Gå til innhold

Sjef som ikke kan brukes som referanse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, ble en litt lei avslutning på arbeidsforholdet for min del på min forrige arbeidsplass. Leder ble regelrett forbanna på meg fordi jeg sa opp. Jeg har sa opp innen fristen og jobbet ut oppsigelsestiden før jeg startet i ny jobb. Dessverre klarte ikke leder å finne en erstatter i den perioden jeg hadde igjen, så fikk ikke hatt nyansatt på opplæring hos meg før jeg gikk ut. Disse tingene er selvsagt ikke min feil, men sjefen var så forbanna at hun ikke var på jobb eller snakket med meg den siste mnd jeg var her. Jeg regner jo med at jeg aldri kan bruke henne som referanse. Synd i grunn, jeg har jo ikke gjort noe galt, men blir vanskelig å forklare det ved en eventuell ny jobb. 
Noen med lignende erfaring?

Anonymkode: 82f9e...425

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke bruke sjefer som referanser. Det er helt normalt og ok å bruke kolleger i stedet. Jeg har aldri opplevd at noen har reagert på at jeg ikke har brukt en sjef. 

Min forrige sjef er også ubrukelig som referanse, men det har ikke stoppet meg fra å få ny jobb. Brukte bare en av mine nærmeste kolleger, og ingen som sa noe om at det var rart. 

Anonymkode: 3adef...d9b

• Liker 1
Skrevet

Sånn er alle mine referanser så har ikke noe råd. 

Anonymkode: f67f3...13c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sånn er alle mine referanser så har ikke noe råd. 

Anonymkode: f67f3...13c

Hvordan er det mulig at alle er sånn? For meg var dette en helt ny opplevelse. Hadde håpet og trodd det hørte til sjeldenhetene 

ts

• Liker 1
Skrevet

Hvordan er det mulig at alle er sånn? For meg var dette en helt ny opplevelse. Hadde håpet og trodd det hørte til sjeldenhetene 

ts

Det er fryktelig mange uegnede sjefer der ute, så det er nok langt fra uvanlig at man slutter med et dårlig forhold til sjefen. Mange slutter nettopp på grunn av av de har et dårlig forhold til sjefen (som var mitt tilfelle i forrige jobb). 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du trenger ikke bruke sjefer som referanser. Det er helt normalt og ok å bruke kolleger i stedet. Jeg har aldri opplevd at noen har reagert på at jeg ikke har brukt en sjef. 

Min forrige sjef er også ubrukelig som referanse, men det har ikke stoppet meg fra å få ny jobb. Brukte bare en av mine nærmeste kolleger, og ingen som sa noe om at det var rart. 

I min bransje vil alle ha lederreferanser, så det varierer nok. 

Anonymkode: 2d25e...e98

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I min bransje vil alle ha lederreferanser, så det varierer nok. 

Anonymkode: 2d25e...e98

Nettopp. Og det vil de nok i mine fremtidige jobber også. Får derfor et problem med å forklare hva som har skjedd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nettopp. Og det vil de nok i mine fremtidige jobber også. Får derfor et problem med å forklare hva som har skjedd.

Det er da ikke noe problematisk å si det som det er? Å si at "det ble dårlig stemning da jeg sluttet og de ikke klarte finne en erstatter innen oppsigelsestiden var omme" er ikke noe negativt for deg. Det er en ærlig sak, og det er ikke du som har gjort noe feil. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er da ikke noe problematisk å si det som det er? Å si at "det ble dårlig stemning da jeg sluttet og de ikke klarte finne en erstatter innen oppsigelsestiden var omme" er ikke noe negativt for deg. Det er en ærlig sak, og det er ikke du som har gjort noe feil. 

Faktisk enig. Og så bruker du de andre referansene du har fra tidligere arbeidsforhold. Jeg vil tro den som ringer referansene klarer å sile ut dersom noen prater piss om deg. 

Anonymkode: 07d3a...fc7

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jo, det er absolutt problematisk fordi de fleste sjefene kommer til å tro at DU er problemet og ikke den tidligere sjefen din. Dessverre. 

Anonymkode: d8fd8...2d8

Skrevet

Jo, det er absolutt problematisk fordi de fleste sjefene kommer til å tro at DU er problemet og ikke den tidligere sjefen din. Dessverre. 

Anonymkode: d8fd8...2d8

Det er jeg uenig i. Ikke om man sier det som det er i dette tilfellet - her er det en konkret konflikt, som ikke er ts sin skyld. Ts er i sin fulle rett til å slutt ei jobben, og at gamlesjefen ikke fant en erstatter er ikke hennes feil, og ikke noe hun har gjort galt. 

Om ts oppgir både denne sjefen, og et par kolleger fra samme jobb, som referanser, og forteller om denne episoden med sjefen, vil de jo høre at kollegaene er positive selv om sjefen er sur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...