Gå til innhold

Senterpartiet faller, de har misforstått sitt mandat.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Senterpartiet er meningsmålingenes store taper. De ble valgt inn fordi mange velgere trodde de var et mer Norgeslojalt parti enn Arbeiderpartiet. Sp har vært Acer-kritiske og Eu-kritiske. Tradisjonelt så forventes det også at Sp står opp for bønder , distriktene og småbedrifter.

Problemet er at de ikke leverer som forventet. De leverer ikke det de ble stemt inn for. Folk forventet at de skulle stå på vår side i strømkrisen, men oppfatter innsatsen som svakere enn halvhjertet.

Om Sp ikke klarer eller ønsker å levere så slår de beina under sitt velgergrunnlag.

Endret av I Grosny
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

SP og latter-Vedum passer nok best i opposisjon, der de kan slenge rundt med alt de mener og skal få til om bare de kommer til makten. For hele Norge skal med, og i opposisjon er det mer enn nok penger til det.

Det mest urovekkende med denne regjeringen, er hvor lite vi ser til både Støre og Vedum. De virker til å gjemme seg bak øvrige statsråder, og de igjen virker til å gjemme seg bak helsefaglige råd, hva den forrige regjeringen gjorde, at de ikke har hatt så god tid osv. 

Jeg stemte hverken på SP eller AP. Og fortsetter det slik som nå, er det nok ikke så mange som gjør det om 3,5 år.

• Liker 5
Skrevet

Støre gav han lisens på felling av ulv, da var ikke alt det andre så farlig likevel.. 

29 minutter siden, MorTil2 said:

SP og latter-Vedum passer nok best i opposisjon, der de kan slenge rundt med alt de mener og skal få til om bare de kommer til makten. For hele Norge skal med, og i opposisjon er det mer enn nok penger til det.

Det mest urovekkende med denne regjeringen, er hvor lite vi ser til både Støre og Vedum. De virker til å gjemme seg bak øvrige statsråder, og de igjen virker til å gjemme seg bak helsefaglige råd, hva den forrige regjeringen gjorde, at de ikke har hatt så god tid osv. 

Jeg stemte hverken på SP eller AP. Og fortsetter det slik som nå, er det nok ikke så mange som gjør det om 3,5 år.

Støre som Stoltenberg dengang,  blir mindre populære jo mer folk hører og ser til trynene deres. 

• Liker 4
Skrevet
MorTil2 skrev (20 timer siden):

100% enig med deg. Sp og Vedum passer best i opposisjon, samt Ap, SV og Rødt. Da er det penger til alt og man kan gjøre aaalt mulig. Men nå i posisjon er det ikke penger en gang for skikkelig strømløsning for vanlig folk og industri. Det skulle jo være vanlig folk sin tur, men det er bare Stoltenberg sin tur. At Støre og Vedum ikke viser ansikt noe særlig, men ligger lavt er fordi de er sjokkskadet av alle tabbene de har gjort så lang 😄

I Grosny skrev (På 1.2.2022 den 15.07):

Senterpartiet er meningsmålingenes store taper. De ble valgt inn fordi mange velgere trodde de var et mer Norgeslojalt parti enn Arbeiderpartiet. Sp har vært Acer-kritiske og Eu-kritiske. Tradisjonelt så forventes det også at Sp står opp for bønder , distriktene og småbedrifter.

Problemet er at de ikke leverer som forventet. De leverer ikke det de ble stemt inn for. Folk forventet at de skulle stå på vår side i strømkrisen, men oppfatter innsatsen som svakere enn halvhjertet.

Om Sp ikke klarer eller ønsker å levere så slår de beina under sitt velgergrunnlag.

Vedum fikk en realitetsorientering da han ble finansminister og skjønte at det han sa i opposisjon var bare ønsketenkning og ikke gjennomførbart. Jeg må si at jeg synes det er svært underholdende å se hvordan denne regjeringen sliter fra dag 1. Det er ikke pandemien, nei. Vi vet mye mer i dag enn vi visste for 2 år siden. Det var Erna som briljerte (med noen veldig få unntak) i krisehåndtering, mens Støre viser seg som en veldig svak leder og helt uegnet å håndtere kriser. Han kan, hvis han vil, fikse strømkrisen på null og niks ved å innføre fastpris 50 øre for alle i Norge, folk som industri. Men han vil ikke, fordi da taper staten penger og sosialistenes modell fungerer bare med MASSE penger, andre sine penger. Han setter seg og sine ambisjoner først og folket sist i rekken. Så tar han seg en tur til New York å smi sin egen fremtidige stilling i FN eller andre internasjonale organisasjoner fordi han vet utmerket godt at folket ikke gjær samme tabbe igjen å velge ham til statsminister.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er alltid problemet med populistiske partier, det være seg FrP (under CIH/Listhaug) eller Rødt: Henger ikke politikken din sammen med virkelige mekanismer, vil du feile.

Senterpartiet lovet ting som ikke hang sammen, når virkeligheten slår inn, faller de sammen som et korthus.  Fordelen FrP hadde, var at de klarte bygge en helhetlig, sammenhengende politikk i samferdselsområdet, så de gjentatt flausene i innvandrings og justissektoren, ble mindre skadelige. Men det som Vedum har siktet seg inn på : jordbruksoppgjøret, kommer ikke før senere i år, og redder ikke oppslutningen nå.

Problemet til Vedum er at det finnes en veldig enkel løsning på strømkrisen, men da må han stå fram og akseptere ACER.  ACER er nemlig den politiske reguleringen av strømmarkedet.

Det er kansje verre at Rødt og SV må ha varslet i bakkant at de ikke aksepterer omfattende  strømstøtte til næringslivet, siden vi ikke har sett noen fornuftig strategi fra regjeringskameratene på de som virkelig trenger hjelp. Til nå har det stort sett vært å kaste penger i hytt og vær, og dra fram gammelkommunistiske ideer som fastpris. 

Skrevet

Jeg tror ikke det går bedre for regjeringspartiene hvis de utnevner Stoltenberg som sentralbanksjef. Kanskje satser de på at utnevnelsen kan forbigås i stillhet som nyhetssak hvis det tar av i Ukraina.

Det virker ikke som de klarer å ta innover seg at det oppfattes som de er en liten eksklusiv gjeng som hjelper hverandre inn i nye posisjoner.

Skrevet (endret)
Druid skrev (22 minutter siden):

Men det som Vedum har siktet seg inn på : jordbruksoppgjøret, kommer ikke før senere i år, og redder ikke oppslutningen nå.

Det kommende jordbruksopprøret vil slå beina under SPs grunnfjell. Det finnes ikke sjans i havet for at bøndene vil være fornøyd uansett oppgjør - og landbruket i Norge har effekter langt utover selve bondestanden.

Jeg har sett litt på tallene fra landbruket og at det finnes bønder igjen i Norge skyldes kun idealisme. De taper penger på å drive, selv om de driver godt. I tillegg har de en helt ekstrem gjeld og bare minstepensjon å se frem til. I 2022 vil vi se den første bondekonkursen på mange, mange år - det er rett og slett ikke en bærekraftig næring med de rammebetingelsene de har. Og gapet frem til noe drivverdig er langt mer enn det som kan hentes ut i butikkpris.

Dette kommer til å koste langt mer penger enn Vedum har å rutte med.

At SPs vakt begynte med strømsjokkregninger (som er et resultat av SP-politikk) og at de tillot rettssak om felling av rovdyr ihht et lovlig fattet politisk vedtak gjør noe med tålmodigheten.

Endret av A-hunter
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (35 minutter siden):

Jeg tror ikke det går bedre for regjeringspartiene hvis de utnevner Stoltenberg som sentralbanksjef. Kanskje satser de på at utnevnelsen kan forbigås i stillhet som nyhetssak hvis det tar av i Ukraina.

Det virker ikke som de klarer å ta innover seg at det oppfattes som de er en liten eksklusiv gjeng som hjelper hverandre inn i nye posisjoner.

Hvis de faktisk er så politisk inkompetente at Stoltenberg får den stillingen nå, så ser jeg ikke bort i fra at det kommer et mistillitsforslag.  Selv direkte russisk militær annektering av Ukraina vil ikke kunne dekke over den brøleren nå. 

Så, fordelen er at vi kansje blir kvitt denne regjeringen før de kan gjøre skikkelig skade...

Akkurat problemet med at det er så få som roterer i denne typen stillinger, er ikke så rart: Norge er lite, og det politiske miljøet har skrumpet alt for mye inn : Det er en tung menneskelig belastning å ta denne typen posisjoner. 

Det var noen som spurte meg om jeg ønsket å bruke tid på politikk, og selv om selve arbeidet virker interessant : jeg kan ikke forsvare for mine venner og familie å blotte meg og mitt liv i den giftpølen offentligheten har blitt.  Jeg er ikke hellig nok, og har ikke noen interesser av å stadig forsvare min person i relasjon til  mine politiske løsninger.

Skrevet (endret)
Druid skrev (2 timer siden):

Dette er alltid problemet med populistiske partier, det være seg FrP (under CIH/Listhaug) eller Rødt: Henger ikke politikken din sammen med virkelige mekanismer, vil du feile.

Senterpartiet lovet ting som ikke hang sammen, når virkeligheten slår inn, faller de sammen som et korthus.  Fordelen FrP hadde, var at de klarte bygge en helhetlig, sammenhengende politikk i samferdselsområdet, så de gjentatt flausene i innvandrings og justissektoren, ble mindre skadelige. Men det som Vedum har siktet seg inn på : jordbruksoppgjøret, kommer ikke før senere i år, og redder ikke oppslutningen nå.

Problemet til Vedum er at det finnes en veldig enkel løsning på strømkrisen, men da må han stå fram og akseptere ACER.  ACER er nemlig den politiske reguleringen av strømmarkedet.

Det er kansje verre at Rødt og SV må ha varslet i bakkant at de ikke aksepterer omfattende  strømstøtte til næringslivet, siden vi ikke har sett noen fornuftig strategi fra regjeringskameratene på de som virkelig trenger hjelp. Til nå har det stort sett vært å kaste penger i hytt og vær, og dra fram gammelkommunistiske ideer som fastpris. 

Rødt vil jo støtte næringslivet mest, siden de går inn for en rimelig makspris. Har du ikke fått med deg at Rødt og Frp er de mest næringslivsvennlige partiene på Stortinget?  Rødt er tradisjonelt ikke fokusert på å hjelpe næringslivet, men strømstøtten ved lav fastpris er mye større enn alle deres næringslivsnegative tiltak til sammen. Rødt forstår at uten næringslivet så faller inntektene til det offentlige.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Skrevet (endret)

feilpostet-skulle vært i rødt tråd

Endret av I Grosny
Skrevet
I Grosny skrev (2 minutter siden):

Rødt vil jo støtte næringslivet mest, siden de går inn for en rimelig makspris.

makspris er det eneste gode det kommunist partiet har og tilby. Så styrer langt unna.

Gjest havrekaffe
Skrevet

Etter at Jenny Klinge sto frem på tv og sammenliknet transfolk med kyr og de vil utrydde ulven så er det ikke noe tap for min del om de ryker ut av Stortinget.

Skrevet
I Grosny skrev (Akkurat nå):

Rødt vil jo støtte næringslivet mest, siden de går inn for en rimelig makspris.

Okay.

Har vi et annet ord for dette ? , Jo, faktsk, det er statssubsidiering!!! 

Jammen , det har vi gjordt før? Hvorfor sluttet vi med det, jeg mener det bygde opp en enorm kraftkrevende industri ?  Jo, vi ble plutselig ubrukelige handelspartnere og ble utsatt for  enorme handelshindringer i form av toll og salgsforbud. 

Jammen vi har jo EØS avtalen!! Vi bare sniker det inn bakdøra der!  Det er fordi vi prøvde det at vi henger på en EØS avtale :  EU har en etat spesifikt for å slå ned på det. 

Ahhh så det er DERFOR Rødt har så lyst at dette skal bli vedtatt !! Hvordan suspendere EØS avtalen og legge norsk næringsliv under sosialistisk økonomisk tankegang uten at det blir politisk vedtatt 🙂  Smarte folk disse kommunistene. 

Det er ikke å støtte næringslivet å forfordele dem; de lever av et marked som de skal levere til på samme fundament som konkurrentene . Har de svakheter i forhold  til andre lands rammebetingelser, må de få hjelp på en måte som ikke er for inngripende i forhold til konkurrentene. En slik løsning som skisseres med en lav makspris, er ekstremt inngripende. 

Det første som må skje, er at vi får justert en del av regelverket i ACER, og Statnett må få ryddet opp i tullet med Sverige ASAP Men det vesentlige er at regjering og storting tar vekk skylappene om at vi ikke trenger kraftutvikling i Norge.  

• Hjerte 1
Skrevet

Det er vel fordi Trygve bøyer seg i støvet for Støre, og Trygve holder kjeft nå som han er i finansdepartementet. Trygve har alltid vært en idiotisk klovn, det så man nok en gang på Dagsrevyen i går og i overigår. 

Du ser godt at han ikke har et glimt i øyet, øynene hans ser jo rett og slett slemme ut. Hadde aldri i helvete stemt på det partiet, ikke AP heller for den saksskyld. 

Pengene rår.

Skrevet
Druid skrev (2 timer siden):

Hvis de faktisk er så politisk inkompetente at Stoltenberg får den stillingen nå, så ser jeg ikke bort i fra at det kommer et mistillitsforslag.  Selv direkte russisk militær annektering av Ukraina vil ikke kunne dekke over den brøleren nå. 

Så, fordelen er at vi kansje blir kvitt denne regjeringen før de kan gjøre skikkelig skade...

Akkurat problemet med at det er så få som roterer i denne typen stillinger, er ikke så rart: Norge er lite, og det politiske miljøet har skrumpet alt for mye inn : Det er en tung menneskelig belastning å ta denne typen posisjoner. 

Det var noen som spurte meg om jeg ønsket å bruke tid på politikk, og selv om selve arbeidet virker interessant : jeg kan ikke forsvare for mine venner og familie å blotte meg og mitt liv i den giftpølen offentligheten har blitt.  Jeg er ikke hellig nok, og har ikke noen interesser av å stadig forsvare min person i relasjon til  mine politiske løsninger.

Ikke nok med det, men du må være jævlig flink til å lyve. For hele befolkningen :)

Skrevet
Rosatoast skrev (1 minutt siden):

Ikke nok med det, men du må være jævlig flink til å lyve. For hele befolkningen :)

Akkurat det hadde jeg klart helt greit. Jeg har 10 års erfaring fra HR, jobben min var å få folk til å tro på seg selv og andre til å tro på dem. (Det mirakuløse er at mange av de mest håpløse taperne faktisk har klart å lykkes ...)

Skrevet
Drizzt skrev (4 timer siden):

100% enig med deg. Sp og Vedum passer best i opposisjon, samt Ap, SV og Rødt. Da er det penger til alt og man kan gjøre aaalt mulig. Men nå i posisjon er det ikke penger en gang for skikkelig strømløsning for vanlig folk og industri. Det skulle jo være vanlig folk sin tur, men det er bare Stoltenberg sin tur. At Støre og Vedum ikke viser ansikt noe særlig, men ligger lavt er fordi de er sjokkskadet av alle tabbene de har gjort så lang 😄

Vedum fikk en realitetsorientering da han ble finansminister og skjønte at det han sa i opposisjon var bare ønsketenkning og ikke gjennomførbart. Jeg må si at jeg synes det er svært underholdende å se hvordan denne regjeringen sliter fra dag 1. Det er ikke pandemien, nei. Vi vet mye mer i dag enn vi visste for 2 år siden. Det var Erna som briljerte (med noen veldig få unntak) i krisehåndtering, mens Støre viser seg som en veldig svak leder og helt uegnet å håndtere kriser. Han kan, hvis han vil, fikse strømkrisen på null og niks ved å innføre fastpris 50 øre for alle i Norge, folk som industri. Men han vil ikke, fordi da taper staten penger og sosialistenes modell fungerer bare med MASSE penger, andre sine penger. Han setter seg og sine ambisjoner først og folket sist i rekken. Så tar han seg en tur til New York å smi sin egen fremtidige stilling i FN eller andre internasjonale organisasjoner fordi han vet utmerket godt at folket ikke gjær samme tabbe igjen å velge ham til statsminister.

Hei vil jeg si det var en masse vås og synsing, nok sannsynlig fordi du har egen fastlåst ideologi. 

Handler ikke om nok penger eller ikke, for det har vi. Men heller om hvor mye penger vi skal bruke innenfor rammene satt i modellen vi har. Støre er ingen handlingens mann det er jeg helt enig i og han er status quo/ burde vært i høyre. 

Hvorfor er det ikke gjennomførbart å f eks reforhandle eøs avtale og gjøre noe med strømpolitikken. Selvsagt er ca alt han gikk til valg med gjennomførbart. Problemet er at han ønsker at regjeringen skal holde og ikke bryte sammen. Da må han følge ap sin handlingslammede politikk. Den strømmodellen vi har nå, er det sosialistenes? Det er da åpent marked med eu, det vil jeg kalle høyrepolitisk modell. Vi hadde en sosialistisk modell i norge på 90 tallet, hvor staten eide nettet etc. 

Å tenke andre sine penger ved skatt er i grunn veldig ensidig filosofi og egentlig bare noe rent prinsipielt. Ren markedspolitikk mangler både etikk, større løsninger og menneskelig psykologi. Markedet alene er derfor rent etisk og praktisk en dårlig løsning for menneskeheten.

Ergo burde den være utdatert for lengst. 

Skrevet
kikkana skrev (1 minutt siden):

Den strømmodellen vi har nå, er det sosialistenes? Det er da åpent marked med eu, det vil jeg kalle høyrepolitisk modell. Vi hadde en sosialistisk modell i norge på 90 tallet, hvor staten eide nettet etc. 

Energilovene ble vedtatt i 1990 med SP-statsråd Reiten i spissen for en H/SP-regjeringen, mens den Brundtlandstyrte AP-regjeringen lot den iverksette. Det er denne loven som senere åpnet for markedsprising, Acer og all dritt i verden.

Det offentlige eier fortsatt det meste av nettet i Norge. Forskjellen er at det etter 1990 har blitt brukt som utbyttemaskiner for å balansere dårlig drift i kommuner, fylker og stat.

Skrevet
øyne_lyver_aldri skrev (27 minutter siden):

makspris er det eneste gode det kommunist partiet har og tilby. Så styrer langt unna.

Ser ut til å være det eneste partiet som ønsker å forandre på noe som helst, så derfor tror jeg ikke alle styrer unna. AP har blitt et høyre parti, sv har for mange korttenkte folk i toppen. Hva annet kan en stemme på, hvis en ønsker den modellen som fungerer best i praksis? Altså den vi hadde frem til slutten av 90 tallet. 

Jeg tenker i grunn mest på helse og omsorg nå. For det vi har der nå, fungerer rett og slett ikke. Både med tanke på kutt og privatisering. Ser lønnsomt ut på papiret men i praksis medfører dette ekstrakostnader. Som eksempel ved kutt i psykriatien, vil kostnadene bare balle på seg andre steder, som ved høyere trykk i kriminalomsorgen, flere uttrykninger med ambulanser etc. 

Skrevet
kikkana skrev (7 minutter siden):

Ser ut til å være det eneste partiet som ønsker å forandre på noe som helst, så derfor tror jeg ikke alle styrer unna. AP har blitt et høyre parti, sv har for mange korttenkte folk i toppen. Hva annet kan en stemme på, hvis en ønsker den modellen som fungerer best i praksis? Altså den vi hadde frem til slutten av 90 tallet. 

Jeg tenker i grunn mest på helse og omsorg nå. For det vi har der nå, fungerer rett og slett ikke. Både med tanke på kutt og privatisering. Ser lønnsomt ut på papiret men i praksis medfører dette ekstrakostnader. Som eksempel ved kutt i psykriatien, vil kostnadene bare balle på seg andre steder, som ved høyere trykk i kriminalomsorgen, flere uttrykninger med ambulanser etc. 

Vi må heller presse på de partiene som er, som han @Druid forklarte ganske bra over her så vil jo bare en makspris bare være og supplementere fra vårt statsbudsjett for og holde prisen nede istedet for og faktisk løse problemet.

Så nei, styr langt unna rødt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...