Gå til innhold

Budsjett for dummies - hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen kan forklare på en enkel nybegynnermåte hvordan man lager og spesielt følger et budsjett? 

Det jeg synes er vanskelig er oppfølgingen av budsjettet. For eksempel hvis jeg handler en bukse, skriver jeg det da ned et sted?

Jeg har en lønnskonto, en regningskonto, en sparekonto og i tillegg sparer jeg i fond. Men jeg ender ofte på minus fordi alle utgifter går fra lønnskonto (alt som ikke er regninger) og da klarer jeg ikke å holde oversikt. Jeg vippser et par hundre til ungene, kjøper hundemat, ny brødrister og plutselig er kontoen nesten tom. 

Hjelp?

Anonymkode: b4c28...d50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://www.nrk.no/norge/fem-gode-sparetips-for-deg-med-darleg-okonomisk-sans-1.15546186

Lenger ned i artikkelen finner du også et budsjett ark.

Hvordan følge det? Ja, det er jo bare å følfe det. Skal du ikke handle klær for mer enn 1000 kr i måneden, ja da må du ikke handle for mer. Skriv det opp i excel arket for å få oversikt over hva du bruker penger på.

Anonymkode: 18da6...3a6

• Liker 1
Skrevet

Faste utgifter først: Summer de faste utgiftene som kommer på faktura (alle typer lån, felleskostnader/sparing til vedlikehold, forsikring, strøm, fagforening, trening, mobil osv). Sett opp fast trekk på den summen pluss litt til (500-1000 kr ekstra, mobil og strøm varierer fra mnd til mnd) fra lønnskonto til regningskonto på den datoen du får lønn. Sørg for at alle de faste utgiftene har avtalegiro/efaktura og trekkes fra regningskontoen. 

Sparing som nummer to: Opprett fast trekk til sparing/fond på lønningsdato. Reduser beløpet noe fra det du sparer i dag (jmf minus). Vurder en spareapp som sparer noen kr hver gang du bruker kortet.

Variable utgifter: lønn minus faste utgifter minus sparing = disponibelt beløp. Det som gjenstår er det du kan bruke på mat, medisiner, klær, reiser, velvære osv. Her kan du nok gjøre en del endringer i forbruket ditt og det er her du kan kutte kostnader med mindre du flytter til en billigere bolig. Matposten er ofte veldig stor. Planlegg innkjøpene dine. Se gjerne hva du har brukt penger på i nettbanken, lag et regneark så du ser hvor mye som brukes til hva. Da vet du hvor du kan/bør redusere utgiftene.

Det tar tid å endre vanene sine og mange tror det bare er å dikte opp et budsjett og følge det. Det funker som regel ikke. Man bør gå inn i forbruket/regnskapet sitt først, se hvor man sløser og fokusere på å redusere sløsingen. Om noen mnd er situasjonen din antagelig en annen men ikke mist fokus. Handle på salg, ikke handle på impuls, ikke kjøp kaffe/mat ute. Jeg begynte i fjor og tenker kvartalsvis så det ikke blir overveldende. Det første kvartalet kvitta jeg meg med minuset på mastercardet og økte bevisstheten rundt matinnkjøp. Nå er jeg i det andre kvartalet og har fokus på et par andre ting, men fortsatt fokus på matinnkjøp. Skal fortsette sånn i et år eller to, alt må ikke snus på én gang. Heia deg!

Anonymkode: 42a01...38e

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er lettere å føre et nøyaktig regnskap.

Sett opp poster for faste utgifter, dagligvarer, klær/sko, helse, abonnementer, trening, ukelønn, kjæledyr, transport, gaver, eller hva det nå er dere bruker penger på. En "diverse"-post til slutt for ymse småting. 

Før inn alle inntekter og alle utgifter et par måneder. Da ser du fort hvor det går mye penger, og hvor det er lurt å stramme inn. For meg går det sport i å prøve å bruke litt mindre på postene hver måned, og i alle fall å gå i pluss hver måned. 

Anonymkode: 87388...7c0

Gjest AnomynBruker
Skrevet

Gjør det enkelt: 

Husleie: 12 000

Strøm: 1000

Mobil: 300

Nye klær: 500

Sminke: 300

Helse: 200

Osv. Og så ser du om det går opp og regulerer postene etter det. 

Det holder med et A4 ark og ei penn. Heng arket på kjøleskapet. Du trenger ikke noe regnskap. 

Bare tenk: jeg har 500 å bruke på klær i februar. Men buksa jeg har lyst på koster 1000. Da må jeg vente. 

Tankegangen setter seg på ett par tre måneder. 

Skrevet (endret)

Et enkelt, men praktisk tips: La alle regninger bli trekt fra lønnskonto. Ha en egen brukskonto med kort på som du må overføre penger til. Ikke ha kort på lønnskontoen din! Ha gjerne en egen konto med (kreditt)kort til mat. Avtalegiro og efaktura er også lurt. 
Det sier seg kanskje selv, men alle faste trekk må selvfølgelig gå den dagen det kommer inn penger.
Når du setter opp budsjett er det lurt å ta litt i, jeg runder alltid opp, også faste utgifter og setter av mer penger enn jeg trenger til f.eks strøm, mat og sparing. Da har jeg også alltid litt ekstra til påske/jul o.l.
Jeg har også knapt kjøpt klær på 3,5 år. Lagde meg en regel om at jeg kun kjøper nytt om noe er ødelagt, evt må jeg kvitte meg med noe jeg alt har. Når jeg da står i butikken med en fin bukse og tenker gjennom hvilken bukse jeg alt har som jeg må gi bort blir det til at jeg ikke kjøper den nye buksa. Undertøy er unntatt, det ser jeg på som forbruksvarer.

Endret av Lillpia
Rettet skrivefeil
Skrevet

Når det gjelder ungene, gi dem ukelønn eller månedslønn. Så må de lære å budsjettere også, og du har en fast sum til dem. 

Og sett av litt penger til diverse (hundemat/brødrister). Om det ikke blir brukt opp, supert. Så kan det gå til sparing eller valgfritt prosjekt. 

Skrevet
Lillpia skrev (1 time siden):

Et enkelt, men praktisk tips: La alle regninger bli trekt fra lønnskonto. Ha en egen brukskonto med kort på som du må overføre penger til.

Hm, jeg har hatt en egen regningskonto jeg har overført til fra lønnskonto og latt lønnskonto og brukskonto vært den samme. Det er også den jeg handler mat fra. Det er ikke så lurt det da? Egen konto til mat?

Skrevet
Tvist skrev (30 minutter siden):

Når det gjelder ungene, gi dem ukelønn eller månedslønn.

De får det, men spør likevel om penger. Syns det er vanskelig å si nei. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hm, jeg har hatt en egen regningskonto jeg har overført til fra lønnskonto og latt lønnskonto og brukskonto vært den samme. Det er også den jeg handler mat fra. Det er ikke så lurt det da? Egen konto til mat?

Jeg har alltid egen konto og kort til mat/ bensin, det jeg vet jeg MÅ ha penger til. Så har jeg en egen brukskonto hvor alt annet som ikke er regninger, eller satt av til sparing/kommende utgifter står. Der står ikke mer enn det jeg vet jeg har råd til å bruke på forbruk den måneden. Er kontoen i ferd med å gå tom må man si nei, enten det er til brødrister eller ungene. 

Anonymkode: 031be...07e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har alltid egen konto og kort til mat/ bensin, det jeg vet jeg MÅ ha penger til. Så har jeg en egen brukskonto hvor alt annet som ikke er regninger, eller satt av til sparing/kommende utgifter står. Der står ikke mer enn det jeg vet jeg har råd til å bruke på forbruk den måneden. Er kontoen i ferd med å gå tom må man si nei, enten det er til brødrister eller ungene. 

Har du kort både til matkonto og brukskonto?

Skrevet

Anbefaler regningskonto og matkonto. Da får du et bevisst forhold til hvor mye mat du kjøper, der er det mange som ikke har peiling.

Planlegg innkjøpene til en måned du har råd. Man MÅ ikke ha brødrister på dagen. 

Du kan enkelt og greit skrive ned alt du handler på et papir. Hva, hvor, kategori, sum. Så ser du fort hvor pengene går.

Anonymkode: 41a77...8a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Anbefaler regningskonto og matkonto. Da får du et bevisst forhold til hvor mye mat du kjøper, der er det mange som ikke har peiling.

Planlegg innkjøpene til en måned du har råd. Man MÅ ikke ha brødrister på dagen. 

Du kan enkelt og greit skrive ned alt du handler på et papir. Hva, hvor, kategori, sum. Så ser du fort hvor pengene går.

Har egen regningskonto der alle regninger legges inn, men ikke egen matkonto. Kort til den også?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg lurer på om noen kan forklare på en enkel nybegynnermåte hvordan man lager og spesielt følger et budsjett? 

Det jeg synes er vanskelig er oppfølgingen av budsjettet. For eksempel hvis jeg handler en bukse, skriver jeg det da ned et sted?

Jeg har en lønnskonto, en regningskonto, en sparekonto og i tillegg sparer jeg i fond. Men jeg ender ofte på minus fordi alle utgifter går fra lønnskonto (alt som ikke er regninger) og da klarer jeg ikke å holde oversikt. Jeg vippser et par hundre til ungene, kjøper hundemat, ny brødrister og plutselig er kontoen nesten tom. 

Hjelp?

Først av alt ville jeg fått en oversikt over hva du bruker penger på hver mnd. Du ser fort hvor pengene tar veien, og kan planlegge deretter. Hvis du er tom for penger hver mnd, har du ikke råd til å spare, og må bestemme deg for hva du vil kutte ut, eller ned på, for å kunne spare pengene heller.

De fleste bruker alt for mye på mat.. Hvis du tenker ut hva du tror du ca bruker på de forskjellige tingene hver mnd, og sammenligner med faktisk beløp, blir du nok overrasket. 

Anonymkode: 16e1a...4b7

Skrevet

Mitt tips er en lønnskonto som alt av penger går inn på, en eller flere sparekontoer og en regningskonto.

Fra regningskontoen trekkes faste større beløp. Som forsikring, lån etc. Prøv å planlegg at trekkdato fra denne kontoen er 2-3 dager senere enn når pengene kommer inn. Så skaper du deg en liten sikkerhetsmargin dersom det er problemer med lønnskjøring eller bankoverføringer akkurat på lønningsdato. Overfør til denne en gang i måneden. Dersom du har utgifter som du betaler kvartalsvis/halvårlig/årlig så deler du summen på antall måneder og setter inn det beløpet pr måned sammen med resten.

Sett av sparing når lønna kommer inn. Overføres til sparekonto samme dato som regningene.

Ha minst to kort og to brukskontoer. Og ikke ha begge kortene på samme sted. Veldig greit å et kort i bakhånd dersom du mister lommebok eller lignende.

Om du vil ha flere brukskontoer for å bruke det til ulike poster er opp til deg, men det kan og fort bli litt rot.

I stede vil jeg anbefale å registrere en konto hos for eks Lunar. Dette er en virtuell bank. Og her kan du ha flere kontoer. Det fine her er at appen følger med på budsjettet du har lagt inn og du har hele tiden info om hvor mye som er igjen i ulike poster. Ved å gjøre det sånn så får du skilt mellom faste utgifter (overføres til regningskonto), sparing (overføres til sparekonto) og forbruk (alt som går til Lunar).

Det som er igjen på lønnskonto dagen før neste lønning kan med fordel gå til sparekonto.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har egen regningskonto der alle regninger legges inn, men ikke egen matkonto. Kort til den også?

Du trenger ikke kort til alt.

Her har vi ett kort til en brukskonto hver, og når vi handler betaler vi fra den. Så overfører vi fra matkonto når vi er hjemme. På den måten unngår vi å ha mange kort, som også koster penger.

Skrevet

Jeg har bare laget meg et enkelt budsjett i notater på mobilen. Der setter jeg opp alt av utgifter på ulike poster, også haker jeg da av når den posten er tom/utført. Ved variable utgifter som feks kommunale avgifter(som kommer hver 3. mnd), så endrer jeg bare budsjettet den mnd, da flytter jeg penger fra annet eller spareposten. Så hver gang jeg handler på butikken så fører jeg summen inn under matposten, da vet jeg hvordan jeg ligger an. Samme med shopping, fører summen inn under annetposten med en gang jeg har dratt kort. Enklere å holde oversikt over alle småsummene som fort blir noen kroner.

Feks:

Huslån: 7000

Bil:3000

Mat:3500

Mobil:500

Forsikringer: 1500

Hund:1500

Sparing: 4000

Annet/diverse:(her er den posten alt av andre utgifter/og variable utgifter som kommer bare noen få ganger i året havner, shopping, frisør, lege, dekk, bursdager osv.) Så det er kun den posten jeg har mulighet til å spare ekstra på hvis jeg er flink med å ikke dra på shopping/netthandle. Da går det som evnt er til overs på sparekonto. 

Anonymkode: 2acb3...bad

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du kort både til matkonto og brukskonto?

Ja, en konto med eget kort til livsnødvendigheter. Da vet jeg at jeg alltid har til mat og kan komme meg på jobb, om man går på en smell og tømmer brukskontoen en uke før lønning. Og kan styre matbudsjettet bedre når det ikke blandes inn i luksusvarer som frisør, klær, kino, pynteputer etc. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...