv om jeg var på fjellet med kjæresten, kunne jeg funnet på å si til folk at jeg var på det fjellet. 

Men ja, da eksen min som alltid snakka om "vi", begynte å prate om hva "han" ville gjøre (drømte om å bo i og jobbe fra en båt) uten å spørre hva jeg syntes om det eller si hvordan jeg kom inn i bildet, tok jeg det som et rødt flagg. Og da en kompis skreiv et reisebrev fra ferien han tok med kjæreste og stebarn, og de ikke var bipersoner i den teksten en gang, skjønte jeg at han ikke så på dem som viktige og at det kom til å bli slutt. 

Anonymkode: 9d32d...047

• Liker 2
Skrevet

Absolutt, damer "vi"er seg jo også, jeg merker veldig godt på venninnene mine når relasjonene deres gikk fra jeg og han vs. vi skal, og vi tenker, og vi føler :)

Jeg og merket meg det når samlivet gikk skeis, det var en stund før bruddet kom at "jeg"et dukket opp

Men til ABs svar, hvis du prøver å definerer engasjementet til en ny partner basert på om han "vi"er seg, så blir det feil utgangspunkt. Enkelte fyrer bruker "vi"et for å få deg mer engasjert, tidlig i datingfasen er det så godt som ett rødt flagg for meg. Men det kan og være ett tegn på at man føler seg trygg i relasjonen, 

Skrevet

Sier "jeg", uansett om jeg elsker han. Synes det er så idiotisk når damer begynner med det der "vi-opplegget". Ekstremt behov for å demonstrere at man er et par.
F.eks når noen spør meg, hva skal du i julen? Da svarer jeg, jeg skal til mine foreldre. Selv om han skal være med - er jo ikke det de spør etter

Anonymkode: 46efa...153

Skrevet

Jeg digger når crushet mitt snakker om "vi" og "oss" i så mange ulike sammenhenger, både når han og jeg er alene og til venner. Jeg gjør det også, nå er vi liksom blitt vant til det. 

Jeg er ikke bortskjemt med tillit og trygghet fra oppvekst eller voksenliv, og det er ikke han heller. Jeg vet ikke hva han egentlig tenker, men for meg oppleves det så utrolig trygt og fint, samtidig som jeg blir livredd av tanken på at det kan komme til å ta slutt en dag.

Anonymkode: a2a51...48e

Skrevet

Jeg bruker som oftest vi når jeg referer til felles aktiviteter e.l. - vi var på stranden, vi skal i familieselskap osv. Synes det faller naturlig for å skille det fra ting man gjør alene, f.eks. "jeg var på jobbtur". 

Det jeg derimot synes er rart er når damer bruker vi om preferanser, f.eks. "vi er ikke så glad i pizza" - når de egentlig snakker om sine egne preferanser. De fremstiller det slik som at de og partner er 100% enig i alt, som i sær blir dumt når man vet det ikke stemmer.

Anonymkode: c78fb...0b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...