AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #1 Skrevet 1. februar 2022 En gruppe feminister blir spurt om transkvinner er kvinner. Alle kvinnene sier nei, og alle mennene sier ja. Meget interessant. Betyr dette at menn er bedre feminister enn kvinner, siden mannlige feminister er mer progressive, inkluderende og tolerante? Rundt 5:30 kommer dette spørsmålet: Anonymkode: 721a9...48c 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #2 Skrevet 1. februar 2022 Problemet feminister har med dette er at deres monopol på offerrollen kan bli brutt om transkvinner kan få kalle seg kvinner Anonymkode: 8b82e...0de 5 1 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #3 Skrevet 1. februar 2022 Nei. Vi har slike feminister som sier nei i Norge også, sist sett tydelig på Debatten. Dette er et spørsmål mange feminister er uenig i, men det virker som at feminister flest, i Norge, er mest enig i at transkvinner er kvinner, og det uten at det betyr at de kjøper at biologien er lik. Det gjør for øvrig ikke transpersoner heller. Det handler om at man aksepterer at transkvinner definerer seg som kvinner og derfor mener at ja, de er kvinner. Anonymkode: fac00...6f5 8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #4 Skrevet 1. februar 2022 Jeg vet ikke om jeg orker å gå inn i enda en «transdebatt», og synes egentlig det er på trynet å sitte å diskutere andre mennesker på denne måten. Blir så respektløst. Men jeg er kvinne, anser meg selv som feminist OG anser transkvinner som fullverdige kvinner. Og jeg anser transmenn som fullverdige menn. Anonymkode: bae7f...93a 12 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #5 Skrevet 1. februar 2022 På Norges største diskusjonsgruppe for kvinner f.eks., på facebook, så er de som sier at transkvinner ikke er kvinner, i absolutt mindretall. Så jeg tror at feminister flest i Norge er inkluderende, men så har du de feministene som mener det motsatte. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Problemet feminister har med dette er at deres monopol på offerrollen kan bli brutt om transkvinner kan få kalle seg kvinner Anonymkode: 8b82e...0de Har ikke dere et lite problem med denne debatten forresten? Dere som ofte er anti-feminster synes jo i tillegg ofte at transdebatten er gått av skaftet og at transaktivister er aggressive og hjernevasket eller har psykologiske problemer? Får ikke sånne som dere litt vondt i hue av forvirrethet av slike spørsmål da? Hvem skal dere hate? Feministene, som dere mener elsker offerrollen og derfor ikke vil være inkluderende for da må offerrollen deles? Eller transpersoner som identifiserer seg med en biologisk kropp de ikke er født med, som dere tenker er hjernevasket eller har problemer? Det må jo bli litt vanskelig for dere å velge. Anonymkode: fac00...6f5 8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #6 Skrevet 1. februar 2022 Transkvinner er og vil aldri bli fullverdige kvinner! De vil aldri kunne kalle seg mor på samme måte som vi biologiske kvinner🤷♀️ Herregud, få det inn liksom! Anonymkode: 20e36...371 17
Tanuki Skrevet 1. februar 2022 #7 Skrevet 1. februar 2022 å være kvinne er mer enn å gå med kjole og sminke seg" helt enig med kvinnene her. JA, du kan definere deg som kvinne og lever livet ditt som kvinne, likevell er du ikke en biologisk kvinne. En transkvinne vil aldri oppleve mensen, fødsel. 19 1
Bålkaffe Skrevet 1. februar 2022 #8 Skrevet 1. februar 2022 Tanuki skrev (Akkurat nå): å være kvinne er mer enn å gå med kjole og sminke seg" helt enig med kvinnene her. JA, du kan definere deg som kvinne og lever livet ditt som kvinne, likevell er du ikke en biologisk kvinne. En transkvinne vil aldri oppleve mensen, fødsel. Det samme vil ikke en cis-kvinne som ikke har livmor heller fordi den måtte fjernes av medisinske årsaker. Kvinne er ikke styrt av om man har pupper, livmor, langt hår, kler seg i skjørt etc, det styres av hva man opplever seg selv som. 7 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #9 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Transkvinner er og vil aldri bli fullverdige kvinner! De vil aldri kunne kalle seg mor på samme måte som vi biologiske kvinner🤷♀️ Herregud, få det inn liksom! Anonymkode: 20e36...371 … det er det ikke alle biologiske kvinner som kan heller. Alle kan ikke få barn. Er det det som definerer om vi er kvinner eller ei? I tilfelle vil jeg gjerne få vite hva jeg kan kalle meg. Siden jeg ikke er kvinne altså. Anonymkode: bae7f...93a 6
Tanuki Skrevet 1. februar 2022 #10 Skrevet 1. februar 2022 Bålkaffe skrev (3 timer siden): Det samme vil ikke en cis-kvinne som ikke har livmor heller fordi den måtte fjernes av medisinske årsaker. Kvinne er ikke styrt av om man har pupper, livmor, langt hår, kler seg i skjørt etc, det styres av hva man opplever seg selv som. herlighet, du er fremdeles en biologisk kvinne! akkurat som du er en fullverdig kvinne selvom du må fjerne bryster pga kreft. Next! AnonymBruker skrev (3 timer siden): … det er det ikke alle biologiske kvinner som kan heller. Alle kan ikke få barn. Er det det som definerer om vi er kvinner eller ei? I tilfelle vil jeg gjerne få vite hva jeg kan kalle meg. Siden jeg ikke er kvinne altså. Anonymkode: bae7f...93a barn eller ikke, du ER fremdeles en biologisk kvinne. 26 1
godfisk Skrevet 1. februar 2022 #11 Skrevet 1. februar 2022 (endret) Tanuki skrev (10 minutter siden): å være kvinne er mer enn å gå med kjole og sminke seg" helt enig med kvinnene her. JA, du kan definere deg som kvinne og lever livet ditt som kvinne, likevell er du ikke en biologisk kvinne. En transkvinne vil aldri oppleve mensen, fødsel. Både du, jeg og alle transpersoner vet at de ikke er utstyrt med de rette kromosomene ift hvilket kjønn de presenterer seg med. Men den eneste oppgaven du og jeg har når Frode forteller at hun nå er Frida, er å huske riktig pronomen og riktig navn, og ellers oppføre oss som folk. Jeg skjønner ikke hvorfor denne debatten fremdeles går. 🏳️ Endret 1. februar 2022 av godfisk Rettet feil emoji 8 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #12 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har ikke dere et lite problem med denne debatten forresten? Dere som ofte er anti-feminster synes jo i tillegg ofte at transdebatten er gått av skaftet og at transaktivister er aggressive og hjernevasket eller har psykologiske problemer? Får ikke sånne som dere litt vondt i hue av forvirrethet av slike spørsmål da? Hvem skal dere hate? Feministene, som dere mener elsker offerrollen og derfor ikke vil være inkluderende for da må offerrollen deles? Eller transpersoner som identifiserer seg med en biologisk kropp de ikke er født med, som dere tenker er hjernevasket eller har problemer? Det må jo bli litt vanskelig for dere å velge. Anonymkode: fac00...6f5 NM i stråmannargumentasjon? Anonymkode: 819d0...2b6 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #13 Skrevet 1. februar 2022 Tanuki skrev (3 minutter siden): herlighet, du er fremdeles en biologisk kvinne! akkurat som du er en fullverdig kvinne selvom du må fjerne bryster pga kreft. Next! Nettopp. En transkvinne er ikke biologisk kvinne. Vedkommende er biologisk mann i en kvinnekropp. Anonymkode: fd87b...869 9
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #14 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nettopp. En transkvinne er ikke biologisk kvinne. Vedkommende er biologisk mann i en kvinnekropp. Anonymkode: fd87b...869 Nei, de er biologiske kvinner i kvinnekropp. Trans-kvinner er kvinner, akkurat som cis-kvinner er kvinner Anonymkode: 0069e...bdf 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #15 Skrevet 1. februar 2022 Tanuki skrev (Akkurat nå): herlighet, du er fremdeles en biologisk kvinne! akkurat som du er en fullverdig kvinne selvom du må fjerne bryster pga kreft. Next! Problemet er jo at dette er yndlingsargumenter til alle som ikke mener transkvinner er kvinner. De vil aldri oppleve fødsel og mensen. Nei, det vil jo ikke mange av oss andre kvinnene heller. Så og si alle organer og tilstander man bruker som argument på at man er «ekte kvinne» er det andre biologiske kvinner som ikke har. Uten at noen vil frata dem retten til å kalle seg kvinne likevel. Det er ikke engang alle som vi ellers ville sett på som biologiske kvinner som har xx-kromosomer. Her finnes det flere varianter, og det blir ikke alltid oppdaget engang! Dermed synes jeg det blir vanskelig å argumentere for at transkvinner er mindre kvinner enn oss andre. Da blir faktisk deres opplevelse viktigere for meg. Anonymkode: bae7f...93a 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #16 Skrevet 1. februar 2022 Jeg er mann og høyrevelger. LIkevel synes jeg Trettebergstuen har en VELDIG fornuftig tilnærming til dette med transkjønnethet. Hva er problemet liksom? At feministene flyr i taket er litt kostelig å observere faktisk. Snakker om å møte seg selv i døra. Totalt avkledd Anonymkode: 819d0...2b6 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #17 Skrevet 1. februar 2022 Jeg er en kvinnelig feminist. Og jeg sier ja. Ingen deler av en gruppe kan snakke for hele gruppen. Det spiller dermed selvsagt ingen roller om noen stiller opp og kaller seg det ene med det andre og sier "vi er imot/for". De snakker alltid kun for seg selv. La oss ta et enkelt eksempel: EN person fra krf sier at "abort burde vært straffet med steining" Det betyr at denne ene personen mener dette. Det betyr ikke at hele partiet og alle som stemmer på dem er for steining. Alle forstår dette. Hvorfor enkelte da har interesse av å late som om de ikke kan overføre denne enkle lærdommen til "feminister" eller "folk som har vagina" eller "folk som ikke har vagina men er kvinner"? Det er et ladet spørsmål. Så hva er agendaen bak å late som, ts? Anonymkode: 2224b...a40 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #18 Skrevet 1. februar 2022 Bålkaffe skrev (10 minutter siden): Det samme vil ikke en cis-kvinne som ikke har livmor heller fordi den måtte fjernes av medisinske årsaker. Kvinne er ikke styrt av om man har pupper, livmor, langt hår, kler seg i skjørt etc, det styres av hva man opplever seg selv som. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): … det er det ikke alle biologiske kvinner som kan heller. Alle kan ikke få barn. Er det det som definerer om vi er kvinner eller ei? I tilfelle vil jeg gjerne få vite hva jeg kan kalle meg. Siden jeg ikke er kvinne altså. Anonymkode: bae7f...93a En enkel blodprøve vil vise om man er kvinne eller mann, det er faktisk så enkelt som XY eller XX. Om 1000 år fra nå når arkeologer graver opp skjelettet til disse transkvinnene så vil fremdeles skjelettet fortelle om vedkommende var en biologisk mann eller kvinne. Anonymkode: 2fbef...b94 20 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #19 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En enkel blodprøve vil vise om man er kvinne eller mann, det er faktisk så enkelt som XY eller XX. Om 1000 år fra nå når arkeologer graver opp skjelettet til disse transkvinnene så vil fremdeles skjelettet fortelle om vedkommende var en biologisk mann eller kvinne. Anonymkode: 2fbef...b94 Ja. Har du et poeng? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nettopp. En transkvinne er ikke biologisk kvinne. Vedkommende er biologisk mann i en kvinnekropp. Anonymkode: fd87b...869 Nei. Vedkommende er en kvinne, undergruppe transkvinne, slik jeg er en kvinne, undergruppe ciskvinne. Dette er ikke rakettforsking, altså. Anonymkode: 2224b...a40 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #20 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En enkel blodprøve vil vise om man er kvinne eller mann, det er faktisk så enkelt som XY eller XX. Om 1000 år fra nå når arkeologer graver opp skjelettet til disse transkvinnene så vil fremdeles skjelettet fortelle om vedkommende var en biologisk mann eller kvinne. Anonymkode: 2fbef...b94 Så enkelt er det faktisk ikke. Det finnes flere variasjoner enn XX og XY. Du kan også være XXX eller XXY og flere andre varianter. Anonymkode: bae7f...93a 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå