Gå til innhold

Når man er glad i sex når man er kristen

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kjæreste jeg hadde for mange år siden spurte: "Du sier at du er kristen, men du er veldig glad i sex." Jeg husker jeg reagerte veldig negativt. Kanskje hadde jeg skyld fordi vi bare var kjærester, men jeg følte at han prakket på meg en dårlig samvittighet ekstra - nemlig at "slikt" var noe man ikke likte hvis man var ekte kristen. Jeg var veldig ung, vi er ikke sammen lenger og nå er jeg gift med mannen min. Og jeg er fortsatt veldig glad i sex - med ham. Men hvorfor er det en kontrast mellom det å tro og å like gleden, nærheten og nytelsen sex kan gi? Jeg har spurt mannen min og han sier at det er vanskelig å svare på, men at han synes det er "sexy" når jeg har kors rundt halsen når vi er nakne sammen. Jeg skjønner det ikke helt. Hva er greia? 

Anonymkode: 2c759...5e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kristendommen har jo i århundrer vært opptatt av kvinnens renhet. Den tanken henger igjen. Ikke vanskelig å forstå det.

Anonymkode: 76b56...94b

• Liker 8
Skrevet

Greia er vel at de fleste religioner ønsker å kontrollere kvinners sexliv fordi det lar menn (som styrte ethvert firma i gamle dager, også religiøse) kontrollere både kvinner og barn i samfunnet. Å finne opp fiksjonen skam-sex er en enkel løsning på behovet for kontroll.

Slik finner man opp dette med at sex utenfor ekteskapet er "synd" for kvinnen, men kun en helt forståelig "fristelse" (av nevnte syndige kvinne) for mannen. At barn født utenfor ekteskapet er "uekte" mens deres mor blir utfryst og deres far? Han lot seg bare friste. Helt ok! Du bør ikke vektlegge dette tullet, uavhengig av om du velger eller ikke velger å delta i religionen. Religion er fiksjon, så du står fritt til å velge hvilke deler av den du omfavner og hvilke du forkaster. Eller finne opp din egen, selvsagt. All tro er likeverdig.

Anonymkode: 25adc...9d1

• Liker 7
Skrevet

Så lenge du ikke driver med hor (ligger rundt). Men holder deg til fast partner, kan du pule som kaniner med guds velsignelse. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

En kjæreste jeg hadde for mange år siden spurte: "Du sier at du er kristen, men du er veldig glad i sex." Jeg husker jeg reagerte veldig negativt. Kanskje hadde jeg skyld fordi vi bare var kjærester, men jeg følte at han prakket på meg en dårlig samvittighet ekstra - nemlig at "slikt" var noe man ikke likte hvis man var ekte kristen. Jeg var veldig ung, vi er ikke sammen lenger og nå er jeg gift med mannen min. Og jeg er fortsatt veldig glad i sex - med ham. Men hvorfor er det en kontrast mellom det å tro og å like gleden, nærheten og nytelsen sex kan gi? Jeg har spurt mannen min og han sier at det er vanskelig å svare på, men at han synes det er "sexy" når jeg har kors rundt halsen når vi er nakne sammen. Jeg skjønner det ikke helt. Hva er greia? 

Så mange unger som kristne har, så er det vel åpenbart at de kompenserer for fraværet av øl på soverommet. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg leser stadig oftere at folk argumenterer for at de ligger rundt med at de er glade i sex. Man trenger ikke ligge rundt bare fordi man liker sex. Når det er sagt gir det ikke mening om religiøse ikke skal kunne nyte sex like mye som andre. Det er ikke som at man blir lam i klitoris av å tilhøre en religiøs retning. Det er ironisk nok noe religiøst ved å mene det.

• Liker 2
Skrevet

Det med kors kan jeg kjenne meg igjen i uten at jeg lenger er kristen. Det er noe sexy ved det "rene" og korset er rent/hellig og tanken på at den som bærer det er ren og gjør dette bare med meg(ja lol) er hot. 

Anonymkode: 4e86b...ba8

Skrevet

Sålenge man holder seg til Bibelens ord; dvs holder sexen innenfor ekteskapet (til døden skiller dere ad), avstår fra analsex og andre ikke-produktive perversiteter, og for all del holder seg unna sex med samme kjønn, er det vel stort sett greit. Onani og prevensjon skal man vel også være forsiktig med.

Anonymkode: 43248...65c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan du finne der hvor en kvinne gir uttrykk for seksuell glede, gjør noe selvstendig motivert av lyst og får klapp på skuldra av bibelen?
Hva sier bibelen om sex

Og gjerne mål dette opp imot hvor mange ganger en mannlig kristen hovedperson skal få det slik som han vil med en kvinne.

Female sexual agency? I think not. Hadde du lest bibelen for første gang i voksen alder så hadde du aldri blitt kristen.

Anonymkode: bd795...59f

• Liker 2
Skrevet

Som kristen, foregår slikt innenfor bestemte rammer. Det betyr ikke at man ikke kan ha glede av sex og næhet med sin ektefelle.

Så har man jo de som kaller seg kristne, men som ikke er så nøye på dette, eller som ikke vet hva å være en kristen innebærer. Slike ting snakkes lite om i familie og menigheter i dag. Akkurat der mener jeg pastorer og prester har vært litt feige, eller at de kanskje egentlig ikke tror så mye på det de selv preker? Eller kanskje medlemsantall og pengesekk er viktigere for dem? Er nok en blanding av litt av hvert.

Men om man sier man tror på noe, bør man kanskje stå for det også? Kanskje eksen din mente at det var litt hyklersk at du hadde sex, uten å være gift? Eller kanskje han mente at kristne kun så på sex, som noe man hadde kun for å få barn? Jeg vet ikke. Umulig å vite hva som foregikk i hodet hans.

Anonymkode: f9cbd...f8b

• Liker 2
Gjest Jaconandersen
Skrevet (endret)

Mennesker er stort sett glad i sex. I bibelen står det at seksuell utroskap er en synd og mot loven. Og det står at mennesker helst ikke skal ha sex utenfor ekteskapet, men jeg mener dette ikke er forbudt i loven.

Tidligere ble mange barn født inn i usikkerhet og fattigdom fordi foreldrene valgte å ha sex utenfor ekteskapet, det er ganske ille og ikke verdt det. I dag tar folk risiko, om enn så lite, på at det samme skjer. Så sex utenfor ekteskapet er en risiko og moralsk feil. Mindre i dag enn før, naturligvis, siden graviditet som oftest blir hindret.

Å ha sex i parforhold, der en ikke har lovet hverandre å holde sammen (som er hva ekteskapet er), så er det jo en risiko for at et barn blir til uten to foreldre. Det er jo ikke ideelt.

I tillegg har vi fenomenet kjønnssykdom. Som det er ille å spre.

Poenget her er at en bryter ikke loven i bibelen, men det er ikke så bra. Jeg tenker dette gjelder uansett hvilke tro (eller mangel på det) du har.

De mektige mener alt dette er greit i dag, fordi de ikke bryr seg verken om barn eller barn i mors mage. De kan ikke stemme og har ganske få som stemmer for dem.

Så om en ikke greier å kontrollere seg selv, særlig i dag, så er det ikke verdens undergang. Siden det ille ikke skjer og en kan beskytte seg mot sykdom. Likevel, om en ønsker å være helt innenfor, så bør en helst bare ha det med noen en har lovet evig troskap.

Endret av Jaconandersen
Skrevet
Majer skrev (7 timer siden):

Jeg leser stadig oftere at folk argumenterer for at de ligger rundt med at de er glade i sex. Man trenger ikke ligge rundt bare fordi man liker sex. Når det er sagt gir det ikke mening om religiøse ikke skal kunne nyte sex like mye som andre. Det er ikke som at man blir lam i klitoris av å tilhøre en religiøs retning. Det er ironisk nok noe religiøst ved å mene det.

Nei, men vaginisme er vanligere blant religiøse kvinner enn andre.

Anonymkode: 6fc51...de0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Han tar feil.

Som du vil se av denne undersøkelsen, så har man betraktelig mer sex i Kristiansand hvor svært mange er kristne, enn man har i resten av landet:

https://www.byas.no/livsstil/i/OpPAEk/folk-i-kristiansand-har-hyppigst-sex

Kan dessverre ikke linke til artikkelen jeg egentlig ville linke til, da den ligger bak betalingsmur.

Og det stemmer i alle fall med min erfaring om at religiøse mennesker har langt mer og langt bedre sex. Mest sannsynlig fordi de debuterer senere, i større grad er edru og har større respekt for hverandre. 

Anonymkode: bc6bd...913

Skrevet
Morpheus skrev (8 timer siden):

Så lenge du ikke driver med hor (ligger rundt). Men holder deg til fast partner, kan du pule som kaniner med guds velsignelse. 

Nettopp.

Og det blir bedre sex av det også. Slipper å føle seg brukt, slik alle her inne driver med. Og mannfolkene i religiøse miljøer er laaangt mer populære og sjelden incels.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, men vaginisme er vanligere blant religiøse kvinner enn andre.

Haha, tror jeg virkelig ingenting på. 

Skrevet
Michaelhe skrev (8 timer siden):

Så mange unger som kristne har, så er det vel åpenbart at de kompenserer for fraværet av øl på soverommet. 

Tror det er mer fravær av prevensjonsmidler.

Anonymkode: 0808f...919

Skrevet

Hvem bryr seg. Alt folk i det moderne samfunn fortsatt tror på en eventyrbok er for meg helt, helt ufattelig. 

Anonymkode: 92a12...d19

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha, tror jeg virkelig ingenting på. 

Hvorfor ikke? Det er forsket på. Skyld og skam knyttet til seksualitet (ikke uvanlig blant religiøse) kan føre til vaginisme.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor ikke? Det er forsket på. Skyld og skam knyttet til seksualitet (ikke uvanlig blant religiøse) kan føre til vaginisme.

Fordi da hadde du kommet med kilder. 

Skrevet

Har også fått høre "hæ drikker du alkohol, er ikke du kristen"

Anonymkode: 4fa2d...66d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...