AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #1 Skrevet 1. februar 2022 Min kjæreste er ungdomsskolelærer og har det veldig travelt i jobben sin. Nå har han testet positivt for korona (siden jeg har det også), og han sier at selv om han er syk og i dårlig form så må han lage vikaropplegg for hver dag han er borte fra jobb. Jeg tenker at dette er jo helt tullete for er man syk så skal man ikke holde på med jobbrelaterte ting, og en vikar i ungdomsskolen må jo klare å tråkle sammen et undervisningsopplegg selv når hen vet hva elevene holder på med i pensum? Hva om min kjæreste blir så syk at han ikke klarer å gjøre noe som helst? Fungerer det sånn i ungdomsskolen? P.s han er sur for at han ble smittet av meg for dette gir han bare stress. Han har ikke tid til å ha Corona sier han. Anonymkode: c2f4b...c32
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #2 Skrevet 1. februar 2022 Er han syk, er han syk. Anonymkode: 6119e...384
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #3 Skrevet 1. februar 2022 Ja ved kortvarig fravær trengs nok det. Hvis en er så syk at en ikke får til det må en jo kontakte sjefen sin. Anonymkode: f738f...96f 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #4 Skrevet 1. februar 2022 Nei, vikar får betalt for for og etterarbeid, så det stemmer ikke. Men mange lærere føler at de må - men det må de ikke. De undergraver yrket sitt ved å gjøre det. Anonymkode: 0a2d3...0c7 9 1
eller Skrevet 1. februar 2022 #5 Skrevet 1. februar 2022 Det er vanlig at lærere leverer vikaropplegg ved korttidsfravær, også sykdom. 12
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #6 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja ved kortvarig fravær trengs nok det. Hvis en er så syk at en ikke får til det må en jo kontakte sjefen sin. Anonymkode: f738f...96f Det gjør man jo ved å melde seg syk. Og er man syk skal man ikke jobbe og lage opplegg. Anonymkode: 0a2d3...0c7
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #7 Skrevet 1. februar 2022 eller skrev (Akkurat nå): Det er vanlig at lærere leverer vikaropplegg ved korttidsfravær, også sykdom. Men det skal man faktisk ikke gjøre. Man ødelegger for andre lærere og yrkesutøvelsen ved å gjøre det. Årsplan/ukeplan bør holde i massevis. Anonymkode: 0a2d3...0c7 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #8 Skrevet 1. februar 2022 eller skrev (1 minutt siden): Det er vanlig at lærere leverer vikaropplegg ved korttidsfravær, også sykdom. Dette Anonymkode: 2dd73...7d8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #9 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette Anonymkode: 2dd73...7d8 🙄 Anonymkode: 0a2d3...0c7
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #10 Skrevet 1. februar 2022 Ja, det må man. På alle trinn i grunnskolen. Og det er nettopp for at vikaren skal vite "hvor de er i pensum ". Hvem ellers skal fortelle vikaren hva elevene holder på med? Vikarene kommer jo rett før timen starter, og vet ofte ikke hvilken bok de skal ha. Det er kjempekjipt, men en del av jobben. Hilsen lærer Anonymkode: 90374...fdf 9
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #11 Skrevet 1. februar 2022 Min far er lærer og når enten han er syk eller skal være vikar for en kollega er Dee vanlig å få/gi en melding med informasjon om hvilket emne man holder på med, hvilke sider i læreboka, om det er prosjekt elevene jobber med, om noe skal leveres inn, om det er prøve, osv, slik at vikar har noe å forholde seg til. Så må vikar lage et opplegg for timen. Anonymkode: f4cb5...77f 2
Tone83 Skrevet 1. februar 2022 #12 Skrevet 1. februar 2022 Det er vanlig å jobbe i den grad man klarer hvis det ikke gjør en sykere/verre. Er man for syk til å klare det, så skal man ikke jobbe.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #13 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det må man. På alle trinn i grunnskolen. Og det er nettopp for at vikaren skal vite "hvor de er i pensum ". Hvem ellers skal fortelle vikaren hva elevene holder på med? Vikarene kommer jo rett før timen starter, og vet ofte ikke hvilken bok de skal ha. Det er kjempekjipt, men en del av jobben. Hilsen lærer Anonymkode: 90374...fdf Det er jo derfor man har halvårsplan, ukeplan osv. Det er ikke en del av jobben. Anonymkode: 0a2d3...0c7 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #14 Skrevet 1. februar 2022 Hvis han er i god nok form til å klare det, så hvorfor ikke? Når en liten innsats fra ham hjemmefra sparer vikaren for masse stress og gir bedre opplegg for elevene? Hvorfor nekte kun av prinsipp? Men er han i slik form at han ikke klarer å gjøre det, så får vikaren/ledelsen/elevene forholde seg til det og gjøre det beste ut av det.. Anonymkode: 8dde9...8a9 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #15 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo derfor man har halvårsplan, ukeplan osv. Det er ikke en del av jobben. Anonymkode: 0a2d3...0c7 Det kan du si. Men de færreste vikarene har tilgang til disse planene, og de får som regel beskjed kort tid før de skal på jobb, om å møte på jobb. Sykefravær oppstår jo akutt. Da er det best for alle parter, at jeg skriver ned hvilket fag de skal ha, hvilken bok de skal ha, og hvilke sider de skal jobbe med. Evt aktiviteter. Biir en mest mulig produktiv dag. Anonymkode: 90374...fdf 7
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #16 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor nekte kun av prinsipp? Er man syk så er man syk. En vanlig plan for hvor man er i undervisningen er nok. Vikar får betalt for planlegging. Lærere får aldri bedre arbeidsvilkår om de hele tiden jobber mer enn de skal og tar på seg mer enn de skal. Anonymkode: 0a2d3...0c7 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #17 Skrevet 1. februar 2022 Ts her. Han snakker om jobben sin som om han er uerstattelig og har verdens viktigste stilling. Jeg sier han må tenke på seg selv og gi litt mer faen. Pga korona på skolen har de digital undervisning. Anonymkode: c2f4b...c32 1
applestories Skrevet 1. februar 2022 #18 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg tenker at dette er jo helt tullete for er man syk så skal man ikke holde på med jobbrelaterte ting, og en vikar i ungdomsskolen må jo klare å tråkle sammen et undervisningsopplegg selv når hen vet hva elevene holder på med i pensum? Vet vikaren hva elevene holder på med i pensum? Jeg jobbet som lærervikar i noen år, uten relevany utdanning, og hadde alt fra gym i 1. til matte i 10. klasse. Ofte fikk jeg en melding kl. 7.30 med spørsmål om jeg kunne være der til 8.45, og fikk da fem minutter på å forberede meg. Her vet man om fraværet i god tid, da bør en vikar få tid til å lage et opplegg, ikke bare de vanlige minuttene til "for- og etterarbeid". Jeg ville ikke forventet et undervisningsopplegg fra noen som er syk, men noen setninger om hva man planla å gå gjennom satt jeg pris på. En lærervikar i ungdomsskolen er ikke nødvendigvis en lærer, eller noen med mye erfaring. 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #19 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan du si. Men de færreste vikarene har tilgang til disse planene, og de får som regel beskjed kort tid før de skal på jobb, om å møte på jobb. Sykefravær oppstår jo akutt. Da er det best for alle parter, at jeg skriver ned hvilket fag de skal ha, hvilken bok de skal ha, og hvilke sider de skal jobbe med. Evt aktiviteter. Biir en mest mulig produktiv dag. Anonymkode: 90374...fdf Erfaringsmessig gjør sjelden vikarene alt man skriver opp, uansett. Planene skal være tilgjengelig digitalt, på læringsplattformen skolen bruker. Anonymkode: 0a2d3...0c7
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #20 Skrevet 1. februar 2022 På min jobb er det ikke vanlig at elevene jobber så veldig avansert når de har vikar ved kortidsfravær. De skal typ lese noen sider og svare på tilhørende oppgaver i boka. Vikaren trenger i hvert fall ikke å stå og undervise, med mindre han/hun har lyst. Man klarer veldig fint å gi beskjed om hvilket kapittel man holder på når man er syk. Ved langtidsfravær leies det inn en vikar som setter seg bedre inn i hva elevene driver med. Anonymkode: 1ac61...33a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå