Tindra80 Skrevet 1. februar 2022 #1 Skrevet 1. februar 2022 Alle hos oss er i isolasjon, bortsett fra eldste som er ferdig med det. Han er på trening etter skolen, og er avhengig av å bli hentet. Han har ingen som skal samme vei som han kan sitte på med. Er det helt idioti av oss å hente han på trening? V
Gjest Dævendøtte Skrevet 1. februar 2022 #2 Skrevet 1. februar 2022 Tindra80 skrev (4 minutter siden): Alle hos oss er i isolasjon, bortsett fra eldste som er ferdig med det. Han er på trening etter skolen, og er avhengig av å bli hentet. Han har ingen som skal samme vei som han kan sitte på med. Er det helt idioti av oss å hente han på trening? V Dere bryter reglene om isolasjon om dere gjør det. Idioter eller ikke, det er ikke lov i følge reglene om isolasjon.
Rhodiola Skrevet 3. februar 2022 #3 Skrevet 3. februar 2022 Ryddet for brudd på rommets retningslinjer. - Rhodiola, mod.
Lonehill Skrevet 3. februar 2022 #4 Skrevet 3. februar 2022 Er ikke poenget med isolasjon at vi skal isolere oss fra andre mennesker? Eller er det husarrest det handler om? 1
Enda en tulling Skrevet 3. februar 2022 #5 Skrevet 3. februar 2022 Lonehill skrev (2 timer siden): Er ikke poenget med isolasjon at vi skal isolere oss fra andre mennesker? Eller er det husarrest det handler om? Er det i det hele tatt noe poeng med isolasjon? Myndighetenes håndtering av koronaen gir enda mindre mening en noengang, og det var ikke mye i utgangspunktet. På den ene siden skal det liksom lettes i tiltak og man forventer at de fleste vil bli smittet før eller senere uansett. På den andre siden behandles de som får påvist smitte som om de hadde ebola. Dette er ikke ebola. Hvorfor skal folk pines og plages og få problemer i hverdagen bare for at et par stykker kanskje skal få utsatt smitten et par uker til? 3
Gjest Gagaen Skrevet 3. februar 2022 #6 Skrevet 3. februar 2022 Du vet aldri hva som kan skje på den turen. Du kan kræsje bilen og må ut av bilen og treffer folk eller du kan punktere . Noen kan stikke hodet inn i bilen for å si hei. Så nei, er du i isolasjon så er du hjemme. Send drosje etter barnet.
velociraptor Skrevet 3. februar 2022 #7 Skrevet 3. februar 2022 Lonehill skrev (2 timer siden): Er ikke poenget med isolasjon at vi skal isolere oss fra andre mennesker? Eller er det husarrest det handler om? Det er i praksis husarrest ja, man har ikke lov å gå seg en tur i skogen midt på natten f.eks., eller kjøre seg en biltur. Det logiske hadde vært at man bare skal holde seg unna andre mennesker, men det er altså ikke sånn reglene er. LisbethBerg skrev (5 timer siden): Du treffer jo ingen andre enn den du skal hente som uansett er i samme husstand? Det er lov å bruke sunn fornuft nå, og sunn fornuft tilsier at det utgjør ingen smittefare for noen at du kjører bil. Det er, helt bokstavelig, ikke liv å bruke sunn fornuft når det gjelder dette. Det er brudd på loven å bryte isolat, og å ta seg en biltur er å bryte isolat, og er ulovlig. At hele isoleringen er latterlig er en helt annen diskusjon, men du kan ikke oppfordre til å bryte loven. 4
Honey Dew Skrevet 3. februar 2022 #8 Skrevet 3. februar 2022 Hva ER det folk ikke klarer å forstå? En skal holde seg hjemme i isolasjon. 4
Lonehill Skrevet 3. februar 2022 #10 Skrevet 3. februar 2022 velociraptor skrev (4 timer siden): Det er i praksis husarrest ja, man har ikke lov å gå seg en tur i skogen midt på natten f.eks., eller kjøre seg en biltur. Det logiske hadde vært at man bare skal holde seg unna andre mennesker, men det er altså ikke sånn reglene er. Det er sånn reglene er formulert, men regler tolkes. Her er det ikke tvil om at målet er at folk skal isolere seg fra andre mennesker for ikke å spre smitte. Det poenget respekterer jeg og forholder meg sånn at jeg unngår områder der det oppholder seg andre mennesker. Å tolke regelen som om den handler om husarrest er ikke aktuelt når det går ut over uskyldige, som f.eks. ungene. 2
velociraptor Skrevet 4. februar 2022 #11 Skrevet 4. februar 2022 Lonehill skrev (7 timer siden): Det er sånn reglene er formulert, men regler tolkes. Her er det ikke tvil om at målet er at folk skal isolere seg fra andre mennesker for ikke å spre smitte. Det poenget respekterer jeg og forholder meg sånn at jeg unngår områder der det oppholder seg andre mennesker. Å tolke regelen som om den handler om husarrest er ikke aktuelt når det går ut over uskyldige, som f.eks. ungene. De som blir tatt på f.eks. biltur alene i bilen mens de skulle vært i isolasjon får bot. Det er ikke sånn at du kan tolke dette som du føler for. Jeg er som sagt helt enig i at det burde være sånn at så lenge man holder seg unna andre kan man gjøre som man vil, men sånn er det altså ikke. 4
Puny Skrevet 4. februar 2022 #12 Skrevet 4. februar 2022 Gagaen skrev (11 timer siden): Du vet aldri hva som kan skje på den turen. Du kan kræsje bilen og må ut av bilen og treffer folk eller du kan punktere . Noen kan stikke hodet inn i bilen for å si hei. Så nei, er du i isolasjon så er du hjemme. Send drosje etter barnet. Du vet jo aldri hva som skjer hjemme heller. Kanskje de plutselig trenger ambulanse dit? 2
tirben Skrevet 4. februar 2022 #13 Skrevet 4. februar 2022 Lonehill skrev (15 timer siden): Er ikke poenget med isolasjon at vi skal isolere oss fra andre mennesker? Eller er det husarrest det handler om? Hvem kan man smitte om man sitter i sin egen bil da? 4
Forundret.. Skrevet 4. februar 2022 #14 Skrevet 4. februar 2022 Så da jeg kjørte for å få bekreftet hjemmetesten med en pcrtest så brøt jeg reglene? Også de påfølgende gangene da jeg kjørte ungene for å testes? 5
Lomvi Skrevet 4. februar 2022 #15 Skrevet 4. februar 2022 Ryddet for oppfordringer til lovbrudd. Reglene for isolasjon kan man lese på FHI sine sider. "Du skal ikke gå ut av hjemmet, men kan oppholde deg i egen hage eller på egen balkong forutsatt avstand til andre." Lomvi, mod.
Forundret.. Skrevet 4. februar 2022 #16 Skrevet 4. februar 2022 (endret) Nå lurer jeg egentlig på hvor strengt det er etter de aller nyeste reglene om hvor man har lov til å ferdes med korona.. For i dag, et sted der hvor det er serviceboliger for eldre så var vaskekona for fellesarealene på jobb, med covid... Dette skulle liksom være lov, siden hun har 3 vaksinedoser og så lenge hun ikke vasker inni leilighetene.. Dette må vel være fullstendig feil? Endret 4. februar 2022 av Forundret..
gjest:) Skrevet 5. februar 2022 #17 Skrevet 5. februar 2022 23 hours ago, velociraptor said: De som blir tatt på f.eks. biltur alene i bilen mens de skulle vært i isolasjon får bot. Det er ikke sånn at du kan tolke dette som du føler for. Jeg er som sagt helt enig i at det burde være sånn at så lenge man holder seg unna andre kan man gjøre som man vil, men sånn er det altså ikke. Er jo ikke sikkert det hadde holdt i retten lenger..
velociraptor Skrevet 5. februar 2022 #18 Skrevet 5. februar 2022 gjest:) skrev (8 timer siden): Er jo ikke sikkert det hadde holdt i retten lenger.. det er sant, men i så fall er det jo ikke vits i spørre om reglene - etter reglene er det ulovlig. Om regjeringen har lov å sette de reglene de gjør, er et interessant juridisk spørsmål, men som noen med mer penger enn meg må ta til retten for å finne svaret på.
Lomvi Skrevet 5. februar 2022 #19 Skrevet 5. februar 2022 Ryddet for oppfordringer til lovbrudd. Tråden stenges. Lomvi, mod.
Anbefalte innlegg