Paulinetta Skrevet 1. februar 2022 #1 Skrevet 1. februar 2022 Nå som det nærmer seg lettelser har jeg en en liten "internevaluering" hvor jeg kun fokuserer på gevinsten. Hvordan har det vært for deg og dine? Positive følger for meg og min familie, på kort og lang sikt: * begge foreldre har hatt hjemmekontor, og barnehagebarna og vi foreldre har kunnet sove til vi våkner hver morgen. * langt kortere dager i barnehagen, og så mye mindre hverdagsstress! * jeg har hatt rolige arbeidsdager fordi jobben min er avhengig av mer normalitet. Men lønnen har vært som alltid/trygg jobb * masse tid til å lage alle måltid fra bunn * generelt roligere hverdag uten avslutninger her og der, julebord, sosiale happenings osv Flere? 7
appelsinjuice Skrevet 1. februar 2022 #2 Skrevet 1. februar 2022 Positive følger: -Hjemmekontor, og dermed langt bedre tid i hverdagen siden jeg har sluppet reisevei til og fra jobb. -Kortere dager i barnehagen for barna (pga. hjemmekontor) -Jeg sparer 1500 kr. i måneden på å slippe å reise kollektivt til jobb. -Førjulstiden ble langt mindre stressende siden vi slapp å måtte delta på ørten juleavslutninger osv. -Påkrevde dugnader (i barnehage, sameie osv.) har hatt valgfritt tidspunkt for oppmøte for å unngå å samle for mange samtidig, noe som har medført mindre stress da vi har kunnet utføre arbeidet når det har passet oss. -Jobbmessig sett har jeg fått gjort langt mer, uten unødige avbrytelser. Har jobbet langt mer effektivt og også hatt overskudd til å jobbe overtid ved behov uten å risikere å «møte veggen». -Fysisk sett så er jeg i bedre form enn noen sinne, da jeg faktisk har hatt tid til å gå dit jeg skal fremfor å ta bilen. Har også hatt mer overskudd til å delta i fysiske aktiviteter (ski, gå på skøyter, aking osv.) med barna. Negativt: -Frykt for at noen jeg er glad i skal bli smittet og veldig syke. -Tør ikke besøke syke og eldre familiemedlemmer av frykt for å smitte de (dette blir jo bare værre nå som det skal åpnes opp. 🤦♀️ Familiemedlemmet det gjelder vil nok ikke overleve eventuell smitte) -Periodevis stengte svømmehaller. 8
SnuskeLuska Skrevet 1. februar 2022 #5 Skrevet 1. februar 2022 Har en jobb som ikke har mulighet for å ha hjemmekontor, så har hatt samme mengde jobb, stress, tidsbruk og mas som før og jeg holder meg uansett mest hjemme på fritiden ellers, så restriksjoner i resten av samfunnet, kulturbransjen og utelivet har ikke påvirket meg i noen som helst grad. Den største "gevinsten" jeg har hatt er litt mindre rushtrafikk i periodene med påbud om hjemmekontor. 1
appelsinjuice Skrevet 1. februar 2022 #7 Skrevet 1. februar 2022 Glemte: -Kortere reisetid til jobb for min mann, som må møte fysisk på arbeidsplassen, pga. mindre trafikk I rushen (pga. påbudet om hjemmekontor) Reisetiden hans har blitt kortet ned fra ca. 1 time hver vei til et drøyt kvarter (!) (Kollektivt er dessverre ikke et alternativ pga. 3 bytter som fører til for lang tidsbruk for en småbarnsforelder som må hente eller levere i barnehage. 🤦♀️) Dette medfører at vi får roligere ettermiddager sammen som familie, og at mannen kan levere i barnehagen uten at det betyr at han ikke er hjemme fra jobb før sengetid for barna. 4
Nikitaspin Skrevet 1. februar 2022 #8 Skrevet 1. februar 2022 Hjemmekontor Ble flink til å være ute, brukt naturen, går lange turer flere ganger i uken Sparte penger som jeg fikk brukt på fornuftige ting av kvalitet Begynte med yoga Stresset ned, tar ting mer som de kommer Fikk nærere forhold til samboer og gode venner 7
esk Skrevet 1. februar 2022 #9 Skrevet 1. februar 2022 Syntes det var helt fantastisk med nedstenging. Både jeg og samboeren min studerte under store deler av pandemien, og fullførte i sommer. Sett bort fra at det var veldig tungt med (elendig) hjemmeundervisning, selvsagt. Til tross for dette, fullførte vi med over B i snitt begge to. Vi flyttet hjem fra studiebyen, hadde kjempegod tid om morgenen, gikk mye på langrenn da det var snø og levde egentlig veldig avslappende, med mye tid til å gjøre det vi ville. Vi er heldige og bor et sted hvor det har vært lite smitte gjennom hele pandemien, så vi har egentlig merket lite av de negative konsekvensene. Det eneste jeg syntes var veldig kjedelig, var alle konsertene som ble avlyst. 3
velociraptor Skrevet 1. februar 2022 #10 Skrevet 1. februar 2022 Fått bygget hjemmegym. Fått noen veldig gode nye venner fra en kohort. Jeg var ikke stresset og slet ikke med tidsklemma før corona heller, trenger ingen pandemi for å sette grenser for meg selv og prioritere familie og venner.
Purple Basil Skrevet 1. februar 2022 #11 Skrevet 1. februar 2022 Har ikke opplevd noen positive følger av pandemien. 1
Dolce Skrevet 1. februar 2022 #12 Skrevet 1. februar 2022 Å slippe unna tvangsklemmingen. Deilig for oss som ikke har sansen for denne hersens klemmingen som har blitt så vanlig de siste tiårene. Selvfølgelig liker jeg en klem fra veldig nære og veldig kjære. Men ikke fra omtrent alle som man har møtt mer enn 2 ganger. 6
Tunique Skrevet 1. februar 2022 #13 Skrevet 1. februar 2022 Blitt en jævl på bållaging og skogslivet 2
Gjest AnomynBruker Skrevet 1. februar 2022 #14 Skrevet 1. februar 2022 Dolce skrev (17 minutter siden): Å slippe unna tvangsklemmingen. Deilig for oss som ikke har sansen for denne hersens klemmingen som har blitt så vanlig de siste tiårene. Selvfølgelig liker jeg en klem fra veldig nære og veldig kjære. Men ikke fra omtrent alle som man har møtt mer enn 2 ganger. Enig!
appelsinjuice Skrevet 2. februar 2022 #15 Skrevet 2. februar 2022 En positiv følge som ikke gjelder meg direkte, men ei venninne, er at forelesninger på høyskoler og universitet har vært hovedsaklig digitale i senere tid. Dette har medført at hun fikk anledning til å videreutdanne seg på tross av fulltidsjobb, små barn og det faktum at hun bor for langt unna studiestedet til å få disse tingene til å henge sammen. Dersom de slutter med digitale forelesninger nå må hun avbryte studiene, evt. basere seg kun på egenstudier. Og enda en negativ fra meg selv: Barna mine har ikke fått feire bursdagene sine, pga. restriksjoner, smitte blant vennene osv. 1
Mwanafunzi Skrevet 2. februar 2022 #17 Skrevet 2. februar 2022 Jeg har leddgikt i fingrene, det har vært helt utrolig flott å slippe å håndhilse uten å måtte forklare masse 😅 1
Kjempeliten Skrevet 3. februar 2022 #18 Skrevet 3. februar 2022 Da landet stengte første gang, hadde jeg en jobb jeg IKKE trivdes i. Det var veldig godt å få hjemmekontor. Vi hadde det ca en måned før vi måtte tilbake på jobb. Det var ikke så mye oppgaver å gjøre for meg på hjemmekontor heller. De visste ikke helt hva jeg skulle gjøre, så det ble bare småting. Jeg fikk meg en periode med "fri", og ro fra alt stresset på jobb. Sa opp jobben etterhvert, fikk heldigvis ny jobb. 1
Lovis Fenja Skrevet 3. februar 2022 #19 Skrevet 3. februar 2022 Det var ganske rolig og deilig de første få ukene. Ellers har det bare gitt meg dårligere økonomi og et nytt elendig syn på mennesker generelt, og jeg er i utgangspunktet født positiv. Men ikke blind og dum.
Snabeltann Skrevet 3. februar 2022 #20 Skrevet 3. februar 2022 (endret) Oppdaget at jeg har en trygg jobb, men ellers bare et voldsomt styr med korona. Blitt litt tryggere på å lede digital undervisning. Endret 3. februar 2022 av Snabeltann
Anbefalte innlegg