nordnorsk Skrevet 1. februar 2022 #1 Skrevet 1. februar 2022 Prøver å sette meg inn i konflikten Russland/Nato nå, men det er jo en ganske så innviklet situasjon. Jeg må uansett innrømme at jeg er bekymret. Ser for meg forskjellige scenarioer her - Nato godtar Russland sitt krav om at Ukraina ikke skal kunne få Nato-medlemskap. (Dette kommer aldri til å skje). - Nato og Russland finner et eller annet kompromiss som fungerer. - Russland er ikke fornøyd med Nato sine innfrielser, men trekker seg tilbake likevel. (Dette tror jeg ikke skjer, Russland er for opptatt av å ikke tape ansikt). - Russland innvaderer Ukraina og Nato lar det skje. Alle lukker øynene. Vi bidrar kanskje med litt utstyr. En lokal krig. Det blir mange flyktninger. (Vil Nato la dette skje?) - Russland innvaderer Ukraina og Nato må gripe inn. Russland vet at Nato har mye større militær makt enn dem og beslutter å trekke seg tilbake. (Igjen, da taper de ansikt). Det jeg er mest redd for: - Krig mellom Nato og Russland. Pga Nato sin større militære kapasitet, blir Russland sitt eneste våpen atombomber. De vil kanskje gå for en "avgrenset" atomkrig, som kun tar ut militære baser. Dette skal visst være mulig nå? Norskekysten vil være veldig attraktiv for Russland. USA griper inn med tilsvarende "avgrensede" atomangrep. Hvis Russland har etablert seg i Norge, vil jo Norge være et mål. Kanskje klarer de å holde seg til en avgrenset atomkrig, bare få blåst litt fra seg. Sivile liv vil uansett gå tapt. Nordmenn må flykte. Eller så blir det full atomkrig, totalt selvutslettende. Dette kan omså skje ved en glipp, vi husker jo hvor nært vi var katastrofe i 1995. Uansett er vi fortapt. Atomvinter er reell, overlevende sulter ihjel. Har jeg bare god fantasi eller? Håper jo det. Men jeg forstår ikke helt hvordan krig nå i dag fungerer og kan utvikle seg, så jeg har egentlig ikke grunnlag for å spekulere. Men i mitt angsthode så gjør jeg det uansett. Derfor hadde det vært fint hvis noen kan forklare hvorfor det siste scenarioet ikke kommer til å skje og hva som er mer sannsynlig. Takk🥺
øyne_lyver_aldri Skrevet 1. februar 2022 #2 Skrevet 1. februar 2022 Du burde være mer redd for og få blodpropp, eller kanskje et hjerteinfarkt? hva om noen får kjørt over i din fil og du dør i bilulykke? eller om det går overspenning i varmtvannstanken din og du får strøm i dusjen? hva om du får kreft? Mange ting du burde uroe deg for istedet for krig mellom nato og russland.
nordnorsk Skrevet 1. februar 2022 Forfatter #3 Skrevet 1. februar 2022 øyne_lyver_aldri skrev (Akkurat nå): Du burde være mer redd for og få blodpropp, eller kanskje et hjerteinfarkt? hva om noen får kjørt over i din fil og du dør i bilulykke? eller om det går overspenning i varmtvannstanken din og du får strøm i dusjen? hva om du får kreft? Mange ting du burde uroe deg for istedet for krig mellom nato og russland. Tro meg, jeg uroer meg for MYE. Jeg sliter med angst. Helseangst, katastrofeangst. Min måte å takle det på er å innhente kunnskap og forstå ting så godt som mulig. 1 1
øyne_lyver_aldri Skrevet 1. februar 2022 #4 Skrevet 1. februar 2022 nordnorsk skrev (1 minutt siden): Tro meg, jeg uroer meg for MYE. Jeg sliter med angst. Helseangst, katastrofeangst. Min måte å takle det på er å innhente kunnskap og forstå ting så godt som mulig. Kan si så mye som at det verste scenariet ditt kommer ikke til og skje. det som kan skje er at Russland innvanderer og at de tar deler av Ukraina noe som kommer til og ha litt negativ innvirkning på norsk og europeisk økonomi og strømprisene våres. Eller så gjør Russland ingenting og vi fortsetter livene våres som normalt. Ville ikke uroet meg alt for mye uansett vi er ganske trygge her i Norge
nordnorsk Skrevet 1. februar 2022 Forfatter #5 Skrevet 1. februar 2022 øyne_lyver_aldri skrev (1 minutt siden): Kan si så mye som at det verste scenariet ditt kommer ikke til og skje. det som kan skje er at Russland innvanderer og at de tar deler av Ukraina noe som kommer til og ha litt negativ innvirkning på norsk og europeisk økonomi og strømprisene våres. Eller så gjør Russland ingenting og vi fortsetter livene våres som normalt. Ville ikke uroet meg alt for mye uansett vi er ganske trygge her i Norge Takk Jeg trenger å få bekreftet at frykten min ikke har grunnlag i virkeligheten. Som sagt, jeg forstår ikke dette helt, så da er det lett å vikle seg inn i noe irrasjonelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå