Gå til innhold

Mannens etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar dere mannens etternavn? Hvorfor gjør dere det?

Hvis dere ikke gjør det, hvorfor gjør dere det ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gjør det fordi sønnen vår har hans etternavn. Hvis ikke ville familienavnet hans dødd ut med forloveden min. Jeg liker ikke navnet hans, men synes det er greit at hele familien heter det samme. Vi har begge lange etternavn, så det går ikke å kombinere de heller. derfor har sønnen vår kun hans, og jeg skal ta kun hans.

Endret av kitekatt
Skrevet

Bruk søkfunksjonen. Det er mange slike tråder her inne.

Skrevet

Jeg skal ikke ta min samboers etternavn. Jeg ser ingen grunn til det, rett og slett. Jeg har et navn jeg er veldig fornøyd med, det er et sjeldent etternavn som stammer fra et område hvor min bestefar vokste opp. Dessuten synes jeg det er romantisk nok i seg selv å gifte seg, trenger ikke å bytte navn i tillegg.

Skrevet

Selvsagt, det er en del av tradisjonen rundt det å gifte seg. Hvis ikke kan en like godt være samboere.

Skrevet
Selvsagt, det er en del av tradisjonen rundt det å gifte seg. Hvis ikke kan en like godt være samboere.

Det syntes jeg var et usedvanlig fjompete argument. :)

Skrevet (endret)

Jeg skal ta etternavnet mitt som mellomnavn, og mannens etternavn. Hvorfor? Fordi jeg føler at det binder oss tettere sammen som en familie :)

Endret av BecomingBride
Gjest lillelou
Skrevet (endret)

Jeg skal ikke bytte etternavn, selv om sambo har et veldig sjeldent et.Jeg syns vi blir familie nok, selv uten felles navn. Våre eventuelle felles barn kommer til å få mitt etternavn. :)

Grunnen til at jeg ikke gjør det er :

1: Det er ikke noe særlig pent

2: Jeg er sterkt knyttet til mitt nåværende navn 3:Komplisert forhold til svigermor

4:Etternavn har ingenting å si for hvor mye jeg føler meg i familie med noen

Endret av lillelou
Skrevet

Jeg kommer til å ta min kommende manns etternavn. Har ikke 100% bestemt meg for om jeg tar mitt eget og hans eller om jeg tar kun hans enda.

Hvorfor? Fordi vi blir en liten familie, og jeg ønsker at vi skal hete det samme. Dessuten vil våre fremtidige barn ha hans etternavn. Han har et veldig spesielt etternavn og jeg har et vanlig og kjedelig etternavn, derfor ønsker jeg at våre barn skal ha hans etternavn.

Skrevet

Hvis vi gifter oss, kommer jeg til å beholde etternavnet mitt. Dette fordi jeg har et spesielt etternavn som betyr endel for meg.

Barna våre kommer til å få begge etternavnene.

Skrevet

Mitt pikenavn har jeg alltid synes har vært for langt og upraktisk hver gang jeg skulle skrive under på noe.

Så da jeg giftet meg ble det naturlig å ta mannens navn, det var både kortere og enklere :)

I dag er jeg skilt, men synes det er greit å hete det samme som ungene, så ser ingen vits i å bytte tilbake til mitt opprinnelige etternavn.

De fleste som betyr noe for meg her i verden kaller meg jo bare ved fornavn, så for meg er det fornavnet som virkelig betyr noe. Hva jeg heter til etternavn har liksom alltid vært mer eller mindre revnende likegyldig. :)

Skrevet

jeg beholder mitt + tar hans.

begge to har sjeldene etternavn så derfor. Hadde jeg ahtt et vanlig -sen navn så hadde jeg nok kuttet det ut.. men siden det er under 50 som har navnet mitt vil jeg ikke kutte det ut og la det dø ut

Skrevet

Vi er like sta begge to, men der er viktig for oss å ha samme navn, derfor tar vi hverandres og lager langt, umulig navn med bindestrek... :)

Skrevet

Jeg skal bytte fordi jeg ved en anledning sa ja til å få en katt til. Noe som min tilkommende ikke var heeeeeeelt enig i. Det ble mye furting og mumling om at det ikke ble tatt hensyn til hans meninger osv. Da sa jeg at jeg godt kunne ta hans etternavn og da ble katten glemt og han ble rørt og glad. Det betyr mye for han at vi har samme etternavn, og jeg er ikke veldig sterkt knyttet til mitt heller. Han kunne godt byttet til mitt iflg han selv, men da hadde svigermor begynt å rotere, og det orker jeg ikke se på.

Så nå har vi en katt til, og jeg bytter etternavn til sommeren :sjarmor: ..

Skrevet

Jeg har et kjedelig -sen navn så jeg tok min manns navn i tillegg. Det er bare 30 stk som har hans navn i Norge.

Skrevet

vår datter har begge våres etternavn,kanskje litt tradisjon,men jeg syntes det er litt skjønt+vi ville det begge to,så jeg skal ha det samme som vår datter,så når jeg presenterer meg så sier jeg mitt navn og hans etternavn,men på papiret blir begge etternavnene,jeg kommer sikkert til å si feil etternavn ett par ganger?? :ler:

Skrevet (endret)

..

Endret av Nordlandspia
Skrevet

Nei, jeg skal ikke ta min kommende manns etternavn. Jeg liker mitt veldig godt, det er relativt sjeldent (det er forsåvidt hans også, og hans er også godt kjent) og jeg liker hele kombinasjonen av navnene mine. Kunne ikke tenke meg å hete noe annet. Og man er da like mye familie samme hva man heter.

Skrevet

Jeg har mitt navn og han har sitt. Det er helt greit...

Ungene har hans..

Skrevet

Jeg sier det samme som Mini_me - jeg har mitt navn, han har sitt - ungene har hans (de hadde begge våre navn - men har valgt å kun bruke hans)

Vurderte aldri å skifte navn da jeg giftet meg - hvis jeg hadde tatt hans navn så hadde jeg blitt hetende det samme som søsteren hans, som faktisk er min venninde :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...