Gjest Hippopotamus Skrevet 23. oktober 2005 #22 Skrevet 23. oktober 2005 Vi beholder nok hvert vårt. Vi har svært sjeldne etternavn begge to, så ingen av oss vil bytte. Og de to navnene kan virkelig ikke kombineres...
Leo Skrevet 23. oktober 2005 #23 Skrevet 23. oktober 2005 Jeg har giftet meg to ganger, men har aldri skiftet etternavn i den tro at det ikke betyr noe. (Jeg har et svært sjeldent etternavn). Etter hvert har jeg imidlertid kommet i tanker om at det kanskje, helt ubevisst, betyr noe for samholdet og familiefølelsen, så en evt. neste gang kommer jeg til å ta min manns etternavn.
Linn2006 Skrevet 23. oktober 2005 #24 Skrevet 23. oktober 2005 Vi skal ta begge navnene, og ta bort mellomnavnene våre slik at navnet ikke blir så altfor langt :-) Synes det er veldig så romantisk
tommeline Skrevet 23. oktober 2005 #25 Skrevet 23. oktober 2005 Jeg tok han navn i tillegg til mitt eget. Syns det er fint å ha samme etternavn nå når vi har blitt familie :rosasmil: Hans navn er både finere og mer spesielt en mitt -sennavn, så det var aldri noe diskusjon om at begge skulle ta mitt.
Gjest gjesta Skrevet 23. oktober 2005 #26 Skrevet 23. oktober 2005 Ja. Ser ingen grunn til å beholde mitt. Er gammeldags der
Diktern Skrevet 23. oktober 2005 #27 Skrevet 23. oktober 2005 Noe av det teitaste jeg veit, er folk med to eller flere etternavn (eller fornavn for den saks skyld) - så unødvendig! Særlig når en blir hetande Hansen Jensen eller liknande. Nei, et fornavn og et etternavn holder i massevis. Når en gifter seg, synes jeg det er best med et felles etternavn for hele familien, om det er hans eller hennes er ikke så nøye, eller at begge evnt beholder sine etternavn.
Pasha Skrevet 23. oktober 2005 #28 Skrevet 23. oktober 2005 Noe av det teitaste jeg veit, er folk med to eller flere etternavn (eller fornavn for den saks skyld) - så unødvendig! Særlig når en blir hetande Hansen Jensen eller liknande. Nei, et fornavn og et etternavn holder i massevis. Når en gifter seg, synes jeg det er best med et felles etternavn for hele familien, om det er hans eller hennes er ikke så nøye, eller at begge evnt beholder sine etternavn. ← Ikke helt enig her... (men det skal man vel heller ikke alltid være på et slik forum) ser jo poenget i at det blir dumt med Hansen Nilsen men når begge 2 har sjeldene navn.. slik som det er hos meg..så er det natulig at man ønsker begge navna mener nå jeg men hadde jeg hatt et helt vanlig navn..så hadde jeg kuttet det ut tvert...
Catzy Skrevet 23. oktober 2005 #29 Skrevet 23. oktober 2005 Jeg har tenkt til å ta hans navn etter mitt eget etternavn. Må bare få ut fingeren og fylle ut papirene. Våre evt. barn vil få bare hans, men jeg vil gjerne ha pose og sekk. Catzy
Gjest Mzfire Skrevet 23. oktober 2005 #30 Skrevet 23. oktober 2005 Jeg skal ta etternavnet mitt som mellomnavn, og mannens etternavn. Hvorfor? Fordi jeg føler at det binder oss tettere sammen som en familie ← Slik er det her også. Pluss at sønnen vår har farens etternavn og mitt etternavn som mellomnavn. Egentlig ville jeg droppe mitt etternavn. Syns ikke om to etternavn. Men det var min kommende mann som ville det slik. Og mitt etternavn er sjeldent. Ikke noe -sen navn. Ligger ikke på de mest vanlig etternavn listen. Så pga litt stolthet for mitt eget etternavn gikk jeg med på det Koselig at alle heter det samme.
Gjest Mzfire Skrevet 23. oktober 2005 #31 Skrevet 23. oktober 2005 Noe av det teitaste jeg veit, er folk med to eller flere etternavn (eller fornavn for den saks skyld) - så unødvendig! Særlig når en blir hetande Hansen Jensen eller liknande. Nei, et fornavn og et etternavn holder i massevis. Når en gifter seg, synes jeg det er best med et felles etternavn for hele familien, om det er hans eller hennes er ikke så nøye, eller at begge evnt beholder sine etternavn. ← Er faktisk enig med deg. Min kommende mann har et etternavn som slutter på sen. Innenfor sjangeren Hansen osv. Jeg syns det er veldig alminnelig. Så jeg kunne tenkt meg å få ham til å droppe sitt etternavn og så kunne vi alle ha mitt. Men det ville han ikke. Han holder på tradisjonene. Jeg argumenterte med at mitt er jo mer sjeldent. Men jeg forstår ham. Etternavnet er jo en del av din identitet. Selv om hans etternavn er vanlig så har jeg ingen rett å være "snobbete" eller kan kreve slikt.. Men vi ble enige
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2005 #32 Skrevet 23. oktober 2005 Jeg er så gammel at jeg husker den tiden da kvinner måtte ha en god grunn for å få lov til å beholde etternavnet sitt etter evt giftermål. Og måtte søke spesielt om det - utvilsomt til en komitte bestående av menn. Da jeg giftet meg ( og loven var endret...) var det overhodet ikke aktuelt å ta mannens navn. Barna har mitt navn.
Gjest Gjest_dyveke_* Skrevet 24. oktober 2005 #33 Skrevet 24. oktober 2005 Jeg har hatt navnet mitt så lenge, og det er en så stor del av meg at det er helt uaktuelt å bytte selv om jeg har et vanlig -sen navn og han har et navn som er i ferd med å forsvinne. Ikke kommer vi til å få barn, og han har allerede ei ekskone som har beholdt navnet hans - jeg foretrekker å beholde den navneidentiteten jeg har. At det skal være så romantisk å bytte navn forstår jeg heller ikke, og jeg kjenner litt for mange som har vært kjappe til å ta tilbake pikenavnet sitt når bruddet er et faktum..
hilli Skrevet 24. oktober 2005 #34 Skrevet 24. oktober 2005 Jeg kommer ikke til å ta min samboers navn ved eventuelt gifemål fordi jeg rett og slett ikke liker navnet hans... Han kan ikke ta mitt navn fordi det passer svært dårlig for han å endre navn. En kombinasjon er utenkelig. Barna våre kommer til å få mitt navn, hvis jeg får bestemme
Dødspingvinen Skrevet 24. oktober 2005 #35 Skrevet 24. oktober 2005 Jeg tok hans, til manges forundring. Syns det er greit at en familie har samme etternavn, og ville liksom ha noe som bandt oss litt ekstra sammen. Jeg kunne selvsagt ha beholdt mitt og, og hatt begge to, men begge navnene slutter på -land og det syns jeg ble litt slitsomt. På dette finnes det ingen fasitsvar, så du må gjøre nøyaktig som du selv synes er best og mest naturlig.
Gika Skrevet 24. oktober 2005 #36 Skrevet 24. oktober 2005 Vi har laget et nytt etternavn av hans og mitt med bindestrek. Er veldig fornøyd med det!
Gjest Dilla Skrevet 24. oktober 2005 #37 Skrevet 24. oktober 2005 Jeg skal beholde mitt. Grunnen til det er at det er en del av meg og jeg synes det er rart å bytte navn. Jeg har hatt navnet mitt siden jeg ble født og det skal jeg fortsette med. Barn har vi ikke så det problemet slipper vi.
Gjest Olava Skrevet 24. oktober 2005 #38 Skrevet 24. oktober 2005 Jeg har ikke klart å bestemme meg enda. Det er så mange pluss og minus med begge deler, at jeg må tenke nøye over det. Da jeg var yngre, mente jeg det var tull å beholde sitt eget, men nå ser jeg at det er mye som spiller inn. Barna våre har hans etternavn, det bestemte jeg (!)
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #39 Skrevet 24. oktober 2005 Er faktisk enig med deg. Min kommende mann har et etternavn som slutter på sen. Innenfor sjangeren Hansen osv. Jeg syns det er veldig alminnelig. Så jeg kunne tenkt meg å få ham til å droppe sitt etternavn og så kunne vi alle ha mitt. Men det ville han ikke. Han holder på tradisjonene. Jeg argumenterte med at mitt er jo mer sjeldent. Men jeg forstår ham. Etternavnet er jo en del av din identitet. Selv om hans etternavn er vanlig så har jeg ingen rett å være "snobbete" eller kan kreve slikt.. Men vi ble enige ← Jeg syns ikke du er verken snobbete eller kravstor. Et 'sen-etternavn syns jeg forøvrig ikke er noe særlig å mase om å føre videre.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #40 Skrevet 24. oktober 2005 Jeg beholdt mitt. For meg er det en submissiv handling å ta mannens navn, og det kunne derfor ikke falt meg inn. Navnespørsmål minner meg forresten om skuespilleren Susan Stockard. Hun tok navnet til sin første ektemannen, Channing, til etternavn og tok sitt eget etternavn, Stockard, som fornavn, og vips ble hun Stockard Channing. Hum må ha likt kombinasjonen Etternavn Eks-ektemannsEtternavn, for to ektemenn og en kjæreste senere og hun heter det samme.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå