Gå til innhold

Uforutsette utgifter - hva er det?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er uforutsett i den form at man ikke vet når det inntreffer. 

Anonymkode: 9e19e...193

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nøkkelen knakk i ytterdøra på en søndag, måtte ha akutt låsesmed, ny lås, nye nøkler. Det var uforutsett. Min mormor fikk slag og lå for døden, min mor flippet helt og greide ikke være alene. Jeg måtte ta ulønnet perm fra jobben + fly til min mor for å støtte henne, og så ble det utgifter til begravelsen. Det var også uforutsett. 

Anonymkode: 09a77...c69

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man mister jobben feks…

Anonymkode: 0e6c3...d6a

Har penger i fond og en hytte med utleieinntekter som kan selges isåfall 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 9f561...bd4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

At man vil få utgifter til tennene gjennom livet er da virkelig ikke uforutsett? Og alle vet jo at dette er utgifter man må dekke selv.

Anonymkode: 49f62...931

Jeg har nettopp brukt 25 tusen på mine, 3 stk som gikk i stykker pga tidligere feilbehandling. I tillegg til årlige sjekk selfølgelig.

Anonymkode: 4bb04...358

Skrevet

Kommer litt an på hvordan man bor men for oss som har enebolig, så kan det fort dukke opp ting med store utgifter.

Vi fikk f.eks en vannskade fir noen år siden, forsikringen dekket kun deler av skaden pga manglende fuktsikring, endte opp med at vi måtte betale 150.000 fra egen lomme. Da var jeg glad for at det var penger vi hadde på bufferkonto.

Anonymkode: 4436a...82e

• Liker 1
Skrevet

Uforutsette utgifter = utgifter du ikke helt vet når vil inntreffe i løpet av livet og som du kanskje ikke visste ville skje. 

Du vet at du skal til tannlegen 1 gang i året og du vet at det koster penger. Du vet at hvitevarer ikke lever evig heller. Du vet også at huset og bilen kan trenge reparasjon i løpet av si levetid.

Men du vet kanskje ikke at vaskemaskinen og kjøleskapet ryker samtidig som demperen på bilen ryker, og at tannen som du trodde var helt fin plutselig skulle knekke og at 2 av ungene dine trengte briller - alt på en og samme lønning! Det kaller man uforutsette utgifter, fordi det ikke ligger inne i de forutsette utgiftene pr. Mnd(strøm, mat, forsikring, billån, huslån osv.). Forutsette utgifter vet man summen på, det gjør man ikke på uforutsette utgifter.

Anonymkode: f8451...6d3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At man vil få utgifter til tennene gjennom livet er da virkelig ikke uforutsett? Og alle vet jo at dette er utgifter man må dekke selv.

Har du egen tannkonto og en hvitevarekonto og en rådyr siste-liten-flybillettkonto og en i tilfelle bilen stryker på EU-kontroll-konto eller dynamoen ryker tre dager etter garantien røk-konto? Og kanskje en rørleggerkonto og taket begynte å lekke litt tidligere enn beregnet-konto? 

Vi andre har en, som vi kaller buffer. 

Anonymkode: 98f64...a9e

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er da ikke uforutsett at elektriske apparater har en begrenset levetid?

Det er det samme hva du kaller det, men en konto med ekstra kapital stående klar når du trenger det, er lurt å ha. Det er poenget. De fleste kaller dette uforutsette utgifter, utgifter som går utover de månedlige faste utgiftene dine. Men du kan kalle den kontoen hva du vil😉

Anonymkode: 8a4b0...017

• Liker 6
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Har penger i fond og en hytte med utleieinntekter som kan selges isåfall 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 9f561...bd4

Det er jo en buffer det.

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

For de aller, aller fleste holder det nok med 5000-10.000 på en bufferkonto, så sper man på med lønn.. Sjeldent det skjer noe helt ekstraordinært dyrt. 

Anonymkode: dd00a...9d6

Tja, det spørs nå litt. Vet om mangt en huseier som har fått seg noen overraskelser når dreneringen viser seg å ikke være i samme stand som ventet, når vannrør sprekker pga. alder eller menneskelige feil, råte og annet. Det er langt ifra alt som dekkes av forsikringen.

En annen uforutsett utgift som kan bli stor, er hvis man havner i en konflikt som krever advokatstøtte og rettsmøter. Var selv igjennom en barnefordelingssak hvor mor laget mye krøll, og det hele kostet rundt 60k.

Osv. Det er nok ganske mange eksempler på uforutsette/uplanlagte utgifter.

Anonymkode: 0f380...5ca

• Liker 1
Skrevet

Ser det er enkelte kverulanter her, som klager over bruken "uforutsett".

Selvsagt kan man forutse at vaskemaskinen går i stykker, men ikke når. Man kan forutse at en tann kan knekke, eller at dreneringen går i stykker. Man kan i grunn forutse at det er muligheter for at det meste kan skje.

Da har man egentlig misforstått hva de fleste mener med uforutsette utgifter. Kall det heller utgifter som kommer til uplanlagte tidspunkter, eller noe? Dere skjønner nok hva som menes..

Anonymkode: 0f380...5ca

• Liker 6
Skrevet

Vi som har bufferkonto til såkalte uforutsette hendelser, har jo tatt høyde for at de kommer. Så på mange måter har vi jo forutsett dem 😂

Anonymkode: 4c385...ed3

• Liker 9
Skrevet

Ingenting av dette er jo uforutsette utgifter.

Jo, det vil jeg si det er. Med den holdningen er ingenting uforutsett. Man vet ingen lever evig,  så det å reise i begravelse eller betale den for den saks skyld kan jo skje. man vet man sannsynligvis må til tannlegen og at noe kan skje med bilen, huset kan forsåvidt brenne og det kan jo være innbo forsikringen var satt for lavt. Hun med sønnen med narkogjeld måtte vel kunne forutse det og, hadde jo tross alt en sønn som rusa seg, så intet uforutsett der. Herlighet altså. 

• Liker 1
Skrevet

TS, som du kverulerer om hva som er uforutsett eller ikke...

Med din logikk er det ingenting i livet som er uforutsett.

Noen som er frisk og ung dør plutselig - "ingen lever da evig, så dette er ikke uforutsett".
Tog sporer av og eksploderer - "et fremkomstmiddel som kjører så fort kan ikke gå bra for evig, så dette er ikke uforutsett".
Et fly krasjer ned i huset ditt midt på en fin, solrik dag - "fly varer ikke evig, så dette er ikke uforutsett".

Jeg tror du må prøve å forstå at "uforutsette utgifter" ikke nødvendigvis betyr at det er noe som egentlig ikke er mulig skal skje. Det er ikke snakk om et vitenskapelig mirakel. Det menes utgifter man ikke kan planlegge: man vet aldri når vaskemaskinen skal ryke, så da kaller man det uforutsett. Man vet heller aldri når bilen skal bestemme seg for å ikke starte på morgenen, og da er det uforutsett.

Dette er grunnen til at vi har buffer. VI vet det mest sannsynlig vil skje før eller siden, men vi vet aldri når. Derfor putter man penger til side som man kan bruke i sånne situasjoner.

Anonymkode: 7d87e...bf7

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS, som du kverulerer om hva som er uforutsett eller ikke...

Med din logikk er det ingenting i livet som er uforutsett.

Noen som er frisk og ung dør plutselig - "ingen lever da evig, så dette er ikke uforutsett".
Tog sporer av og eksploderer - "et fremkomstmiddel som kjører så fort kan ikke gå bra for evig, så dette er ikke uforutsett".
Et fly krasjer ned i huset ditt midt på en fin, solrik dag - "fly varer ikke evig, så dette er ikke uforutsett".

Jeg tror du må prøve å forstå at "uforutsette utgifter" ikke nødvendigvis betyr at det er noe som egentlig ikke er mulig skal skje. Det er ikke snakk om et vitenskapelig mirakel. Det menes utgifter man ikke kan planlegge: man vet aldri når vaskemaskinen skal ryke, så da kaller man det uforutsett. Man vet heller aldri når bilen skal bestemme seg for å ikke starte på morgenen, og da er det uforutsett.

Dette er grunnen til at vi har buffer. VI vet det mest sannsynlig vil skje før eller siden, men vi vet aldri når. Derfor putter man penger til side som man kan bruke i sånne situasjoner.

Anonymkode: 7d87e...bf7

Ja!! du sa det så mye bedre 😃 god natt! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ser hele tiden at mange mener at man må ha store summer på bufferkonto pga uforutsette utgifter. Men hva er egentlig disse uforutsette utgiftene som folk tydeligvis støtt og stadig har?

Plutselig 3-dobling av strømprisen?

• Liker 1
Skrevet

Om utgiftene er uforutsette eller ikke spiller ingen rolle. Poenget er at man må ha penger til å betale de når de oppstår.

• Liker 2
Skrevet

Hva er problemet, Ts?

At folk setter penger til side, eller at de kaller utgifter uforutsette?

Du har ikke levd selvstendig lenge hvis du ikke har opplevd en uforutsett utgift. 

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er da ikke uforutsett at elektriske apparater har en begrenset levetid? 

Kan man forutse når de vil slutte å fungere, eller kan det være at de bare slutter å fungere helt uforutsett?

Anonymkode: 92db2...e36

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ingenting av dette er jo uforutsette utgifter.

Jeg oppsummerer jo bare 22 år som bolig- og bileier. Bruker ikke ordet uforutsett en eneste gang ;)

Men når vi bytter tak, mormor plutselig dør, og garasjeporten ryker, samme måned, da er det gret at penger ikke er en bekymring. 

Tilsvarende da Korona traff, jeg jobber innen finans (utsatt i nedgangstider), og fondene mine får en skikkelig knekk. Da er det en veldig god følelse at det står vesentlig mer enn noen tusenlapper på konto. Og jeg sover like godt natten igjennom som alltid. 

Anonymkode: f749b...9a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...