Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange skriver om at det er vanskelig å få en jobb etter studie. Men få snakker om at jobben er vanskelig når man først får den.

Er det flere som slet med første jobb etter studie? Hvilke utdanning hadde dere?

Hvor lang tid brukte dere på å like jobben og på å være komfortabel? Når byttet dere jobb?

Opplevde dere kultursjokk, hverdagssjokk eller lignende? 

Hva var deres utfordringer/negative opplevelser og hva var bra? 

Anonymkode: 13fda...dd7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste synes det er vanskelig å komme ut i arbeidslivet. Særlig innen for helse- og sosial-sektoren. Det tar vel mellom et halvt og to år å føle seg komfortabel i jobben. 

Anonymkode: 7c6ce...490

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De fleste synes det er vanskelig å komme ut i arbeidslivet. Særlig innen for helse- og sosial-sektoren. Det tar vel mellom et halvt og to år å føle seg komfortabel i jobben. 

Anonymkode: 7c6ce...490

Jeg tror jeg er en av dem som trenger 2 år. Skulle ønske jeg var mer forberedt på det før jeg begynte.

Skrevet

Synes det er for mange arbeidsgivere som gir for dårlig opplæring og oppfølging. Jeg begynner nå på min tredje jobb og det bare etter 2 år fra jeg ble nyutdannet. Bytter ikke bare pga dårlig oppfølging, men også misnøye og mistrivsel som kom med det. 

Anonymkode: 42cdc...1fd

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Synes det er for mange arbeidsgivere som gir for dårlig opplæring og oppfølging. Jeg begynner nå på min tredje jobb og det bare etter 2 år fra jeg ble nyutdannet. Bytter ikke bare pga dårlig oppfølging, men også misnøye og mistrivsel som kom med det. 

Anonymkode: 42cdc...1fd

Der er jeg helt enig med deg. Føler ikke det er en klar opplæring i det hele tatt. Blir bare kastet ut i noe jeg ikke aner hva er. Det skaper mye mistrivsel, og har vurdert å bytte jobb flere ganger siste året.

• Liker 1
Skrevet

Samboer er lege og det høres helt jævlig ut å starte som fersk lege på sykehus (nå tenker jeg på etter man har vært i turnus).

Aldri livet om jeg kunne gått igjennom noe sånt.

Anonymkode: 0b3bf...5f6

Skrevet

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samboer er lege og det høres helt jævlig ut å starte som fersk lege på sykehus (nå tenker jeg på etter man har vært i turnus).

Aldri livet om jeg kunne gått igjennom noe sånt.

Turnus hørtes jævlig ut det og, men nå har den jo faktisk ansvar.

Skrevet

Første jobben hadde jeg i ni måneder. Hatet den 😂 Andre jobben hadde jeg i 3,5 år. Etter rundt to år begynte jeg å kjede meg, og tok en videreutdanning ved siden av full jobb. Når den var ferdig søkte jeg meg videre. Det stemmer vel sånn sett at etter to år var jeg komfortabel i jobben. Det er helt normalt å føle det du kjenner på nå. Snakk med kollegaer om hvordan de opplevde det å være ny☺️

Anonymkode: 6bcce...8c6

• Liker 1
Skrevet

Det tar ofte to år før du mestrer en jobb som er litt komplisert. Det er helt normalt. 

Og ja, det kan være vanskelig å få opplæring. Rett og slett fordi det også er forventet mye learning by doing og at man spør underveis. 

Arbeidslivet er langt fra skolebenken. Sammenlign det med å få barn, de kommer også uten opplæring. Velkommen til verden! 

Anonymkode: f6fe2...60b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mange skriver om at det er vanskelig å få en jobb etter studie. Men få snakker om at jobben er vanskelig når man først får den.

Er det flere som slet med første jobb etter studie? Hvilke utdanning hadde dere?

Hvor lang tid brukte dere på å like jobben og på å være komfortabel? Når byttet dere jobb?

Opplevde dere kultursjokk, hverdagssjokk eller lignende? 

Hva var deres utfordringer/negative opplevelser og hva var bra? 

Nå er det utrolig mange som har minimalt med arbeidserfaring før de skal ut i jobb etter endt studie, så at de får sjokk er vel ikke så rart. Skole og studier er jevnt over en ferie sammenlignet med mange fulltidsjobber.

Anonymkode: 66798...e1f

Skrevet

Praksissjokket kalles det 😅

Anonymkode: 09409...6cd

Skrevet

Under utdanning har det vært minimal-ingen fokus på hvordan håndtere jobben i praksis, så for meg var det et sjokk. har hatt to jobber innen helse og sosial sektoren, den første følte jeg litt tryggere i etter et halvt år, lite opplæring men hadde veldig gode kollegaer og stabil ledelse. I denne jeg er i nå har jeg vært et år og det har vært stort sett jævlig hele veien dessverre. Null opplæring, blir overbelastet som ung og nyutdannet da man ikke klarer å si nei. skal søke meg vekk så snart jeg finner aktuelle alternativer. 

Anonymkode: b0e1f...621

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Under utdanning har det vært minimal-ingen fokus på hvordan håndtere jobben i praksis, så for meg var det et sjokk. har hatt to jobber innen helse og sosial sektoren, den første følte jeg litt tryggere i etter et halvt år, lite opplæring men hadde veldig gode kollegaer og stabil ledelse. I denne jeg er i nå har jeg vært et år og det har vært stort sett jævlig hele veien dessverre. Null opplæring, blir overbelastet som ung og nyutdannet da man ikke klarer å si nei. skal søke meg vekk så snart jeg finner aktuelle alternativer. 

Anonymkode: b0e1f...621

Viktig å sette grenser i arbeidslivet, hvis ikke ender man opp som utbrent

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...