AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #1 Skrevet 1. februar 2022 Jeg ser etter ny jobb, og nå dukket det opp en stilling som forsker som virker litt spennende. Men samtidig også litt skremmende. Jeg vet ikke helt hva en forskerstilling innebærer, og om det er noe jeg mestrer. Jeg har en mastergrad, og forsket forsåvidt under oppgaven. Men jeg ble jo fortalt hva jeg skulle gjøre på oppdrag av et forskningsteam som visste hva de ville undersøke nærmere, og ga meg oppgaver. Jeg måtte prøve og feile, og ble fortalt hvilke endringer jeg skulle gjøre til neste forsøk. Så en forskerstilling virker skremmende, for da må vel jeg selv tenke ut hva som er interessant å teste ut, hvilke små endringer som skal gjøres osv osv. Dette er jo ikke noe jeg har erfaring med, da jeg har siden jeg ble ferdig utdannet jobbet i QC og produksjon i ulike bedrifter. Dere som jobber i forskerstilling, hvor mye på egne bein er man? Har man en type seniorforsker å forholde seg til, eller kolleger/sjef å diskutere prosjekter, forsøk osv med? Man har vel en plan å følge, som er satt av en litt høyere opp i systemet? Jeg vet rett og slett ikke hva jeg kan forvente. Anonymkode: 2f775...7e7
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #2 Skrevet 1. februar 2022 Hva sto i stillingsutlysningen? Der pleier det å stå endel om arbeidsoppgavene. De vil nok helst ønske en med doktorgrad, siden man ikke har en forskerutdanning med master. Du kan for eksempel ikke sende egne søknader til forskningsrådet (men du kan selvsagt skrive deler av søknaden). Arbeidsoppgavene varierer sikkert mellom steder, men jeg vil gå ut fra at man forventes å utvikle forskningsprosjekter selv, være med på å sende søknader/få finansiering, og gjennomføre forskningen rent praktisk. Man kan få støttefunksjoner opp mot avdelingens prosjekter. Å bygge nettverk er viktig. Vil tro det kommer mye an på kompetansen til søker. Anonymkode: 06977...9af
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #3 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva sto i stillingsutlysningen? Der pleier det å stå endel om arbeidsoppgavene. De vil nok helst ønske en med doktorgrad, siden man ikke har en forskerutdanning med master. Du kan for eksempel ikke sende egne søknader til forskningsrådet (men du kan selvsagt skrive deler av søknaden). Arbeidsoppgavene varierer sikkert mellom steder, men jeg vil gå ut fra at man forventes å utvikle forskningsprosjekter selv, være med på å sende søknader/få finansiering, og gjennomføre forskningen rent praktisk. Man kan få støttefunksjoner opp mot avdelingens prosjekter. Å bygge nettverk er viktig. Vil tro det kommer mye an på kompetansen til søker. Anonymkode: 06977...9af Takk for svar. Det står i stillingsannonsen at de ønsker en med mastergrad, så der er jeg innafor. Men generelt ganske blank på forskning/tenke selv oppgaver. Anonymkode: 2f775...7e7
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #4 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar. Det står i stillingsannonsen at de ønsker en med mastergrad, så der er jeg innafor. Men generelt ganske blank på forskning/tenke selv oppgaver. Anonymkode: 2f775...7e7 Så de skriver ikke master/PhD? Hvis de kun ser etter noen med master, er nok arbeidsoppgavene deretter, dvs mulig noe mindre selvstendige, i alle fall når det gjelder å skrive søknader. Men det kan sikkert være en spennende jobb likevel. Men hvis de kun ser etter en søker med master, kan det også tyde på at de ikke er interesserte i å betale så mye i lønn… Anbefaler at du leser det opp litt på den type forskning de gjør der du har søkt på jobb før du er på et evt intervju, slik at du kan gjøre et bedre intervju. Det tar seg ikke så bra ut å si at man er ganske blank på forskning. 🤪 Anonymkode: 06977...9af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå