Gå til innhold

Svigermors tunge - hvorfor skjer dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt denne planten i halvannet/to år, og de siste månedene har den kollapset litt etter litt. Har jeg gitt den for lite vann? For mye? For lite lys? Hvorfor skjer dette? 

0E0BB28B-E591-40E0-8109-619EAE523E78.jpeg

Anonymkode: 691ac...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den bare «tipper over», liksom. Har plutselig ikke feste i jorda lengre 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den bare «tipper over», liksom. Har plutselig ikke feste i jorda lengre 🤔

Kan høres som rotråte pga. for mye vanning. Disse trenger ikke mye vann. 

Anonymkode: 61448...5ee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan høres som rotråte pga. for mye vanning. Disse trenger ikke mye vann. 

Anonymkode: 61448...5ee

Det gir mening, takk for svar. Har forsøkt å la den tørke skikkelig ut mellom vanninger, men så går det av og til litt i ball da jeg har andre planter som krever vann oftere, og dermed drukner jeg kanskje denne stakkaren. 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tendens til å overvanne Svigermors tunge. Kanskje fordi jeg ikke helt tror på hvor lite vann den skal ha. 🙃

For meg fungerer det å løfte litt på potten før vanning. Ingen vann før den føles helt lett. 

Anonymkode: b840a...044

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahhaah, begynte å lure på om du skulle stille spørsmål om din faktiske svigermor sin tunge 😂 

Anonymkode: a5ff5...d53

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har også tendens til å overvanne Svigermors tunge. Kanskje fordi jeg ikke helt tror på hvor lite vann den skal ha. 🙃

For meg fungerer det å løfte litt på potten før vanning. Ingen vann før den føles helt lett. 

Det var et godt tips. 

Anonymkode: 76d3b...b54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Godt tips, tusen takk! Når denne allerede har takka for seg vurderer jeg å hente inn noe annet, men skal absolutt ta dette med meg videre dersom det blir en ny av denne 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hahhaah, begynte å lure på om du skulle stille spørsmål om din faktiske svigermor sin tunge 😂 

Haha! Svigermor har jeg vært svært heldig med, så henne slipper jeg problemer med 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Haha! Svigermor har jeg vært svært heldig med, så henne slipper jeg problemer med 😂

😂😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk å formere din overvannede "svigermor" ved å kutte opp passelige småbiter av en stengel, putt dem godt ned i sandholdig jord (eller et glass vann og vent på røtter) og få frem babyplanter (tar litt tid, så tålmodighet kreves)...de blir veldig søte...hvis de passes på og får leve opp.  :) 
bajonetplante---sansevieria-trifasciata- 
Kan også sette i vann hele lengder med avkuttet blad og få nye røtter på dem. Tålmodighet x2

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alltid vann disse i skåla/nedi potta og ikke ovenfra. Da blir det mindre vann rundt selve planten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når disse skal ha vann så setter jeg de i vasken sånn at den får trekke vann ca 1/2 time. Disse plantene har tykke blader og skal sjelden ha vann. Kan være lurt innimellom og spe ut vannet med flytene gjødsel. Skal ikke vannes 1 gang i uka. Kan fint gå minst 1 måned. Planter skal ikke vannes fra toppen men la de trekke inn vann fra nede sånn at røttene får godt med vann. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*krmt* Mine svigermødre får alltid vann ovenfra og jeg vanner til det pipler litt ut på skåla. De trives. :ninja: 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (3 timer siden):

Forsøk å formere din overvannede "svigermor" ved å kutte opp passelige småbiter av en stengel, putt dem godt ned i sandholdig jord (eller et glass vann og vent på røtter) og få frem babyplanter (tar litt tid, så tålmodighet kreves)...de blir veldig søte...hvis de passes på og får leve opp.  :) 
bajonetplante---sansevieria-trifasciata- 
Kan også sette i vann hele lengder med avkuttet blad og få nye røtter på dem. Tålmodighet x2

Åh, dette skal prøves! Tusen takk! 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Hoppetaujenta said:

*krmt* Mine svigermødre får alltid vann ovenfra og jeg vanner til det pipler litt ut på skåla. De trives. :ninja: 

Dette rådet med å vanne planter fra undersiden fremfor oversiden er litt overdrevet i mine øyne. Ser det dukker opp overalt nærmest uansett hvilken plante det er snakk om, men den store faren for planter flest er overvanning, ikke retningen vannet kommer fra.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ekspert på å glemme å vanne, så svigemorstunge og aloe Vera sprer seg som ugress i mine vinduskarmer 😅 Så mitt tips er å bare glemme at de eksisterer 👍🏻

Anonymkode: d00cc...bfd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er ekspert på å glemme å vanne, så svigemorstunge og aloe Vera sprer seg som ugress i mine vinduskarmer 😅 Så mitt tips er å bare glemme at de eksisterer 👍🏻

Anonymkode: d00cc...bfd

Du sier noe der 😂👏🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...