Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2005 #1 Skrevet 22. oktober 2005 Jeg vet ikke om det er jeg som har misforstått nå, men blander ikke en del folk (blant annet mannfolkene som er kritiske til aksjonen) sammen årets tv-aksjon med amnestys kampanje mot vold mot kvinner? Amnestys aksjon konsentrerte seg jo om vold mot kvinner i Norge, mens tv-aksjonen handler utelukkende om vold mot kvinner i andre land. En del av kritikken mot aksjonen jeg har lest har angrepet amnestys bruk av tallmateriale ang. vold i norge, som f.eks han her: http://www.dagbladet.no/kultur/2005/10/21/447057.html TV-AKSJONEN: Amnesty International Norge har siden i sommer kjørt kampanjen «Stopp volden mot kvinner». Helsides annonser forteller at Norge ikke er et trygt land for kvinner og at «ny forskning viser at hver fjerde kvinne i Norge har blitt utsatt for vold av sin partner». Men det er jo ikke Amnesty som står bak årets tv-aksjon, og fokusen er jo en litt annen i tv-aksjonen enn i kampanjen til amnesty. Har jeg tatt feil nå?
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2005 #2 Skrevet 22. oktober 2005 Jeg gidder ikke å gi penger til slikt, man vet aldri helt hvor de pengene havner. Dessuten ønsker jeg ikke å sponse administrasjon og turer på de ansatte, det får holde med alle skattepengene vi nordmenn må ut med og spesielt nå etter det forfredelige rød-grønne regjeringsalternativet som foreligger.
Cassiopeia Skrevet 22. oktober 2005 #3 Skrevet 22. oktober 2005 Jeg gidder ikke å gi penger til slikt, man vet aldri helt hvor de pengene havner. Dessuten ønsker jeg ikke å sponse administrasjon og turer på de ansatte, det får holde med alle skattepengene vi nordmenn må ut med og spesielt nå etter det forfredelige rød-grønne regjeringsalternativet som foreligger. ← Spørsmålet her er vel ikke hvorvidt det er verdt å gi penger til aksjonen, men om folk har blandet sammen forskjellige aksjoner, amnesty versus drømmefangeren, som har forskjellig fokus, og ikke satser på de samme formålene. Selv begynner jeg å bli forvirret.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2005 #4 Skrevet 22. oktober 2005 Jo, jeg tror også de har blandet. Jeg havnet i en opphetet diskusjon om det i går, og ringte Nrk. De fortalte at Amnesty ikke har noe med aksjonen å gjøre, men at de kjører på denne saken samtidig. Dette forsøkte jeg å forklare mine mannlige meddebattanter, men de fortsatte å hyle om at de ble stigmatisert og sånn...
Gjest Devil's Spawn Skrevet 22. oktober 2005 #5 Skrevet 22. oktober 2005 Dette forsøkte jeg å forklare mine mannlige meddebattanter, men de fortsatte å hyle om at de ble stigmatisert og sånn... ← Jeg synes vi også kan gi støtte til gutter som blir banket og mishandlet, tvunget til barnearbeid, og tvunget til å suge pikken til en gammel mann for å få nok penger til å overleve. Det hele er vel en reaksjon på at man er lei av å høre at kvinner er ofre hele tiden, for det er ikke kvinner. Fattige er ofre i den tredje verden, ikke kvinner spesielt.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2005 #6 Skrevet 22. oktober 2005 Jeg synes vi også kan gi støtte til gutter som blir banket og mishandlet, tvunget til barnearbeid, og tvunget til å suge pikken til en gammel mann for å få nok penger til å overleve. Det hele er vel en reaksjon på at man er lei av å høre at kvinner er ofre hele tiden, for det er ikke kvinner. Fattige er ofre i den tredje verden, ikke kvinner spesielt. ← Kvinner i disse landene har det betydelig vanskeligere enn mennene på en god del områder. Eller er de kanskje likestilt når det gjelder jobb, utdannelse, seksuell frigjøring osv...?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 22. oktober 2005 #7 Skrevet 22. oktober 2005 (endret) Kvinner i disse landene har det betydelig vanskeligere enn mennene på en god del områder. Eller er de kanskje likestilt når det gjelder jobb, utdannelse, seksuell frigjøring osv...? ← I disse landene? Hvilke "disse" landene? I reklamen så jeg noe som lignet en latin-amerikansk dame, der forskjellene mellom fattige og rike er større enn mellom kjønnene. Du kan jo dra fram land som Iran og noen andre islamistiske land, men generelt er det fattigdom som er årsak til prostitusjon og ikke kvinneundertrykking. Gutter blir også slått og tvunget til prostitusjon. Endret 22. oktober 2005 av Rattleshake
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2005 #8 Skrevet 22. oktober 2005 I disse landene? Hvilke "disse" landene? I reklamen så jeg noe som lignet en latin-amerikansk dame, der forskjellene mellom fattige og rike er større enn mellom kjønnene. Du kan jo dra fram land som Iran og noen andre islamistiske land, men generelt er det fattigdom som er årsak til prostitusjon og ikke kvinneundertrykking. Gutter blir også slått og tvunget til prostitusjon. ← Kjemepintelligent å basere seg på reklamene... Pengene skal gå til voldsutsatte kvinner i Afrika, Asia, Midtøsten, Latin-Amerika og Sørøst-Europa. De har det fett i Asia, Afrika og Midtøsten eller? Sørøst-Europa - er ingen av de som reiser til Norge og andre land for å prostituere seg?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 22. oktober 2005 #9 Skrevet 22. oktober 2005 (endret) Kjemepintelligent å basere seg på reklamene... Pengene skal gå til voldsutsatte kvinner i Afrika, Asia, Midtøsten, Latin-Amerika og Sørøst-Europa. - Eh, var vel egentlig det jeg tenkte aksjonen skulle gå til. Reklamen var et eksempel. De har det fett i Asia, Afrika og Midtøsten eller? - De rike har, de fattige har det ikke. Hva er poenget? Sørøst-Europa - er ingen av de som reiser til Norge og andre land for å prostituere seg? - Jo...? Endret 22. oktober 2005 av Rattleshake
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #10 Skrevet 24. oktober 2005 OK, så egentlig mener du at vi burde ha en innsamlingsaksjon til alle trengende, i alle land, på en gang? Det ville nok blitt litt av en suksess!
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #11 Skrevet 24. oktober 2005 Kjemepintelligent å basere seg på reklamene... Pengene skal gå til voldsutsatte kvinner i Afrika, Asia, Midtøsten, Latin-Amerika og Sørøst-Europa. - Eh, var vel egentlig det jeg tenkte aksjonen skulle gå til. Reklamen var et eksempel. De har det fett i Asia, Afrika og Midtøsten eller? - De rike har, de fattige har det ikke. Hva er poenget? Sørøst-Europa - er ingen av de som reiser til Norge og andre land for å prostituere seg? - Jo...? ← Vi skal da heller ikke hjelpe de rike i disse landene... vi skal hjelpe de som har det vanskelig! Ja... Skal vi støtte opp om prostitusjon eller skal vi prøve å gjøre noe med den?
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #12 Skrevet 24. oktober 2005 Jeg synes vi også kan gi støtte til gutter som blir banket og mishandlet, tvunget til barnearbeid, og tvunget til å suge pikken til en gammel mann for å få nok penger til å overleve. Det hele er vel en reaksjon på at man er lei av å høre at kvinner er ofre hele tiden, for det er ikke kvinner. Fattige er ofre i den tredje verden, ikke kvinner spesielt. ← Felles for mange av disse barna er faktisk at deres mor ikke er i stand til å ivareta dem av ulike grunner. Ofte er hjelp til kvinner også hjelp til barna og mannen i disse fattige landene, men enkelte ser kanskje for seg en haug med kvinner som sitter og holder hjelpen sin for seg selv? Det er gjerne slik at det også innenfor tradisjonell u-hjelp er de små prosjektene som henvender seg spesielt til kvinner som gir mest uttelling i generell økning i levestandard for omgivelsene også, deriblant barn og eldre av begge kjønn.
MiniMjau Skrevet 24. oktober 2005 #13 Skrevet 24. oktober 2005 Har det vært tv-aksjon nå i helga? trodde det var senere jeg. ingen som kom på døra mi ihvertfall...
Caramba Skrevet 24. oktober 2005 #14 Skrevet 24. oktober 2005 Det er tradisjon å velge ut en sak i året for TV-aksjonen for så å jobbe aktivt med den. Å hjelpe kvinner i fattige land er ofte det samme som å hjelpe en hel familie. Kvinner har manglende rettigheter i en rekke land i den tredje verden og er også svært utsatt for trafficking til prostitusjon. Det er også veldig mange krigsenker rundt om kring i fattige og krigsherjede land. Disse forsørger ofte en stor familie alene, uten den store muligheten til å tjene det samme som en mann. Dessuten er kvinner i krigsherjede land veldig utsatt for voldtekter av soldater, med påfølgende utstøtelse fra samfunnet. Hvorfor skal man ikke bidra til å hjelpe selv om det dreier seg om kvinner? Det er klart at det også finnes massevis av lidende menn her i verden, men akkurat denne spesifikke aksjonen retter seg mot kvinner. Neste år blir det noen andre som får.
Gjest TomKrus Skrevet 25. oktober 2005 #15 Skrevet 25. oktober 2005 (endret) Jeg tror aksjonen hadde tjent mer på å begrense omfanget. Jeg synes faktisk ikke at den var snever, men snarere tvert i mot. Det hadde vært enklere å synliggjøre problematikken med få konkrete prosjekter. Ellers så tror jeg disse som ytret sin motstand mot denne aksjonen ikke helt hadde satt seg inn i hva den dreide seg om. Tross alt har vi vel ikke hørt så mye mer fra dem etter at det har kommet klarere fram hvem som var aksjonens målgruppe (dårligere stilte kvinner i utlandet). Og ja, gutter, gutter og menn har det tøft der ute og, men kvinner har det mye verre i mange land. Ingen kvinne kan ha kommet opp med en tradisjon som omskjæring. Omskjæring av menn har alltid vært av hygienske årsaker. Omskjæring av kvinner har dreid seg om kontroll. I Norge har vi krisesentere for voldsutsatte kvinner. I India har de brannskadesentere for kvinner som har blitt tent på av menns familier på grunn av problemer med å innfri medgiftsforpliktelser. Og de vil helst ikke at hun skal dø av det, men bare bli vansiret for livet slik at hun aldri kan "lure" en mann igjen. Endret 25. oktober 2005 av TomKrus
Gjest gjest1 Skrevet 25. oktober 2005 #16 Skrevet 25. oktober 2005 Synes aksjonen var altfor bred. Jeg vet ikke hva pengene vil bidra med i det hele tatt, og ble ikke så mye klokere etter å ha fulgt litt med på TV. Hvis man skal få bedre effekt av noe slikt bør vel hele VERDEN samle inn penger for dette felles målet, og ikke bare lille Norge? Tenk hvis TV-aksjonen hadde vært felleseuropeisk! Hadde aksjonen f.eks. gått ut på å bygge opp EN landsby, eller noe slikt, og man kunne vite at de to hundre kronene man ga kanskje betalte for en dør, eller et bord, eller noe slikt. Vi betaler mye skatt som går til u-landshjelp. hvis jeg skal betale ENDA mer (jeg er ikke av de som tjener så fett) så vil jeg gjerne vite hva det går til. Ære være de som har fadderbarn i sos-barnelandsbyer etc. Det er en flott måte å støtte verdens vanskeligstilte på.
Caramba Skrevet 25. oktober 2005 #17 Skrevet 25. oktober 2005 Hvis man skal få bedre effekt av noe slikt bør vel hele VERDEN samle inn penger for dette felles målet, og ikke bare lille Norge? ← Det er jo en fin tanke, men komplett umulig å administere. Norge kan bidra med sitt, og vi kan hjelpe mange mange mennesker. Husk at vi er et av verdens rikeste land, så derfor er vi ikke så små alikevel. Norge bidrar med denne aksjonen å sette fokus på en viktig sak og kan da også bidra til at andre nasjoner følger etter. Jeg fulgte også med på TV på søndag og synes det kom veldig godt frem hva pengene skulle gå til. NRK hadde også laget en rekke sterke dokumentarer om enkeltskjebner i feks Pakistan og Moldova.
Bønna Skrevet 30. oktober 2005 #18 Skrevet 30. oktober 2005 Jeg gidder ikke å gi penger til slikt, man vet aldri helt hvor de pengene havner. Dessuten ønsker jeg ikke å sponse administrasjon og turer på de ansatte, det får holde med alle skattepengene vi nordmenn må ut med og spesielt nå etter det forfredelige rød-grønne regjeringsalternativet som foreligger. ← Nei, det er sant som du sier. Privat veldedighet fungerer svært dårlig. Beviselig er det skattefinansierte statlige ordninger som har størst virkning mot fattigdom og nød. Det er mer formålstjenelig å støtte opp om offentlige ordninger, framfor å støtte privat veldedighet. Å gi bøssebærerne, som oppriktig mener det vel, et råd om å la være å stemme på høyresiden, er et bedre bidrag til kampen mot fattigdom enn noen slanter i bøssa.
waco Skrevet 1. november 2005 #19 Skrevet 1. november 2005 Bare det å si at kvinner har det så mye værre i andre land enn menn viser jo bare hvor trangsynte folk flest er. For det første lever kvinner lengere enn menn i alle andre land. For det andre er menn mer utsatt for vold og fengslinger enn kvinner i alle andre land. For det fjerde er det kvinner som står for barneoppdragelsen, - dvs voldsutøvelsen mot barn i alle andre land. For det femte er menn mer utsatt for sykdom og handikapp i alle andre land. For det sjette driver fattige kvinner for det meste med husarbeide og det er laaaangt lettere enn hard fysisk arbeid i slavediamantgruvene ved elfenbenkysten, dykke etter korallmuslinger på 45 meter dyp slik mennene må gjøre utenfor øya padwan som ligger på fillipinnene. Eller hva med mennene som med utstyr tilvsarende en spade - hele suezkanalen? eller hva med mennene som i åpne båter må fiske i vinterkulda utenfor chilekysten? eller hva med de mennene som løper hele new delhi gjennom med trekkkjærrer og bare føtter, - dytter kvinner og barn i kjøretøy dem kaller rikhswaver? Hva med guttene som må sitte på kamelryggen i løp i dubai i 60 km/t i timen, tror dere at det er noe morro når guttebarn må forsørge familier? kvinner er klagere, det er derfor dere har fått så mye oppmerksomhet.
waco Skrevet 1. november 2005 #20 Skrevet 1. november 2005 Glemte tredje punkt. At det er flest gutter som blir utsatt for incest, voldtekter og overgrep i alle land i verden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå