Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg står i et samlivsbrudd med 3 barn. Mannen vil at jeg skal ha hovedomsorgen for 2 av barna og han 1. Dette pga økonomiske fordeler (og for å kunne ‘kontrollere’ at jeg ikke flytter langt vekk plutselig, som jeg har ingen planer overhode til å gjøre). Men hva er egentlig de økonomiske fordelene?? Ja, man får en ekstra barnetrygd hver dvs han får for 2 barn og jeg for 3. Men er det egentlig noe annet som skiller når barna er fra 9 år og oppover? Ingen av oss skal studere mer (har lest at man kan få stønad til det), og vi kommer nok til å ha barna tilnærmet 50/50. Det vil ikke være noe form for barnebidrag, og vi er enige om å spleise på dyrere utstyr og klær (som feks vintersko/yttertøy o.l)

Han mente han ikke kunne få lån til å beholde huset (jeg eier bare 20%), men det ble innvilger idag. Jeg derimot må søke husbanken om startslån eller leie. Har ikke nok egenkapital til vanlig lån i banken og har heller ikke kausjonist. 

Er det noe økonomisk fordeler for meg? Eller er det ca likt økonomisk om vi setter delt ansvar/omsorg? Jeg heller mot det siste, men jeg har ikke nok kunnskap om dette.. 

Jeg tror jeg tilslutt vil ende opp med å ha barna langt mer enn han, med mindre han endrer seg totalt mtp oppfølging av de. Da vil det selvfølgelig bli bidrag evnt og jeg vil kreve hovedomsorgen. 

Noen som har noen råd eller innspill?

Anonymkode: 226d0...26a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere ikke ha delt bosted og få barnetrygd begge to (da tror jeg den som de ikke er folkeregistrert på må søke, men det tar ikke mange minuttene)? Har dere ikke samboere, så får dere begge utvidet barnetrygd.

Anonymkode: de370...581

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Kan dere ikke ha delt bosted og få barnetrygd begge to (da tror jeg den som de ikke er folkeregistrert på må søke, men det tar ikke mange minuttene)? Har dere ikke samboere, så får dere begge utvidet barnetrygd.

Leste akkurat nå at man kan søke om å dele barnetrygden og utvidet barnetrygd, og at man da får halvt særfradrag. 

Jeg har bare en følelse at han kommer til å prøve å lure meg/utnytte meg på et vis. Han sa til meg idag at han tar over lånet mitt og at jeg må sende inn til kartverket et nytt skjøte hvor jeg skriver det over på ham. Men allerede her sier han egentlig at han kun tar over lånet mitt og at jeg ikke får verdiøkningen (har bare eid min del i 2 år). 

Forholdet ryker pga psykisk vold mot meg og det er jeg som vil gå. Jeg har bare lyst til å bli ferdig med alt dette å få flyttet ut 😭 Og jeg tror han prøver å utnytte dette

Skrevet

Ikke la deg lure ang huset. Rådfør deg med noen som har peiling før du skriver under på noe, og ha all kommunikasjon angående dette skriftlig fremover. Ikke avtale NOE muntlig!! Og husk at nå kommer han til å være på utkikk etter ting han kan bruke i mot deg. Så oppfør deg fint. Skriv fint. IKKE la deg provosere. Han vil prøve. Vent før du svarer. Ikke svar mens du er sint/opprørt.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke la deg lure ang huset. Rådfør deg med noen som har peiling før du skriver under på noe, og ha all kommunikasjon angående dette skriftlig fremover. Ikke avtale NOE muntlig!! Og husk at nå kommer han til å være på utkikk etter ting han kan bruke i mot deg. Så oppfør deg fint. Skriv fint. IKKE la deg provosere. Han vil prøve. Vent før du svarer. Ikke svar mens du er sint/opprørt.

Jeg skal snakke med noen som har litt mer peiling enn meg før noe som helst skal signeres. Og oppføre seg pent er ikke et problem for min del, det er han som utagerer både muntlig og skriftlig..

Et annet økonomisk spørsmål: særfradrag, trekkes det hver mnd fra skatten eller hvordan fungerer det? Er helt blank på alt dette

Hilsen forvirret og frustrert

Skrevet

Særfradrag reguleres på skattemeldingen. Det første året får du da igjen ekstra på skatten, og skatten din vil nok endres fra neste år. En måte å få den fordelen på nå er å trekke mindre skatt fremover slik at du kommer i null ved oppgjøret.

Dersom du eier 20% av boligen skal i teorien han kjøpe deg ut med 20% av boligens verdi. Verdien kan dere bli enige om feks via en verditakst. Det han betaler deg med bruker du til å betale ned ditt lån.

Lag gjerne en tråd inne på Forbruker og økonomi -forumet (eller noe sånt). Der er mange flinke til å gi råd❤️

Anonymkode: 3b6a5...708

Skrevet

Barnebidrag kan du søke om uansett, siden han tjener bedre enn deg. Og det selv om dere kanskje vil ha 50/50. Det er barnas bidrag, ikke ditt. Han plikter å forsørge de.

Anonymkode: 6fd11...bac

• Liker 1
Skrevet

Han skal absolutt ikke ta over lånet ditt, han skal KJØPE deg ut av din del av boligen, og det skal være etter dagens takst. Så betaler du ned din del av lånet med dine penger,  og tar med resten av pengene videre. 

Selv om dere har 50/50 kan det være aktuelt med bidrag fra han, det kommer an på hvor stor inntektsforskjell det er mellom dere.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Barnebidrag kan du søke om uansett, siden han tjener bedre enn deg. Og det selv om dere kanskje vil ha 50/50. Det er barnas bidrag, ikke ditt. Han plikter å forsørge de.

Å, stemmer dette? Har du god link! Vil lære mer siden jeg er i samme situasjon. Jeg sliter med helsa og kan bare jobbe 50%. Han tjener godt. Vi sliter i forholdet og har hatt tanker om brudd. Det ville da blitt 50-50 fordeling av hensyn til barna som elsker sin far like høyt. Så trodde da at barnebidrag fra han var utelukket.

Anonymkode: c0999...2a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Å, stemmer dette? Har du god link! Vil lære mer siden jeg er i samme situasjon. Jeg sliter med helsa og kan bare jobbe 50%. Han tjener godt. Vi sliter i forholdet og har hatt tanker om brudd. Det ville da blitt 50-50 fordeling av hensyn til barna som elsker sin far like høyt. Så trodde da at barnebidrag fra han var utelukket.

Anonymkode: c0999...2a7

Screenshot_20220202-170111_Chrome.jpg

Skrevet

Tok meg knappe 2 minutter å google frem svaret over ☝️

Skrevet

Hvis dere velger å ha barna 50/50 med delt omsorg så får dere barnetrygd for 3 + 1 barn (1 ekstra) som går halvparten til hver av dere. Dette er uavhengig av hvor barna har hovedadresse. dvs at dere får barnetrygd for 2 barn hver. Dette gjelder vel og merke kun så lenge dere ikke blir samboer med noen, da mister man sin halvdel av den ekstra barnetrygden. Hvis han har betydelig høyere inntekt enn deg så plikter han å betale bidrag til deg, evt betale mer inn til felles konto for utstyr/klær/SFO osv. til barna. Å starte på NAV.no og leses seg opp er lurt.

Anonymkode: 0cd2e...549

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...