AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #1 Skrevet 1. februar 2022 Kunne du tenkt deg bli pensjonist som 40-50-åring. Og bare leve av investeringer resten av livet? https://e24.no/privatoekonomi/i/66ejWQ/anne-linn-og-andreas-har-spart-25-millioner-paa-tre-aar?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenposten.no Anonymkode: cb97c...1dc 1
Gjest Jaconandersen Skrevet 1. februar 2022 #2 Skrevet 1. februar 2022 (endret) Jeg tenker du er lur. Å kjøpe en del av nasjonenes produksjonsmidler og leve av det, kommer sannsynligvis til å bli en nødvendighet i fremtiden. Da alle jobber blir erstattet med AI og automatisering. Endret 1. februar 2022 av Jaconandersen
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #3 Skrevet 1. februar 2022 Man er avhengig av å ha tatt utdannelse tidlig og tjent godt allerede fra midten av 20-åra. Sammen med lite utgifter så kan man få spart mye. Ja jeg kunne gjerne gjort det. Jeg burde gjort det. Men jeg har ikke hatt høy inntekt og lave utgifter, jeg har ikke hatt noe særlig å spare. Anonymkode: 146ce...690
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #4 Skrevet 1. februar 2022 Tenker at det er smart. Selv tar jeg sikte på å gå av med pensjon når jeg er 60😄 Anonymkode: 113e3...193
Gjest Jon Are Skrevet 1. februar 2022 #5 Skrevet 1. februar 2022 Jeg tenker SMART. Hadde gjort der samme om jeg hadde vært ung nå. Utdannet meg som lege eller noe og tett og slett gått av når jeg ble 50.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #6 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Man er avhengig av å ha tatt utdannelse tidlig og tjent godt allerede fra midten av 20-åra. Sammen med lite utgifter så kan man få spart mye. Ja jeg kunne gjerne gjort det. Jeg burde gjort det. Men jeg har ikke hatt høy inntekt og lave utgifter, jeg har ikke hatt noe særlig å spare. Anonymkode: 146ce...690 Tull. Jeg fikk aldri fullført vgs og sitter nå med rundt 4 mill i egenkapital (som er bundet opp i bolig, bla gjeldsfri hytte med greie utleieinntekter som dekker alle utgifter pluss litt til) samt rundt 400k i fond. Alt dette har skjedd etter fylte 27 og jeg er nå 33. Vi har kjøpt og solgt bolig samt spart MYE. Har ikke hatt lave utgifter da jeg fikk barn tidlig, men har ikke brukt mer enn vi må og levd fint med det fordi vi har prioritert å spare. Man MÅ ikke ta utdanning og spare tidlig for å klare å spare. Anonymkode: 9fca1...2e7 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #7 Skrevet 1. februar 2022 Jon Are skrev (19 minutter siden): Jeg tenker SMART. Hadde gjort der samme om jeg hadde vært ung nå. Utdannet meg som lege eller noe og tett og slett gått av når jeg ble 50. Lege er vel et av de yrkene det faktisk er vanskelig å gjøre det, fordi det er såpass lang utdanning. 6 år studier, etterfulgt av LIS spesialiseringsløp på 2-4 år ekstra gir fort 8-10 års utdannelse. I tillegg er det en del som bruker flere år på å forbedre karakterer for å i det hele tatt komme inn på medisinstudiet, så da bikker man fort minst 30 før man kommer ut i en godt betalt jobb. Generelt mener jeg mye av FIRE (Financial independence retire early) tankegangen bygger på urealistiske premisser, og artikkelen i TS sitt innlegg belyser noen av dem. Det er jo mange som heller ikke tar høyde for sterke konjunkturer i markedet eller i verste fall børskrakk. Under finanskrisen var det jo bla. mange som hadde mye oppsparte midler som fikk seg en solid kalddusj rundt om i verden og tapte mye eller alt. Man skal tenke seg godt om før man velger å leve slik. Anonymkode: 35679...7fc 3
prt90 Skrevet 1. februar 2022 #8 Skrevet 1. februar 2022 De som tjener godt nok til å pensjonere seg som 50 åringer har det vanligvis alt for gøy på jobb til å gjøre det. 8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #9 Skrevet 1. februar 2022 Jeg sparer så jeg kan gå av med pensjon når jeg blir 70 😆 Anonymkode: 194c8...147 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #10 Skrevet 1. februar 2022 Jeg tenker at jeg er en sånn person. Dessverre går utgiftene så mye opp at målet stadig flytter seg fremover, men det blir uansett ikke aktuelt å jobbe til 67. Anonymkode: 51695...de8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #11 Skrevet 1. februar 2022 Hadde jeg visst hvor sliten jeg ble i midten av 50-årene så hadde jeg begynt tidlig å spare til tidlig pensjon. Jeg er lavtlønna men hadde absolutt greid det om jeg ville og hadde starta tidlig. Anonymkode: a161d...d81
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #12 Skrevet 1. februar 2022 Jeg tenker at dette må være personer som er kjipe å henge med fordi de alltid skal spare penger. Jeg elsker å gp ut og spise med mine venner, drikke noen glass vin, rusle i butikker, kjøpe klør og pynte meg innimellom, lage ekstra digg frokost i helgene for familien, bestille mat på døra en lørdagskveld når vi er hjemme…og mye annet. Hadde fått adskillig dårligere livskvalitet hvis jeg bare skulle tenkt på sparing. Og så tenker jeg at jeg faktisk har det så gøy på jobb og trives så godt med mine kollegaer at jeg aldri ville pensjonert meg om noen få år. Det gir meg enormt mye å være på jobb, men kunne kanskje gått ned litt i stilling etterhvert. Anonymkode: 16642...263 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #13 Skrevet 1. februar 2022 Målet mitt er å ha en så interessant jobb at man vil jobbe til vanlig pensjonsalder. Det er vel ingen leger som slutter når de er 50 år, til det er jobben for interessant. Jeg har en god utdanning som gir meg muligheter til å jobbe på mange ulike steder og på mange ulike måter. Ser for meg å jobbe til jeg er 70, men ikke samme type jobb som jeg har i dag. Anonymkode: 1d865...22d 2
Gjest Ghostface Skrevet 1. februar 2022 #14 Skrevet 1. februar 2022 At det er slett ikke dumt. Man vet jo ikke hvor lenge god helse varer.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #15 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Tull. Jeg fikk aldri fullført vgs og sitter nå med rundt 4 mill i egenkapital (som er bundet opp i bolig, bla gjeldsfri hytte med greie utleieinntekter som dekker alle utgifter pluss litt til) samt rundt 400k i fond. Alt dette har skjedd etter fylte 27 og jeg er nå 33. Vi har kjøpt og solgt bolig samt spart MYE. Har ikke hatt lave utgifter da jeg fikk barn tidlig, men har ikke brukt mer enn vi må og levd fint med det fordi vi har prioritert å spare. Man MÅ ikke ta utdanning og spare tidlig for å klare å spare. Anonymkode: 9fca1...2e7 Disse 4 mill i egenkapital, er det ditt eller dere? Ser du skriver "vi". Anonymkode: 91cbd...815
Gjest Villfisker Skrevet 1. februar 2022 #16 Skrevet 1. februar 2022 Hva er galt med det? Er jo genialt, hvis man lykkes. At man pensjonerer seg, betyr jo ikke at man blir tidlig sofasliter. Finnes mye å fylle livet med, som ikke er jobb.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #17 Skrevet 1. februar 2022 Virker urealistisk om vi snakker om 40 åringer, men smart om vi snakker 60 åringer Anonymkode: 351bf...286
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #18 Skrevet 1. februar 2022 Jaconandersen skrev (57 minutter siden): Jeg tenker du er lur. Å kjøpe en del av nasjonenes produksjonsmidler og leve av det, kommer sannsynligvis til å bli en nødvendighet i fremtiden. Da alle jobber blir erstattet med AI og automatisering. Hvem tror du lager AI og alt av automatisering? Og tror neppe det kommer noe i vår levetid som selv kan lage AI. Og disse trenger kontinuerlig oppdatering og utvikling. Når ett dataprogram (som AI eller hva som helst annet, nettbanken, databasen til nettbutikk…) så er det aldri ferdig, man må hele tiden passe på og utvikle/forbedre. Kommer til å bli tusenvis av jobber innen det. Så alle, sats på noe innen IT. Så tjener du fett, og kan nok gå av med pensjon tidlig, om du ikke klarer forlate en så spennende hverdag! Anonymkode: 3d8c5...b1d
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #19 Skrevet 1. februar 2022 Vi jobber mot det, jeg og mannen. Er 32 nå, boliglånet blir nedbetalt om 10 år (i stedet for 28) og vi investerer hver måned. Passer fint siden vi er minimalister men er viktig å poengtere at vi føler ikke vi ofrer noe. Kommer til å ta oss råd til en ferie iblant, og trenger vi noe har vi råd til å få tak i det. Men vi hoppet av forbrukerkarusellen med "mer, nyere, dyrere" tankesettet for noen år siden. Livsstilsinflasjon holder vi oss unna så godt vi kan. Vi har det fint med livet her og nå, og så gleder vi oss til å kunne jobbe redusert eller ingenting om ca 15 år. Anonymkode: 07489...fc5 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #20 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Tull. Jeg fikk aldri fullført vgs og sitter nå med rundt 4 mill i egenkapital (som er bundet opp i bolig, bla gjeldsfri hytte med greie utleieinntekter som dekker alle utgifter pluss litt til) samt rundt 400k i fond. Alt dette har skjedd etter fylte 27 og jeg er nå 33. Vi har kjøpt og solgt bolig samt spart MYE. Har ikke hatt lave utgifter da jeg fikk barn tidlig, men har ikke brukt mer enn vi må og levd fint med det fordi vi har prioritert å spare. Man MÅ ikke ta utdanning og spare tidlig for å klare å spare. Anonymkode: 9fca1...2e7 Enig. Ofte vil det være en fordel å ikke ta utdanning. I hvert fall om det er snakk om lange studier hvor man ikke jobber eller bor hjemme hos foreldrene. Jeg droppet å studere og jobbet fulltid i butikk fra jeg var 18. Jeg har dårligere lønn enn de med mastergrad. MEN jeg startet med mange års forsprang både på arbeidsmarkdet og boligmarkedet. Det kan ta flere tiår før de tar meg igjen når det kommer til økonomi. Synes det er noe av det flotte med Norge. Også om man ikke er skolesmart kan man få god økonomi. Man må bare prioritere å komme i jobb og på boligmarkdet fortest mulig. Anonymkode: a8802...bd0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå