Gå til innhold

Endre til dårligere betalt jobb, har barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en godt betalt jobb hvor jeg er bortreist tre dager og hjemme seks dager. Jobber i flybransjen og har jobbet der i 20 år. Første til andre fridag er jeg som regel utslitt da arbeidsdagene er lange, og i tillegg synes jeg turnus er veldig tungt. 

Nå har jeg blitt tobarnsmor. Jeg vurderer å slutte i jobben min (har utbetalt ca 23.000) og bytte til en dagjobb i 60% stilling som gir ca 18.000 utbetalt. 

Arbeidstiden er 09-17, med helgefri. Lønnen blir mye lavere, men kommer da hjem hver dag, og får ettermiddag og kveld sammen med familien. Jobben gir ikke utviklingsmuligheter slik som i min nåværende stilling, men jeg får da dyrebar tid med familien. 

Hva hadde dere gjort? Mannen min støtter meg og vil at jeg skal ta avgjørelsen selv. 

Anonymkode: 9468e...001

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trivsel er viktigst, så lenge man kan leve av det da

Skrevet

Det er snakk om bare 5000kr ned og til en 60% som du kanskje kan jobbe litt mer på også? Er det langt hjemme fra? Mtp at du jobber til 17.00? Hvor store er ungene? Du får lite kveld med dem om du er hjemme 17.30 for eksempel hvis de er små? 

jeg personlig hadde fortsatt i den andre jobben da du har 6 hele dager med barna dine 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 7fa85...9d1

• Liker 5
Skrevet

Jobben i butikken er 5min unna, flyplassen er 1t unna - men er som regel bortreist alle dagene. Barna er ett år og seks år. Det frister å komme hjem hver dag. Men ja, trivsel er viktig som Loff77 skriver. I jobben jeg har er det hundrevis av medarbeidere, i butikken blir vi tre stk. Skikkelig omveltning! 

Gjest Tullebudeia
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jobben i butikken er 5min unna, flyplassen er 1t unna - men er som regel bortreist alle dagene. Barna er ett år og seks år. Det frister å komme hjem hver dag. Men ja, trivsel er viktig som Loff77 skriver. I jobben jeg har er det hundrevis av medarbeidere, i butikken blir vi tre stk. Skikkelig omveltning! 

Jeg hadde fortsatt i den jobben du hadde hatt hadde det vært meg 😅 du er heldig som har dager fri og bare kan nyte ungene å hente tidlig på sfo/bhg ☺️ Men følg magefølelsen. Eller hva med å søke permisjon i noen mnd fra den gamle jobben bare for å prøve? ☺️

Skrevet

Du tjener allerede latterlig lite, så så stor forskjell blir det nok ikke mtp at du kommer til å betale mindre skatt. 

Anonymkode: 83a1a...a82

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en godt betalt jobb hvor jeg er bortreist tre dager og hjemme seks dager. Jobber i flybransjen og har jobbet der i 20 år. Første til andre fridag er jeg som regel utslitt da arbeidsdagene er lange, og i tillegg synes jeg turnus er veldig tungt. 

Nå har jeg blitt tobarnsmor. Jeg vurderer å slutte i jobben min (har utbetalt ca 23.000) og bytte til en dagjobb i 60% stilling som gir ca 18.000 utbetalt. 

Arbeidstiden er 09-17, med helgefri. Lønnen blir mye lavere, men kommer da hjem hver dag, og får ettermiddag og kveld sammen med familien. Jobben gir ikke utviklingsmuligheter slik som i min nåværende stilling, men jeg får da dyrebar tid med familien. 

Hva hadde dere gjort? Mannen min støtter meg og vil at jeg skal ta avgjørelsen selv. 

Er dette lønn for 100% som flyvertinne? 
Du tjener helt utrolig dårlig. En vekter i 100% stilling på flyplass tjener minst 3000.- mer utbetalt enn flyvertinne.

En ting du bør tenke på er fordelene du har for å jobbe i flybransjen er ID billetter og andre fordeler ved reiser. Der kan dere spare tusenvis av kroner på ferier.

Anonymkode: 4271f...711

• Liker 1
Skrevet

Du har jobbet i 20 år som flyvertinne, TS, og tjener kun 23000 netto i en alder av snart 40? 😲 Helt utrolig hvis det er sant. Teller ansiennitet ingenting? Jeg visste ikke at flyvertinner var lavtlønnet.. 

Anonymkode: 4ec99...29f

• Liker 2
Skrevet

Jeg antar du alt jobber redusert stilling? Siden du har så lite utbetalt. Hvorfor ikke få en større stillingsprosent i butikken, eller et annet sted? Så går du i alle fall ikke ned i lønn? Jeg skjønner godt ønsket om å komme hjem hver dag, for min del hadde tre hele dager i slengen vært lenge å være borte fra en ettåring. Og en går glipp av mye hverdagslig. 

Anonymkode: 22f05...680

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk fra 550 000 til 450 000 for å jobbe dagtid og ha fri i helger og helligdager. Det er virkelig verdt det! Barna mine er fortsatt i barnehagen, men endelig fikk de begynt med fritidsaktiviteter. Vi kan planlegge ting i helger og helligdager. Ikke planlegge familielivet rundt jobben. Fridagene jeg hadde gjorde at jeg kunne ha barna hjemme, men det er null verdt når skolen starter. Jeg vil være der for barna. Følge det som skjer i deres liv med aktiviteter, lekser, henting hit og dit. 

Jeg hadde valgt den nye jobben. 

Anonymkode: 9fbcb...468

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har jo utrolig lav lønn allerede. Hva er egentlig brutto årslønn?

Anonymkode: e3345...796

• Liker 2
Gjest Anonymdame@
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du har jo utrolig lav lønn allerede. Hva er egentlig brutto årslønn?

Anonymkode: e3345...796

Enig. Jeg stusset veldig da jeg leste at TS mener hun har god lønn og får utbetalt 23000 kr. 

Skrevet
Anonymdame@ skrev (21 minutter siden):

Enig. Jeg stusset veldig da jeg leste at TS mener hun har god lønn og får utbetalt 23000 kr. 

Hva mener dere er god lønn? jeg er ikke ta men har 222 kr timen, det er jo noe tilsvarende, blir det regnet som dårlig?

Anonymkode: 4e935...07e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener dere er god lønn? jeg er ikke ta men har 222 kr timen, det er jo noe tilsvarende, blir det regnet som dårlig?

Anonymkode: 4e935...07e

Ja det er dårlig. Har 35 000 kr utbetalt og har ikke fullført vgs engang, har i tillegg mulighet for hjemmekontor og flexitid og jobber ikke helger eller ferier..

• Liker 1
Skrevet

Jeg reagerer også på at du sier du har godt betalt?

Du synes jo arbeidssituasjonen din er krevende/slitsom, og det sier vel sitt om at du bør prøve en endring? Vær likevel forberedt på at arbeidstid til 17 ikke er ideelt med så små barn, for eksempel kan du ikke hente i barnehagen. 

Anonymkode: 2269f...5dd

• Liker 1
Skrevet

En ting å vurdere er hvordan dette vil påvirke pensjonen du får utbetalt.

Anonymkode: 97455...28f

Skrevet
Anonymdame@ skrev (26 minutter siden):

Jeg glemte å skrive at 23.000 er utbetalt i 60% stilling 😂 Så jo, synes det er faktisk veldig bra betalt. 

Jeg trenger ikke særlig høy lønn heller, så det er ikke det viktigste. Er 36, har 1,5 i lån totalt med mannen, og eiendommer til 12mill.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg glemte å skrive at 23.000 er utbetalt i 60% stilling 😂 Så jo, synes det er faktisk veldig bra betalt. 

Jeg trenger ikke særlig høy lønn heller, så det er ikke det viktigste. Er 36, har 1,5 i lån totalt med mannen, og eiendommer til 12mill.

Veldig relevant at det er i 60% stilling 🤪

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja det er dårlig. Har 35 000 kr utbetalt og har ikke fullført vgs engang, har i tillegg mulighet for hjemmekontor og flexitid og jobber ikke helger eller ferier..

hva jobber du med?

Anonymkode: d10f6...268

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Mannen din har eiendommer til 12 mill tydeligvis. Du tjener jo ikke en dritt

Anonymkode: dc296...c0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...