Gå til innhold

Hvordan er dialektene i Vestfold?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en jente fra Lillehammer og er veldig interessert i fylket Vestfold. Så jeg lurer på: Hvordan er dialektene de snakker i de forskjellige stedene og kommunene i fylket? Jeg har hørt at i den nordre delen av Vestfold, sånn Horten og Holmestrand, der snakker de omtrent akkurat helt vanlig som i Oslo og Bærum, mens sør i fylket, sånn Tønsberg, Sandefjord og Larvik, der snakker de litt bredere, de sier "guttær", "bilær" og "fævlær" og sånt. Stemmer det? Jeg har også hørt at bygdene i indre Vestfold også har bredere dialekt enn byene langs kysten, stemmer det også?

Anonymkode: 177bb...20a

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1553623-hvordan-er-dialektene-i-vestfold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei. Jeg er en jente fra Lillehammer og er veldig interessert i fylket Vestfold. Så jeg lurer på: Hvordan er dialektene de snakker i de forskjellige stedene og kommunene i fylket? Jeg har hørt at i den nordre delen av Vestfold, sånn Horten og Holmestrand, der snakker de omtrent akkurat helt vanlig som i Oslo og Bærum, mens sør i fylket, sånn Tønsberg, Sandefjord og Larvik, der snakker de litt bredere, de sier "guttær", "bilær" og "fævlær" og sånt. Stemmer det? Jeg har også hørt at bygdene i indre Vestfold også har bredere dialekt enn byene langs kysten, stemmer det også?

Anonymkode: 177bb...20a

"jeg trur at noen i Larvik, der jeg er fra, snakkær litt bræiære enn andre, særlig foreldregenerasjonen og enkelte grupper. Jeg kanke snakke for alle, men de eksemplene du skriver i hi, er ihvertfall brukt i min familie og alle jeg kjenner fra Larvik, det er typisk å ha æ endingær i alt, alle eldre ihvertfall sier fævlær, pælær, bærslihallen istede for bergslihallen, stæia istede for stige, og bord, ord har retrofleks L lyd, samtidig trujæ at blant noen, særlig vi som er yngre eller har fløtta uta byn får en litt utvanna dialekt.. Jeg mærkær sjøl at når jeg skriver det her, at det er veldig annerledes fra sånn jeg snakkær nå, men samtidig veldig likt slik mamma snakkær.. Draru te Larvik hører du veldig fort at måten folk snakkær på er ganske annerledes ifra Oslo dialekt, men ja, som jeg sier, med litt variasjoner "

Dette er altså et eksempel på Larviksdialekt, jeg vet at det er imot reglene å skrive på dialekt, men det er bare et eksempel 😅 det er jo ingen fra Larvik som skriver sånn til vanlig... 

Anonymkode: 4ae64...bd6

Hva som er bredt er litt ulikt i fylket. Jeg er oppvokst ved kysten og hadde litt a-endinger når jeg dro for å studere i en større by. Når jeg kom dit på 90-tallet trodde alle der at jeg var fra Oslo/Bærum.  Jeg kan høre litt forskjell på ulike deler av Vestfold, men det er fordi jeg er derfra, spesielt om de er på min egen alder. På yngre er det mer utvannet som også andre sier. 

Det kommer nok litt an på om du er innflytter/familien er innflyttere hvor bredt du snakker.   

Hvor mye bilær, båtær er litt ulikt og er nesten mer sosiolekt en dialekt.  Ho/Hu/Hun skiller litt mer. Du ville ikke finne "ho" i Tønsberg og nordover langs kysten. 

Det største skillet har ikke gått sør/nord - men kyst/bygd  dvspå hvilken side av E18 man bor.  

https://no.wikipedia.org/wiki/Vestfoldmål   Fra å være oppvokst ved Tønsberg er det ikke mye av disse dialektordene jeg har brukt.  (jeg har bodd på "riktig" side av E18.  

Anonymkode: 7f551...7bc

Vestfolddialekten er definitivt en egen dialekt (evt. egne dialekter om man skal være veldig detaljfokusert), men som flere skriver så varierer det i hvor stor grad den blir brukt. Det som betyr mest for hvor mye dialekt man prater er alder (eldre prater mer dialekt enn yngre), geografi (mer dialekt i innlandet enn kysten, og langs kysten er det mer dialekt i sør enn i nord) og sosioøkonomisk status (bønder og arbeidere snakker mer dialekt enn middelklasse og oppover). Det finnes selvsagt masse unntak. Men generelt er det sånn at en eldre person fra Høyjord eller Ramnes vil snakke mye bredere enn en ung person fra Tønsberg eller Holmestrand.

Anonymkode: 4b86a...e2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...