Gå til innhold

Baby urolig på natten. Noen som kjenner seg igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby er så vanvittig urolig i perioder på natten. Bein og armer går i ett. Han slår seg selv i ansiktet. Vekker seg selv med alle bevegelsene. Han beveger beina veldig i svøpepose, og vekker seg selv da også. Noen som kjenner igjen dette? Han gråter ikke nødvendigvis, men klynker eller grynter. På dagen ligger han som en engel i nestet sitt. Ingen bevegelser. Legen ba meg kutte ut brus, noe jeg selvsagt skal, selv om jeg syns det er litt rart at dette blir forslått som eneste løsning da kullsyre ikke går i blodet uansett. Ingenting galt med baby ellers. Legen sa også at det ikke er reflekser. Noen andre som har gått til legen for lignende? Hva ble evt konklusjonen?

Anonymkode: e5676...93a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

MIn eldste var sånn, men vi gikk ikke til legen for det. Det er ganske vanlig (dessverre) at babyer kaver veldig om natten, uten at de er våkne. Og ja, da kan de vekke seg selv ved å dælje seg selv, eller slå seg på sprinkelsengen. Slitsomt.. Holdt på å bli gal av all gryntingen.

Anonymkode: 89e6d...097

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

MIn eldste var sånn, men vi gikk ikke til legen for det. Det er ganske vanlig (dessverre) at babyer kaver veldig om natten, uten at de er våkne. Og ja, da kan de vekke seg selv ved å dælje seg selv, eller slå seg på sprinkelsengen. Slitsomt.. Holdt på å bli gal av all gryntingen.

Takk. Var det jeg også trodde (at det var normal babyatferd), men da jeg nevnte det for helsesøster sa hun at jeg måtte kontakte lege. Og legen sa liksom ingenting om at det var helt normalt. Så nå engster jeg meg veldig over dette, og er redd for at baby ikke har det bra. Men er jo rart at denne atferden bare er på natten dersom det var slik at han hadde veldig vondt i magen pga at jeg drikker litt kullsyre av og til 🤔

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk. Var det jeg også trodde (at det var normal babyatferd), men da jeg nevnte det for helsesøster sa hun at jeg måtte kontakte lege. Og legen sa liksom ingenting om at det var helt normalt. Så nå engster jeg meg veldig over dette, og er redd for at baby ikke har det bra. Men er jo rart at denne atferden bare er på natten dersom det var slik at han hadde veldig vondt i magen pga at jeg drikker litt kullsyre av og til 🤔

Kullsyre har ingenting med saken å gjøre. Veldig merkelig av legen, det er gammeldags og utdatert. Kanskje det var koffeinholdig brus han mente? 

Om dagen sover de gjerne kortere. Typisk er at de gjerne sover rolig noen timer først på natten, og så kommer kavingen gjerne etter de har sovet et par-tre timer eller så. Vår begynte som regel en times tid etter vi hadde lagt oss.

• Hjerte 1
Skrevet

Hvor gammel er babyen?

Selv om det er noen år siden jeg hadde baby nå, er min erfaring med babyer at utrolig mye forskjellig er helt normalt. Spesielt når de er veldig små. Men også at veldig få på et forum kan svare deg helt sikkert på at "neida, ingenting er galt, det er normalt". Så altså - veldig mye er normalt, antagelig også dette, men hvis du er bekymret så hør med helsestasjonen igjen. Det er flere ting som må sees i sammenheng dersom man faktisk lurer på om det er noe feil.

Ingen av mine sov noensinne rolig om natta, de var bare rolig når jeg ammet. De sov også særs lite i egen seng... 

Angående brus; det er vel kanskje sukker eller søtningsstoff som er grunnen til at det ble foreslått kuttet ut? Ikke kullsyre? Eller sa legen kullsyre?  Eventuelt kanskje koffein, dersom du drikker mye cola? Noen mener jo at endel sånne "oppkvikkende" matvarer gir uroligere bayer.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kullsyre har ingenting med saken å gjøre. Veldig merkelig av legen, det er gammeldags og utdatert. Kanskje det var koffeinholdig brus han mente? 

Om dagen sover de gjerne kortere. Typisk er at de gjerne sover rolig noen timer først på natten, og så kommer kavingen gjerne etter de har sovet et par-tre timer eller så. Vår begynte som regel en times tid etter vi hadde lagt oss.

Anonymkode: 89e6d...

Splittbinders skrev (4 minutter siden):

Hvor gammel er babyen?

Selv om det er noen år siden jeg hadde baby nå, er min erfaring med babyer at utrolig mye forskjellig er helt normalt. Spesielt når de er veldig små. Men også at veldig få på et forum kan svare deg helt sikkert på at "neida, ingenting er galt, det er normalt". Så altså - veldig mye er normalt, antagelig også dette, men hvis du er bekymret så hør med helsestasjonen igjen. Det er flere ting som må sees i sammenheng dersom man faktisk lurer på om det er noe feil.

Ingen av mine sov noensinne rolig om natta, de var bare rolig når jeg ammet. De sov også særs lite i egen seng... 

Angående brus; det er vel kanskje sukker eller søtningsstoff som er grunnen til at det ble foreslått kuttet ut? Ikke kullsyre? Eller sa legen kullsyre?  Eventuelt kanskje koffein, dersom du drikker mye cola? Noen mener jo at endel sånne "oppkvikkende" matvarer gir uroligere 

Endret av abanabi
Skrevet

Legen sa kullsyre spesifikt. Ikke koffein eller kunstig søtning. Jeg sa at jeg hadde lest flere steder at kullsyre ikke påvirker amming, men han sa at man har sett flere bevis på at det gjør det. Veldig rart, da kullsyre i blodet jo fører til den sikre død liksom. Dette er en lege som er kjent for veldig god kunnskap om babyer. Så ble usikker. Men ingenting jeg leser om temaet gir denne legen rett. Baby er i alle fall åtte uker. Har sovet urolig på natt siden hun ble født. Men er sant som en skriver over her at uroen starter utpå natten. Sover rolig første luren før amming. 

Skrevet
Anonymous 91 skrev (Akkurat nå):

Si det til sykehuset også da

Det må du nesten gjøre selv ;) Jeg har fått mange direkte feile råd fra leger og helsesykepleier. At legen sier noe, betyr ikke at de alltid har rett, når det foreligger ørten bevis på at de tar feil.. Alle kan ta feil, og ikke alle leger er oppdaterte på nyeste forskning. 

Barnelegen min mente bestemt at småtten min MÅTTE ta tran, stikk i strid med nye retningslinjer om at babyer ikke skal ha det ;) Heldigvis klarer jeg sette meg inn i sånt selv, og visste at han tok feil.

Skrevet

Hvis det ikke er kullsyre (om det går an eller ikke er kunnskap jeg mangler), kan det kanskje være voksesmerter? Har du forsøkt lett masasje av armer, bein og føtter?

Anonymkode: ee32a...2c6

Skrevet
Lorieen skrev (1 time siden):

Din vrangforestilling, mener du.

Nope. Min erfaring med 3barn

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I alle dager. Dette er jo helt normalt. Min ligger også og «sparker» i soveposen og plages litt med magen om natta. Plages mer om jeg spiser melkeprotein.

Kullsyre er jo påvist at ikke påvirker melka, herregud den legen kan du få gratis av meg

Anonymkode: 0dabc...546

Skrevet

Min 3 mnd gamle baby får kun mme, men har også slike urolige perioder. Var verst da hun var rundt 2 mnd gammel. Å svøpe babyen hjelper mye synes jeg. Ikke for stramt men likevel tett nok til at armer og bein ikke kan sprelle.

Anonymkode: d02ef...d45

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og avsporinger. 

Christina82, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...