nordnorsk Skrevet 1. februar 2022 #1 Skrevet 1. februar 2022 I begynnelsen var de skeptiske til bruk av munnbind. Da de fant ut at munnbind var effektivt, så var de veldig klare på at de må brukes riktig. I dag nevner de ikke noe om "riktig bruk" lenger. Folk bruker samme munnbind i flere dager. Krøller det sammen i lomma etter hvert bruk og tar det opp der hvor det er påkrevd. Og hvor ofte vasker folk tøymunnbindene sine? Tror ikke det er etter hver bruk... Jeg lurer bare på nytteverdien av munnbind når folk er så sløve med oppbevaring, utskifting og vasking. Men kanskje har de funnet ut at munnbind er effektiv til tross for dette? Finner ikke noe om det 9
13579 Skrevet 1. februar 2022 #2 Skrevet 1. februar 2022 nordnorsk skrev (23 minutter siden): I begynnelsen var de skeptiske til bruk av munnbind. Da de fant ut at munnbind var effektivt, så var de veldig klare på at de må brukes riktig. I dag nevner de ikke noe om "riktig bruk" lenger. Folk bruker samme munnbind i flere dager. Krøller det sammen i lomma etter hvert bruk og tar det opp der hvor det er påkrevd. Og hvor ofte vasker folk tøymunnbindene sine? Tror ikke det er etter hver bruk... Jeg lurer bare på nytteverdien av munnbind når folk er så sløve med oppbevaring, utskifting og vasking. Men kanskje har de funnet ut at munnbind er effektiv til tross for dette? Finner ikke noe om det Jeg har reagert på det samme. Bruk av munnbind krever at dette tas på etter desinfeksjon av hendene, og hvert munnbind skal bare brukes én gang og skiftes hver 4. (?) time dersom det benyttes lenge. Alle bør dessuten ha målt luftlekkasjen, slik at kun det munnbindet med best beskyttelse brukes. Tilleggseffekten ved bruk av dobbelt munnbind ble understreket tidligere, men det har aldri blitt påbudt i Norge, uvisst hvorfor. Påbud om bruk av dobbelt munnbind må vurderes. En burde innført en lov som krever optimal bruk av munnbind i alle situasjoner (muligens unntatt når en oppholder seg alene, innendørs hjemme), og denne loven må praktiseres strengt. 1
pavlin Skrevet 1. februar 2022 #3 Skrevet 1. februar 2022 Som legen min forklarte meg forrige uke ang størrelse på maskene i munnbind og størrelsen på viruset: om jeg sto foran et nettinggjerde, ville hver nettingrute være 100 x 100 m, om jeg var viruset og gjerdet munnbindet. Og dette gjerdet skulle stoppe meg å gå igjennom. Så da skåler vi for det, og håper alle tenker selv. 11 2
nordnorsk Skrevet 1. februar 2022 Forfatter #4 Skrevet 1. februar 2022 pavlin skrev (11 minutter siden): Som legen min forklarte meg forrige uke ang størrelse på maskene i munnbind og størrelsen på viruset: om jeg sto foran et nettinggjerde, ville hver nettingrute være 100 x 100 m, om jeg var viruset og gjerdet munnbindet. Og dette gjerdet skulle stoppe meg å gå igjennom. Så da skåler vi for det, og håper alle tenker selv. Såpass ja 🤦🏼♀️
Lomvi Skrevet 1. februar 2022 #5 Skrevet 1. februar 2022 Ryddet for brudd på rommets retningslinjer. Lomvi, mod.
Becky Skrevet 1. februar 2022 #6 Skrevet 1. februar 2022 nordnorsk skrev (4 timer siden): I begynnelsen var de skeptiske til bruk av munnbind. Da de fant ut at munnbind var effektivt, så var de veldig klare på at de må brukes riktig. I dag nevner de ikke noe om "riktig bruk" lenger. Folk bruker samme munnbind i flere dager. Krøller det sammen i lomma etter hvert bruk og tar det opp der hvor det er påkrevd. Og hvor ofte vasker folk tøymunnbindene sine? Tror ikke det er etter hver bruk... Jeg lurer bare på nytteverdien av munnbind når folk er så sløve med oppbevaring, utskifting og vasking. Men kanskje har de funnet ut at munnbind er effektiv til tross for dette? Finner ikke noe om det Det er vist å være veldig effektivt, som du sikkert allerede vet. Munnbind er bedre enn ikke munnbind. Uansett om du har krøllet det 4 ganger ned i lomma så får du i alle fall ikke spyttet ned i munnen til h*n ved siden av deg 3
Gjest rampenissen72 Skrevet 1. februar 2022 #7 Skrevet 1. februar 2022 nordnorsk skrev (4 timer siden): I begynnelsen var de skeptiske til bruk av munnbind. Da de fant ut at munnbind var effektivt, så var de veldig klare på at de må brukes riktig. I dag nevner de ikke noe om "riktig bruk" lenger. Folk bruker samme munnbind i flere dager. Krøller det sammen i lomma etter hvert bruk og tar det opp der hvor det er påkrevd. Og hvor ofte vasker folk tøymunnbindene sine? Tror ikke det er etter hver bruk... Jeg lurer bare på nytteverdien av munnbind når folk er så sløve med oppbevaring, utskifting og vasking. Men kanskje har de funnet ut at munnbind er effektiv til tross for dette? Finner ikke noe om det Jeg har aldri vasket tøymunnbindet mitt. Og det har vært med til både Hellas og Spania.
Callisto83 Skrevet 1. februar 2022 #9 Skrevet 1. februar 2022 Det blir jo som å si at kondomer ikke fungerer, for "Preben" drar det ned over hodet sitt.. Munnbind hjelper helt klart. Selv om enkelte ikke vet å gå med det riktig. 7
Lovis Fenja Skrevet 2. februar 2022 #10 Skrevet 2. februar 2022 Det hjelper vel antagelig bittelitt bare når man står rett foran noen og snakker, siden alle spytter litt. Bortsett fra det har jeg ikke troa, fordi det ikke stopper virus. Jeg bruker det kun sånn i tilfelle det skulle hjelpe/for å slippe enda flere sinte folk. Men tror ikke noe på det. 3
Gjest Embryo Skrevet 2. februar 2022 #11 Skrevet 2. februar 2022 pavlin skrev (11 timer siden): Som legen min forklarte meg forrige uke ang størrelse på maskene i munnbind og størrelsen på viruset: om jeg sto foran et nettinggjerde, ville hver nettingrute være 100 x 100 m, om jeg var viruset og gjerdet munnbindet. Og dette gjerdet skulle stoppe meg å gå igjennom. Så da skåler vi for det, og håper alle tenker selv. Hadde legen din en god forklaring på hvorfor ansatte i helsevesenet har brukt munnbind i alle år? Forklaringen du hevder at legen din ga deg minner meg om noen gærninger (tror det var i Sør-Afrika, evt et land i Afrika) som påstod at kondom ikke beskytter mot hiv fordi hivviruset er mindre enn latexmolekylet. Befolkningen droppet kondom. Kjempesuksess!
MorTil2 Skrevet 2. februar 2022 #12 Skrevet 2. februar 2022 Becky skrev (7 timer siden): Det er vist å være veldig effektivt, som du sikkert allerede vet. Munnbind er bedre enn ikke munnbind. Uansett om du har krøllet det 4 ganger ned i lomma så får du i alle fall ikke spyttet ned i munnen til h*n ved siden av deg Nå skal de forske på om briller hjelper. Noe av problemet med tiltak generelt, er at det ikke er forsket på hvert enkelt enkeltvis. Hva tilsier at det er munnbindet og ikke avstanden og håndvask som er hovedårsaken til å hindre smitte? Det er forsket på tran, og nå altså briller. Men ingen av oss er blitt bedt om å delta på en studie om munnbind? Om det først skal brukes penger på teorien om briller, så må det bety at det er noe hold i den? Så rent etisk, kunne de like greit hatt to grupper med og uten munnbind. Men det gjør de altså ikke. Hvorfor? Fordi de innerst inne vet, etter at flere og flere blir smittet uavhengig av bruk eller ikke bruk av munnbind, at det har begrenset effekt? Selv bruker jeg ikke munnbind. Og jeg lever så normalt som mulig. Går på butikken, er på jobb, treningssenter, møter venner og familie osv. Null smitte. Så kjenner jeg veldig mange som er så forsiktig at de nærmest ikke har noe liv. De er blitt smittet. Kan det tenkes at konklusjonen er så enkel, at man faktisk er mer tjent med å utsette seg for mennesker og hva nå enn de bærer på, og dermed opprettholde immunforsvaret, enn å barrikadere seg bak munnbind og lukkete dører? 4
MorTil2 Skrevet 2. februar 2022 #13 Skrevet 2. februar 2022 Embryo skrev (9 minutter siden): Hadde legen din en god forklaring på hvorfor ansatte i helsevesenet har brukt munnbind i alle år? Forklaringen du hevder at legen din ga deg minner meg om noen gærninger (tror det var i Sør-Afrika, evt et land i Afrika) som påstod at kondom ikke beskytter mot hiv fordi hivviruset er mindre enn latexmolekylet. Befolkningen droppet kondom. Kjempesuksess! Kan man slutte å sammenligne profesjonelle mennesker som gjennom sin utdannelse er opplært i bruk av munnbind med mannen på gaten som bruker det under nesen, hengende fra øret, nede på haken osv osv? 4
Gjest Torstein Skrevet 2. februar 2022 #14 Skrevet 2. februar 2022 (endret) 17 hours ago, pavlin said: Som legen min forklarte meg forrige uke ang størrelse på maskene i munnbind og størrelsen på viruset: om jeg sto foran et nettinggjerde, ville hver nettingrute være 100 x 100 m, om jeg var viruset og gjerdet munnbindet. Og dette gjerdet skulle stoppe meg å gå igjennom. Så da skåler vi for det, og håper alle tenker selv. Ingen sier at munnbind stopper alle virus. Det begrenser spredningen spesielt om man hoster, roper eller synger. Det gjør at man ikke får en 5 meter virusrøyk forran munnen. Anemologi er viktigere enn mikroanalyse i dette tilfellet. Leger er ikke nødvendigvis så bra på fysikk… Dessuten er det for andre, ikke for deg selv. Endret 2. februar 2022 av Torstein
Million Skrevet 2. februar 2022 #15 Skrevet 2. februar 2022 pavlin skrev (12 timer siden): Som legen min forklarte meg forrige uke ang størrelse på maskene i munnbind og størrelsen på viruset: om jeg sto foran et nettinggjerde, ville hver nettingrute være 100 x 100 m, om jeg var viruset og gjerdet munnbindet. Og dette gjerdet skulle stoppe meg å gå igjennom. Så da skåler vi for det, og håper alle tenker selv. Det er noe lignende jeg har prøvd å forklare folk når temaet eller diskusjonen har vært oppe. Munnbindene stopper ikke det ørlille viruset, det flyr tvers igjennom. Men da blir folk sinte og sure og påstår at joda, det gjør det liksom... Jeg understreker at jeg bruker munnbind, fordi jeg følger reglene, men jeg ser ikke helt hensikten med det. Men jeg gjør som vi blir fortalt, vasker hender, spriter hender, tar på munnbind når jeg skal på offentlig transport, kjøpesenter, butikk osv. 1
J.E Skrevet 2. februar 2022 #16 Skrevet 2. februar 2022 Million skrev (8 minutter siden): Det er noe lignende jeg har prøvd å forklare folk når temaet eller diskusjonen har vært oppe. Munnbindene stopper ikke det ørlille viruset, det flyr tvers igjennom. Men da blir folk sinte og sure og påstår at joda, det gjør det liksom... Jeg understreker at jeg bruker munnbind, fordi jeg følger reglene, men jeg ser ikke helt hensikten med det. Men jeg gjør som vi blir fortalt, vasker hender, spriter hender, tar på munnbind når jeg skal på offentlig transport, kjøpesenter, butikk osv. Munnbindene forhindrer partikler fra andre å spres i rommet. Om man oppretter holder avstand i tillegg får man god beskyttelse. For enda bedre beskyttelse for egen del så kan man bruke FFP2 /N95 masker. Selvfølgelig er man mer beskyttet med munnbind enn uten. Spesielt hvis andre også har det på og man må sørge for å god tilpasning. Smitten er luftbåren og mengde virus man puster inn når man smittes sies å være medvirkende til hvor syk man blir. Synes ikke det er rart folk blir irritert hvis du påstår at munnbind har null effekt. Det finnes da masse studier som viser effekt. Effekten for personer som bruker munnbind feil kan jo diskuteres med det vil likevel være bedre for andre i omgivelsene at vedkommende har det på enn å slippe partikler rett ut i luften. https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/science/science-briefs/masking-science-sars-cov2.html https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/coronavirus/in-depth/coronavirus-mask/art-20485449 https://forskning.no/covid19/munnbind-har-effekt-ifolge-kjempestudie-i-bangladesh/1946756 https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/dnbObz/hva-er-mest-effektivt-mot-luftsmitte-munnbind-eller-aandedrettsvern 3
Million Skrevet 2. februar 2022 #17 Skrevet 2. februar 2022 J.E skrev (Akkurat nå): Munnbindene forhindrer partikler fra andre å spres i rommet. Om man oppretter holder avstand i tillegg får man god beskyttelse. For enda bedre beskyttelse for egen del så kan man bruke FFP2 /N95 masker. Selvfølgelig er man mer beskyttet med munnbind enn uten. Spesielt hvis andre også har det på og man må sørge for å god tilpasning. Smitten er luftbåren og mengde virus man puster inn når man smittes sies å være medvirkende til hvor syk man blir. Synes ikke det er rart folk blir irritert hvis du påstår at munnbind har null effekt. Det finnes da masse studier som viser effekt. Effekten for personer som bruker munnbind feil kan jo diskuteres med det vil likevel være bedre for andre i omgivelsene at vedkommende har det på enn å slippe partikler rett ut i luften. https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/science/science-briefs/masking-science-sars-cov2.html https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/coronavirus/in-depth/coronavirus-mask/art-20485449 https://forskning.no/covid19/munnbind-har-effekt-ifolge-kjempestudie-i-bangladesh/1946756 https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/dnbObz/hva-er-mest-effektivt-mot-luftsmitte-munnbind-eller-aandedrettsvern Jeg gidder ikke bla det frem nå, men det er mange innen helsevesenet og sikkert også forskere som har kommet frem til dette. Åpningene i munnbind er for store, for vi må jo kunne puste, men samtidig lar de virus fyke ut og inn. En viss beskyttelse har de nok, ja, men det er hovedsaklig hoste- og nysepartikler som holdes igjen, ikke luftbårne virus på ørsmå fuktpartikler fra pusten vår. Munnbindene er heller ikke helt tette. De buler ut på sidene hos de aller fleste, og pusten kommer også opp under øynene. Hoster man, fyker det lettest ut av disse åpningene. Et lite utklipp fra NHI, her var det mye "kanskje" og "kan": Når det gjelder coronaviruset, vet vi enda ikke fullt ut hvordan det smitter. Før vi vet mer om det, er de beste forebyggende rådene helsemyndighetene har til oss uavhengig av type mikroorganisme, følgende: Vask hendene grundig og jevnlig gjennom dagen. Unngå å berøre dine øyne, nese og munn med uvaskede hender. Unngå kontakt med mennesker som er syke. Ifølge WebMD kan munnbind ha en beskyttende rolle, men den er begrenset. Det finnes noe dokumentasjon på at munnbind kan beskytte deg mot å overføre viruset fra hendene dine til munnen, sannsynligvis fordi du blir mer oppmerksom på ikke å røre ansiktet når du har masken på. Kanskje beskytter det noe mot dråper som en infisert person nyser eller hoster ut i nærheten av deg.
J.E Skrevet 2. februar 2022 #18 Skrevet 2. februar 2022 (endret) Million skrev (13 minutter siden): Jeg gidder ikke bla det frem nå, men det er mange innen helsevesenet og sikkert også forskere som har kommet frem til dette. Åpningene i munnbind er for store, for vi må jo kunne puste, men samtidig lar de virus fyke ut og inn. En viss beskyttelse har de nok, ja, men det er hovedsaklig hoste- og nysepartikler som holdes igjen, ikke luftbårne virus på ørsmå fuktpartikler fra pusten vår. Munnbindene er heller ikke helt tette. De buler ut på sidene hos de aller fleste, og pusten kommer også opp under øynene. Hoster man, fyker det lettest ut av disse åpningene. Et lite utklipp fra NHI, her var det mye "kanskje" og "kan": Når det gjelder coronaviruset, vet vi enda ikke fullt ut hvordan det smitter. Før vi vet mer om det, er de beste forebyggende rådene helsemyndighetene har til oss uavhengig av type mikroorganisme, følgende: Vask hendene grundig og jevnlig gjennom dagen. Unngå å berøre dine øyne, nese og munn med uvaskede hender. Unngå kontakt med mennesker som er syke. Ifølge WebMD kan munnbind ha en beskyttende rolle, men den er begrenset. Det finnes noe dokumentasjon på at munnbind kan beskytte deg mot å overføre viruset fra hendene dine til munnen, sannsynligvis fordi du blir mer oppmerksom på ikke å røre ansiktet når du har masken på. Kanskje beskytter det noe mot dråper som en infisert person nyser eller hoster ut i nærheten av deg. Jo de vet hvordan viruset smitter nå. Hele verden, alle verdens helseinstitutt , epidemiologer , virologer osv vet nå at Covid19 smitter via luftsmitte i tillegg til nær kontakt selvsagt. Det er utklipp fra FHI du legger ut. Kanskje et eldre utklipp til og med. Hvis du er person som kun lytter til FHI og ikke bryr deg om hva verdens meste kjente epidimologer , CDC, WHO, ECDC og hva andre land praktiserer kan jeg dessverre ikke overbevise deg. Men OL gutta vet å beskytte seg for å kunne delta. Tror du de har funnet informasjonen fra FHI om å vaske hender og at det holder, eller har de muligens hørt fra noen andre at det skal litt mer til... Endret 2. februar 2022 av J.E 1
Outlander Skrevet 2. februar 2022 #19 Skrevet 2. februar 2022 (endret) 2 hours ago, MorTil2 said: Kan man slutte å sammenligne profesjonelle mennesker som gjennom sin utdannelse er opplært i bruk av munnbind med mannen på gaten som bruker det under nesen, hengende fra øret, nede på haken osv osv? Du kan ikke si at "munnbind ikke fungere" og deretter feil bruk av munnbind som grunnen. Riktig bruk av munnbind fungerer selvfølgelig...om folk bruker det riktig eller ikke er noe annet. Endret 2. februar 2022 av Outlander 3
J.E Skrevet 2. februar 2022 #20 Skrevet 2. februar 2022 Outlander skrev (9 minutter siden): Du kan ikke si at "munnbind ikke fungere" og deretter feil bruk av munnbind som grunnen. Riktig bruk av munnbind fungerer selvfølgelig...om folk bruker det riktig eller ikke er noe annet. Helt enig. Fin illustrasjon du la ut foresten. Den viser på enkel måte hva en rekke studier har kommet frem til.
Anbefalte innlegg