Gå til innhold

Isolasjon eller ikke ? ( korona )

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vist man får symptomer en onsdag, og det går 6 dager før testen slår ut, skal man bare 1 dag i isolasjon da? 

de på korona telefonen sa man skulle regne fra symptomstart. Begge barna inkl meg våknet med hoste samme dag. 

det er jo helt sløvt, for de har vært i barnehagen. Rart ikke testen slår ut med en gang da, og når man er mest smittsom i begynnelsen så har man jo allerede smittet noen. Man er vel også smittsom før det bryter ut. Ikke rart dette aldri gir seg da. 

Anonymkode: b8401...50d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.

• Liker 2
Skrevet

Stemmer. Slik det er nå så er reglene så på trynet at de like gjerne kan slippe opp helt. Det er jo strengt tatt det de gjorde når nærkontakter ikke skulle være i karantene eller teste seg uten symptomer. Jentungen på fem ble testet positiv på fredag og hun har absolutt ingen symptomer. Hvis hun ikke hadde blitt testa ville jeg sendt henne til tanta som er hjemmesykepleier i helga som var og potensielt smitta tanta og en hel haug med gamle folk. Og jeg ville sendt henne i barnehagen. 

Anonymkode: e5f9f...2b1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Stemmer. Slik det er nå så er reglene så på trynet at de like gjerne kan slippe opp helt. Det er jo strengt tatt det de gjorde når nærkontakter ikke skulle være i karantene eller teste seg uten symptomer. Jentungen på fem ble testet positiv på fredag og hun har absolutt ingen symptomer. Hvis hun ikke hadde blitt testa ville jeg sendt henne til tanta som er hjemmesykepleier i helga som var og potensielt smitta tanta og en hel haug med gamle folk. Og jeg ville sendt henne i barnehagen. 

Anonymkode: e5f9f...2b1

Ja. Uff, det er jo helt håpløst. Hva er vits med isolasjon og karantene når man allerede har smittet andre før evt symptomstart og ved symptomstart, selvom test er negativ. Egentlig skulle de bare opphevet hele isolasjon greiene, for det gjør jo faktisk ingen nytte. Kanskje ikke i forhold til eldre og på sykehus osv, men ellers. 
for smitten flyger jo rundt overalt uansett så de klarer jo ikke å begrense den akkurat. 😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vist man får symptomer en onsdag, og det går 6 dager før testen slår ut, skal man bare 1 dag i isolasjon da? 

de på korona telefonen sa man skulle regne fra symptomstart. Begge barna inkl meg våknet med hoste samme dag. 

det er jo helt sløvt, for de har vært i barnehagen. Rart ikke testen slår ut med en gang da, og når man er mest smittsom i begynnelsen så har man jo allerede smittet noen. Man er vel også smittsom før det bryter ut. Ikke rart dette aldri gir seg da. 

Man skal jo isolere seg, i hvertfall holde seg hjemme/karantene VED SYMPTOMER. Det er da kjent. Ingen skal i barnehage eller til tante hvis man hoster, selv med negativ pcr-test.

• Liker 6
Skrevet

Vi fikk beskjed om 6 dager fra positivt test. Hadde allerede vært hjemme ett par dager pga forkjølelse. Ser det står fra symptomene startet, men de oppga fra positiv test på smittetlf. Vi var fortsatt ikke friske 6 dager etter pos test, så like greit å holde seg hjemme hvertfall, om ikke i isolasjon. 

Anonymkode: 1c6d0...9f3

• Liker 2
Skrevet

Fra positiv test hvis du ikke hadde symptomer da du testet, eller fra symptomstart. Du kan teste på en mandag, men hvis symptomene kom på søndag teller de fra søndag. Tester du på en mandag, og får positiv, men ikke symptomer før tirsdagen, er det testdato som gjelder. 

Anonymkode: c520d...0bd

Skrevet
13 minutter siden, Lou Salome said:

Man skal jo isolere seg, i hvertfall holde seg hjemme/karantene VED SYMPTOMER. Det er da kjent. Ingen skal i barnehage eller til tante hvis man hoster, selv med negativ pcr-test.

Hoste  alene er ikke grunn til å være hjemme nei. Nyoppståtte symptomer er hjemme-grunn, men restsymptomer kan man dra på jobb med, 

• Liker 1
Skrevet

Men nå skriver TS at hun og barna våknet med hoste og da burde ingen av dem vært i barnehage eller på annen måte hatt kontakt med andre. Nå er vi straks to år inn i en pandemi og at det er utrolig at det fremdeles finnes folk som ikke skjønner at man skal være hjemme med nyoppståtte symptomer og ikke selv forstår at de risikerer å smitte andre med en potensielt svært alvorlig sykdom.

Anonymkode: f7678...b55

• Liker 7
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men nå skriver TS at hun og barna våknet med hoste og da burde ingen av dem vært i barnehage eller på annen måte hatt kontakt med andre. Nå er vi straks to år inn i en pandemi og at det er utrolig at det fremdeles finnes folk som ikke skjønner at man skal være hjemme med nyoppståtte symptomer og ikke selv forstår at de risikerer å smitte andre med en potensielt svært alvorlig sykdom.

Ja, jeg sa ingenting om hvorvidt barna skulle vært i barnehagen fra dag 1. Men dom eksempel, min som var hjemme fra barnehagen fredag på grunn av feber kan fint være i barnehagen nå om han fortsatt hadde hostet. Hoste i seg selv er ikke grunn til å være hjemme ut ifra retningslinjene. 

Med mindre de har endret (følger ikke med, sjekker når relevant) så er det også lov å dra på jobb/ barnehage med negativ test så lenge det ikke er nyoppståtte symptomer. Som for de fleste vil være dag 2-3. Tester man ikke positivt før dag 6 så er det jo uheldig for oss andre.

• Liker 2
Skrevet
Rosa Sitron skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg sa ingenting om hvorvidt barna skulle vært i barnehagen fra dag 1. Men dom eksempel, min som var hjemme fra barnehagen fredag på grunn av feber kan fint være i barnehagen nå om han fortsatt hadde hostet. Hoste i seg selv er ikke grunn til å være hjemme ut ifra retningslinjene. 

Med mindre de har endret (følger ikke med, sjekker når relevant) så er det også lov å dra på jobb/ barnehage med negativ test så lenge det ikke er nyoppståtte symptomer. Som for de fleste vil være dag 2-3. Tester man ikke positivt før dag 6 så er det jo uheldig for oss andre.

Nyoppstått hoste er i seg selv grunn til å være hjemme. Fra FHI:

Når skal barn med luftveissymptomer være hjemme og når kan de komme tilbake i barnehage/skole?

Hvis barnet kun har rennende nese eller snørr og ellers er i god form uten andre tegn på nyoppstått luftveisinfeksjon som feber, hoste, sår hals eller nedsatt allmenntilstand, behøver de ikke å holde seg hjemme. ......Som ved andre luftveisinfeksjoner smitter covid-19 imidlertid lettest tidlig i sykdomsforløpet, derfor er det særlig viktig å holde barnet hjemme ved nyoppståtte luftveissymptomer ........

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 minutter siden, Lou Salome said:

Nyoppstått hoste er i seg selv grunn til å være hjemme. Fra FHI:

Når skal barn med luftveissymptomer være hjemme og når kan de komme tilbake i barnehage/skole?

Hvis barnet kun har rennende nese eller snørr og ellers er i god form uten andre tegn på nyoppstått luftveisinfeksjon som feber, hoste, sår hals eller nedsatt allmenntilstand, behøver de ikke å holde seg hjemme. ......Som ved andre luftveisinfeksjoner smitter covid-19 imidlertid lettest tidlig i sykdomsforløpet, derfor er det særlig viktig å holde barnet hjemme ved nyoppståtte luftveissymptomer ........

Ja, jeg sier jo også at nyoppståtte symptomer er karantenegrunn. Men hoste er bare nyoppstått 1 dag, maks 2 og da er man free to go.

Og i eksempelet mitt er det 3 + dager fra nyoppståtte symptomer, altså ikke nyoppstått lenger 

Endret av Rosa Sitron
Skrevet

Forstår ikke dette greiene helt. Hvis jeg har en nærkontakt i samme husstand så trenger ikke jeg være i karantene? Men i stedet teste meg hver dag?  Jeg kan gå på jobb, butikk, trening etc bare jeg holder avstand. ? Jeg tolker det som står på fhi sine sider slik, men det høres jo veldig galt ut? 🤦‍♀️

Anonymkode: 507f2...9fa

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Forstår ikke dette greiene helt. Hvis jeg har en nærkontakt i samme husstand så trenger ikke jeg være i karantene? Men i stedet teste meg hver dag?  Jeg kan gå på jobb, butikk, trening etc bare jeg holder avstand. ? Jeg tolker det som står på fhi sine sider slik, men det høres jo veldig galt ut? 🤦‍♀️

Du har skjønt det rett. De reglene som kom på fredag er jo helt klart for å få spredd smitten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja, men våkner du (og barna!) med hoste, må du holde deg hjemme til du er bedre, selv med negativ hjemmetest.

Reglene er ganske greie å forstå: 

• Er du husstandsmedlem eller tilsvarende nær (som kjæreste eller bestevenn) har du plikt til karantene i 10 døgn etter siste nærkontakt. Dette gjelder også barn.
  • Karantene kan erstattes med daglig testing:
    • Du må teste deg hver dag i 5 døgn fra siste nærkontakt med den sist syke i husstanden.
    • Dersom du ikke kan holde avstand til smittede må du teste deg hver dag i 11 døgn. Dersom det flere i husstanden som er smittet telles 11 døgn fra den siste ble syk.
    • I tillegg til daglig testing anbefales det at du bruker munnbind innendørs på offentlig sted og at du unngår store sammenkomster og arrangementer i 10 døgn etter nærkontakten. Anbefalingen om munnbind gjelder ikke barn under 12 år, skolebarn over 12 år når de er på skolen og de som av medisinske og andre årsaker ikke kan bruke munnbind.
    • Du skal følge med på helsetilstanden i denne perioden. Dersom du får symptomer, skal du holde deg hjemme og teste deg.
    • Testene kan være selvtest, hurtigtest tatt av helsepersonell eller PCR-test.
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har første års barnehagebarn og kunne sagt opp jobben min om vi skulle fulgt det regimet. Barnehagebarn snørrer og hoster mer eller mindre konstant første vinteren. Vi kan ikke forholde oss til så strenge regler.

Anonymkode: b2c84...ae4

Skrevet
Rosa Sitron skrev (1 time siden):

Ja, jeg sier jo også at nyoppståtte symptomer er karantenegrunn. Men hoste er bare nyoppstått 1 dag, maks 2 og da er man free to go.

Og i eksempelet mitt er det 3 + dager fra nyoppståtte symptomer, altså ikke nyoppstått lenger 

Og når man hoster og harker i månedsvis - hva er nyoppstått - og hva er restsymptom? 

Anonymkode: b2c84...ae4

Skrevet

Her i huset fikk mannen symptomer. Han holdt seg hjemme, og han var også skikkelig syk. Testene var negative helt til dag 6 😛 Dermed var han ute av isolasjon samme dag som testen slo ut.

• Liker 1
Skrevet

Hæ? Jeg jobber i barnehage, om et barn våkner med snue, hoste, heshet whatever, så får de komme i barnehagen om de har negativ hurtigtest og ellers er i form. Jeg gikk selv på jobb hele desember med hoste og hes stemme/vond hals, men fikk negative hurtigtester og der var derfor forventet at jeg kom. 

Anonymkode: 118b2...acb

• Opprett ny...