Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ringte å bestilte time hos fastlegen min nå for time til å fylle ut papirer og slikt. Jeg er 9 uker på vei. Legesekretæren som tok imot samtalen sa «skal du fylle ut papirer så tidlig?!» og jeg følte meg dum. Jeg er førstegangs og har ikke gått dette løpet før, annet enn det jeg har lest på nettet. Hva er egentlig normalt, hvor lenge «burde» jeg ha ventet?

Anonymkode: c5d1d...3e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før var det mer vanlig at man ventet til man var 12 uker, men nå har de fleste gått over til å ha første time tidligere. Jeg er gravid og fikk beskjed om at de tar blodprøver og sånn fra uke 8 på mitt legekontor. 

Anonymkode: 180c6...635

• Liker 1
Skrevet

Jeg var 7+4 på min første time, men jeg har et såkalt risikosvangerskap. Ringte uansett med en gang jeg fikk positiv test for å bestille time pga mye ventetid hos legen, de får sette opp time når de mener det er innafor.

Anonymkode: a5791...f5c

Skrevet

I offentlige retningslinjer så står det nå 6-12 eller 8-12 uker første kontroll (husker ikke nøyaktig) men mange legekontorer holder seg fremdeles til at det skal være første kontroll uke 12. 

Jeg trodde blodprøvene ikke burde tas før uke 10 men folk sier så mye forskjellig så jeg vet faktisk ikke om det stemmer en gang.. 

Anonymkode: 98be7...768

Skrevet

Det vanligste er uke 12. Jeg måtte til legen for noe annet da jeg var i uke 8 sist, og da ville hun ikke gjøre noe med graviditeten, for blodprøver og sånt måtte vente til uke 12 (dette var i fjor). 

Men ingen grunn til å føle seg dum, hvorfor i alle dager skal man gå rundt og vite sånt, liksom? Synes det er tåpelig av legekontoransatte å insinuere at hvermannsen går rundt og vet sånt. 

Anonymkode: e35c3...586

Skrevet

Nå som legene etterhvert skal henvise alle til TUL så blir de jo nødt til å tilpasse seg og ha tidligere kontroll. Har inntrykk av at det er litt gammeldags å tviholde på uke-12-kontroll som første. Men kan hende de gjør det for å unngå at folk kommer både i uke 7 og deretter en gang til fordi det da er så lenge til OUL... Men siden man etterhvert kan få TUL i uke 12-13 så blir jo det sikkert et mye mindre problem 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ringte i uke 9-10 for å bestille time i god tid, slik at jeg kunne få en ledig time i uke 12 (det er jo ikke bare-bare å få time på dagen akkurat). Da ble jeg også møtt med et skikkelig surt «er jo ikke vits å bestille time så tidlig» - veldig unødvendig. 

Anonymkode: 6407d...02d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå som legene etterhvert skal henvise alle til TUL så blir de jo nødt til å tilpasse seg og ha tidligere kontroll. Har inntrykk av at det er litt gammeldags å tviholde på uke-12-kontroll som første. Men kan hende de gjør det for å unngå at folk kommer både i uke 7 og deretter en gang til fordi det da er så lenge til OUL... Men siden man etterhvert kan få TUL i uke 12-13 så blir jo det sikkert et mye mindre problem 

Skal alle til TUL nå? Når skjer det?

Jeg bestilte time til uke 8 pga. førstegangs og en del spørsmål knyttet til arbeidets art, og fordi jeg har hatt et par SA. Jeg fikk også beskjed om at de ikke tar inn før uke 12, men klarte å mase meg til time. Det er legen jeg ønsker å snakke med, ikke sekretær.

Anonymkode: 0a409...0b8

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Skal alle til TUL nå? Når skjer det?

Jeg bestilte time til uke 8 pga. førstegangs og en del spørsmål knyttet til arbeidets art, og fordi jeg har hatt et par SA. Jeg fikk også beskjed om at de ikke tar inn før uke 12, men klarte å mase meg til time. Det er legen jeg ønsker å snakke med, ikke sekretær.

Anonymkode: 0a409...0b8

Siste jeg hørte er at det er innført for alle over 35 men at det skal innføres som tilbud for alle "iløpet av 2022". Men så sa de også at det skulle innføres "iløpet av 2021" i starten av 2021 så vi får se :P 

Glad jeg aldri snakker med sekretær på mitt legekontor... bestiller bare via helsenorge og har alltid fått time uten noe krangling. Jeg bestilte også en ekstra time da jeg var i uke 5, ikke for å ha første kontroll men fordi jeg trengte å spørre om noe medisinsk som også var relevant til graviditeten. Fastlegen kommenterte da jeg kom dit at det var for tidlig for kontroll men det var jeg jo klar over og jeg fikk hjelp med det jeg hadde bestilt timen for. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...