Gå til innhold

Nettbrett i bil til barn i lav alder ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en ettåring som HATER å kjøre bil. Vi klarer oss som regel på korte bilturer, men vi unngår rett og slett en tur på hytta tilogmed fordi hun blir gæern i bilen etter bare kort tid. Frister å montere en iPad i bilen, men føler samtidig det er drøyt tidlig å introdusere skjerm i bil. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 0416a...fbd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 1 åring synes det er dritkjedelig å fly. Og det gjør vi hver måned pga sykehuskontroller, og de 20 minuttene det tar dit får han tid til et par episoder peppa gris. Heller det enn 20 minutter med hylgrining og rasering. Så ja, jeg synes det er innafor med skjerm i bil om lengre bilturer er et problem.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Synes det er innafor. De små venner seg fort til at lengre turer betyr moro med skjerm, mens det blir feks lite skjerm inne/hjemme. 

Ungen sitter bakovervendt og stirrer inn i en seterygg i lang tid, det er lov å kompensere litt❤️ 

Ikke alt må være kjedelig. 

Anonymkode: b8d91...a6b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Syns det er innafor ja. Iallefall viss det betyr at dere kan komme dere på hytta eller andre steder på en fin måte. Må jo vere mye positivt med det for barnet som oppveier skjerm på kjøreturen  :) når dere alikevel sitter i bilen så kan det jo vere hyggelig for alle  :)

Anonymkode: 19ae5...a27

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg ville prøvd annen underholdning først, men det antar jeg dere har gjort. Er det langt til hytta? Jeg kunne nok innført skjerm på tur for å få til å reise.

Anonymkode: e938c...241

• Hjerte 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Går helt fint. 

Skjønner ikke denne frykten mot skjerm. 

Skrevet

Grunnen til at man skal være restrektiv med skjerm er fordi skjermtiden tar opp tid som ellers skal være for lek, bevegelse, sosialt samspill osv. 

Dette er det ikke særlig mye av i bil uansett, så ser ikke problemet med nettbrett i bil egentlig… 

Anonymkode: 02fc3...94e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Helt greit det. 

Min femåring begynte med skjerm i bil før han fylte ett. Det var helt krise i bil før det... 

Nå foretrekker han lydbok eller musikk i bilen, så det har ikke akkurat gjort av avhengig av skjerm. 😛 Lillesøster på to får se på skjerm når hun er lei. 

Skrevet

I bilen sitter man jo i ro uansett, det er ikke sånn at det går på bekostning av andre ting.

Ville definitivt brukt den skjermen for å kunne ha det hyggelig på hytta, framfor å la være å dra dit pga hylende unge! Det betyr jo ikke at ungen sitter og glor på skjerm 8 timer om dagen ellers!

Vi kjørte mye mellom Østlandet og Vestlandet da barna var små, og både dvd-spillere, ipader, lydbøker og håndholdte spill var gull verdt. Det betyr ikke at de var passifisert resten av tiden, men akkurat under bilturen er det ikke så mye annet man får gjort enn å sitte i ro og prøve å få tiden til å gå. Og SÅ morsomme er ikke vitsene våre at vi klarer oss med bare dem i 8 timer hver vei!

Prøv om det er bedre med Ipad for litt lengre turer! Så får dere gjort noe annet enn å være hjemme, særlig når dere har tilgang på hytte!

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Grunnen til at man skal være restrektiv med skjerm er fordi skjermtiden tar opp tid som ellers skal være for lek, bevegelse, sosialt samspill osv. 

Dette er det ikke særlig mye av i bil uansett, så ser ikke problemet med nettbrett i bil egentlig… 

Anonymkode: 02fc3...94e

Dette. Les på medietilsynet om småbarn og skjermbruk. Skjerm er ikke ondt i seg selv, men man skal ikke la det ta over for alt annet. Balanse er fint. 

Anonymkode: db263...f24

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville prøvd annen underholdning først, men det antar jeg dere har gjort. Er det langt til hytta? Jeg kunne nok innført skjerm på tur for å få til å reise.

Anonymkode: e938c...241

Ja, vi har forsøkt andre leker :) Det er såpass ille, at jeg sitter i baksetet med henne bare vi skal en liten tur til butikken 🙄 Har en boks med diverse bøker og leker bilen som jeg rullerer på til henne, men etter en halvtime er det krise uansett. Er ca 3t til hytta :) 

TS

Skrevet

Jeg ser ikke problemet egentlig. Biltur er unntakstilstand. Skjerm er jo ikke et problem i seg selv, det er overdreven bruk som er det. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt enig i at skjerm i bil kan være greit i slike situasjoner. Men kan det være noe annet som er problemet enn at barnet kjeder seg? Hvilken bilstol har dere? Kan det være at barnet sitter vondt eller ubehagelig.

Vi har 3 ulike bilstol er (2 barn og en ekstra stol) eldste jenta kan fint kjøre 2 timer i bil i 2 av stolene. I den 3 blir hun grinete etter ca 30. Mistenker at det er fordi hun ikke sitter like behagelig i denne stolen som i de andre. I tilfelle skjerm ikke løser problemet deres ville jeg sett på bilstolen 😊

Anonymkode: 92ad9...d1c

• Hjerte 1
Skrevet

Ser ikke problemet. Så lenge ungen ikke blir bilsjuk. 

Anonymkode: 122e2...e6b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Kan jeg spørre hvilken bilstol hun sitter i?

For øvrig er det kun Besafe og Axkid sine sparketrekk med skjermholder som er testet og trygg med nettbrett i, men de er gode trekk altså.

Anonymkode: 9f151...d62

• Hjerte 1
Skrevet

Kan jeg spørre hvilken bilstol hun sitter i?

For øvrig er det kun Besafe og Axkid sine sparketrekk med skjermholder som er testet og trygg med nettbrett i, men de er gode trekk altså.

Hun sitter i en Britax stol, fortsatt i nyfødt-setet pga hun er ganske lita av seg. Vi skal bytte til bilstol nr 2 nå, så håper det også hjelper litt :) 
Vi kjøper BeSafe sin skjermholder ja :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hun sitter i en Britax stol, fortsatt i nyfødt-setet pga hun er ganske lita av seg. Vi skal bytte til bilstol nr 2 nå, så håper det også hjelper litt :) 

Da tenker jeg det hjelper mye å bytte stol😊

Anonymkode: 342ba...b70

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hun er ett år og sitter i babystol 😳 Ikke rart hun er misfornøyd stakkars. Dere bør bytte stol med en gang.

Dessuten må du for all del ikke gi henne leker og bøker under kjøreturen.

Anonymkode: b657d...2d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det blir nok en helt annen verden med ny stol, skal du se! Husk å prøv den i bilen slik at dere får riktig helning,  mellom 25 og 30 grader er bra for de nysgjerrige sjelen. De vil jo gjerne kunne se noe som helst når de er så stor som din er 🙂

Anbefaler deg bare å styre unna Cybex Sirona, skålformen kan gi veldig mange ubehag i magen som også gjør bilturen like lite trivelig som den er nå.

Skrevet

Hun er ett år og sitter i babystol 😳 Ikke rart hun er misfornøyd stakkars. Dere bør bytte stol med en gang.

Dessuten må du for all del ikke gi henne leker og bøker under kjøreturen.

Anonymkode: b657d...2d1

Det går an å formulere seg som et litt hyggeligere, velment menneske, altså. Dette var veldig lite hjelpsomt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...