Gå til innhold

Kløv til hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har min første hund og er ikke helt inne i alt enda. Så beklager dumme spørsmål. Lurte litt på kløv. Når kan hunder begynne med kløv? Kan alle raser bruke det? Vår hund er en Shetland sheepdog og er bare 7 mnd nå. Så det er vel litt tidlig enda, men er det for liten rase? Jeg tenker ikke å bruke mye vekt i kløven.  

Anonymkode: cf15e...222

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser på nett nå at hunden må være 2 år. Så da fikk jeg svaret mitt. Blir lenge til vi kan øve på det da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg ser på nett nå at hunden må være 2 år. Så da fikk jeg svaret mitt. Blir lenge til vi kan øve på det da. 

Du kan øve med tom kløv lenge før det. Vi gikk noen turer med tom kløv fra rundt ett års alder, som en tilvenning. La i lett vekt fra ca 1,5 år. Så økte vi gradvis. Alle hunder kan bære kløv. Men lurt å finne en god kløv med god passform. Anbefaler kløv fras Seleverkstedet, det er gode kløver som du har i mange år og som kan gå i arv.

Anonymkode: 3ad05...a00

• Liker 1
Skrevet

Jeg begynte å gå med tom kløv (med bæreposer i for å gjøre den bred) fra 1 års alder. Alltid lystbetont og morro. Begynte å legge i vekt fra 1,5 år. Øker ikke hver gang, men kanskje for hver 5 eller 6 økt. Tar grus i brødposer som jeg legger i bunnen. Har fortsatt plastposer i for å gjøre den bred.

Alt er lystbetont!!!

Merket i starten at det krevde ganske mye mentalt også. Det holdt med 2 km på traktorvei så var hu utslitt. Så start med grusvei / traktorvei også gjør du terrenget vanskeligere etterhvert.

Vi har togokløv fra seleverkstedet. Ganske fornøyd.

Anonymkode: f9eea...c9f

Skrevet

Skal du ha en god kvalitets kløv så gå på finn og se etter kløver fra seleverkstedet. De nye som lages etter at Fjellpulken kjøpte opp firmaet er ikke i nærheten av å være av samme kvalitet som de originale var.

• Nyttig 1
Skrevet
Min_hund_er_Grå skrev (3 timer siden):

Skal du ha en god kvalitets kløv så gå på finn og se etter kløver fra seleverkstedet. De nye som lages etter at Fjellpulken kjøpte opp firmaet er ikke i nærheten av å være av samme kvalitet som de originale var.

Hvordan da? Hva er din erfaring? Jeg hadde på et tidspunkt en ny og en gammel og devar helt like. Sømmene var like bra og samme materialer.

Skrevet

Ser det er flere på Shetland Sheepdog-gruppa på Facebook som bruker kløv på sine, så det bør ikke være et problem 😊

Anonymkode: 24b9b...41c

Skrevet (endret)
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan da? Hva er din erfaring? Jeg hadde på et tidspunkt en ny og en gammel og devar helt like. Sømmene var like bra og samme materialer.

De gamle kløvene var "håndsydde" og produsert her i Norge. I en periode etter at Fjellpulken kjøpte opp Seleverkstedet ble kløven levert i samme kvalitet som før. På et tidspunkt ble produksjonen flyttet til utlandet, dette ble bekreftet av Fjellpulken på Instagram når dem ble spurt. Jeg har personlig en av de gamle og jeg har holdt i mine hender en av de nye. Disse er ikke like. Det er ikke samme kvalitet på materialene i bruk og nøyaktigheten og kvaliteten på sømmene er ikke i nærheten av hverandre. Dem er heller ikke like i utseende lengre. Fargene er annerledes blant annet

Endret av Min_hund_er_Grå
Fakta korreksjoner
  • Nyttig 1
Skrevet
Min_hund_er_Grå skrev (50 minutter siden):

De gamle kløvene var "håndsydde" og produsert her i Norge. I en periode etter at Fjellpulken kjøpte opp Seleverkstedet ble kløven levert i samme kvalitet som før. På et tidspunkt ble produksjonen flyttet til utlandet, dette ble bekreftet av Fjellpulken på Instagram når dem ble spurt. Jeg har personlig en av de gamle og jeg har holdt i mine hender en av de nye. Disse er ikke like. Det er ikke samme kvalitet på materialene i bruk og nøyaktigheten og kvaliteten på sømmene er ikke i nærheten av hverandre. Dem er heller ikke like i utseende lengre. Fargene er annerledes blant annet

Aha skjønner. Kanskje jeg har en norskprodusert da. Den ble kjøpt inn rett etter ny versjon kom.

Skrevet
Min_hund_er_Grå skrev (9 timer siden):

Den vi har ble kjøpt for ca 1,5 år siden. Kanskje litt mer. Aner ikke om den er produsert før eller etter at Fjellpulken kjøpte opp firmaet (når var det?) Men den er veldig solid og har hittil tålt mye og hard bruk av vår malamute. Den har fått mye juling i skog og fjell. Ingen tegn til slitasje.

Anonymkode: 3ad05...a00

Skrevet

Takk for gode svar! 👍😊 Vi kan begynne å øve på det til sommeren. Så får vi finne en god kløv da. Han kan enda vokse litt tenker jeg. 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for gode svar! 👍😊 Vi kan begynne å øve på det til sommeren. Så får vi finne en god kløv da. Han kan enda vokse litt tenker jeg. 😊

Ikke kjøp for liten så du må kjøpe en til 😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...