AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #1 Skrevet 1. februar 2022 Hei! Når får man vanligvis vite om man får igjen penger på skatten eller om man får baksmell? 😬😬 Anonymkode: 19ddf...683
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #2 Skrevet 1. februar 2022 Skattemeldingen blir sendt ut puljevis i mars og april. Anonymkode: 284a1...88c 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #3 Skrevet 1. februar 2022 Justerte selv skattekortet nøyere enn noen gang i desember, da oppsettet er "nytt og bedre". Blir spent på om det blir baksmell. Anonymkode: 1a65c...dca
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #4 Skrevet 1. februar 2022 Det er ikke noe problem å regne ut selv om det blir baksmell eller skatt til gode. Anonymkode: 284a1...88c
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #5 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er ikke noe problem å regne ut selv om det blir baksmell eller skatt til gode. Anonymkode: 284a1...88c Hvordan? (ja det er første året med jobb.. 🙃) Anonymkode: 19ddf...683
newman01 Skrevet 1. februar 2022 #6 Skrevet 1. februar 2022 Det er bare å fylle ut informasjon fra årsoppgaven fra arbeidsgiver i en skattekalkulator. Det har de på mange nettsider. Der står det hva du tjente og hva du betalte i skatt. Gir en grei pekepinn på hva som skjer i mars
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #7 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er ikke noe problem å regne ut selv om det blir baksmell eller skatt til gode. Anonymkode: 284a1...88c Må alltid komme en slike bedreviter, slutt. 🙄For alle så er det ikke så enkelt. Er spent jeg også, det er ikke baksmell, men er spent på hvor mye jeg får igjen. Den første skattemeldingen må nok endres for min del, så endelige resultatet må jeg nok vente lenge på. Anonymkode: fdaae...edf 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #8 Skrevet 1. februar 2022 Forvirret. Jeg tjente 368 988,- og forskuddstrekk (skatt?) er 34% Jeg har betalt 75 922,- i forsk. Tr Men ifølge kalkulatoren skal jeg betale 82 046,- så dette lukter baksmell! Rart. Trodde man var trygt når man betalte 34%. Anonymkode: 19ddf...683
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #9 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Forvirret. Jeg tjente 368 988,- og forskuddstrekk (skatt?) er 34% Jeg har betalt 75 922,- i forsk. Tr Men ifølge kalkulatoren skal jeg betale 82 046,- så dette lukter baksmell! Rart. Trodde man var trygt når man betalte 34%. Anonymkode: 19ddf...683 Har du lagt inn alle fradrag i beregningen? Anonymkode: 7711a...0bc
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #10 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Må alltid komme en slike bedreviter, slutt. 🙄For alle så er det ikke så enkelt. Er spent jeg også, det er ikke baksmell, men er spent på hvor mye jeg får igjen. Den første skattemeldingen må nok endres for min del, så endelige resultatet må jeg nok vente lenge på. Anonymkode: fdaae...edf Har du google? Kan du skrive skattekalkulator i søkefeltet? Kan du skrive tall? Hvis svaret ja på disse spørsmålene er det enkelt å regne ut. Anonymkode: 284a1...88c 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #11 Skrevet 1. februar 2022 Ikke bare lett å skulle beregne sånn… selv har jeg både byttet jobb og kjøpt meg bolig, så jeg er svært spent på utfallet.. Anonymkode: fe62f...744 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #12 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har du lagt inn alle fradrag i beregningen? Anonymkode: 7711a...0bc La inn fagforeningstrekk og slik nå men dette ble bare rot. Jeg er for dum for sånt 😩 Får bare vente til fasiten kommer i mars/april og be til gudene om at det ikke blir baksmell på den allerede lave inntekten min 😅 Anonymkode: 19ddf...683
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #13 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har du google? Kan du skrive skattekalkulator i søkefeltet? Kan du skrive tall? Hvis svaret ja på disse spørsmålene er det enkelt å regne ut. Anonymkode: 284a1...88c Pluss og minus med prosent er kanskje enkelt for deg, men ikke for noen med dyskalkuli. Det er enkelt når man ikke eier nåla i veggen og har ingen gjeld. Så det er inntekt minus skatt, ferdig. Det evner selv jeg med mine minimale mattekunnskaper. Mitt forrige skatteår er et gigantisk rot og var et helvete der og da, men jeg får jo igjen for det nå siden jeg får tilbake mye på skatten. Vi snakker godt oppi 100 000 kr men hvor mye over vet jeg ikke. Orker ikke gå inn i detaljer, men det er store endringer på lån, gjeld og inntekt. Flere hundre tusen i etterbetaling med skyhøy skatt, ikke bare en men to etterbetalinger. Pluss mye rot med feilutbetaling hvor etterbetalingen ble ble trukket over 50% i skatt ved en feil, men det ble ikke prioritert fordi jeg får det jo tilbake på skatten i år. Jeg gikk også 3 måneder uten å endre skattekortet på grunn av overnevnte rot også var det på slutten av året, og bare der betalte jeg 1500 kr hver måned for mye, som jeg nå vil få igjen på skatten i år. Tenk deg litt om før du er spydig mot folk på nett. Det er ikke alltid bare bare å regne det ut. Skatten i år blir spennende for å si det mildt. Anonymkode: fdaae...edf 6
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #14 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Pluss og minus med prosent er kanskje enkelt for deg, men ikke for noen med dyskalkuli. Det er enkelt når man ikke eier nåla i veggen og har ingen gjeld. Så det er inntekt minus skatt, ferdig. Det evner selv jeg med mine minimale mattekunnskaper. Mitt forrige skatteår er et gigantisk rot og var et helvete der og da, men jeg får jo igjen for det nå siden jeg får tilbake mye på skatten. Vi snakker godt oppi 100 000 kr men hvor mye over vet jeg ikke. Orker ikke gå inn i detaljer, men det er store endringer på lån, gjeld og inntekt. Flere hundre tusen i etterbetaling med skyhøy skatt, ikke bare en men to etterbetalinger. Pluss mye rot med feilutbetaling hvor etterbetalingen ble ble trukket over 50% i skatt ved en feil, men det ble ikke prioritert fordi jeg får det jo tilbake på skatten i år. Jeg gikk også 3 måneder uten å endre skattekortet på grunn av overnevnte rot også var det på slutten av året, og bare der betalte jeg 1500 kr hver måned for mye, som jeg nå vil få igjen på skatten i år. Tenk deg litt om før du er spydig mot folk på nett. Det er ikke alltid bare bare å regne det ut. Skatten i år blir spennende for å si det mildt. Anonymkode: fdaae...edf Jeg bare svarte på din spydige kommentar. Anonymkode: 284a1...88c 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #15 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Forvirret. Jeg tjente 368 988,- og forskuddstrekk (skatt?) er 34% Jeg har betalt 75 922,- i forsk. Tr Men ifølge kalkulatoren skal jeg betale 82 046,- så dette lukter baksmell! Rart. Trodde man var trygt når man betalte 34%. Anonymkode: 19ddf...683 75 922 er jo ikke i nærheten av 34% av 368 988. Anonymkode: 94c64...807 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #16 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du google? Kan du skrive skattekalkulator i søkefeltet? Kan du skrive tall? Hvis svaret ja på disse spørsmålene er det enkelt å regne ut. Anonymkode: 284a1...88c Noen av oss har en mer komplisert økonomi. For min del greier ikke skatteetaten å regne det riktig heller første runde. Selv om jeg ikke gjør noen endringer blir resultatet på skattemeldingen og skatteoppgjøret helt ulikt... Anonymkode: 9d4cf...c99
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #17 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Noen av oss har en mer komplisert økonomi. For min del greier ikke skatteetaten å regne det riktig heller første runde. Selv om jeg ikke gjør noen endringer blir resultatet på skattemeldingen og skatteoppgjøret helt ulikt... Anonymkode: 9d4cf...c99 Jada, det er alltid en eller annen som er unntak fra regelen. Men folk flest har ikke så veldig kompliserte skatteforhold at de ikke kan bruke skattekalkulatoren til å regne ut skatten. Anonymkode: 284a1...88c 1
newman01 Skrevet 2. februar 2022 #18 Skrevet 2. februar 2022 15 hours ago, AnonymBruker said: Forvirret. Jeg tjente 368 988,- og forskuddstrekk (skatt?) er 34% Jeg har betalt 75 922,- i forsk. Tr Det der gir 20,5%... 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #19 Skrevet 2. februar 2022 newman01 skrev (5 timer siden): Det der gir 20,5%... gjør det? men det står jo på lønnsslippene at jeg betaler 34%. Og jeg har ikke jobbet overtid heller. Betyr ikke forskuddstrekk skatt? Anonymkode: 19ddf...683
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #20 Skrevet 2. februar 2022 På lønnsoppgaven jeg fikk står det at feriepengegrunnlaget er 327 168,- Så det står forskjellige tall på hva jeg tjente i fjor? For ett rot. Anonymkode: 19ddf...683
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå