AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #1 Del Skrevet 31. januar 2022 Dere som holder på å gå ned i vekt. Har dere en cheat day/spisedag? Evt. hvor ofte og hva er hensikten med det? Hva spiser du typisk på en slik dag? Påvirker det vekta i positiv eller negativ retning? Har hørt at det er totalinntaket av kalorier som gjelder, men også hørt at en spisedag setter i gang forbrenningen/gir et boost til vektnedgangen. Hva er deres erfaringer?😊 Anonymkode: 9fc17...409 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 31. januar 2022 #2 Del Skrevet 31. januar 2022 Å telle kalorier er bare tull. Spis deg heller mett på normal mat, og skygg unna godteri og alt mulig annet som ikke tilfører kroppen bra ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #3 Del Skrevet 31. januar 2022 Jeg har cheatday 1 gang i uka, da spiser jeg alt jeg vil av godteri og snacks. Grunnen er fordi jeg elsker godis, å holde meg helt unna ender med giga sprekk over flere dager. Etter cheatday merker jeg kun at vekta er noe høyere et par dager etterpå. Ingen boost. Anonymkode: 94bb2...3ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bettsa Skrevet 31. januar 2022 #4 Del Skrevet 31. januar 2022 Cheat day er bare tull for meg. Dårlig erfaring med det. Blodsukkeret blir ute av kontroll, jeg blir godtesyk dagen etterpå. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #5 Del Skrevet 31. januar 2022 Lafamiglia skrev (Akkurat nå): Å telle kalorier er bare tull. Spis deg heller mett på normal mat, og skygg unna godteri og alt mulig annet som ikke tilfører kroppen bra ting. Om man skal ned i vekt er det virkelig ikke tull å telle kalorier. Det er nettopp det som funker! Det handler ofte om at man blir mer bevisst på mengde og innhold i deg man spiser, da veldig mange egentlig ikke har noe særlig forhold til det, og derfor legger på seg når de ikke veier maten i en periode/ er bevisst på inntaket. Anonymkode: e3cd6...46d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #6 Del Skrevet 31. januar 2022 Nei, det hadde jeg ikke når jeg gikk ned i vekt. I stedet hadde jeg to kvelder i uken, vanligvis helg, hvor jeg spiste godteri. Men da var det rom for å gjøre det en tirsdag i stedet om jeg ville. Jeg spiste all middagsmat som normalt, også pasta, pizza, takeaway, men jeg spiste mindre porsjoner. Ved å gjøre det slik sprakk jeg ikke, for jeg fikk jo spise det jeg ville. Og jeg gikk ned i vekt, og holder meg der. Jeg har tro på min måte fordi det endrer langtidsvanene i stedet for å være på en diett. Jeg kan leve på min måte, og dermed enklere holde vekta, enn de som spiser en diett og dermed sliter med å finne ut hva de skal gjøre for å stabilisere. Har sett det mye mer inne. Anonymkode: 95d94...c8a 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 31. januar 2022 #7 Del Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Om man skal ned i vekt er det virkelig ikke tull å telle kalorier. Det er nettopp det som funker! Det handler ofte om at man blir mer bevisst på mengde og innhold i deg man spiser, da veldig mange egentlig ikke har noe særlig forhold til det, og derfor legger på seg når de ikke veier maten i en periode/ er bevisst på inntaket. Anonymkode: e3cd6...46d Tja. Dersom det er sånn at man er fullstendig bevisstløs når det gjelder hva mat inneholder - så ja. Men om man er et normalt oppegående menneske, så holder det å spise kjøtt, fisk, egg og grønnsaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #8 Del Skrevet 31. januar 2022 Nei, jeg har ikke cheat days eller cheat meals. Mat er ikke juks, og alle dager er like for meg. Spiser mat og unner meg litt ekstra stor porsjon i bursdager og høytider. Anonymkode: 19c9f...e3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #9 Del Skrevet 31. januar 2022 Lafamiglia skrev (4 minutter siden): Tja. Dersom det er sånn at man er fullstendig bevisstløs når det gjelder hva mat inneholder - så ja. Men om man er et normalt oppegående menneske, så holder det å spise kjøtt, fisk, egg og grønnsaker. Jeg er litt uenig i det. Det handler om bevisstgjøring. Og for folk som skal ned i vekt, som kanskje ikke har tenkt så mye over hvor mye «litt her og litt der» utgjør, så er det veldig nyttig i en periode og logge maten man spiser. Man er jo ikke mindre oppegående av den grunn? Ikke fullstendig bevisstløs heller nør det gjelder mat. Det synes jeg er en generaliserende og uvitende påstand fra din side. Jeg har hjulpet mange mennesker ned i vekt gjennom min jobb. Og dette med bevisstgjøring hjelper veldig mange på rett vei. Faktisk. Anonymkode: e3cd6...46d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #10 Del Skrevet 31. januar 2022 1 hour ago, bettsa said: Cheat day er bare tull for meg. Dårlig erfaring med det. Blodsukkeret blir ute av kontroll, jeg blir godtesyk dagen etterpå. Det funker for meg. Hadde jeg levd alene ville jeg droppet "cheat days" siden jeg uansett har mistet lysten på karbohydrater, men av sosiale grunner blir det til at jeg spiser litt junkfood og godteri omtrent en gang i uka. Det trigger ikke lysten på mer, tvert imot kan jeg få en slags hangover dagen etterpå og bare gleder meg til å spise noe ordentlig igjen. Så dette vil være forskjellig fra person til person, og det greieste er kanskje å prøve seg fram. I hvert fall i begynnelsen kan det hjelpe å "holde ut" hvis man vet at man kan ta en sjokoladeplate på lørdag. Anonymkode: de6f2...16a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #11 Del Skrevet 1. februar 2022 Holder på å gå ned i vekt, og jeg har aldri en planlagt "cheat day". Dette er fordi jeg vet at jeg kommer til å sprekke noen ganger i måneden uansett. Typ samboer bestiller takeaway som jeg ikke klarer å motstå, eller at motivasjonen er på bunnivå etter en dårlig dag og jeg glemmer alt av kostholdsplan der og da. Sånne dager oppstår, men jeg kommer meg i gang igjen etterpå, og går ned i vekt likevel. Ser ikke poenget med planlagte utskeielser - ikke sikkert at jeg har behov for det akkurat den dagen. Anonymkode: a0782...cba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #12 Del Skrevet 1. februar 2022 Som jeg alltid skriver i denne typen tråder: Du spør feil gruppe, de som enda ikke har knekt koden og holdt seg nede i vekt over måneder og år. Den gangen jeg faktisk lyktes var da jeg droppet ting som "spisedag" (og diett, og spisevindu, og sjokolade-bare-helg, og lavkalori) Livsstilsendring er nøkkelordet. Du må droppe de gamle tankemønstrene rundt at mat er kos, junk er noe man spiser en fast dag, at overspising og snoping skal være en del av livet. En normal livsstil og kosthold må inkludere at du kan ta et kakestykke i bursdag (ikke fem), at du og kjæresten innimellom henter takeaway, at du kan ta en neve chips om det blir satt frem en skål. Men legger du opp til et fast mønster med ukentlig fråtsing, da ryker du. Anonymkode: 67df7...27e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #13 Del Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Som jeg alltid skriver i denne typen tråder: Du spør feil gruppe, de som enda ikke har knekt koden og holdt seg nede i vekt over måneder og år. Den gangen jeg faktisk lyktes var da jeg droppet ting som "spisedag" (og diett, og spisevindu, og sjokolade-bare-helg, og lavkalori) Livsstilsendring er nøkkelordet. Du må droppe de gamle tankemønstrene rundt at mat er kos, junk er noe man spiser en fast dag, at overspising og snoping skal være en del av livet. En normal livsstil og kosthold må inkludere at du kan ta et kakestykke i bursdag (ikke fem), at du og kjæresten innimellom henter takeaway, at du kan ta en neve chips om det blir satt frem en skål. Men legger du opp til et fast mønster med ukentlig fråtsing, da ryker du. Anonymkode: 67df7...27e Helt enig! Ingen cheatday her heller: alt er lov i moderasjon, men ikke alt alltid. Anonymkode: aea4b...082 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå