Mala18 Skrevet 1. februar 2022 #1 Skrevet 1. februar 2022 Gutten min er 9 mnd, og hver gang han får pupp, drikker han minimalt. Og blir sur hvis jeg prøver igjen. Prøver begge puppene. Gir før hvert måltid. Begynte med en flaske etter mat og pupp før leggetid om kvelden for en mnd siden, da sov han endelig bedre. Han drikker aldri hele flaska. Får kun vann om natta hvis han våkner. Slitt med søvn siden han ble født. Men jeg gir opp snart. Føler liksom at han ikke får det han trenger, og vurderer å gå over helt til mme. Han skriker ikke akkurat om puppen lenger. Han kan klage hvis jeg er for treg til å ta opp toppen og bh når jeg har lagt han til. Men sitter ikke mye. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Føler litt dårlig samvittighet ved å slutte å amme og, og er redd det båndet jeg har med han ikke blir like sterkt lenger. Noen gode råd ?
vinterskog Skrevet 1. februar 2022 #2 Skrevet 1. februar 2022 Gi han annet, problem solved. Hans behov som styrer. Han er jo så stor at pupp er extra, ikke basen for kostholdet. 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #3 Skrevet 1. februar 2022 Kanskje du lager dårlig melk? gi han melkeerstatning istedet for Anonymkode: c20eb...6f3 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #4 Skrevet 1. februar 2022 Jeg tror ikke du trenger være redd for det gode båndet så lenge du gir nærhet, kroppskontakt og kos på andre måter. Jeg ville likevel fortsatt å tilby morsmelk dersom du trives med å amme. Om han er utålmodig, kan du gjøre klart, åpne bh og masere lett/håndmelke litt/få i gang utdrivingsrefleksen før du legger til barnet. Det kan være babyen er inne i en periode med liten interesse for pupp, og at interessen øker igjen seinere. Kroppen vil i så fall tilpasse seg og øke produksjonen. Det går an å starte amming etter at man egentlig har avslutta, men tror det krever en del ekstra innsats fra deg og barnet. Om du ønsker at han skal ha morsmelk i stedet for erstatning, kan du pumpe og gi på flaske eller i kopp. Om du synes det blir masse styr og stress og amme, kan du fint avslutte ammingen og gi erstatning i stedet. Barnet bør få morsmelk eller erstatning i tillegg til vanlig mat fram til det fyller året. Anonymkode: f33b2...5a8 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #5 Skrevet 1. februar 2022 Stresset med dette med førstemann ; waste of time! MME er topp næring på det stadiet de er nå . Prøver du for hardt kan babyen føle press og det kan bli negativt. Gi flaske - og nyt at nettop dette gjør at baby sover bedre. + at man slipper styret med pupp-avvenning som man ser alle forum er fullt av! Har ei på 7.5 som jeg fullammet til 5.5 mnd. Hun elsker mat og mme nå , og nekter nå helt pupp… og det er HELT greit for meg:) Anonymkode: 23409...8cf 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #6 Skrevet 1. februar 2022 Mala18 skrev (2 timer siden): Gutten min er 9 mnd, og hver gang han får pupp, drikker han minimalt. Og blir sur hvis jeg prøver igjen. Prøver begge puppene. Gir før hvert måltid. Begynte med en flaske etter mat og pupp før leggetid om kvelden for en mnd siden, da sov han endelig bedre. Han drikker aldri hele flaska. Får kun vann om natta hvis han våkner. Slitt med søvn siden han ble født. Men jeg gir opp snart. Føler liksom at han ikke får det han trenger, og vurderer å gå over helt til mme. Han skriker ikke akkurat om puppen lenger. Han kan klage hvis jeg er for treg til å ta opp toppen og bh når jeg har lagt han til. Men sitter ikke mye. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Føler litt dårlig samvittighet ved å slutte å amme og, og er redd det båndet jeg har med han ikke blir like sterkt lenger. Noen gode råd ? Det er jo bra, kanskje han er ferdig? Gi han annen mat, han er jo stor baby så kan spise brød og grøt for eksempel Anonymkode: 61157...5db 6
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #7 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er jo bra, kanskje han er ferdig? Gi han annen mat, han er jo stor baby så kan spise brød og grøt for eksempel Anonymkode: 61157...5db Vil bare presisere at barn bør få morsmelk eller morsmelkerstatning til det fyller ett år. Selvfølgelig i tillegg til annen mat. "Barn som får morsmelkerstatning, bør få dette hele første leveår." Fra Helsenorge.no (https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/morsmelkerstatning/) Anonymkode: f33b2...5a8
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #8 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vil bare presisere at barn bør få morsmelk eller morsmelkerstatning til det fyller ett år. Selvfølgelig i tillegg til annen mat. "Barn som får morsmelkerstatning, bør få dette hele første leveår." Fra Helsenorge.no (https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/morsmelkerstatning/) Anonymkode: f33b2...5a8 her ville ikke barnet ha mer morsmelk når han var 10mnd, ikke mme heller, så hva gjør man da ? tvinger de? Selvsagt er det sikkert lurt og gi de melk så lenge,men når de ikke vil ha kan man vel ikke tvinge heller Anonymkode: 61157...5db
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #9 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vil bare presisere at barn bør få morsmelk eller morsmelkerstatning til det fyller ett år. Selvfølgelig i tillegg til annen mat. "Barn som får morsmelkerstatning, bør få dette hele første leveår." Fra Helsenorge.no (https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/morsmelkerstatning/) Anonymkode: f33b2...5a8 Slutt å shame mødre som ikke ammer! Jeg mistet melken da barna mine var 5 mnd. Det er noe som ligger i min slekt og er derfor genetisk. Vi produserer rett og slett ikke melk lenger. Dermed er mme det eneste alternativet. Og barna er sunne og friske. Normalvektige og uten astma eller allergier. Så kutt ut med å gi mødre dårlig samvittighet fordi de ikke ammer! Anonymkode: fac37...038 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #10 Skrevet 2. februar 2022 Det er helt normalt at barnet får mindre interesse for brystet i en periode(eller flere). Spesielt dersom det tilbys flaske i tillegg. Min erfaring basert på 3 egne barn er at dette går over. Har tilbudt, men latt dem styre selv, og så plutselig har de vært glade i brystet igjen(og produksjonen har tatt seg tilsvarende opp). Har vært utrolig fint å amme utover ett år mtp barnehagestart, sykdom og separasjonsangst. Anonymkode: 903bc...10c 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #11 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): her ville ikke barnet ha mer morsmelk når han var 10mnd, ikke mme heller, så hva gjør man da ? tvinger de? Selvsagt er det sikkert lurt og gi de melk så lenge,men når de ikke vil ha kan man vel ikke tvinge heller Anonymkode: 61157...5db Jeg ville selvfølgelig ikke tvunget i barnet. Kanskje blandet litt i grøt e.l. om det passet. Ikke mer enn det. Fullstendig enig med deg i at man ikke skal tvinge det i barnet! Anonymkode: f33b2...5a8
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #12 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Slutt å shame mødre som ikke ammer! Jeg mistet melken da barna mine var 5 mnd. Det er noe som ligger i min slekt og er derfor genetisk. Vi produserer rett og slett ikke melk lenger. Dermed er mme det eneste alternativet. Og barna er sunne og friske. Normalvektige og uten astma eller allergier. Så kutt ut med å gi mødre dårlig samvittighet fordi de ikke ammer! Anonymkode: fac37...038 Hvor i all verden shamer jeg de som ikke ammer. Jeg skriver at barn skal få morsmelk eller morsmelkserstatning fram til de fyller året, da barnet trenger den viktige næringa som dette gir. (Men man tvinger selvsagt ikke barnet til å drikke dette om barnet ikke vil jf. AB ovenfor.)) Lenken jeg la ved fra helsenorge handler om morsmelk, og sitatet handler derfor om mme. Synes du var flink som ammet i 5 måneder. Kjenner flere som har slutta lenge før det av ulike årsaker (inkl. samme som deg), og det er selvsagt helt greit. Det som er viktig er at man fortsetter å gi mme også etter at barnet spiser vanlig mat. Anonymkode: f33b2...5a8 3
bebisss Skrevet 2. februar 2022 #13 Skrevet 2. februar 2022 Jeg har også en baby på 9mnd som nesten ikke drikker noe morsmelk på dagtid. Han biter i puppen om jeg prøver. Dersom jeg gir han vann så sluker han hele flaska, men pupp vil han ikke ha. På natten derimot, da ammes han opp mot 10 ganger.. Utrolig slitsomt 🥴 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #14 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 2.2.2022 den 9.15): Hvor i all verden shamer jeg de som ikke ammer. Jeg skriver at barn skal få morsmelk eller morsmelkserstatning fram til de fyller året, da barnet trenger den viktige næringa som dette gir. (Men man tvinger selvsagt ikke barnet til å drikke dette om barnet ikke vil jf. AB ovenfor.)) Lenken jeg la ved fra helsenorge handler om morsmelk, og sitatet handler derfor om mme. Synes du var flink som ammet i 5 måneder. Kjenner flere som har slutta lenge før det av ulike årsaker (inkl. samme som deg), og det er selvsagt helt greit. Det som er viktig er at man fortsetter å gi mme også etter at barnet spiser vanlig mat. Anonymkode: f33b2...5a8 Jeg kjenner til flere barn som har fått mme på flaske. Noen er blitt store. Kjenner ikke til noen helseproblemer hos de. Min svigerinne har vært så stor i kjeften om hvor viktig amming er og gav gutten sin pupp. Men han fikk påvist utallige allergier i sommer, og da jeg møtte dem i julen kunne de fortelle at familiehunden måtte de gi bort fordi han var så forferdelig allergisk. Han har også vært mye syk.Legen på helsestasjon sa erstatning var bra nok. Til slutt har NTNU forsket på fordelene ved pupp vs flaske. Eneste de fant av fordeler var at som gruppe har ammebarn 1% høyere IQ. Forskeren konkluderte dermed med at mødre som ikke ammer omsider kan slappe helt av og ikke ha dårlig samvittighet. Forskning kan dere ikke pisse mot, sånn er det bare.Ikke ha dårlig samvittighet!!! Det aller viktigste er helheten, tror dere amming alene er selve svaret på god barneoppdragelse?? Har sett mange mødre som ammer som begår andre grove overtramp mot barna som ikke tåler dagens lys. Må bli slutt på denne shamingen en gang for alle. Les forskning. Melka deres er ikke så magisk som dere tror. Ikke noe big deal. Anonymkode: 4a1f6...b43 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #15 Skrevet 3. februar 2022 bebisss skrev (På 2.2.2022 den 9.36): Jeg har også en baby på 9mnd som nesten ikke drikker noe morsmelk på dagtid. Han biter i puppen om jeg prøver. Dersom jeg gir han vann så sluker han hele flaska, men pupp vil han ikke ha. På natten derimot, da ammes han opp mot 10 ganger.. Utrolig slitsomt 🥴 Du er flink 🤗 Anonymkode: 4a1f6...b43 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #16 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 1.2.2022 den 20.19): Stresset med dette med førstemann ; waste of time! MME er topp næring på det stadiet de er nå . Prøver du for hardt kan babyen føle press og det kan bli negativt. Gi flaske - og nyt at nettop dette gjør at baby sover bedre. + at man slipper styret med pupp-avvenning som man ser alle forum er fullt av! Har ei på 7.5 som jeg fullammet til 5.5 mnd. Hun elsker mat og mme nå , og nekter nå helt pupp… og det er HELT greit for meg:) Anonymkode: 23409...8cf This. Jeg har et bunnsolid bånd til mitt barn, som har fått MME fra han var fire måneder. Amming er flott, men det tillegges endel ekstraeffekter som det ikke har. Anonymkode: f7bbb...a29 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #17 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kjenner til flere barn som har fått mme på flaske. Noen er blitt store. Kjenner ikke til noen helseproblemer hos de. Min svigerinne har vært så stor i kjeften om hvor viktig amming er og gav gutten sin pupp. Men han fikk påvist utallige allergier i sommer, og da jeg møtte dem i julen kunne de fortelle at familiehunden måtte de gi bort fordi han var så forferdelig allergisk. Han har også vært mye syk.Legen på helsestasjon sa erstatning var bra nok. Til slutt har NTNU forsket på fordelene ved pupp vs flaske. Eneste de fant av fordeler var at som gruppe har ammebarn 1% høyere IQ. Forskeren konkluderte dermed med at mødre som ikke ammer omsider kan slappe helt av og ikke ha dårlig samvittighet. Forskning kan dere ikke pisse mot, sånn er det bare.Ikke ha dårlig samvittighet!!! Det aller viktigste er helheten, tror dere amming alene er selve svaret på god barneoppdragelse?? Har sett mange mødre som ammer som begår andre grove overtramp mot barna som ikke tåler dagens lys. Må bli slutt på denne shamingen en gang for alle. Les forskning. Melka deres er ikke så magisk som dere tror. Ikke noe big deal. Anonymkode: 4a1f6...b43 Hvor shamer jeg de som ikke ammer? Hvor skriver jeg at morsmelk er best? Hvor skriver jeg at erstatning ikke er bra? Anonymkode: f33b2...5a8 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #18 Skrevet 3. februar 2022 Ser noen skriver om dårlig melk, innføring av mme og alt mulig vas i svarene her - så vil bare tilføye at det er helt NORMALT at de blir mindre interesserte rundt denne tiden. Dette er pga utvikling. Det betyr derimot ikke at de er ferdig med pupp, ikke liker melken eller avvenner seg selv. Det gjør de ikke så tidlig. En periode med mindre interesse er normalt. Morsmelk er ALDRI dårlig eller næringsfattig! TS; Fortsett å tilby om du ønsker å fortsette å amme. Gir du mer og mer mme, vil ammingen avsluttes. Men dersom du vil amme også etter denne perioden bør du heller tilby pupp ofte (gjerne i forbindelse med søvn, etter søvn, i rolige omgivelser). Blir litt oppgitt over alle som skal fremsnakke mme i alle anledninger 😰 Vi vet at morsmelk er best folkens! Også når de er "så store" som 9 mnd. (Som forøvrig fortsatt er langt unna WHO’s anbefaling om amming til 2 år. Anonymkode: 58001...7d2 1 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #19 Skrevet 3. februar 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg kjenner til flere barn som har fått mme på flaske. Noen er blitt store. Kjenner ikke til noen helseproblemer hos de. Min svigerinne har vært så stor i kjeften om hvor viktig amming er og gav gutten sin pupp. Men han fikk påvist utallige allergier i sommer, og da jeg møtte dem i julen kunne de fortelle at familiehunden måtte de gi bort fordi han var så forferdelig allergisk. Han har også vært mye syk.Legen på helsestasjon sa erstatning var bra nok. Til slutt har NTNU forsket på fordelene ved pupp vs flaske. Eneste de fant av fordeler var at som gruppe har ammebarn 1% høyere IQ. Forskeren konkluderte dermed med at mødre som ikke ammer omsider kan slappe helt av og ikke ha dårlig samvittighet. Forskning kan dere ikke pisse mot, sånn er det bare.Ikke ha dårlig samvittighet!!! Det aller viktigste er helheten, tror dere amming alene er selve svaret på god barneoppdragelse?? Har sett mange mødre som ammer som begår andre grove overtramp mot barna som ikke tåler dagens lys. Må bli slutt på denne shamingen en gang for alle. Les forskning. Melka deres er ikke så magisk som dere tror. Ikke noe big deal. Anonymkode: 4a1f6...b43 Det er en fordel om du leser det du svarer på før du klikker. Anonymkode: fe987...f38 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #20 Skrevet 3. februar 2022 Kan du ikke bare gi han vanlig melk eller mme? En så stor gutt trenger ikke ammes lengre om han ikke vil. Anonymkode: 23ba5...34f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå