Gå til innhold

Sandblåse eller bruke kjemikalier på kjøkkenfonter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Vi har Sigdal kjøkken i heltre og ønsker å fjerne malingen og beise eller olje de.

Problemet er at jeg ikke får av den industrimalte overflaten. Det er dønn umulig. 

Jeg har prøvd alle pussemaskiner på markedet bortsett fra båndsliper.  

Kjøkkenet er herregård og har utskjæringer. 

Min far sier det kan sandblåses. Har noen vært borti dette? 

Finnes det bedre alternativ?

Anonymkode: 1baca...222

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet råd?

Skrevet

Sandblåsing kan fort bli litt hard kost for treverk. 

Anonymkode: ae7f3...5ff

Skrevet

Har du prøvd malingfjerner? 

Skrevet

om det ikke hjelper å slipe så er sandblåsing dødfødt. det kan fungere å sandblåse med is, kanskje med glass.

Skrevet
SidFernwilter skrev (1 minutt siden):

om det ikke hjelper å slipe så er sandblåsing dødfødt. det kan fungere å sandblåse med is, kanskje med glass.

Sikker på det? Det fungerer jo å pusse, problemet er vel heller at jeg bruker så mye styrke at jeg er utslitt før 1/4 av skapdøren er pusset. Bruker kanskje 4 timer på en dør.

Kan man ikke fjerne all lakk på en bil med sandblåsing? Men det vil ikke fungere på tre som er ferdigmalt av Sigdal?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sikker på det? Det fungerer jo å pusse, problemet er vel heller at jeg bruker så mye styrke at jeg er utslitt før 1/4 av skapdøren er pusset. Bruker kanskje 4 timer på en dør.

Kan man ikke fjerne all lakk på en bil med sandblåsing? Men det vil ikke fungere på tre som er ferdigmalt av Sigdal?

metall vil slippe lakk lettere enn tre, fordi det er ikke fiber i metall. derfor man primer biler. samtidig er det ikke noen god ide å sandblåse karosseriplater fordi de slår seg og blir bulkete. man kan sanblåse understell etc. 
når du sliper, bruker du maskin?

Skrevet
SidFernwilter skrev (2 minutter siden):

metall vil slippe lakk lettere enn tre, fordi det er ikke fiber i metall. derfor man primer biler. samtidig er det ikke noen god ide å sandblåse karosseriplater fordi de slår seg og blir bulkete. man kan sanblåse understell etc. 
når du sliper, bruker du maskin?

Ja har behøvd diverse maskiner anbefalt av byggeforetning. Samt forskjellig grid på slipepapir. Tar altfor lang tid. Må slipe over samme stykket sikkert 80 ganger før jeg kommer inn til treverket   

Det har også noe utskjæringer som må pusses for hånd. Merkelig nok gikk det mye lettere enn alle maskinene. 

Har ikke prøvd båndsliper,  da det vil spise seg langt ned i treet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja har behøvd diverse maskiner anbefalt av byggeforetning. Samt forskjellig grid på slipepapir. Tar altfor lang tid. Må slipe over samme stykket sikkert 80 ganger før jeg kommer inn til treverket   

Det har også noe utskjæringer som må pusses for hånd. Merkelig nok gikk det mye lettere enn alle maskinene. 

Har ikke prøvd båndsliper,  da det vil spise seg langt ned i treet. 

Da tror jeg kjemikalier er veien og lyset. 
imponerende solide greier, forøvrig. skal seriøst vurdere sigdal selv neste gang :) 

Skrevet
SidFernwilter skrev (1 minutt siden):

Da tror jeg kjemikalier er veien og lyset. 
imponerende solide greier, forøvrig. skal seriøst vurdere sigdal selv neste gang :) 

Ja det har holdt seg godt. Kun noen mindre slitasjeskader etter 17 år!

Skal undersøke dette med kjemikalier takk!

• Liker 1
Skrevet

Du kan prøve med varmluft, altå varmluftpistol eller åpen gassbrenner( mer risiko). Hvis det er maling vil det oftest bli mykt og kan skrapes lett bort. Dette funker også på lakket treverk. 

Skrevet

Duxola bør prøves.

Skrevet

Malingsfjerner! 

Anonymkode: 36c69...03d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...