AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #1 Skrevet 1. februar 2022 Jeg tok en test i dag som viste positiv. Jeg kan absolutt ingenting om graviditet og vitaminer. jeg lurer på om jeg må gå å kjøpe hver enkelte vitaminer eller finnes det noe jeg ikke vet om for å dekke behovet. slik jeg har lest på nett så trenger jeg 7 forskjellige vitaminer? Anonymkode: 10d5d...35f
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #2 Skrevet 1. februar 2022 Jeg brukte multivitamin, den inneholdt alt av vitaminer som er anbefalt for gravide. Da trenger du ikke ta folsyre i tillegg. Anonymkode: 453a1...306 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #3 Skrevet 1. februar 2022 Folk svarer veldig mye forskjellig på dette spm Det finnes egne gravid-vitamin-pakker men de er gjerne dyrere enn å bare ta vanlig multivitamin. Det viktigste i starten er Folat. Nycoplus multivitamin inneholder like mye folat som den dosen de anbefaler gravide (som selges som egen pakke) så jeg anbefaler multivitamin, men sjekk på innholdsfortegnelsen at det er minst 400 ug Folat. Selv tar jeg "Multivitamin for de som tar tran" + "D-vitamin" + "Omega-3"-kapsler Anonymkode: 9dae1...2b0 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #4 Skrevet 1. februar 2022 Ta en blodprøve hos fastlegen og se om du har noen mangler. Det er ikke lurt å ta for mye vitaminer heller. Anonymkode: 5a44a...c73
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #5 Skrevet 1. februar 2022 Men folat burde du ta tilskudd av. Anonymkode: 5a44a...c73
tangent Skrevet 1. februar 2022 #6 Skrevet 1. februar 2022 Ta folat. Les på helenorge hva som anbefales.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #7 Skrevet 1. februar 2022 Jeg spiser multivitamin og omega 3 kapsler. Det er alt du trenger om du egentlig ikke trenger noe😅😂 Men greit å ta blodprøver for å sjekke i tilfelle. Anonymkode: 810f9...2c1 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #8 Skrevet 1. februar 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ta en blodprøve hos fastlegen og se om du har noen mangler. Det er ikke lurt å ta for mye vitaminer heller. Anonymkode: 5a44a...c73 Er vel bare A-vitamin som er bevist farlig å få for mye av i svangerskapet? Det man bør passe på er vel at man ikke tar en kombinasjon av mange forskjellige multivitaminer + tran osv slik at det blir for mye sammenlagt. Det gjelder jo også når man ikke er gravid da. Derfor droppet iallfall jeg tran og tar kun 1 multivitamin og omega-3 utenom som den multivitaminen ikke har. Selv om man ikke har mangler kan både jod, magnesium, d-vitamin og omega-3 være fine tilskudd i svangerskapet basert på div. nettartikler jeg har sett, men det er vel bare folat som er bevist at er veldig viktig i den grad at leger anbefaler det. Anonymkode: 9dae1...2b0 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #9 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er vel bare A-vitamin som er bevist farlig å få for mye av i svangerskapet? Det man bør passe på er vel at man ikke tar en kombinasjon av mange forskjellige multivitaminer + tran osv slik at det blir for mye sammenlagt. Det gjelder jo også når man ikke er gravid da. Derfor droppet iallfall jeg tran og tar kun 1 multivitamin og omega-3 utenom som den multivitaminen ikke har. Selv om man ikke har mangler kan både jod, magnesium, d-vitamin og omega-3 være fine tilskudd i svangerskapet basert på div. nettartikler jeg har sett, men det er vel bare folat som er bevist at er veldig viktig i den grad at leger anbefaler det. Anonymkode: 9dae1...2b0 Ja dette er viktig. Om du skal spise multivitamin og omega 3 må du sørge for at omega 3 er uten noen andre vitaminer tilsatt. Anonymkode: 810f9...2c1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #10 Skrevet 1. februar 2022 Jeg bruker nycoplus Gravid. Den har fomat blant annet Anonymkode: 829c2...93e
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #11 Skrevet 1. februar 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Er vel bare A-vitamin som er bevist farlig å få for mye av i svangerskapet? Det man bør passe på er vel at man ikke tar en kombinasjon av mange forskjellige multivitaminer + tran osv slik at det blir for mye sammenlagt. Det gjelder jo også når man ikke er gravid da. Derfor droppet iallfall jeg tran og tar kun 1 multivitamin og omega-3 utenom som den multivitaminen ikke har. Selv om man ikke har mangler kan både jod, magnesium, d-vitamin og omega-3 være fine tilskudd i svangerskapet basert på div. nettartikler jeg har sett, men det er vel bare folat som er bevist at er veldig viktig i den grad at leger anbefaler det. Anonymkode: 9dae1...2b0 Må bare presisere at jeg vet at de fleste vitaminer er skadlig i veldig høye doser men at det kun er A-vitaminer jeg har hørt at er skadelig for foster i bare litt høye doser. Men jeg er ikke helsepersonell og har kun lest dette i artikler på nett. Anonymkode: 9dae1...2b0
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #12 Skrevet 1. februar 2022 For meg dekket nycoplus omega3 multi de generelle anbefalingene. Siden jeg drikker lite melk trengte jeg også ekstra kalsium. Det tar jeg utenom. Desverre er jernnivåene mine for høye, så jeg må unngå det. Dermed har jeg gått over til møllerens multi. Den har ikke jod, så det må jeg også ta utenom. Anonymkode: ca1bc...828
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #13 Skrevet 1. februar 2022 Hvis man har nok folat, burde man fortsatt ta tilskudd? Logget inn for å sjekke blodprøveresultatene jeg fikk gjennom 2021 og ligger innafor referanseområdet. Anonymkode: e47aa...530
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #14 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis man har nok folat, burde man fortsatt ta tilskudd? Logget inn for å sjekke blodprøveresultatene jeg fikk gjennom 2021 og ligger innafor referanseområdet. Anonymkode: e47aa...530 Ja, det er viktig. Jod er også viktig, samt vit D. Anonymkode: 7cc70...506 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #15 Skrevet 1. februar 2022 Viktigste er å spise sunt og variert - da burde du få i deg de vitaminene du trenger. Hvis du vil slippe å bruke 3-400kr /mnd på vitaminer og evt omega 3, ha heller mer fokus på hva du spiser næringsinnhold. Folat er viktigst de første 12 uker, så du bør kjøpe tilskudd av dette. Anonymkode: 2ba54...5e1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #16 Skrevet 1. februar 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis man har nok folat, burde man fortsatt ta tilskudd? Logget inn for å sjekke blodprøveresultatene jeg fikk gjennom 2021 og ligger innafor referanseområdet. Anonymkode: e47aa...530 Ja det anbefales å ta tilskudd på 400 ug hver dag selv om man har normale nivåer fra før. Anbefales hele første trimester. Anonymkode: 9dae1...2b0
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #17 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Viktigste er å spise sunt og variert - da burde du få i deg de vitaminene du trenger. Hvis du vil slippe å bruke 3-400kr /mnd på vitaminer og evt omega 3, ha heller mer fokus på hva du spiser næringsinnhold. Folat er viktigst de første 12 uker, så du bør kjøpe tilskudd av dette. Anonymkode: 2ba54...5e1 Visste du at hvis man skal få i seg nok jod via kosten må en for eksempel drikke 8 dl melk om dagen (for gravide blir det vel 10 dl) eller en porsjon torsk på 150 gram (for gravide blir det 200 gram) hver dag? Tror du helt ærlig at de fleste får i seg nok jod via kosten da? Svaret er klart nei. De færreste drikker en liter melk daglig eller spiser torsk hver dag. Altså kan rådet ditt faktisk få alvorlige konsekvenser fordi det krever mye kunnskap og et ganske ekstremt regime ut over å bare spise sunt og variert hvis en da skal få i seg nok. Bare mild til moderat jodmangel hos gravide kan ha alvorlige konsekvenser for barnets utvikling. Så det var dagens preken. Anonymkode: 7cc70...506 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #18 Skrevet 1. februar 2022 Omega-3 multi kapsler holder lenge ☺️ Anonymkode: 509a7...5f3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #19 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvis man har nok folat, burde man fortsatt ta tilskudd? Logget inn for å sjekke blodprøveresultatene jeg fikk gjennom 2021 og ligger innafor referanseområdet. Anonymkode: e47aa...530 Den blodprøven tok mest sannsynlig utgangspunkt i at du ikke var gravid, og du hadde du nok til "ditt forbruk". Nå er du gravid og da trenger du mer som den lille skal forbruke. Det er som med penger: har du akkurat nok penger før du får barn, så trenger du mer når du får barn. Det er mulig sammenligningen er kjempedårlig og enkelt plukkes fra hverandre. Beklager på forhånd. Anonymkode: 829c2...93e
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #20 Skrevet 1. februar 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Viktigste er å spise sunt og variert - da burde du få i deg de vitaminene du trenger. Hvis du vil slippe å bruke 3-400kr /mnd på vitaminer og evt omega 3, ha heller mer fokus på hva du spiser næringsinnhold. Folat er viktigst de første 12 uker, så du bør kjøpe tilskudd av dette. Anonymkode: 2ba54...5e1 Samtidig er det anbefalt å ikke spise for mye fisk som gravid (pga miljøgifter, er vel egentlig ikke anbefalt med daglig fisk som ikke-gravid heller) men er anbefalt å få i seg omega-3 feks. Så da er jo tilskudd praktisk og trygt. Det er heller ikke alltid lett å spise sunt og variert som gravid, feks om man sliter med mye kvalme osv som veldig mange gjør. Da spiser man det man orker. En del ting får man heller ikke nok av fra vanlig kost. Jeg må feks ta 100mg jern-tilskudd hver dag pga mangler, det er ganske mye og måtte spiste mye forskjellige mat med jern i for å få til såpass mye hver dag. Anonymkode: 9dae1...2b0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå