Gå til innhold

Ville du vært rasistisk i denne situasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenk deg at du gikk alene hjem fra byen sent en natt. For å komme hjem måtte du velge mellom to gater:

I gate 1 står det en gjeng med unge menn av afrikansk herkomst.

I gate 2 står det en gjeng med unge menn av "etnisk norsk" herkomst.

Hvilken gate ville du valgt, hvis du skal være 100% ærlig?

Anonymkode: 1f702...aaf

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Hadde valgt den gata ,som var kortest vei hjem.

Skrevet

Jeg hadde såklart ikke valgt en av to slike gater. Da tar jeg taxi eller får følge hjem. Man tar ikke sjanser med å bli utsatt for vold og overgrep på den måten. Da jeg var 16 var min voldtektsmann norsk. 

Anonymkode: 06c04...c86

• Liker 18
  • Hjerte 3
Skrevet

Hadde aldri gått alene hjem på natta.

Anonymkode: ce8d9...d88

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville kviet meg for begge gatene og hadde tatt en taxi. Alle har vi noen rasistiske fordommer og måtte jeg ha gått hadde jeg nok gått i gate med de hvite guttene. Er virkelig ikke stolt av fordommene mine, og gidder heller ikke unnskylde dem, men de er jo der til en viss grad.

Anonymkode: 0db42...09f

• Liker 14
Skrevet

Jeg går ikke alene hjem på natten, så det blir veldig hypotetisk. Men rent hypotetisk så hadde det sikkert kommet an på magefølelsen min og utstråling til de to gjengene. Nå når jeg tenker på det så er jeg kun blitt antastet og ropt etter på gata av hvite menn, men det betyr jo ikke at mørke men ikke også kan være ekle. Så det fines vel ikke noe åpenbart svar. 

• Liker 2
Skrevet

Alle gangene jeg har blitt trakassert og det som verre er, har det vært gjort av hvite nordmenn, så...

Anonymkode: 19e0d...394

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Enten er du rasist eller så er du ikke rasist! 

Anonymkode: 641e1...f46

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tenk deg at du gikk alene hjem fra byen sent en natt. For å komme hjem måtte du velge mellom to gater:

I gate 1 står det en gjeng med unge menn av afrikansk herkomst.

I gate 2 står det en gjeng med unge menn av "etnisk norsk" herkomst.

Hvilken gate ville du valgt, hvis du skal være 100% ærlig?

Anonymkode: 1f702...aaf

Hadde ikke valgt noen av delene i og med at begge deler er å utsette seg for ubehageligheter om noen av de skulle vise seg å være drittsekker

Har opplevd at menn med etnisk norsk herkomst, som så kaller det ofte er som klegger om de har drukket

De unge afrikanskekommer ann på, om de er typisk fra somalia så hadde jeg tatt den veien i og med jeg har merket at folk fra somalia holder for seg selv uten å plage andre

Anonymkode: a5167...e58

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alle gangene jeg har blitt trakassert og det som verre er, har det vært gjort av hvite nordmenn, så...

Anonymkode: 19e0d...394

Det tviler jeg veldig på. Hilsen blond kvinne 40. 

Anonymkode: 5c632...32a

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg hadde også tatt den korteste veien.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 2
Skrevet

Merkelig problemstilling. Skjønner ikke at folk tør å gå sent ute i det hele tatt, enten du er mann eller kvinne. Om mannen ikke blir voldtatt, kan han fremdeles bli ranet.

Anonymkode: 9b01a...754

Skrevet

Ville sett an situasjonen og folka, hvor mange de var og hvordan samtaler de eventuelt hadde.

Anonymkode: 6bc19...f74

• Liker 1
Skrevet

Gate 2. Byen her er liten og oddsen for at jeg kjenner foreldrene til gutta er stor.  De færreste gjør noe med den som kjenner morra di og far din 

Anonymkode: c7a28...e10

• Liker 2
Skrevet

Hadde jeg vært i feks Oslo, hadde jeg lett valgt gate 2.. Dessverre. 

Men skal sies at jeg aldri i verden ville funnet på å gå alene hjem midt på natta, uansett by eller gate. 

Anonymkode: 094c6...5fd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke den du siterte,men jeg er også en blond kvinne og har vært utsatt for grove overgrep og trakassering og det har utelukkende blitt utført av hvite nordmenn 

Anonymkode: 641e1...f46

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Etter å ha bodd midt i Oslo i 15 år så går jeg rett og slett aldri alene hjem på natta etter å ha vært ute. Har flere ganger opplevd truende situasjoner med både hvite og utenlandske menn.

Jeg tar konsekvent taxi og selv da har jeg opplevd svært skremmende situasjoner.

Hver gang jeg setter meg i en taxi ringer jeg noen (eller later som), gir dem taxinummeret og hvor jeg er.

Anonymkode: fc5f0...1a1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvordan er alder og hårfarge relevant?

Anonymkode: 2f610...372

• Liker 8
Skrevet

Hadde definitivt heller snudd enn å gå gjennom gate 1. Tar ingen sjanser.

Anonymkode: 0fc6f...809

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...