Gå til innhold

Hva gir høyest status: utdanning som anestesisykepleier eller intensivsykepleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvilken videreutdanning er vanskeligst å komme inn på? Hva tjerner anestesisykepleiere og intensivsykepleiere?

Anonymkode: 15bd3...125

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hvilken videreutdanning er vanskeligst å komme inn på? Hva tjerner anestesisykepleiere og intensivsykepleiere?

Wow. Du har virkelig ikke skjønt det? 🙈😂

Anonymkode: 8f464...51f

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

De stiller nokså likt, i likhet med alle videreutdannede sykepleiere. Tviler dog på at du er den rette for en slik utdanning og jobb med den innstillingen.

Anonymkode: c7cb9...7a7

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke noe statusforskjell. Anestesi er vanskeligst å komme inn på fordi det er færrest plasser. 

Anonymkode: cbd3c...87e

• Liker 1
Skrevet

Komplekser much? Man tar det som en interesserer seg for mest. Det andre er irrelevant.

Anonymkode: 3e5d7...bbc

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det som gir mest status er god personlighet. 

Hvem gidder å date eller bli sammen med noen fordi de har en bestemt utdannelse. For ekstempel, hjelper jo ikke å ha doktorgrad om personligheten ikke er der.

Anonymkode: d1f74...f87

• Liker 2
Skrevet

Vil tro de fleste med denne type videreutdanning fortsatt blir omtalt som "sykepleier" på folkemunnet. Hvis man jakter status så er vell helsevesenet helt feil arena. 

Muuuulig man får noe høyere "status" innad i miljøet.

Anonymkode: 64c6e...da4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil tro de fleste med denne type videreutdanning fortsatt blir omtalt som "sykepleier" på folkemunnet. Hvis man jakter status så er vell helsevesenet helt feil arena. 

Muuuulig man får noe høyere "status" innad i miljøet.

Anonymkode: 64c6e...da4

Enig. Sykepleiere er sykepleiere. 

Anonymkode: db389...621

• Liker 4
Skrevet

Dropp begge disse. Det mest ettertraktede yrket er proktolog. 

Skrevet

Anestesi har høyest status vil jeg si. Tror lønnen er lik, eller så godt som. 

Jeg hadde valgt anestesi fordi det virker tusen ganger mer interessant, men mener helt klart det gir høyere status også. Intensivsykepleier hadde jeg ikke orket å jobbe som om jeg så fikk en million i årslønn.

Anonymkode: 07b08...dd8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du må velge videreutdanning ut fra det som interesserer deg mest. Anestesi er såvidt jeg vet vanskeligst å komme inn på, men du kan sjekke forrige opptak på skoler du er interessert i. Grunnlønnen er helt lik, men vil tro intensivsykepleiere får mer i tillegg siden de har mye høyere vaktbelastning enn anestesisykepleiere. 
Det som kreves for å bli en god anestesi- eller intensivsykepleier er en genuin interesse for fysiologi, farmakologi og hvordan teknologiske hjelpemidler påvirker fysiologien. I tillegg må du være nøyaktig, selvstendig og kunne jobbe i team med andre yrkesgrupper. Jeg kjenner ingen som har valgt yrket på grunn av status. 

Anonymkode: 8f6cc...18f

• Liker 1
Skrevet

Jeg håper ikke jeg blir lagt inn på sykehus og skal få oppmerksomhet og pleie av deg.

For der går du rundt i korridorene med hevet hode og føler på statusen din..

• Liker 1
Skrevet

Utad syns jeg intensivsykepleier har høyest status, det høres vanskeligere og mer jevt å jobbe på intensiv enn å passe på noen som sover. Men innad ser jeg for meg at intensivsykepleiere er piska rotter. 

Anonymkode: 22ac4...c1f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Utad syns jeg intensivsykepleier har høyest status, det høres vanskeligere og mer jevt å jobbe på intensiv enn å passe på noen som sover. Men innad ser jeg for meg at intensivsykepleiere er piska rotter. 

Her synser du bare. Det er åpenbart at du aldri har jobbet på en intensivavdeling eller en operasjonsstue. Begge yrkesgruppene «passer på folk som sover». Og begge yrkesgruppene gjør uendelig mye mer. De har også like lang utdanning med mange fellesfag. 

Anonymkode: 8f6cc...18f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå er det faktisk slik at de fleste syke på intensiven mer eller mindre sover/er bevisstløse... bare sånn til info

Anonymkode: 492c2...6a9

• Liker 2
Skrevet

Innad i miljøet har nok anestesispl en liten rang over intensiv, men det henger igjen fra at det er færre som kommer inn på anestesi enn intensiv pga antall plasser. Jobbene er like komplekse. Men en intensivsykepleier lærer mye mer om bredden i akutt kritisk syke, mens anestesi har mest fokus på intubering/sedering.  De har også endel felles undervisiningi videreutdanningen og lik lønnsstige/lønn. Men satt på spissen (selv om det ikke er hverdagslig), så kan en anestesispl ta over en intensivspl sin jobb, men det kan ikke gå motsatt vei pga spisskompetanse rundt narkoser etc. Men det er satt på spissen. På en intensivavd er jo de aller fleste sedererte og med det samme utstyret og overvåkingsoppgaver, men int.spl er ikke "drilla" på intubering. Derfor skrev jeg det "satt på spissen".

Allikevel har nok jobben til en intensivsykepleier i langt høyerer grad blitt løftet frem under pandemien. Så vil si det generelt ikke er noe forskjell i status sånn sett, de har like komplekse videreutdanninger og jobber begge to.

Anonymkode: 354e0...88a

• Liker 2
Skrevet

Begge yrker med realtiv lav status.

Anonymkode: 00f83...99d

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Begge yrker med realtiv lav status.

Anonymkode: 00f83...99d

Er ikke det vettu din nepe 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nursesmurse skrev (6 minutter siden):

Er ikke det vettu din nepe 

Det er sikkert den personen som tror at spesialsykepleiere sin hovedarbeidsoppgave på jobben er å skifte bleier og vaske bæsj. Så jeg tror vi lar vedkommendes mening gå inn det ene øret og ut det andre 😅

Anonymkode: 215b3...bb7

• Liker 1
Skrevet

I mine øyne er kanskje anestesi litt over, men who cares?

Anonymkode: cf58f...3b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...