AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #1 Skrevet 1. februar 2022 Jeg testet positivt for korona i går. Sendte melding til sjefen med bilde av testen. Han ønsket god bedring. I ettermiddag (før pressekonferansen) sendte jeg melding og sa at jeg er i isolasjon t.o.m. fredag. Jeg spurte også om det ville være nødvendig med sykemelding om formen ikke tillater full arbeidsdag etter egenmeldingsdagene er brukt opp, altså torsdag og fredag. (Jeg har jobbet noe hjemmefra i går og i dag, men sover og har mye vondt i hodet, så det er begrenset hva jeg orker å jobbe). Fikk da til svar at jeg selvfølgelig må se an formen, men at det ikke haster med sykemelding. Føler meg så dum som sendte melding til arbeidsgiver og spurte om behovet for sykemelding. Det var ikke meningen å forskuttere sykefravær, men jeg er ikke vant til å sykemelde meg og var usikker på det rent praktiske rundt dette dersom jeg fremdeles ikke er i form. Var det helt krise å sende en slik melding til arbeidsgiver? Jeg har aldri hatt sykefravær i de drøyt to årene jeg har jobbet der, men er redd for å bli anklaget for å sluntre unna. Hjelp Anonymkode: 07037...17f
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #2 Skrevet 1. februar 2022 Du har sendt en helt normal beskjed til en leder, ingenting å tenke på. God bedring 😊 Anonymkode: 4e597...473 29 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #3 Skrevet 1. februar 2022 Syntes ikke du skal stresse med det. Det er vel helt greit å tenke lenger frem enn egenmeldingsperioden, uansett om du er i form til jobb eller ikke. Siden du ikke har vært sykmeldt i jobben tidligere vil det ikke virke som unnasluntring uansett. Anonymkode: a77e6...e61 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #4 Skrevet 1. februar 2022 Dette er spørsmål som arbeidsgiver må forholde seg til og som de må svare på. fint at du sier fra slik at de kan forberede seg på ditt fravær. Anonymkode: 9c3c6...3b3 6 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #5 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er spørsmål som arbeidsgiver må forholde seg til og som de må svare på. fint at du sier fra slik at de kan forberede seg på ditt fravær. Anonymkode: 9c3c6...3b3 Enig i dette. Veldig greit at du tok det opp, TS, og spurte. God bedring😊 Anonymkode: 9f939...1b1 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #6 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Føler meg så dum som sendte melding til arbeidsgiver og spurte om behovet for sykemelding. Det var ikke meningen å forskuttere sykefravær, men jeg er ikke vant til å sykemelde meg og var usikker på det rent praktiske rundt dette dersom jeg fremdeles ikke er i form. Gjør ingenting Hadde ikke tenkt en tanke på dette, er selv arbeidsgiver og hadde bare ønsket deg alt godt. Anonymkode: 2c4de...24e 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #7 Skrevet 1. februar 2022 Synes heller det var bra du sa ifra. Jeg vet min leder ville satt pris på det samme, så kunne hun hatt det i bakhodet for å planlegge vakter resten av uka. Anonymkode: ca4c2...aeb 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #8 Skrevet 1. februar 2022 Å spørre om du trenger sykemelding ut uka er ikke et rart spørsmål, kunne godt hendt at arbeidsgiver trengte det for å få refundert koronautgifter og slippe å betale for fraværet selv. Det trodde jeg. Anonymkode: 6f501...88e 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #9 Skrevet 1. februar 2022 Ta en telefon, i det minste. Da får man frem tanker og nyanser, og hører responsen. Slik teksting er bare vanvittig irriterende. Anonymkode: 17162...3d3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #10 Skrevet 1. februar 2022 Ingenting å tenke på, du har bare gjort det riktige. Som arbeidsgiver preferer jeg ansatte som er litt i forkant slik du er, enn de som jeg stadig må minne på at de må sykemelde seg siden egenmeldingene er oppbrukt. Anonymkode: 152d4...0f1 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #11 Skrevet 1. februar 2022 Jeg som leder fikk et tilsvarende spørsmål fra en av mine medarbeidere i dag, tenkte ikke et sekund over at det skulle være noe dumt eller rart i det vedkommende spurte om Anonymkode: 834d8...0e7 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #12 Skrevet 1. februar 2022 Altså.. dette er det ledere skal svare på. Det er derfor dem er ledere. Lederen tenkte neppe særlig over det! Anonymkode: c2159...c25 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #13 Skrevet 1. februar 2022 Oi, dette var overveldende tilbakemeldinger. Tusen takk, nå ble jeg virkelig beroliget. 💛 Anonymkode: 07037...17f 2 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #14 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ta en telefon, i det minste. Da får man frem tanker og nyanser, og hører responsen. Slik teksting er bare vanvittig irriterende. Anonymkode: 17162...3d3 Det kan godt være at ts sin arbeidsgiver har gitt klarsignal til at denne type kommunikasjon foregår på sms/mail. Da har man også ting skriftlig og arbeidsgiver må jo gjerne ringe den ansatte hvis det er nødvendig. En sms/mail kan i enkelte tilfeller være fint dersom sjefen er svært travel. Da vet hn at det er et spørsmål, hva spørsmålet er og hn kan ta det når det passer hn, enten skriftlig eller på telefon. Anonymkode: e51bc...3fd 5
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #15 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det kan godt være at ts sin arbeidsgiver har gitt klarsignal til at denne type kommunikasjon foregår på sms/mail. Da har man også ting skriftlig og arbeidsgiver må jo gjerne ringe den ansatte hvis det er nødvendig. En sms/mail kan i enkelte tilfeller være fint dersom sjefen er svært travel. Da vet hn at det er et spørsmål, hva spørsmålet er og hn kan ta det når det passer hn, enten skriftlig eller på telefon. Anonymkode: e51bc...3fd Om det er en enkel beskjed, ja. Men "om, atte, mulig sykemelding, hva tror du....?" Da er det best med en telefon, føle an litt. I stedet for å sende noe, og føle seg dum etterpå. Ofte sender jeg bare en kort mail om hva vi ble enige om etterpå, om det er viktig for meg å ha dokumentert avtalen med den ansatte. Anonymkode: 17162...3d3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #16 Skrevet 2. februar 2022 Man ringer når man er syk, man sender ikke en melding. Anonymkode: 3a3e4...6ff
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #17 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ta en telefon, i det minste. Da får man frem tanker og nyanser, og hører responsen. Slik teksting er bare vanvittig irriterende. Anonymkode: 17162...3d3 Jeg jobbet som kontorsjef i mange år og alle ansatte måtte ringe inn ved sykdom. Det var utrolig stress! Var en enorm lettelse da vi fikk mobiltelefon på huset de kunne sende sms til. Anonymkode: 432d8...ca6 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #18 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Om det er en enkel beskjed, ja. Men "om, atte, mulig sykemelding, hva tror du....?" Da er det best med en telefon, føle an litt. I stedet for å sende noe, og føle seg dum etterpå. Ofte sender jeg bare en kort mail om hva vi ble enige om etterpå, om det er viktig for meg å ha dokumentert avtalen med den ansatte. Anonymkode: 17162...3d3 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Man ringer når man er syk, man sender ikke en melding. Anonymkode: 3a3e4...6ff Det er da ikke stress med slike spørsmål på sms. Anonymkode: 432d8...ca6 2
Gjest Albbas Skrevet 2. februar 2022 #19 Skrevet 2. februar 2022 43 minutter siden, AnonymBruker said: Om det er en enkel beskjed, ja. Men "om, atte, mulig sykemelding, hva tror du....?" Da er det best med en telefon, føle an litt. I stedet for å sende noe, og føle seg dum etterpå. Ofte sender jeg bare en kort mail om hva vi ble enige om etterpå, om det er viktig for meg å ha dokumentert avtalen med den ansatte. Anonymkode: 17162...3d3 Det er jo et enkelt spørsmål! I disse tider kan det bli utrolig mange telefoner med det samme spørsmålet. Det er også store forskjeller fra organisasjon til organisasjon hvorvidt sms er ok kommunikasjonsform eller ei.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #20 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobbet som kontorsjef i mange år og alle ansatte måtte ringe inn ved sykdom. Det var utrolig stress! Var en enorm lettelse da vi fikk mobiltelefon på huset de kunne sende sms til. Anonymkode: 432d8...ca6 Utenfor arbeidstid så sender vi en sms også ringer vi som en formalitet innenfor åpningstiden fordi det er prosedyre. Ingen ringer vel sjefen på ettermiddagen etter jobb. Helt innafor å sende en melding og avtale å snakkes dagen etter om det er noe som er nødvendig. Anonymkode: 6f501...88e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå