AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #1 Skrevet 31. januar 2022 Jeg kan ta opp fag , endre karriere og ta svennebrev osv gratis i Sverige. Uansett Hvis en har bestått vgs eller ikke. Hvorfør er ikke dette mulligt i Norge? Hvorfør er det så forsjellige? Anonymkode: 4adda...4f2
altflyter Skrevet 31. januar 2022 #2 Skrevet 31. januar 2022 Utdanning er gratis i Norge også. Hva er det du mener koster penger? Semesteravgiften? 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #3 Skrevet 31. januar 2022 altflyter skrev (2 minutter siden): Utdanning er gratis i Norge også. Hva er det du mener koster penger? Semesteravgiften? Jeg har fullført vgs og brukt ungdomsretten min. Vil ikke jobbe med det jeg jobber med lengre. Vil ta fagbrev men det er nesten umuligt Hvis en er voxen. I Sverige kan jeg bara ta vgs på nytt eller gå voxenopplæring/ komvux. Men hvofør har ikke Norge slik? Anonymkode: 4adda...4f2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #4 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kan ta opp fag , endre karriere og ta svennebrev osv gratis i Sverige. Uansett Hvis en har bestått vgs eller ikke. Hvorfør er ikke dette mulligt i Norge? Hvorfør er det så forsjellige? Anonymkode: 4adda...4f2 Forskjellige, juridiske regler selvfølgelig. Det svenske politikere bestemmer med tanke på det du skriver om, bestemmes som følge av valg i Sverige. Noe norske statsborgere ikke kan påvirke. Selv synes jeg det er veldig rart at vi har så mange private skole alternativer som har vokst seg store og som krever skolepenger, men jeg kjenner ikke til noe særlig av det i Sverige og Danmark. Sverige og Danmark ser ut til å føre en mye bedre politikk på dette området, altså hva som er gratis eller ikke. Da tenker jeg på blant annet Handelshøyskolen BI som koster penger her til lands. Andre store, private skoler som Høyskolen Kristiania, og en haug med andre skoler som Bjørknes ++. Mens i Sverige og Danmark er de fleste studieretningene BI og Kristiania tar betalt for her, gratis i Sverige og Danmark. Samme gjelder tydeligvis nettstudier utifra det noen debattanter har skrevet her, uten at jeg har sett på nettstudier noe særlig. Anonymkode: 015f0...224 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #5 Skrevet 31. januar 2022 altflyter skrev (4 minutter siden): Utdanning er gratis i Norge også. Hva er det du mener koster penger? Semesteravgiften? Privatist fagene, vil jeg tippe. Men TS kan sikkert svare på det selv. Fakta er iallfall at prisen på privatist fag har jo gått i været de siste årene med Erna. Og vi har jo det kravet angående generell studiekompetanse, alt absolutt alt av fag må være bestått som et minimum. Anonymkode: 015f0...224 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #6 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Forskjellige, juridiske regler selvfølgelig. Det svenske politikere bestemmer med tanke på det du skriver om, bestemmes som følge av valg i Sverige. Noe norske statsborgere ikke kan påvirke. Selv synes jeg det er veldig rart at vi har så mange private skole alternativer som har vokst seg store og som krever skolepenger, men jeg kjenner ikke til noe særlig av det i Sverige og Danmark. Sverige og Danmark ser ut til å føre en mye bedre politikk på dette området, altså hva som er gratis eller ikke. Da tenker jeg på blant annet Handelshøyskolen BI som koster penger her til lands. Andre store, private skoler som Høyskolen Kristiania, og en haug med andre skoler som Bjørknes ++. Mens i Sverige og Danmark er de fleste studieretningene BI og Kristiania tar betalt for her, gratis i Sverige og Danmark. Samme gjelder tydeligvis nettstudier utifra det noen debattanter har skrevet her, uten at jeg har sett på nettstudier noe særlig. Anonymkode: 015f0...224 Så trist bare … begynner å bli deprimert og vil bare jobbe med noe jeg liker. Jeg vet for fact at det er gratis i Sverige å ta opp fag, en kan også ta voxenopplæring der og ta svennebrev/ fagbrev gratis. Er så mye enklere å endre yrke/ rettning der. Vanskligest i Sverige er å komme in på høyere utandning men da kan en jo ta opp fag. Gratis…. Får vel ta å flytte dit Anonymkode: 4adda...4f2 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #7 Skrevet 31. januar 2022 Jeg har to laaange studier på henholdsvis 5 og 6 år. Begge kostet meg til sammen 11.000,- (semesteravgift x 22). Anser det som nesten gratis. Anonymkode: 6086e...c9c 6
Loff77 Skrevet 31. januar 2022 #8 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har fullført vgs og brukt ungdomsretten min. Vil ikke jobbe med det jeg jobber med lengre. Vil ta fagbrev men det er nesten umuligt Hvis en er voxen. I Sverige kan jeg bara ta vgs på nytt eller gå voxenopplæring/ komvux. Men hvofør har ikke Norge slik? Anonymkode: 4adda...4f2 Spiller ingen rolle om du har brukt ungdomsretten din, du kan starte i lære i morgen hvis du vil i de fleste fag 1
Bondenisse Skrevet 31. januar 2022 #9 Skrevet 31. januar 2022 Om du vil ta fagbrev har du mange gratis muligheter, til og med med lærlinglønn. Om du har fullført vgs kan du ta fagbrev ved å bare jobbe eller melde deg til privatisteksamen. Du kan også stille deg bakerst i køen på elevplass i Vgs og ta vanlig eksamen. Alt er tilnærmet gratis 3
Bondenisse Skrevet 31. januar 2022 #10 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Privatist fagene, vil jeg tippe. Men TS kan sikkert svare på det selv. Fakta er iallfall at prisen på privatist fag har jo gått i været de siste årene med Erna. Og vi har jo det kravet angående generell studiekompetanse, alt absolutt alt av fag må være bestått som et minimum. Anonymkode: 015f0...224 Nei. Du har 23/5 regelen. 3
Loff77 Skrevet 31. januar 2022 #11 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så trist bare … begynner å bli deprimert og vil bare jobbe med noe jeg liker. Jeg vet for fact at det er gratis i Sverige å ta opp fag, en kan også ta voxenopplæring der og ta svennebrev/ fagbrev gratis. Er så mye enklere å endre yrke/ rettning der. Vanskligest i Sverige er å komme in på høyere utandning men da kan en jo ta opp fag. Gratis…. Får vel ta å flytte dit Anonymkode: 4adda...4f2 Koster da ingen ting å begynne i lære i Norge, du får jo lønn til og med
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #12 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Privatist fagene, vil jeg tippe. Men TS kan sikkert svare på det selv. Fakta er iallfall at prisen på privatist fag har jo gått i været de siste årene med Erna. Og vi har jo det kravet angående generell studiekompetanse, alt absolutt alt av fag må være bestått som et minimum. Anonymkode: 015f0...224 Nei tenker på å ta om vidergående / fagbrev / svennebrev. Jobbe med noe mer praktiskt. Men ja synes også det er rart at en ska betale mange tusen for å ta opp et fag. Når en kan gjøre det gratis i nabolandet våres. Både i skole og over nett. En kan også Fex bli bilmekaniker, tomrere i voxen alder i sverige. Uavhengig om du har bestått vgs eller ikke. Men i Norge så gjør det hele prossesen 10 ganger vanskeligere. Anonymkode: 4adda...4f2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #13 Skrevet 31. januar 2022 Av måten du skriver på (f.eks voxen) så tenker jeg du er svensk. Kan det være du ikke har endel rettigheter som vi som er norske har? Anonymkode: ed308...9f6 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #14 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har to laaange studier på henholdsvis 5 og 6 år. Begge kostet meg til sammen 11.000,- (semesteravgift x 22). Anser det som nesten gratis. Anonymkode: 6086e...c9c Ja fordi du tokk universitet eller høyskole sant ? Men Hva om du vil jobbe som Fex tomrer, mekaniker, eller noe som krever at du har lest vgs og sen er lærling. Da vil det bli vanskeligere Hvis du er voxen. Men i Sverige er det mye enklere. Anonymkode: 4adda...4f2
altflyter Skrevet 31. januar 2022 #15 Skrevet 31. januar 2022 Du kan gå rett i lære og ta fagprøve etter fire år. Da får du til og med lønn mens du utdanner deg. Du er ikke nødt til å gå to år på skole og deretter lære. 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #16 Skrevet 31. januar 2022 Men hva vil du frem til? Det er ulike land, med ulike politiske bestemmelser. Du får ta turen bort dit da om det er så vanskelig her. Anonymkode: bddcc...775 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #17 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Av måten du skriver på (f.eks voxen) så tenker jeg du er svensk. Kan det være du ikke har endel rettigheter som vi som er norske har? Anonymkode: ed308...9f6 altflyter skrev (1 minutt siden): Du kan gå rett i lære og ta fagprøve etter fire år. Da får du til og med lønn mens du utdanner deg. Du er ikke nødt til å gå to år på skole og deretter lære. Men vem vil ansette Noen som ikke har erfaring innen område? Anonymkode: 4adda...4f2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #18 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hva vil du frem til? Det er ulike land, med ulike politiske bestemmelser. Du får ta turen bort dit da om det er så vanskelig her. Anonymkode: bddcc...775 Nej nysjerrig på hvorfør det er så førsjellige ? Er det så farligt å spørre om slik? Eller hvorfør tar du det så nært? Syns det er rart å gjore det så vanskeligt for folk i Norge om jeg ska være helt ærlig. Og ja jeg vurderer å flytte dit studere to år. Siden det ikke vil koste noe Anonymkode: 4adda...4f2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #19 Skrevet 31. januar 2022 altflyter skrev (4 minutter siden): Du kan gå rett i lære og ta fagprøve etter fire år. Da får du til og med lønn mens du utdanner deg. Du er ikke nødt til å gå to år på skole og deretter lære. Har du tips da? Er 30 har bestått vgs samfundsfag. Vil bli billakkerer eller tømrer. Hvor ska jeg begynne? I Sverige kan en ta disse fagene gratis på voxenopplæring. I Norge da? Anonymkode: 4adda...4f2
Jdz Skrevet 31. januar 2022 #20 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Privatist fagene, vil jeg tippe. Men TS kan sikkert svare på det selv. Fakta er iallfall at prisen på privatist fag har jo gått i været de siste årene med Erna. Og vi har jo det kravet angående generell studiekompetanse, alt absolutt alt av fag må være bestått som et minimum. Anonymkode: 015f0...224 Har det egentlig det? Jeg er i gang med en ny runde nå og selv om skolen har hatt en svak prisoppgang per fag(i tråd med generell prisvekst), men eksamensavgiften faktisk har blitt lavere. Uansett er det jo fritt opp til skolen å sette pris på kursene og eksamensavgift bestemmes av fylkeskommunen, så Erna har nok hatt lite med prisutviklingen å gjøre uansett hvilken vei den har gått.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå