johnjohn Skrevet 2. februar 2022 #21 Skrevet 2. februar 2022 Det er noen land som er ekstremt strenge på munnbind, og noen land hvor det knapt brukes i det hele tatt. Finnes det noen forskjell i smittespredning i disse landene? Svaret er nei. Munnbind fremstår som et symboltiltak som handler mest om psykologi. 5
MorTil2 Skrevet 2. februar 2022 #22 Skrevet 2. februar 2022 Outlander skrev (1 time siden): Du kan ikke si at "munnbind ikke fungere" og deretter feil bruk av munnbind som grunnen. Riktig bruk av munnbind fungerer selvfølgelig...om folk bruker det riktig eller ikke er noe annet. Det ene henger sammen med det andre. Sykkelen går ikke fremover, hvis syklisten trør bakover. Tiltak som avstand, vask hender, hold deg hjemme hvis du er syk, er tiltak de aller fleste uten problemer klarer å forholde seg til og utføre korrekt. Men med en gang man innfører tiltak som krever at de utføres på en bestemt måte for å ha den tiltenkte effekten, da øker feilmarginene og dermed nedsettes effekten. Et annet eksempel er hurtigtester. Det har stått en del i media om folk som legger ut negative hurtigtester som bevis på at disse ikke fungerer, fordi en PCR test ble positiv. Men kan det tenkes at grunnen til negativ hurtigtest er brukerfeil? Q-tips skal ubehagelig langt opp og bak i nesen, og hvor i halsen skal den egentlig taes ifra? Folk må gjerne bruke munnbind. Jeg satser på avstand. 1
Betasuppe Skrevet 2. februar 2022 #23 Skrevet 2. februar 2022 (endret) 1 hour ago, johnjohn said: Det er noen land som er ekstremt strenge på munnbind, og noen land hvor det knapt brukes i det hele tatt. Finnes det noen forskjell i smittespredning i disse landene? Svaret er nei. Munnbind fremstår som et symboltiltak som handler mest om psykologi. Hvis man skal bruke noe som funker så må man bruke P100-maske: Endret 2. februar 2022 av Betasuppe 1
Robert Koch Skrevet 2. februar 2022 #24 Skrevet 2. februar 2022 nordnorsk skrev (På 1.2.2022 den 19.45): Folk bruker samme munnbind i flere dager. Krøller det sammen i lomma etter hvert bruk og tar det opp der hvor det er påkrevd. Og hvor ofte vasker folk tøymunnbindene sine? Tror ikke det er etter hver bruk... Jeg lurer bare på nytteverdien av munnbind når folk er så sløve med oppbevaring, utskifting og vasking. Dette vil øke risikoen for smitteoverføring. Jeg har under hele pandemien lurt på hvorfor man ikke har satt inn flere ressurser på å forklare folk hvordan mmunnbin skal brukes riktig. pavlin skrev (På 1.2.2022 den 20.37): Som legen min forklarte meg forrige uke ang størrelse på maskene i munnbind og størrelsen på viruset: om jeg sto foran et nettinggjerde, ville hver nettingrute være 100 x 100 m, om jeg var viruset og gjerdet munnbindet. Og dette gjerdet skulle stoppe meg å gå igjennom. Så da skåler vi for det, og håper alle tenker selv. Men da utelater legen din et viktig premiss; frie viruspartikler forekommer i ekstremt liten grad, og når de gjør det, er de svært lite mobile. Smitten overføres i hovedsak ved dråper og aerosoler - altså at viruspartiklene "haiker" med bitte-, bittesmå vann og slimdråper. I varmt klima har disse kortere overføringsavstand fordi vannet fordamper og innholdet faller til jorden. Frie viruspartikler forflytter seg ikke effektivt i luft, og forekommer sannsynligvis i praksis ikke. Sammenligningen innebærer dermed at om åpningene i masken relativt til deg er 100x100 meter, så befinner du deg i en vann- og slimdråpe som er minst 700-800 meter stor, og du kan ikke bevege deg selv. Denne dråpen må passere 3-4 lag med slike nettinggjerder, og det er minst en kilometer mellom hvert av dem. I så liten skala vil selv dråper på størrelse med porene i masken bli fanget av nettet, fordi overflatespenningen ikke lar dem passere. Og dette er grunnen til at man skal bytte masken når den blir våt. Da kan nemlig væskedråper flyte sammen gjennom lagene i masken, og partikler i dråpene kan diffundere gjennom væsken og til innsiden av masken. Sammenligningen legen din gjør er helt korrekt, men den er ufullstendig. Derfor blir konklusjonen gal. Million skrev (På 2.2.2022 den 9.03): Det er noe lignende jeg har prøvd å forklare folk når temaet eller diskusjonen har vært oppe. Munnbindene stopper ikke det ørlille viruset, det flyr tvers igjennom. Men da blir folk sinte og sure og påstår at joda, det gjør det liksom... Som forklart over: frie viruspartikler er små nok til å passere. Men da må de først frigjøres fra væsken de er suspendert i hos den smittede. Det er svært usannsynlig. Million skrev (På 2.2.2022 den 9.39): Et lite utklipp fra NHI, her var det mye "kanskje" og "kan": Dette er publisert 03.02.2020 - altså før vi så noen global spredning, før det var erklært pandemi, og snaut to måneder etter at man så det første tilfellet. VI hadde så vidt avdekket et nytt virus. Jeg vet ikke hvor mange studier som er gjennomført, eller hvor mange vitenskapelige artikler som er publisert siden utbruddet, men bare i 2020 ble det publisert over 100.000 vitenskapelige artikler om SARS-CoV-2. Å si at vi ikke vet hvordan det smitter med henvisning til kilden din, er som å henvise til en artikkel fra 1983 for å forklare hvor lite vi vet om HIV. MorTil2 skrev (22 timer siden): Et annet eksempel er hurtigtester. Det har stått en del i media om folk som legger ut negative hurtigtester som bevis på at disse ikke fungerer, fordi en PCR test ble positiv. Men kan det tenkes at grunnen til negativ hurtigtest er brukerfeil? Q-tips skal ubehagelig langt opp og bak i nesen, og hvor i halsen skal den egentlig taes ifra? Dette er et godt poeng. Det er helt riktig at hurtigtester innebærer en viss risiko for falske negative, fordi de har et relativt kort tidsvindu der de vil kunne slå ut, og det er vanskelig, selv for leger og annet helsepersonell å finne dette tidsvinduet hos den enkelte pasient, fordi man sjelden vet nøyaktig når eventuell smitteeksponering fant sted. Det betyr ikke at testen er upålitelig. Jeg er nokså hellig overbevist om at de som henviser til et høyt antall negative hurtigtester fulgt av en positiv PCR ikke har klart å bruke testen riktig. Opplæringen har simpelthen vært for dårlig - akkurat som ved munnbindbruk. Et minimum for å øke sannsynligheten for et korrekt testsvar med hurtigtest, er å ta to tester med 12-24 timers mellomrom. Er det kort tid siden eksponering, kan disse lett bli negative selv om man er smittet. Det er ikke noe galt med testene i seg selv, men de må utføres korrekt, og på riktig tidspunkt. For tidlig eller for sent vil kunne gi negativt resultat, selv om man er smittet. 2
Capt. Obvious Skrevet 2. februar 2022 #25 Skrevet 2. februar 2022 Robert Koch skrev (25 minutter siden): Dette vil øke risikoen for smitteoverføring. Jeg har under hele pandemien lurt på hvorfor man ikke har satt inn flere ressurser på å forklare folk hvordan mmunnbin skal brukes riktig. Hvorfor vil det øke smitteoverføringsrisiko ved å ha munnbind i lomma?
Robert Koch Skrevet 2. februar 2022 #26 Skrevet 2. februar 2022 1 minutt siden, Capt. Obvious said: Hvorfor vil det øke smitteoverføringsrisiko ved å ha munnbind i lomma? Det er ikke lommen i seg selv, men det faktum at de er brukt, og brukes om igjen.
Capt. Obvious Skrevet 2. februar 2022 #27 Skrevet 2. februar 2022 Robert Koch skrev (17 minutter siden): Det er ikke lommen i seg selv, men det faktum at de er brukt, og brukes om igjen. Skjønner. Men hvorfor er det et problem at det brukes noen ganger? Så vidt jeg har lest, så er 4-5 timers tid samlet helt ok for type II munnbind gitt at de ikke er skitne eller våte. Det blir jo ganske mye sløsing dersom man kaster dem etter en gangs bruk.
Robert Koch Skrevet 2. februar 2022 #28 Skrevet 2. februar 2022 37 minutter siden, Capt. Obvious said: Skjønner. Men hvorfor er det et problem at det brukes noen ganger? Så vidt jeg har lest, så er 4-5 timers tid samlet helt ok for type II munnbind gitt at de ikke er skitne eller våte. Det blir jo ganske mye sløsing dersom man kaster dem etter en gangs bruk. Før bruk, er munnbindet rent på begge sider (hvis det har vært oppbevart skikkelig, og du utøver god håndhygiene før du tar det på). Etter bruk har det en ren side, og en uren side. Du vet ikke hva som befinner seg på den urene siden. Hvis du krøller det sammen og putter det i lommen, vil alt fra den urene siden kunne komme over på den rene siden, og du har ikke lenger noen reell beskyttelse. I det øyeblikket du tar av deg masken, har du ikke lenger noen sikkerhet for hva som kommer i kontakt med innsiden av den. Etter 4 timer, er de fleste munnbind blitt godt fuktet av utåndingsluft, og partikler kan derfor diffundere gjennom alle lagene i masken via vann. Denne problemstillingen elimineres delvis hvis man bruker dem i etapper - men da vet du ikke hva du stropper fast foran munn og nese. Jeg vil ikke anbefale det. Har du brukte munnbind i lommen, kan jeg garantere deg at du på et tidspunkt får kontakt mellom ansikt/munn/øyne og fingre som har vært i kontakt med utsiden av masken. Og du har ingen mulighet til å ta på deg en brukt maske på en måte som sikrer at innsiden er fri for eventuelle smittestoffer. Engangsmasker er til engangs bruk.
Becky Skrevet 2. februar 2022 #29 Skrevet 2. februar 2022 MorTil2 skrev (5 timer siden): Nå skal de forske på om briller hjelper. Noe av problemet med tiltak generelt, er at det ikke er forsket på hvert enkelt enkeltvis. Hva tilsier at det er munnbindet og ikke avstanden og håndvask som er hovedårsaken til å hindre smitte? Det er forsket på tran, og nå altså briller. Men ingen av oss er blitt bedt om å delta på en studie om munnbind? Om det først skal brukes penger på teorien om briller, så må det bety at det er noe hold i den? Så rent etisk, kunne de like greit hatt to grupper med og uten munnbind. Men det gjør de altså ikke. Hvorfor? Fordi de innerst inne vet, etter at flere og flere blir smittet uavhengig av bruk eller ikke bruk av munnbind, at det har begrenset effekt? Selv bruker jeg ikke munnbind. Og jeg lever så normalt som mulig. Går på butikken, er på jobb, treningssenter, møter venner og familie osv. Null smitte. Så kjenner jeg veldig mange som er så forsiktig at de nærmest ikke har noe liv. De er blitt smittet. Kan det tenkes at konklusjonen er så enkel, at man faktisk er mer tjent med å utsette seg for mennesker og hva nå enn de bærer på, og dermed opprettholde immunforsvaret, enn å barrikadere seg bak munnbind og lukkete dører? Svada. Klart det er forsket på at munnbind hjelper. Du blir nok smittet du også, i alle fall hvis du lever helt som normalt. Jeg fikk nettopp korona og er hjemme nå i karantene. Bare så det er sagt, jeg er helt slått ut! Har ligget i senga i 4 dager, kroppen verker og hodet hamrer. Den ene dagen hvor jeg var uforsiktig.. hadde ikke med meg antibakteriell , var uforsiktig med maske og traff venner ute.. Ikke vet vi nok om ettervirkningene av korona heller.. Altså long covid. Meg og samboer har 2 stk på vår alder (26 år) som var ute av jobb i flere måneder fordi de ikke fikk energien tilbake. Bare det å ta en dusj var et ork. Så ja, helt simple ting som maske kan gjøre en stor forskjell. Nå bor jeg heldigvis i et land som muligens er litt lengre fremme enn Norge når det kommer til forståelse av visse simple tiltak som en maske. Flere av min familie i Norge har nå Corona. Mormor har vært veldig sjuk i 2 uker , heldigvis er hun boosta.. men jeg orker ikke å tenke på hva som hadde vært om hun ikke var vaksinert. Min onkel er i 30 årene og har ligget på rommet i 2 uker, klarer ikke å komme seg opp av senga. Så hvis du skal snakke om hva som man «tjener» på det, så kan du i alle fall regne med at det blir mange sykemeldte .. har du familie oppå dette.. blir det verre. Småbarns familie og begge foreldre er dritsjuke av korona? Det er ikke noe å tjene på det. Jeg er ikke en person som liker peker fingre. Det er ditt liv og ditt valg. Og ja, det viruset vi har nå er mildere. Men å bære en maske er da det aller minste man kan gjøre!? Hvis du ikke gjør det for deg selv, vel gjør det i alle fall for andre.. 2 1
MorTil2 Skrevet 2. februar 2022 #30 Skrevet 2. februar 2022 Becky skrev (2 timer siden): Svada. Klart det er forsket på at munnbind hjelper. Du blir nok smittet du også, i alle fall hvis du lever helt som normalt. Jeg fikk nettopp korona og er hjemme nå i karantene. Bare så det er sagt, jeg er helt slått ut! Har ligget i senga i 4 dager, kroppen verker og hodet hamrer. Den ene dagen hvor jeg var uforsiktig.. hadde ikke med meg antibakteriell , var uforsiktig med maske og traff venner ute.. Ikke vet vi nok om ettervirkningene av korona heller.. Altså long covid. Meg og samboer har 2 stk på vår alder (26 år) som var ute av jobb i flere måneder fordi de ikke fikk energien tilbake. Bare det å ta en dusj var et ork. Så ja, helt simple ting som maske kan gjøre en stor forskjell. Nå bor jeg heldigvis i et land som muligens er litt lengre fremme enn Norge når det kommer til forståelse av visse simple tiltak som en maske. Flere av min familie i Norge har nå Corona. Mormor har vært veldig sjuk i 2 uker , heldigvis er hun boosta.. men jeg orker ikke å tenke på hva som hadde vært om hun ikke var vaksinert. Min onkel er i 30 årene og har ligget på rommet i 2 uker, klarer ikke å komme seg opp av senga. Så hvis du skal snakke om hva som man «tjener» på det, så kan du i alle fall regne med at det blir mange sykemeldte .. har du familie oppå dette.. blir det verre. Småbarns familie og begge foreldre er dritsjuke av korona? Det er ikke noe å tjene på det. Jeg er ikke en person som liker peker fingre. Det er ditt liv og ditt valg. Og ja, det viruset vi har nå er mildere. Men å bære en maske er da det aller minste man kan gjøre!? Hvis du ikke gjør det for deg selv, vel gjør det i alle fall for andre.. Det vil alltid være slik at noen kjenner noen som..... Men vi kan ikke som samfunn sette regler etter det som tross alt gjelder mindretallet. Med stor sannsynlighet ville din mormor blitt veldig syk av sesonginfluensa og. Jeg hadde sesonginfluensa for noen år tilbake og det føltes virkelig som om jeg var døden nær. Det som er viktig å ha i bakhodet når man diskuterer smittevern, er hvordan dette påvirker folks mentale forståelse av uhelse. Ønsker vi en befolkning som frykter det som for de fleste kan oppleves tøft mens det står på, men som tross alt går over iløpet av 1 - 2 uker. Jeg kan love deg, jeg var ganske utkjørt i perioden etter sesonginfluensa og. Men vi går ikke med munnbind normalt fra desember - februar fordi ca 900 mennesker dør årlig av dette, og enda flere blir ganske så syke. Og ja, det er godt mulig jeg blir smittet. Da får jeg håpe at mine to doser med vaksine gjør det de lover: mildner sykdomsforløpet. Hindre smitte gjør det ihvertfall ikke. Du må ha god bedring! 2
Becky Skrevet 2. februar 2022 #31 Skrevet 2. februar 2022 (endret) MorTil2 skrev (27 minutter siden): Det vil alltid være slik at noen kjenner noen som..... Men vi kan ikke som samfunn sette regler etter det som tross alt gjelder mindretallet. Med stor sannsynlighet ville din mormor blitt veldig syk av sesonginfluensa og. Jeg hadde sesonginfluensa for noen år tilbake og det føltes virkelig som om jeg var døden nær. Det som er viktig å ha i bakhodet når man diskuterer smittevern, er hvordan dette påvirker folks mentale forståelse av uhelse. Ønsker vi en befolkning som frykter det som for de fleste kan oppleves tøft mens det står på, men som tross alt går over iløpet av 1 - 2 uker. Jeg kan love deg, jeg var ganske utkjørt i perioden etter sesonginfluensa og. Men vi går ikke med munnbind normalt fra desember - februar fordi ca 900 mennesker dør årlig av dette, og enda flere blir ganske så syke. Og ja, det er godt mulig jeg blir smittet. Da får jeg håpe at mine to doser med vaksine gjør det de lover: mildner sykdomsforløpet. Hindre smitte gjør det ihvertfall ikke. Du må ha god bedring! Det kan hende at du får et mildt forløp med Corona, men jeg vil si at de symptomene jeg har , er langt fra «sesong influensa».. Og jeg har ikke peiling på hvor lenge det vil vare.. verkingen av muskler og ekstrem slappheten. Jeg er også vaksinert med 2 doser.. Men det føles som om jeg har løpt maraton og har fyllesyken på samme tid. De fleste som er i faresone med «sesong influensa» tar influensa vaksine.. dermed blir de fleste ikke dødssyke. Min mormor har både influensa vaksine + 3 covid vaksiner. Hun har vært helt nede i over 2 uker. Det blir litt feil å sammenlikne sesonginfluensa som gamle allerede har «god» beskyttelse mot. God ting med sesonginfluensa er jo at vi kjenner til det, vi vet at vi ikke får varig men (med mindre man er veldig gammel og ikke vaksinert). Vi har ikke en fullstendig oversikt over long covid.. Men vi vet at noen (unge som gamle) kan pådra seg langvarige ettervirkninger, som jeg selv har erfart i min krets. Jeg har full forståelse for at vi er dritt lei alle sammen. Jeg var jo selv som sagt uforsiktig for litt siden.. og jeg er for åpning av Norge og Tyskland vel og merke.. En maske er i alle fall det minste man kan be om. For å være helt ærlig...jeg merker ikke en gang at jeg bruker maske lengre.. har blitt så vandt til det.. Tror det er nok det som trengs i Norge, at folk blir vandt med det. Og at det blir mer klare regler. Jeg kan ikke forstå at Norge drar maske vekk, for å så dra det inn igjen gang på gang. Er ikke rart at folk blir forvirra. De skulle bare hatt samme regel hele veien spør du meg. Endret 2. februar 2022 av Becky Formulering 1
Outlander Skrevet 2. februar 2022 #32 Skrevet 2. februar 2022 8 hours ago, johnjohn said: Det er noen land som er ekstremt strenge på munnbind, og noen land hvor det knapt brukes i det hele tatt. Finnes det noen forskjell i smittespredning i disse landene? Svaret er nei. Munnbind fremstår som et symboltiltak som handler mest om psykologi. Har du bevis som støtter dette? Ellers er det bare noe du synes så det må da svaret selvfølgelig være nei? Om du var i et rom med en smittet med ebola, og fikk lov å velge at dere begge hadde på munnbind i 2 minutter, ville du ha bare sagt, nei takk, det fungerer ikke uansett. Neppe. Rart at bruk av munnbind har kun blitt plutselig UBRUKELIG under pandemien når du blir påbudt å ha den på, men ingen stilte spørsmål om bruk av munnbind når sykepleier og leger bruker de på sykehuset. 1
johnjohn Skrevet 2. februar 2022 #33 Skrevet 2. februar 2022 (endret) Outlander skrev (2 timer siden): Har du bevis som støtter dette? Ellers er det bare noe du synes så det må da svaret selvfølgelig være nei? Om du var i et rom med en smittet med ebola, og fikk lov å velge at dere begge hadde på munnbind i 2 minutter, ville du ha bare sagt, nei takk, det fungerer ikke uansett. Neppe. Rart at bruk av munnbind har kun blitt plutselig UBRUKELIG under pandemien når du blir påbudt å ha den på, men ingen stilte spørsmål om bruk av munnbind når sykepleier og leger bruker de på sykehuset. Man kan finne all verdens statistikker på denne siden. https://ourworldindata.org/covid-cases Svært vanskelig å finne noe som tyder på at munnbind hjelper mot spredning av covid. Norge f.eks. gjeninnførte påbud om munnbind 7/12. Har det hjulpet mot smittespredning her i landet? Sykepleiere og leger bruker munnbind for å hindre spredning av bakterier og slikt som lar seg fange opp av munnbind. Ikke for å hindre spredning av mikrovirus. Jeg har for øvrig vært hos legen mange ganger i livet mitt med både influensa, lungebetennelse og mye annet. Aldri har det vært brukt munnbind av noen. I Tyskland og mange andre land så har de påbudt bruk av FFP2-masker fordi de har kommet fram til at vanlige munnbind ikke hjelper i det hele tatt. https://www.theguardian.com/world/2021/jan/18/germany-weighs-up-mandatory-ffp2-masks-in-shops-and-on-transport Regjeringen har vel mer eller mindre sagt nå at alle tiltak forsvinner om to uker. Men de som ønsker å fortsette med munnbind har selvfølgelig full anledning til det. Endret 2. februar 2022 av johnjohn 1
Anbefalte innlegg