Gå til innhold

Sykepleiere: Bytte klut mellom bryst og magefold?

Anbefalte innlegg

Ville du gjort dette dersom du vasket en pasient som KUN ville vaske under bryst og i magefold? Skal man etter boka bytte klut i et slikt tilfelle, når kluten brukt i magefold ikke trengs videre? 

Anonymkode: 39510...b9a

Fortsetter under...

Herrefred. Studerer du? De som underviser i sykepleie har ikke peiling. Lærer bort at man skal bruke 3 timer på å dikkedukkedalle med pasienter under morgenstell og ha de flotteste brettekanter. 
Du kan fortelle dem at på enhver intensivavdeling brukes (varme) våtservietter. De må gjerne besøke en ordentlig sykehusavdeling da de gjerne ikke har vært der på 35 år!

Anonymkode: cf4ab...d7c

• Liker 3
  • Nyttig 1

Det pasienten har av flora under brystene er det ikke skadelig å få under magefolden. Man skyller vel kluten underveis også. Enig med den over, det der er helt hinsides i det virkelige liv. Og meningsløst. 

Anonymkode: 4f0ca...5fb

• Liker 7

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herrefred. Studerer du? De som underviser i sykepleie har ikke peiling. Lærer bort at man skal bruke 3 timer på å dikkedukkedalle med pasienter under morgenstell og ha de flotteste brettekanter. 
Du kan fortelle dem at på enhver intensivavdeling brukes (varme) våtservietter. De må gjerne besøke en ordentlig sykehusavdeling da de gjerne ikke har vært der på 35 år!

De færreste sykepleier jobber på intensivavdeling

De fleste pasienter som trenger hjelp til vask/stell/pleie ligger ikke på sykehus

De fleste som trenger hjelp til å vaske seg har ikke varme våtservietter tilgjengelig, hverken hjemme, på sykehjem eller vanlige sykehusavdelinger. 

Ts, med mindre det er store sopplager eller infeksjon trenger du ikke bytte kluten. 

Anonymkode: 35907...278

• Liker 5
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De færreste sykepleier jobber på intensivavdeling

De fleste pasienter som trenger hjelp til vask/stell/pleie ligger ikke på sykehus

De fleste som trenger hjelp til å vaske seg har ikke varme våtservietter tilgjengelig, hverken hjemme, på sykehjem eller vanlige sykehusavdelinger. 

Ts, med mindre det er store sopplager eller infeksjon trenger du ikke bytte kluten. 

Anonymkode: 35907...278

Enig. 
Mulig dere lærer å bytte klut 8 ganger under stell på øvingsavdelingen, men dette er ikke gjennomførbart i praksis. 
Hvis pasienten har en hissig soppinfeksjon i magefold, mens huden under brystene ser fin ut, bør du jo ikke bruke samme klut. Da bør du i det minste vaske det rene området før det infiserte. 
Hvis begge områdene har sopp, ev at huden er fin begge steder, har det ikke noe å si å bruke samme klut. 

Det meste er greit, bare du har en faglig begrunnelse. 
På fex terminal pasient, eller en utålmodig pasient med demens, må ofte stellet utføres på en forenklet måte. 
Men du må kunne begrunne det (at man ikke har tid holder ikke som faglig begrunnelse, så det er sagt)

• Liker 3
Bacteria skrev (1 minutt siden):

Enig. 
Mulig dere lærer å bytte klut 8 ganger under stell på øvingsavdelingen, men dette er ikke gjennomførbart i praksis. 
Hvis pasienten har en hissig soppinfeksjon i magefold, mens huden under brystene ser fin ut, bør du jo ikke bruke samme klut. Da bør du i det minste vaske det rene området før det infiserte. 
Hvis begge områdene har sopp, ev at huden er fin begge steder, har det ikke noe å si å bruke samme klut. 

Det meste er greit, bare du har en faglig begrunnelse. 
På fex terminal pasient, eller en utålmodig pasient med demens, må ofte stellet utføres på en forenklet måte. 
Men du må kunne begrunne det (at man ikke har tid holder ikke som faglig begrunnelse, så det er sagt)

Du er ikke sykepleier selv? 

Nei, man lærer ikke å bytte klut 8 ganger. Man kan i utgangspunktet bruke samme klut under hele stellet. Man kan begynne i ansiktet og så vaske bryst, hender og under armer. Så kan en vaske rygg og beina, og tilslutt nedentil. Det forutsetter selvsagt at huden er hel og fin. 

Anonymkode: d858e...a66

• Liker 2
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei hå, OP her. Jeg var utplassert på intensivad. på sykehus, og ha hadde vi måttet byttet klut - for å si det rett ut. Intet spm.

I hjemmesykepleien var det betydelig mer trøkk, så da var ikke slikt mulig. Det var om å gjøre å være mest mulig effektiv, men samtidig gi pas. god pleie.

Det er nettopp derfor jeg spør; for det finnes ikke noe konkret svar for slikt i mine lærebøker. *Personlig* ville jeg ikke byttet klut, gitt at det ikke var snakk om soppinfeksjon e.l. under bryst som kunne smitte over til magefold eller andre områder. Men det er nettopp for å kontre egne personlige vurderinger jeg spør, slik at jeg kan bli bedre.

• Liker 1
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du er ikke sykepleier selv? 

Nei, man lærer ikke å bytte klut 8 ganger. Man kan i utgangspunktet bruke samme klut under hele stellet. Man kan begynne i ansiktet og så vaske bryst, hender og under armer. Så kan en vaske rygg og beina, og tilslutt nedentil. Det forutsetter selvsagt at huden er hel og fin. 

Anonymkode: d858e...a66

Tvert i mot det vi lærer.

Egen klut til ansikt, hender, bryst, og rygg. Så egen klut til underlivet (fordi du skal starte med urinveisåpningen, og da skal kluten være rein).

Problemstilling er bare at pasient ikke vil vaske alle deler av kroppen, og jeg kan selvsagt ikke nekte henne dette. Men magefold er vel per definisjon del av underlivet, ikke overkropp. Det er nettopp derfor jeg stusser. Skal jeg "kaste vekk" en ekstra klut , eller fortsetter med samme klut som brukt under bryst - gitt at det ikke er soppinfeksjon e.l. som kan smitte over til magefold? For, sopp kan jo alltids finnes selv om det ikke er synlig, spesielt hos pasienter som ikke sier stort selv (gir smerteuttrykk). 

Altså shit, er det rart folk blir usikre når veiledere er såpass strenge, men ting ikke blir gjort sånn de sier i praksis? 

• Liker 1
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er pasienten hjemme eller på sykehus?

Anonymkode: 9cc42...716

Hjemme hos seg selv. Men opplevd at vedkommende ville ha det slik på institusjon også. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...