Gå til innhold

Hva gjør vi med dette? noen har spredd rundt at sønnen vår er Homofil, det er han,men han har kun fortalt det til oss, og bestevennene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er så lei seg, han kom til ut til oss før jul, og dette er helt okey for oss selvsagt, vi elsker han uansett hvem han elsker, og han fortalte dette til kun sine 6 nære kompiser, men nå har det spredd seg videre, han har blitt hengt ut på skoles nett, men den som gjorde dette er helt anonym.

Er det en av kameratene tror dere eller har noen av de rundt hørt det og skrevet om dette på nett? han vil ikke gå på skolen, han bare gråter, Prøver og si at dette er ikke verdens undergang og han må være stolt av den han er, men har også sagt at dette er veldig stygt av de som har gjort det og at det ikke er greit i hele tatt,men måtte si at det ikke var verdens undergang heller pga han er så langt nede.

Kan skolen finne ut av dette? Han blir snart 15 og går i 9 klasse

Anonymkode: c00d0...bdf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er lagt ut på skolens interne nettverk, bør det være mulig å ihvertfall finne ut hvilken datamaskin som er brukt til å poste det.

Kanskje det er kameratene som har sagt det videre, kanskje det er en eller flere av kameratene som har spredt det, kanskje han er så "åpenbart homofil" at han utløser "gaydaren" til alle han kommer i nærheten av?

Det hadde vel nesten vært verre om det ikke var sant.

Anonymkode: 80680...921

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Få han til å prate med helsesykepleier. Skolen burde også tatt tak på hele trinnet og snakket om seksualitet og ytringer. Hva er greit og ikke.

Det eneste dere foreldre kan gjøre er å støtte ham som dere gjør og be ham holde hodet hevet.

Anonymkode: 12212...9e0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om det er lagt ut på skolens interne nettverk, bør det være mulig å ihvertfall finne ut hvilken datamaskin som er brukt til å poste det.

Kanskje det er kameratene som har sagt det videre, kanskje det er en eller flere av kameratene som har spredt det, kanskje han er så "åpenbart homofil" at han utløser "gaydaren" til alle han kommer i nærheten av?

Det hadde vel nesten vært verre om det ikke var sant.

Anonymkode: 80680...921

Ja man kan nok se godt han er homofil, men får ta kontakt med rektor

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Få han til å prate med helsesykepleier. Skolen burde også tatt tak på hele trinnet og snakket om seksualitet og ytringer. Hva er greit og ikke.

Det eneste dere foreldre kan gjøre er å støtte ham som dere gjør og be ham holde hodet hevet.

Anonymkode: 12212...9e0

Takk for tips

Skal prøve og få han til og gjøre det,men tror ikke det er så lett, i alle fall ikke nå som han er så langt nede.

ja vi støtter han

Skrevet

SKolebok metoden er å ta det opp med skolen osv. Det vil ikke hjelpe noe som helst.

Kanskje han er gammel nok til å lære at man aldri må fortelle hemmeligheter som han ikke vil skal bli spredt, at han kan konfrontere dem selv for å sette grenser og at det ikke er noe feil med å være homofil.

Det er "vennene" som er problmet her og nå vet han hvor han har dem.

Anonymkode: 96ccc...079

• Liker 4
Skrevet

Hva slags nett er dette «skolens nett»? 

Anonymkode: 234e8...933

Skrevet

6 kamerater er 6 for mye om han ikke var klar til å dele dette . 

• Liker 15
Skrevet

Når man har fortalt en hemmelighet til 6 personer er det ikke en hemmelighet lenger. Sånn er livet.

Men hvorfor i all verden skriver man om andres seksualitet på skolens nett?? Skjønner ikke hva slags nett eller side dette er.

IT-ansvarlig bør sørge for at alle innlegg blir merket med forfatterens navn.

• Liker 11
Skrevet

Hvilket "skolens nett" finnes der en elev har mulighet til å være helt anonym? 

Dette bør selvsagt tas tak i på skolen. Om de har mulighet til å finne ut hvem som står bak, vet jeg ikke, men det er jo nærliggende å tro at det er noen av dem han har fortalt det til. Har han vært tydelig på at han ikke ønsket at andre skulle vite det enda? Uansett er det viktig å jobbe med elevenes holdninger og hvordan de møter medmennesker.

Så håper jeg at selv om han ikke fikk "komme ut" i det tempoet han faktisk ønsket, at han kan rette seg opp i ryggen, og kjenne seg trygg i den han er. 

Anonymkode: 055df...0f7

• Liker 5
Skrevet

Det var veldig naivt av sønnen din og fortelle det til hele 6 stk om han ikke ville det skulle ut.  Det er garantert en av de 6 som har sagt det videre og ikke klart å holdt på hemmeligheten.  Skolen blir mest sannsynlig ikke å gjøre noe. Det er erfaringen til de fleste som har opplevd noe negativt på skolen.  Tror han rett og slett bare må gå på skolen og stå i det.  

Anonymkode: 03193...91c

• Liker 3
Skrevet

Å dele sånt på skolens nett er åpenbart for å henge han ut, og er mobbing, uavhengig av om det er sant eller ikke. Dette utløser 9a paragrafen som psykososialt skolemiljø. Meld som mobbesak og skolen har plikt til å utarbeide handlingsplan og håndtere dette som mobbesak. Mobbing på some blir også i altfor lite  grad politianmeldt.

Heier på gutten din, dette må være vondt for han😢 

• Liker 2
Skrevet

Synes dere som familie skal hjelpe han til å være stolt av den han er, synes det blir helt feil at han skulle måtte benekte og skjule hvem han er. Når katta først er ute av sekken får han nok bare stå i det. Skolen kunne jo ha tatt det opp  med klassen på en ordentlig måte.  Han har da ingenting å skamme seg over. 🏳️‍🌈

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror det beste vil være at han går ut 100% til alle og dere hjelper han til å tenke "hva så? De er idioter hvis de ikke aksepterer meg". Før eller senere vil nok de fleste av disse tullete ungene forstå at å trakassere homofile ikke er kult eller morsomt. Nå er det jo ingen vei tilbake uansett. Han kan nå enten fremstå som et offer eller som en som bare er seg selv og vet at homofobe folk er idioter. Han kan dessverre ikke forvente at han aldri vil møte motstand eller folk som ikke vil akseptere han. 

Anonymkode: e12c4...3ff

• Liker 7
Skrevet

Hele seks personer er nok litt for mange til at de klarer å holde på det tenker jeg. Det blir jo til at de kanskje snakker litt om ham når de er sammen seg i mellom, og selv om de støtter han, så er det alltid noen som glipper med tunga på feil tidspunkt eller noen andre som overhører det tilfeldigvis. Kanskje du kan snakke med noen av dem, høre hva som skjedde? Men ikke bli sint, det kommer det ingenting godt ut av. Dere må heller ta det herifra nå, nå skjer det, han skal gå ut av skapet. Se det på samme måte som når du så at han tok sine første skritt eller sa sitt første ord, eller da han begynte på skolen. Gi ham oppmuntring uten å pushe, gi trygghet, vit at han klarer dette.

Fikk så lyst til vise deg brevet Jon Reidar Øyan skrev til foreldrene sine som han delte med media for noen år tilbake. Han er en tidiligere leder for Landsforbundet for LHBT og nå er han politiker i Arbeiderpartiet og leder Homonettverket.

https://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/2016/12/28/«Det-vil-ta-tid-før-dere-klarer-å-innrømme-at-dere-har-en-sønn-som-er-homo.»-13985244.ece

https://no.wikipedia.org/wiki/Jon_Reidar_Øyan

Gutten din er ganske heldig som er ung i dag tenker jeg, -nå holder jo regnbuen på å spre seg og utfolde seg overalt! Han vil møte en fremtid som er enda mer åpen enn forgjengerene opplevde, i dag er det jo hundrevis av legninger, og folk er ikke-binære, og bifile, og de som føler seg som det motsatte kjønn, eller de som kanskje egentlig bare er helt nøytral til det hele -ikke noe kjønn, bare et menneske. Det "tar litt av", men det er også fint, det er fint at alle får til å slappe av mer, at den klumpen i magen som Jon Reidar her skriver at han også hadde, og som jeg også har hatt, for flere ting -og som alle har med sine ting, kan få slippe fri og bli borte i vinden. Det blir lettere å puste og lettere å være glad, tilfreds, trygg. 

Jeg håper han blir en "ja! Det er jeg vet du! Lurer du på noe?" 😀

Nå skrev jeg vel egentlig ikke så mange gode råd for situasjonen til dere, men jeg la ved en link som kannskje kan være til nytte. Ikke så dumt å snakke med noen som har gått igjennom det samme selv, og jeg håper han får snakket med komøpisene sine veldig snart igjen. Innvitere på pizza på fredag? Det var litt skummelt å miste litt kontrollen på hvordan alt skulle skje, men jeg tror det går bra jeg!

https://www.ung.no/Homofil/635_Trenger_du_noen_å_snakke_med_om_seksualitet,_kjønn_og_identitet.html

Anonymkode: c11f5...bd4

• Liker 1
Skrevet

Heia deg også forresten TS, som er kul og støtter og er der for han!

Anonymkode: c11f5...bd4

• Liker 1
Skrevet

Nå er det ute! For sent å snu. Synd at kameratene sa det til alle.. Håper han klarer å gå på skolen med hevet hode og at han får mye støtte!

Kanskje han kan kontakte Adam Skjølberg på Instagram og få råd? Han tror jeg kom ut på samme alder, og virker som en trivelig fyr som hjelper andre

Anonymkode: 505a5...062

Skrevet

6 personer er for mange til at det holdes for seg selv. De kan glemme seg og nevne det mens andre er tilstede osv.

Å henges ut for det er selvfølgelig en helt annen sak. Det er overhodet ikke greit. Ville tatt det med skolen, altså med rektor, og ikke avfunnet meg med svadasvar. Samtidig ville jeg selvfølgelig støttet sønnen min, snakket om at folk finner noe å "ta" andre på uansett hva det er, og at han skal holde hodet høyt og ikke la dem knekke ham, da det er de som har problemer og ikke han. 

Må innrømme at jeg trodde dagens tenåringer var mer tolerante enn det der, trist å høre! 

Anonymkode: ecb41...298

• Liker 1
Skrevet

Dette er veldig dårlig gjort av vennene hans! Men nå som katta er ute av sekken bør han faktisk eie det, det reduserer faren for drittslenging fra de andre kidsa på skolen. Kanskje dere kan kjøpe den jævla homo-genseren til ham? Den er kul og mange skeive går med den. Han bør rett og slett gå «all inn» som homo en stund og vise (evt late som) at han ikke skammer seg. Han bør også få et skeivt nettverk fort som svint, for mange er det fint å snakke med folk i samme situasjon og være i et miljø der man ikke er den eneste homoen. Skeiv ungdom har lokallag i mange fylker. Dette kommer til å gå bra! Hilsen en annen jævla homo 🏳️‍🌈

Anonymkode: 5bffd...33b

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Noe av det tøffeste og beste han kan gjøre  er å eie det han er homofil og påpeke homofobien til alle som henger han ut . Jeg trodde den unge generasjonen( føler meg så jævlig gammel når jeg bruker dette utrykket ) ikke brukte homo som skjellsord lenger … Hm … enig med å gå til skoleledelsen . Rektor / lærer / helsesykepleier kan kan kobles inn. Skolens IKT ansvarlig burde kanskje  kunne spore hvilken enhet ( hvilken tlf / iPad / pc  evt hvilken bruker som er blitt brukt og slik mulig  spore opp gjerningspersonen . 🏳️‍🌈

Endret av FruR

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...