Gå til innhold

Hvorfor i helvete kunne de ikke fjerne munnbind påbudet!!???!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det kun påbudt der man ikke klarer å holde avstand, så hvis man går inn for det så kan man holde avstand og slippe munnbind. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Morten1 skrev (1 minutt siden):

Nå er det kun påbudt der man ikke klarer å holde avstand, så hvis man går inn for det så kan man holde avstand og slippe munnbind. 

Fåtallet holder avstand. Skulle nesten tro de gikk oppi deg med vilje. Eller kanskje er 50 cm blitt den nye meteren. 

• Liker 8
Skrevet
EtLiteTroll skrev (21 minutter siden):

Hvis jeg kan ungå at 80 år gamle Gladys, eller Bjørn på cellegift, får korona på butikken fordi jeg går med ukjent smitte, så bruker jeg gladelig munnbind de minuttene jeg er på butikken. Nordmenn elsker å sutre om alt og ingenting. I New York er de kjempeflinke med bruk av munnbind, ikke mye klaging der. Der bryr de seg faktisk om hverandre. Fy faen så kalde folk i Norge skal være. Sitter med olje langt opp i rævva og tåler ikke det minste motgang her i livet. 

Jeg "sutrer" over at folk bruker dem feil, da munnbind som brukes feil er i mot sin hensikt, ifølge fagfolk. Vet du om de i New York er flinkere til riktig bruk enn det vi er? Ser for meg at det er mange som krøller de sammen i lomma for gjenbruk der også. Og hvor lurt er egentlig munnbind da? 

• Liker 6
Skrevet
nordnorsk skrev (Akkurat nå):

Jeg "sutrer" over at folk bruker dem feil, da munnbind som brukes feil er i mot sin hensikt, ifølge fagfolk. Vet du om de i New York er flinkere til riktig bruk enn det vi er? Ser for meg at det er mange som krøller de sammen i lomma for gjenbruk der også. Og hvor lurt er egentlig munnbind da? 

Regner med de heller smitter seg selv da, framfor å smitte tilfeldige i butikken om de selv går med ukjent smitte. 

• Liker 7
Skrevet

Går aldri med munnbind med unntak hvis jeg må hos lege eksempelvis.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
EtLiteTroll skrev (6 minutter siden):

Regner med de heller smitter seg selv da, framfor å smitte tilfeldige i butikken om de selv går med ukjent smitte. 

Når man krøller sammen munnbindet så får man eventuell smitte på fingrene. Det sprer seg lett. Man utsetter ikke bare seg selv. Ikke tro alle er like flinke til å desinfisere seg heller...

Endret av nordnorsk
  • Liker 3
Skrevet
nordnorsk skrev (3 minutter siden):

Når man krøller sammen munnbindet så får man eventuell smitte på fingrene. Det sprer seg lett. Man utsetter ikke bare seg selv. Ikke tro alle er like flinke til å desinfisere seg heller...

De som gidder å bruke munnbind er ofte de samme som gidder å sprite hendene, og så er det større sjans bli smittet gjennom luft enn via berøring. Sier de hvertfall. 

• Liker 3
Skrevet

Munnbind er meningsløst. Jeg har slutta å bruke det.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja det er totalt bullshit. 

• Liker 5
Skrevet
EtLiteTroll skrev (2 minutter siden):

De som gidder å bruke munnbind er ofte de samme som gidder å sprite hendene, og så er det større sjans bli smittet gjennom luft enn via berøring. Sier de hvertfall. 

Senest på lørdag opplevde jeg at folk i polkø spritet hendene for så å ta opp munnbind fra lomma. Mange som gjør alt dette på automatikk tror jeg, som ikke tenker på hvorfor de faktisk gjør det de gjør. 

Fagfolk sier at hensikten med munnbind er å beskytte andre (ikke seg selv) fra smitte og at feilbruk kan virke mot sin hensikt. 

Når jeg da observerer MYE feilbruk, så undrer jeg meg over at regjeringen fortsatt fastholder på munnbindbruk. 

Kanskje har de gjort studier som viser at feilbruk ikke er så farlig likevel, at munnbind er effektivt uansett. Men vi hører ingenting om dette. Det er lenge siden vi fikk ordentlig informasjon om viktigheten av riktig bruk. Skulle likt å se noen nyere studier rundt effektene munnbind har hatt. 

Ikke rart man lurer på om de tenker "jaja, folk bruker det feil, men det er i hvertfall et tiltak som ikke ødelegger noen sin økonomi, så da holder vi fast ved det sånn at vi ikke åpner helt opp, for da kan vi bli skikkelig upopulær ved ny nedstenging". 

• Liker 5
Gjest Warrior
Skrevet (endret)
EtLiteTroll skrev (57 minutter siden):

Hvis jeg kan ungå at 80 år gamle Gladys, eller Bjørn på cellegift, får korona på butikken fordi jeg går med ukjent smitte, så bruker jeg gladelig munnbind de minuttene jeg er på butikken. Nordmenn elsker å sutre om alt og ingenting. I New York er de kjempeflinke med bruk av munnbind, ikke mye klaging der. Der bryr de seg faktisk om hverandre. Fy faen så kalde folk i Norge skal være. Sitter med olje langt opp i rævva og tåler ikke det minste motgang her i livet. 

Helt enig i at mange i Norge er veldig egoistisk og kalde. Tenker på seg selv først og fremst. Er i alle fall glad flertallet her i landet tenker på andre også. Synes vi har vært veldig flinke her i Norge under pandemien, tatt hensyn og vært gode mot hverandre.

Det å klage over munnbind skjønner jeg ikke. Hva som er så grusomt med munnbind? Det gjør ingen skade å bruke det, men det kan gjør stor skade å ikke bruke det der det er nødvendig.

Endret av Warrior
Skrevet
Warrior skrev (Akkurat nå):

Helt enig i at mange i Norge er veldig egoistisk og kalde. Tenker på seg selv først og fremst. Er i alle fall glad flertallet her i landet tenker på andre også. Synes vi har vært veldig flinke her i Norge under pandemien og vært gode mot hverandre.

Det å klage over munnbind skjønner jeg ikke. Hva som er så grusomt med munnbind? Det gjør ingen skade å bruke det, men det kan gjør stor skade å ikke bruke det der det er nødvendig.

Jeg er enig i at vi har vært flinke her i Norge. I andre land har de hatt politi i gatene som passer på at folk overholder karanteneplikt. En trailersjåfør fra Polen som jobber sammen med pappa lurte på hvorfor vi var i karantene, for det var jo ingen som fulgte med. Hvorfor i all verden orket vi da å holde oss hjemme? 

Vi har generelt en god holdning her til lands når det kommer til å tenke på andre. Men vi er så vant til det, at det er lettere å legge merke til det når noen gjør noe som ikke er greit. 

• Liker 2
Skrevet
nordnorsk skrev (3 minutter siden):

Senest på lørdag opplevde jeg at folk i polkø spritet hendene for så å ta opp munnbind fra lomma. Mange som gjør alt dette på automatikk tror jeg, som ikke tenker på hvorfor de faktisk gjør det de gjør. 

Fagfolk sier at hensikten med munnbind er å beskytte andre (ikke seg selv) fra smitte og at feilbruk kan virke mot sin hensikt. 

Når jeg da observerer MYE feilbruk, så undrer jeg meg over at regjeringen fortsatt fastholder på munnbindbruk. 

Kanskje har de gjort studier som viser at feilbruk ikke er så farlig likevel, at munnbind er effektivt uansett. Men vi hører ingenting om dette. Det er lenge siden vi fikk ordentlig informasjon om viktigheten av riktig bruk. Skulle likt å se noen nyere studier rundt effektene munnbind har hatt. 

Ikke rart man lurer på om de tenker "jaja, folk bruker det feil, men det er i hvertfall et tiltak som ikke ødelegger noen sin økonomi, så da holder vi fast ved det sånn at vi ikke åpner helt opp, for da kan vi bli skikkelig upopulær ved ny nedstenging". 

Det med feilbruk var nok mest en unnskyldning siden vi ikke hadde nok i beredskap når de fant på dette. Selv ikke helsesektoren hadde nok munnbind. 

Det har jo aldri vært et problem for sykehuspersonale/tannleger m.m. å bruke munnbind riktig. Men klart når noen går med munnbindet under nesa eller dratt ned under munnen på haken er det ikke akkurat til noen hjelp. 

I tillegg kan det godt hende at feilbruk (ta på det, bruke omigjen fra lomma etc) ikke er like farlig som man fryktet siden kontaktsmitten har vist seg nesten ubetydelig og luftsmitte er med stor overvekt måten covid sprer seg på. Husk at FHI var omtrent sist på planeten til å vedkjenne seg at koronaviruset sprer seg med luftsmitte selv om det var mange forskningsrapporter om det i lang tid fra andre land.

• Liker 5
Skrevet

Du er i enkelte sammenhenger ikke fritatt for munnbind selv om myndighetene avskaffer påbudet. Heller ikke legeerklæring.

Én til én service, frisøren din, massør, eller for den del en oppkjøring hos st.vegvesen. De kan ta sine lokale beslutninger. Vil du ikke bruke munnbind så blir du lett avvist.

• Liker 2
Skrevet

Påbud? Er vel bare om man ikke kan holde symbolsk en meters avstand vel. Og da pleier jeg glatt å droppe munnbind. Vil uansett ikke være tett på andre folk enn partner og barn.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Warrior skrev (1 time siden):

Helt enig i at mange i Norge er veldig egoistisk og kalde. Tenker på seg selv først og fremst. Er i alle fall glad flertallet her i landet tenker på andre også. Synes vi har vært veldig flinke her i Norge under pandemien, tatt hensyn og vært gode mot hverandre.

Fullstendig enig. Så kom det en pandemi og folks lidelser var enorme fordi de måtte bruke munnbind og holde 1 meters avstand en liten periode... De fleste av oss her til lands har sluppet rimelig billig unna sett i forhold til hvordan det kunne gått og også sammenlignet med andre land, men det er jo alltids noen som ikke bidrar med annet enn å klage. Det vil de gjøre etter at pandemien er over og det gjorde de før. 

Skrevet

Munnbind er ikke meningsløst.  I Tyskland og flere andre land har munnbind vært pålagt fra starten av pandemien, påbudet har aldri vært fjernet da det viser at munnbind begrenser smitte. Også ganske lett å forholde seg til, spør du meg.. ha på munnbind i det offentlige, vanskeligere er det ikke. Nå er Norge også «såpass heldig» at man åpner opp landet mer og mer, så munnbind skulle vel bare mangle. Jobber selv i en jobb som gjør det mer slitsomt å ha munnbind hele tiden men vet det hjelper. Hos oss er det en helt naturlig del av hverdagen. Det er også naturlig for oss å ikke en gang komme inn på et utested/restaurant eller kjøpesenter uten 2 vaksiner og en gyldig koronatest som er registrert inn i en app eller 3 vaksine doser. Jeg syntes Nordmenn klager ..over det minste🙊 Land som har det mye «verre» eller «bedre», spørs på vinklingen din ;) 

• Liker 8
Skrevet

Bruker alltid munnbind når jeg er blant folk innendørs. Har aldri problemer med det.

• Liker 5
Skrevet

Ryddet for brudd på rommets retningslinjer. Lomvi, mod. 

Skrevet

La oss for all del beholde det ene tiltaket som alle følger feil. Munnbind. Generell munnbindbruk er feilbruk og utgjør mer ugang enn nytte. Munnbind = kontrollmarkør.

#frihet2022

• Liker 10
  • Opprett ny...