Gå til innhold

Ulovlig avbestilling på reise TUI (mulig scam)

palex82

Anbefalte innlegg

Hei, jeg hadde følgende situasjon i dag. Kona mi ble covid syk. Reisen våres var på 15nde februar hun ble syk på 28 januar så blir det over 15 dager hvor hun kan bli frisk og teste negativ med test. Jeg leste litt online at det er mulig til og med at man er frisk å teste for en periode fortsatt positiv så tenkte jeg å ringe reiseburøen for å sjekke hvis destinasjonen er greit å akseptere våres korornasertifikater. Desverre destinasjonen aksepterte bare Covid tester og siden jeg var litt usikker om kona mi vil ha nok tid å teste negativ spørte om avbestillingsmulighetene. Da fikk jeg svar at jeg kan få refund Total sum - deposit. Jeg tenkte litt å bestemte at da er det bedre å ha noe tap en å miste potensielt hele sumen hvis vi bestemmer å ikke gå.

10 minuter sennere fikk jeg avbestillingsbekreftelse hvor TUI tok hele beløpet ikke bare dpositum. Jeg ringte dem tilbakke de aksepterte at de har gjørt feil men det er ingenting som kan gjøres så måtte jeg ta regningen.

Desvere betalte jeg reisen med debitkorta mitt istedenfor creditkorta så den enkelte reiseforsikring som kommer med kreditkorta kan ikke brukes. Jeg sendte en klage om transaksjonen i banken min. Jeg vet ikke enda hva blir the outcome. Jeg pratet mange ganger med kundeservice på TUI at jeg har aldrig gitt min sammtykke for avbestylling basert på det å tape hele sumen. Og hvorfor vil jeg gjøre dette ? Tross alt er det mer sansynlig at kona mi blir negativ etter 15 dager en å bli positiv. Hvorfor vil jeg si OK å tape så mye penger bare på en hypotetisk mulighet.

Jeg spørte kundetjeneste å sjekke lydopptakene så at de kan bekrefte ordene mine. Jeg vet ikke hvis de er pålagd å ta lydopptakk på alle samtaller men jeg håper i hvert fall de har tatt et sånn opptakk med meg,

For meg er det helt  klar at de har gjørt feil og de vil ikke ta ansvar for feilen så sender meg regningen for dem feilen. Hvordan kan jeg søke rettighetene mine, Også alt dette skjer via kundeservice telefonen så jeg kan ikke vise noe bortsett fra det at jeg håper de har lydopptak på samtalen våres. Er det noe jeg kan gjøre vi prater om mye penger egentlig ?

Endret av palex82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15. mars er jo over en måned til hun blir frisk til da

Anonymkode: 6eef1...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

15. mars er jo over en måned til hun blir frisk til da

Anonymkode: 6eef1...f68

Hun har jo vært syk siden 29. februar 2020 (sist det var skuddår), så hvis hun ikke er blitt frisk i løpet av snart 2 år blir hun sikkert ikke frisk neste måneden heller.

Anonymkode: 2eb95...e88

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar du mener januar og februar. 

Uansett. Du har frivillig avbestilt en reise. Om du også sa feil datoer til personen du snakket med så har de nok tenkt du var innenfor avbestillingsperiode, og med det kun tapte depositum. Men i og med at reisen bare er to uker frem i tid taper du hele summen. Lydopptak eller ikke, er teller nok avtalen du har bekreftet sterkere enn en samtale. Særlig om du også har sagt feil datoer. 

Kredittkort hadde ikke hjulpet deg. 

Ville nok bare ringt å sagt at det var en misforståelse på telefon. Bedt om at reisen ikke skulle bli kansellert. Så testet for korona før utreise, og deretter forsøkt å ta det på reiseforsikringen.

Anonymkode: 68ace...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg antar du mener januar og februar. 

Uansett. Du har frivillig avbestilt en reise. Om du også sa feil datoer til personen du snakket med så har de nok tenkt du var innenfor avbestillingsperiode, og med det kun tapte depositum. Men i og med at reisen bare er to uker frem i tid taper du hele summen. Lydopptak eller ikke, er teller nok avtalen du har bekreftet sterkere enn en samtale. Særlig om du også har sagt feil datoer. 

Kredittkort hadde ikke hjulpet deg. 

Ville nok bare ringt å sagt at det var en misforståelse på telefon. Bedt om at reisen ikke skulle bli kansellert. Så testet for korona før utreise, og deretter forsøkt å ta det på reiseforsikringen.

Du har rett at det er 29 januar og ikke februar jeg er bare litt stresset. I forhold til avtalen det står 15 dager for refund og det var 15 dager i dag til 15-nde. Flyen avtar etter lunsj jeg ringte om morgen.  Her er de kopi fra TUI netside :

Reiser med charterfly

• Ved avbestilling tidligere enn, og t.o.m. den 15. dagen før avreisedato, gis det refusjon av det innbetalte beløpet minus depositumets størrelse og minus eventuell avbestillingsbeskyttelse. Depositumets størrelse er på 2000,- per person for reiser innen Europa, og 4000,- per person for reiser utenfor Europa.
  • Ved avbestilling fra og med den 14. dagen til avreisedato eller utelatt fremmøte, gis det ingen refusjon.

Reiser med rutefly

I tillegg til ovenstående gjelder følgende ved en pakkereise med rutefly:

• Kostnaden for å avbestille en pakkereise med rutefly vil alltid være minst depositumet. Informasjon om dette blir gitt i bestillingsdialogen – før avtalen inngås.
  • Det er ingen refusjon ved avbestilling etter at det er mindre enn 15 dager til avreisedøgnet starter, eller utelatt fremmøte ved avgang.

Endret av palex82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

palex82 skrev (6 minutter siden):

Du har rett at det er 29 januar og ikke februar jeg er bare litt stresset. I forhold til avtalen det står 15 dager for refund og det var 15 dager i dag til 15-nde. Flyen avtar etter lunsj jeg ringte om morgen.  Her er de kopi fra TUI netside :

Reiser med charterfly

• Ved avbestilling tidligere enn, og t.o.m. den 15. dagen før avreisedato, gis det refusjon av det innbetalte beløpet minus depositumets størrelse og minus eventuell avbestillingsbeskyttelse. Depositumets størrelse er på 2000,- per person for reiser innen Europa, og 4000,- per person for reiser utenfor Europa.
  • Ved avbestilling fra og med den 14. dagen til avreisedato eller utelatt fremmøte, gis det ingen refusjon.

Reiser med rutefly

I tillegg til ovenstående gjelder følgende ved en pakkereise med rutefly:

• Kostnaden for å avbestille en pakkereise med rutefly vil alltid være minst depositumet. Informasjon om dette blir gitt i bestillingsdialogen – før avtalen inngås.
  • Det er ingen refusjon ved avbestilling etter at det er mindre enn 15 dager til avreisedøgnet starter, eller utelatt fremmøte ved avgang.

Den 15.dagen før avreise var vel i går. Og den 14 er i morgen. De viser til "dagen". Ikke døgn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.dagen før avreise var vel i går. Og den 14 er i morgen. De viser til "dagen". Ikke døgn. 

*Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

*Dag

Uansett TUI representativ har gitt meg false informasjon over telefonlinjen som jeg har brukt får å bestemme hvis jeg kansellerer eller ikke kansellerer. Jeg ble fortalt at jeg har tid til kl. 13:00 i dag å bestemme hvis jeg ønsker å få refund. 

Endret av palex82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 1 grunn for at jeg vil kanselere et reise hvor det er ikke 100% sikkert at kona mi vil gi positiv test og risikere å tape hele sumen? Hvorfor vil jeg gjøre dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

palex82 skrev (Akkurat nå):

Er det 1 grunn for at jeg vil kanselere et reise hvor det er ikke 100% sikkert at kona mi vil gi positiv test og risikere å tape hele sumen? Hvorfor vil jeg gjøre dette ?

Prøver å gi deg tips om hva du skal gjøre for å fikse dette, da jeg har reist en god del. 

Men du oppfører deg som at jeg er TUI.

Lykke til videre.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å gi deg tips om hva du skal gjøre for å fikse dette, da jeg har reist en god del. 

Men du oppfører deg som at jeg er TUI.

Lykke til videre.... 

Beklager for det. Det var ikke meningen. Jeg er bare litt frustrert.

Jeg ringte dem jeg sa at det har hvert misforståelse og de sa til de annerkjenner at de har gjørt feil men det er for sent og det er ingentig som kan gjøres fordi det er rutefly. Dessverre i forhold til dem jeg bør ta regningen for dems feil. Når jeg sier dems feil jeg mener det at de ga meg unøyaktig informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte dem igjen. De prøvde å lyve meg, Jeg spørte hvis forholdene for avbestilling har endret seg hvorfor dere ikke prøvde å ringe meg så at jeg kan bestemme hvis jeg fortsatt vil ha avbestilling. De sa at de har prøvd å ringe meg. Jeg sjekket avbestillingstiden på avbestillingsbekreftelsen jeg fikk fra dem med tiden jeg sluttet telefonpraten med TUI. 3 minuter!!!!! Og de sier de har prøvd å ringe meg når forholdene har endret seg. Liers!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du med at de anerkjenner at de har gjort feil, men at de ikke kan gjøre noe? Har de faktisk sagt «dette er vår feil» (og du kan dokumentere det) har du en sak, men om de bare sier at her du nok misforstått el.l., så hjelper det jo ikke. Du har nok også godkjent vilkårene da du bestilte. 

Uansett burde du ikke avbestilt. Jeg regner med dere har reiseforsikring, og da ville dere fått igjen alt på den dersom hun ikke kan dra grunnet positiv test. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitnir skrev (1 time siden):

Hva mener du med at de anerkjenner at de har gjort feil, men at de ikke kan gjøre noe? Har de faktisk sagt «dette er vår feil» (og du kan dokumentere det) har du en sak, men om de bare sier at her du nok misforstått el.l., så hjelper det jo ikke. Du har nok også godkjent vilkårene da du bestilte. 

Uansett burde du ikke avbestilt. Jeg regner med dere har reiseforsikring, og da ville dere fått igjen alt på den dersom hun ikke kan dra grunnet positiv test. 

De har sagd det over telefonen. Ja.  I am quoting. "Ja kollegaen har gjørt feil. Han trode det var charterfly og ikke rutefly men dessvere er det for sent." Det skjedde på telefonen så jeg har ingen måte å "prove it".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

palex82 skrev (9 minutter siden):

De har sagd det over telefonen. Ja.  I am quoting. "Ja kollegaen har gjørt feil. Han trode det var charterfly og ikke rutefly men dessvere er det for sent." Det skjedde på telefonen så jeg har ingen måte å "prove it".

Etterpå de sa at de har prøvd å kontakte meg før avbestillingen og det ikke stemmer siden avbestilling kvittering og tiden jeg slutte å pratte med dem er det 3 minuter!!! Så de lyver rett og slett,.

Endret av palex82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen grunn å lyve selv, Hvorfor vil jeg avbestille reise som er 15 dager i fremtiden hvis jeg vet på forkant at jeg vil tappe alt bare basert på muligheten at kona mi potensielt etter 15 dager kan vare fortsatt PCR positiv. Tross alt sansynligheten at hun er negativ er større en det å vare positiv. Jeg har ingen grunn å gjøre det.

Endret av palex82
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på Facebook at TUI har ekstremt mye misfornøyde kunder om dagen, så selv kommer jeg til å bestille hos ving eller Apollo. 

Du bør klage, først til TUI, og når de avslår klagen så tar du det videre til pakkereisenemda.

Lykke til! 

Anonymkode: 594a9...ae2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke noe kontakt med saksbehandleren som har gjørt avbestillingen etter at de sa at han vil ringe meg. Så ringte jeg dem istedenfor for 2 dager siden. De lovde igjen at saksbehandleren vil kontakte med dagen etter. Det skjedde ikke. de fortsetter å si ting som ikke stemmer.

Det har vart så mange unnskyldninger og lover som ble ikke gjennomført at nå forventer jeg at de vil si at de har aldri lovet meg refund før avbestillingen.

Flere ganger de sier at de har prøvd å kontakte meg jeg har ikke fått 1 gang telefonkall fra dem.

Endret av palex82
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Nå er det 16 dager etter at jeg sendte reklamasjon. Ingen svar så lenge. Jeg kontaktet DNB , og de vidersendte klagen min til VISA. De informerte meg at det kan vare 60 dager forsinkelse til jeg får svare fra Visa.

Jeg planlegger å sendte dokumentene mine til forbrukerrådet og pakkereisenemnda. Jeg vil holde denne tråden oppdatert i forhold til hvordan det går. Ser ut at det vil vare lang reise.

Endret av palex82
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...