AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #61 Skrevet 1. februar 2022 Syns også det er mange som har enorme summer i "buffer" til uforutsette utgifter som ikke er fult så uforutsette. Personlig er jeg singel, bolig eier og har ok+ lønn, har aldri mer en 50k i buffer. Dåg har jeg mange kontor, for eksempel VET jeg at det alltids er en større bilutgift i året være seg nye dekk eller reprasjon. Derfor står det noen ekstra tusen på samme konto som drivstoff/forsikring blir trukket fra. Jeg VET også at man ihvertfall skal en tur til tannlegen i året så på helse/velvære kontoen er det tatt høyde for det. Jeg VET at strømmen er dyrere på vinterstid derfor settes det inn et "høyt" beløp året rundt. Bufferkontoen min er forbeholdt de helt uforutsette tingene i livet og røres under 1 gang i året. Annser mange av utgiftene nevnt i denne tråden som såpass faste at de uansett må tas høyde for i et normalt forbruk. Personlig fungerer dette for meg, føler jeg har mere og putte i ren sparing med å gjøre det slik. Ser at situasjonen kan være anderledes hvis man har barn. Anonymkode: c2e56...14e
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #62 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Syns også det er mange som har enorme summer i "buffer" til uforutsette utgifter som ikke er fult så uforutsette. Personlig er jeg singel, bolig eier og har ok+ lønn, har aldri mer en 50k i buffer. Dåg har jeg mange kontor, for eksempel VET jeg at det alltids er en større bilutgift i året være seg nye dekk eller reprasjon. Derfor står det noen ekstra tusen på samme konto som drivstoff/forsikring blir trukket fra. Jeg VET også at man ihvertfall skal en tur til tannlegen i året så på helse/velvære kontoen er det tatt høyde for det. Jeg VET at strømmen er dyrere på vinterstid derfor settes det inn et "høyt" beløp året rundt. Bufferkontoen min er forbeholdt de helt uforutsette tingene i livet og røres under 1 gang i året. Annser mange av utgiftene nevnt i denne tråden som såpass faste at de uansett må tas høyde for i et normalt forbruk. Personlig fungerer dette for meg, føler jeg har mere og putte i ren sparing med å gjøre det slik. Ser at situasjonen kan være anderledes hvis man har barn. Anonymkode: c2e56...14e Og hva er forskjellen på disse utallige kontoene kontra en bufferkonto? Poenget er at du har satt av penger for noe som ikke inngår i de månedlige utgiftene dine. virker som flere her i tråden ikke klarer å forholde seg til at andre bruker ordet uforutsett annerledes enn seg selv. Dere skjønner jo hva som menes, hvorfor gjøre seg så innmari vanskelig? Anonymkode: 9ca3f...d00 7
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #63 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Og hva er forskjellen på disse utallige kontoene kontra en bufferkonto? Poenget er at du har satt av penger for noe som ikke inngår i de månedlige utgiftene dine. virker som flere her i tråden ikke klarer å forholde seg til at andre bruker ordet uforutsett annerledes enn seg selv. Dere skjønner jo hva som menes, hvorfor gjøre seg så innmari vanskelig? Anonymkode: 9ca3f...d00 Det er forskjellen, bufferen er til det uforutsette som ikke oppstår flere ti talls ganger i året. Men bilutgifter,tannlege, vedlikehold, strøm og lignende er jo nettopp endel av det normale forbruket. Jeg har kjørt begge løsninger hver sin gang og for min del øker sparepotesialet betraktelig når man tenker og tar høyde for at disse " uforutsette utgiftene" nettopp er ganske så forutsatte. Istedenfor å ha flere 100k liggende å råttne på en buffer som stadig på må fylles opp, går pengene i fond/aksjer. Hver sin smak ✌️ Anonymkode: c2e56...14e
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #64 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Og hva er forskjellen på disse utallige kontoene kontra en bufferkonto? Poenget er at du har satt av penger for noe som ikke inngår i de månedlige utgiftene dine. virker som flere her i tråden ikke klarer å forholde seg til at andre bruker ordet uforutsett annerledes enn seg selv. Dere skjønner jo hva som menes, hvorfor gjøre seg så innmari vanskelig? Anonymkode: 9ca3f...d00 Det var forøvrig mitt første bidrag i denne tråden så gjerne utdyp hvor, når og hva jeg har gjort meg "så innmari vanskelig" rundt? Anonymkode: c2e56...14e
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #65 Skrevet 1. februar 2022 Poenget med buffer er å ha penger til å dekke kostnader som overstiger det man har disponibelt etter at faste kostnader er betalt slik at man slipper å ta opp forbrukslån for å dekke kostnadene. Det hjelper lite at man kan forutsette at kjøleskapet og fordeleren på bilen ryker samme måned som tanna sprekker hvis man ikke har penger å betale kostnadene. Jeg har ikke en egen konto som jeg kaller buffer, jeg har en sparekonto som jeg til større utgifter som ferie, bil, nye hvitevarer osv. Anonymkode: b3fd0...466 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #66 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det var forøvrig mitt første bidrag i denne tråden så gjerne utdyp hvor, når og hva jeg har gjort meg "så innmari vanskelig" rundt? Anonymkode: c2e56...14e Hvis du leser så henviser jeg til tråden forøvrig Anonymkode: 9ca3f...d00 1
Cottontail Skrevet 1. februar 2022 #67 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ser hele tiden at mange mener at man må ha store summer på bufferkonto pga uforutsette utgifter. Men hva er egentlig disse uforutsette utgiftene som folk tydeligvis støtt og stadig har? Anonymkode: 49f62...931 Jeg tror (etter å ha lest i tråden) at du legger noe annet i begrepet uforutsette utgifter enn det mange gjør. Det betyr ikke "utenkelige" utgifter, men at det er utgifter man ikke kan forutse når og hvorvidt kommer. Og så er det noe med "at en ulykke kommer sjelden alene", så selv om man har tatt høyde for at brillene kan knekke selv om de ikke var så gamle, at vaskemaskinen kan gå i stykker uken etter at garantien går ut, så klarer man ikke på samme lønning i tillegg å betale for nytt kjøleskap eller en tannfylling som må skiftes. Har man en økonomi som tillater litt slingringsmonn, at man ikke tømmer kontoen hver måned og har en fleksibilitet mht kreditt osv, så behøver man ikke tenke så mye på dette. Men mange har perioder i livet hvor det er trangere, og da er det supert med en buffer. 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #68 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Syns også det er mange som har enorme summer i "buffer" til uforutsette utgifter som ikke er fult så uforutsette. Personlig er jeg singel, bolig eier og har ok+ lønn, har aldri mer en 50k i buffer. Dåg har jeg mange kontor, for eksempel VET jeg at det alltids er en større bilutgift i året være seg nye dekk eller reprasjon. Derfor står det noen ekstra tusen på samme konto som drivstoff/forsikring blir trukket fra. Jeg VET også at man ihvertfall skal en tur til tannlegen i året så på helse/velvære kontoen er det tatt høyde for det. Jeg VET at strømmen er dyrere på vinterstid derfor settes det inn et "høyt" beløp året rundt. Bufferkontoen min er forbeholdt de helt uforutsette tingene i livet og røres under 1 gang i året. Annser mange av utgiftene nevnt i denne tråden som såpass faste at de uansett må tas høyde for i et normalt forbruk. Personlig fungerer dette for meg, føler jeg har mere og putte i ren sparing med å gjøre det slik. Ser at situasjonen kan være anderledes hvis man har barn. Anonymkode: c2e56...14e Jeg har heller ikke bufferkonto. Når jeg viser til at jeg alltid har minst så og så mye i frie kontanter er det i samme "pott" som neste ferietur, oppussing, ny bil, og alt. Det vil si at på disse kontoene skal det være nok til alt vi regner med å bruke penger på neste året + en del på toppen. Anonymkode: f749b...9a6
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #69 Skrevet 1. februar 2022 Jeg vet jo at når man eier bil og hus så er det utgifter som skal ut til det. Men å regne med at 2 biler, traktoren og hovedvannledningen skulle gå fløyten i løpet av 8 dager det gjorde jeg ikke. Der kalles maks uflaks. Til sammen 113000kr ut i en sleng. Hovedvannledningen kan ikke akkurat vente til man får solgt en hytte heller. Glad for at jeg hadde mesteparten på konto allerede. Anonymkode: c9fc8...4f5 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #70 Skrevet 1. februar 2022 Tone83 skrev (23 timer siden): Det er jo en buffer det. Ja, men her er det snakk om tilgjengelig buffer på konto. Og det var poenget mitt. Det er flere måter å ha buffer på. Anonymkode: 9f561...bd4
Fru Uperfekt Skrevet 2. februar 2022 #71 Skrevet 2. februar 2022 Million skrev (På 31.1.2022 den 19.42): Tja, det var litt uforutsett at borettslaget har satt opp husleien/fellesutgiftene her med 13% i vinter. Ting kan bli ødelagt. Da er det greit å ha en buffer til den uforutsette utgiften. Jeg ødela ved et uhell brillene mine i desember, de knakk tvert av på midten, og jeg måtte ha nye, for jeg klarer ikke lese uten. Det var da fem år siden siste synssjekk og i min alder (50+) er det lenge... så ny synstest til en drøy tusenlapp måtte til. Det viste seg at synet mitt har forandret seg sånn at jeg måtte ha TO par briller, et par til å se på litt lenger avstand (tv) og et par til lesing og pc/mobil lesing. To briller... det ble inkl synstesten ca 10 000 kr. Da var det greit å bare føre over fra bufferkontoen og betale brillene der og da. Det var ikke noe problem. Det var bare et eksempel på en uforutsett utgift. Annet eksempel. Da sønnen min gikk på videregående, fikk vi bare beskjed om at alle elevene måtte ha en bærbar pc, og fikk utdelt en av skolen til kroner xxxx. Vennligst betal, her sendes fakturaen straks. Så det var bare å betale. Igjen, jeg var glad for å ha råd til det pga en velfylt bufferkonto. 10k? Det er mer enn jeg betalte sist, inkl synstest og 2 par spesial briller samt 2 par hverdagsbriller. (2020)
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #72 Skrevet 2. februar 2022 On 1/31/2022 at 7:48 PM, AnonymBruker said: At man vil få utgifter til tennene gjennom livet er da virkelig ikke uforutsett? Og alle vet jo at dette er utgifter man må dekke selv. Anonymkode: 49f62...931 Buffer er blant annet for å dekke akkurat disse utgiftene som vi vet at kommer, men uten at vi på forhånd vet når de kommer eller hvor store de blir. I dagligtale også kjent som uforutsette utgifter. Anonymkode: 724a9...a41 2
Million Skrevet 2. februar 2022 #73 Skrevet 2. februar 2022 Fru Uperfekt skrev (3 timer siden): 10k? Det er mer enn jeg betalte sist, inkl synstest og 2 par spesial briller samt 2 par hverdagsbriller. (2020) Ja, briller kommer i mange prisklasser og mange merker. Da bestilte jeg vel annen type merke på brillene enn deg da.
Fru Uperfekt Skrevet 2. februar 2022 #74 Skrevet 2. februar 2022 Million skrev (17 timer siden): Ja, briller kommer i mange prisklasser og mange merker. Da bestilte jeg vel annen type merke på brillene enn deg da. Det vet jeg, men syntes det var mye (btw så over de nå og det er kun merkebriller)
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #75 Skrevet 2. februar 2022 Fru Uperfekt skrev (24 minutter siden): Det vet jeg, men syntes det var mye (btw så over de nå og det er kun merkebriller) Altså jeg hadde en kunde her om dagen som forsikret briller for 37000 kr liksom. Han måtte ha et eller annet spesial spesial mtp glassene. Innfatningen er bare smuler hvis du trenger annet enn standard glass. Anonymkode: 9f561...bd4
Fru Uperfekt Skrevet 2. februar 2022 #76 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Altså jeg hadde en kunde her om dagen som forsikret briller for 37000 kr liksom. Han måtte ha et eller annet spesial spesial mtp glassene. Innfatningen er bare smuler hvis du trenger annet enn standard glass. Anonymkode: 9f561...bd4 Vet Jeg har spesial briller for kjøring og for datamaskin
tussi84 Skrevet 2. februar 2022 #77 Skrevet 2. februar 2022 uforutsette utgifter er utgifter som ikke er faste. Feks kan det være at man må reparere bilen, ha nytt kjøleskap/vaskemaskin, må ha rørlegger/elektriker, en større tannlegeregning etc..
regnbuebarn Skrevet 3. februar 2022 #78 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 31.1.2022 den 19.37): Eller at du biter feil når du spiser, knekt tann, vips ekstratur til tannlegen. Anonymkode: 88731...3f6 Man biter som regel ikke feil så tanna knekker. I de fleste tilfeller der tanna knekker når man spiser så er det pga karies.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #79 Skrevet 4. februar 2022 regnbuebarn skrev (8 timer siden): Man biter som regel ikke feil så tanna knekker. I de fleste tilfeller der tanna knekker når man spiser så er det pga karies. Har du tannlegeutdannelse, som uttaler deg sånn på dette? Jeg har opplevd at tre tenner knekker når jeg har spist noe hardt (ikke alle på en gang) og jeg har ikke karies i det hele tatt. Har ikke hatt hull på et par tiår. Alle tilfellene har vært forreste tennene. Anonymkode: a199b...961
Gjest ti10 Skrevet 4. februar 2022 #80 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 31.1.2022 den 19.42): Det er streng tatt ikke en uforutsett utgift at man må kjøpe ny vaskemaskin innimellom, det er en forutsett utgift som man ikke helt vet når vil påløpe. Alle vet at hvitevarer ikke varer evig. Anonymkode: ad76f...cce Denne logikken kan man jo bruke på det meste. Ingenting varer/lever evig, verken biler, møbler, hustak, helse eller mennesker. Poenget er at sånt ikke hører til de faste utgiftene fordi man ikke vet når de kommer eller om de kommer før man kvitter seg med det (gjelder kun materielle gjenstander), derfor kalles de uforutsette utgifter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå