Gå til innhold

Uforutsette utgifter - hva er det?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingenting av dette er jo uforutsette utgifter.

Anonymkode: 49f62...931

Noe sier meg at du mener at alle dødsfall er like lite sjokkerende, for vi skal jo alle dø.

Anonymkode: f74ea...f29

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For de aller, aller fleste holder det nok med 5000-10.000 på en bufferkonto, så sper man på med lønn.. Sjeldent det skjer noe helt ekstraordinært dyrt. 

Jeg har ikke buffer. Har brukt kredittkort de gangene jeg har trengt, og nedbetalt påfølgende måned og/eller neste. 

Anonymkode: dd00a...9d6

Man kan miste jobben 

Anonymkode: b8a8c...847

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er da ikke uforutsett at elektriske apparater har en begrenset levetid? Skade på fryser pga lynnedslag dekkes jo av innboforsikringen.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

At man vil få utgifter til tennene gjennom livet er da virkelig ikke uforutsett? Og alle vet jo at dette er utgifter man må dekke selv.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså... Nå er du bare kverulerende.
Jo, det er uforutsette utgifter.

Anonymkode: f0b96...ef5

• Liker 26
Skrevet

Her røk både kjøleskap, vaskemaskin, micro og oppvaskmaskin i løpet av 3 uker. Ingen av de var særlig gamle, vi hadde bare bodd her i 6 år på det tidspunktet. I tillegg måtte bilen plutselig fikses for 16 000,-, vi hadde en lekkasje på vaskerommet som krevde elektriker og kommunen bestemte at vi måtte installere vannmåler til 6000,-. Da var det i tillegg veldig hyggelig at sameiet bestemte at de skulle bygge nye garasjer uten å ha mulighet til å finansiere det med et felles lån. :P 

Anonymkode: 3d8df...623

• Liker 3
Skrevet

For oss var det behov for prøverørsbehandling å bli foreldre. Valgte å gå privat og da var det fint med en buffer til uforutsette utgifter slik at vi slapp ventetiden i det offentlige. 

Anonymkode: bd9de...8b5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er streng tatt ikke en uforutsett utgift at man må kjøpe ny vaskemaskin innimellom, det er en forutsett utgift som man ikke helt vet når vil påløpe. Alle vet at hvitevarer ikke varer evig. 

Anonymkode: ad76f...cce

Forsåvidt sant. Med den logikken kan man jo si at veldig mange utgifter er «forutsette». Som i at man vet de antakelig vil komme før eller senere. Men jeg vet jo ikke om kjøleskapet mitt ryker i morgen eller om fem år. Jeg tror ikke det skjer i morgen, fordi kjøleskapet er ganske nytt. Dermed er uforutsett om det skjer i morgen. Og da er det bra jeg har penger til uforutsette utgifter. 

Anonymkode: 4c385...ed3

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ser hele tiden at mange mener at man må ha store summer på bufferkonto pga uforutsette utgifter. Men hva er egentlig disse uforutsette utgiftene som folk tydeligvis støtt og stadig har?

Tannlege speciellt. Hull som kommer eller Hvis en tand blir ødelagd. Skjer heldigvis ikke så ofte for meg men det kan fort bli dyrt. Dyr strøm er en av tingene. Sen kan det vare klær og sko. At  dem blir ødelagde Fex. Ting i hjemmet som kan bli ødelagde. Det kan også vare Hvis en blir arbeidsledig , eller at Noen i familen dør og en må ta ut permisjon. Kan egt vare va som helst. Jeg har får beskjed om å ha buffert på minst 6 mnd lønner. Og tror egt det er det di fleste har som mål å ha :) 

Anonymkode: d157c...f02

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Når vaskemaskina går i stykker, for eksempel. Samtidig som lynet slår ned og ødelegger fryseren. Er dette så vanskelig å tenke seg til?

Anonymkode: 88731...3f6

Men dette er jo ikke store utgifter kontra summene folk sier de må ha i buffer, vi snakker 100-200k liksom. En fryser og en vaskemaskin får du for 10k samlet.

Anonymkode: 9f561...bd4

Skrevet

Jeg brukte nesten 24 000 i november og desember på å stelle et sår som oppsto fra intet. 

Helseutgifter er jo noe av det som virkelig kan være både uforutsett og utgjøre store summer.

Anonymkode: e10ae...fba

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

At man vil få utgifter til tennene gjennom livet er da virkelig ikke uforutsett? Og alle vet jo at dette er utgifter man må dekke selv.

Nettopp, og derfor har man en bufferkonto.

Altså jeg er enig i at enorme summer på buffer ikke er nødvendig for absolutt alle, men må man til tannlegen og svi av 20 000 kr så er det jo 20 000 kr man må ha tilgjengelig uansett hva man kaller det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men dette er jo ikke store utgifter kontra summene folk sier de må ha i buffer, vi snakker 100-200k liksom. En fryser og en vaskemaskin får du for 10k samlet.

Hvis en ikke har noe særlig til overs etter de faste utgiftene hver mnd er betalt, så er 10 000 kr mye penger. Alle har ikke kort som de kan betale med og gjenbetale senere.

Anonymkode: 501d9...bd0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis en ikke har noe særlig til overs etter de faste utgiftene hver mnd er betalt, så er 10 000 kr mye penger. Alle har ikke kort som de kan betale med og gjenbetale senere.

Men TS spør ikke om hvorfor man skal ha bufferkonto, hn refererer til de som sier de sitter på store summer i bufferkonto. Altså store summer som går langt over en ødelagt vaskemaskin. Alle ser jo verdien av å ha en viss sum tilgjengelig, men så har du de som sitter med 200 000 kr I buffer for "uforutsette utgifter" så skjønner jeg at TS spør.

Synes forøvrig det et mange svar som gir mening i denne tråden, og hadde også minst 120k på buffer da vieide enebolig og 2 biler. Nå har vi max 60k, men det er fordi vi bor i leilighet, har kun en bil vi kan klare oss uten og vi lett kan frigi 25 000 kr fra en vanlig lønning i tillegg. Så står resten i fond.

Skrevet

Eksempler jeg kommer på fra mitt liv.

Et nært familiemedlem døde i utlandet. Måtte ta ut permisjon, reise ned, pakke ned tingene og hente urna hjem. Heldigvis hadde jeg buffer og kunne da legge ut for et annet nært familiemedlem så vi kunne reise sammen. Betydde mye for oss begge å få være der for hverandre. Brukte vel 25.000.

En gang jeg bodde i utlandet, 15 timers flytur hjemmefra hadde jeg tre venninner på besøk. De rakk ikke innsjekk til flyavgangen hjem, og måtte kjøpe nye billetter. Kostet hver av den 12.000. Ingen av de fikk noe igjen på reiseforsikringen. 

Svogeren min ble syk samtidig som søstera mi var høygravid. Hun skulle ta planlagt keisersnitt, og de hadde da allerede to barn på 2 og 4 år. Jeg tok 3 uker fri fra jobb, fikk tatt en uke ferie, resten ulønnet perm. Reiste opp (de bor i Finmark, mens jeg bor i sør-Norge) og hjalp dem til søsteren min var på beina igjen. Har aldri regnet på hva det kostet, men sikkert minst 40.000 inkl. tapt lønn og reise.

Ellers har jeg plutselig måttet betale nesten 30.000 i reparasjon på bilen en gang. Først røk noe, mens de fikset det, fant de en ny alvorlig feil, så måtte de jo ta det og, og så måtte jeg 2 uker etterpå bytte frontrute pga. sprekk fra stein. Jeg budsjetter med bilutgifter, men har aldri måttet ut med så mye på en gang for reparasjon.

En venninne gikk siste året som tannlegestudent og hadde fått jobb i hjembyen, mot at hun bestod siste eksamener. Hun hadde fått toppkarakterer hele studiet. Pga. en misforståelse hadde hun ikke møtt opp til en obligatorisk studiedag. Hun fikk da ikke gå opp til eksamen! Hun måtte ta siste semester på ny året etter! Hun må ha tapt minst 300.000kr! Pga. en misforståelse. Hun og typen hadde til og med nylig kjøpt bolig i hennes hjemby. 

Anonymkode: 326c9...ee5

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du laget en tråd bare for å kverulere?

Anonymkode: 937e6...c8b

• Liker 10
Skrevet

For TS er det jo bare å kalle kontoen "Forutsette utgifter", og så er hele problematikken løst.

for noen er det uforutsett. For andre er krisemaksimering dagligdags.

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og det er da mye bedre å ha sparepenger å betale slike utgifter med, enn å måtte ty til nedbetaling med kredittkort. Jeg vet at jeg ikke ville hatt råd til å ta f.eks 10 000 av månedsinntekten min til en mastercardregning ut av det blå.

Anonymkode: a199b...961

• Liker 1
Skrevet

Langvarig sykdom som plutselig ble forverret i det sykepengerettighetene var oppbrukt og rot hos arbeidsgiver medførte nesten 4 måneder uten inntekt før aap ble utbetalt.

Poenget med å ha en romslig buffer er at man faktisk har penger når man trenger det. Joda, jeg vet at kjøleskapet vil ryke en dag - det er jo nettopp derfor jeg sørger for å spare nok til å kunne kjøpe nytt på dagen når det skjer, heller enn å måtte leve på nudler den måneden.

• Liker 3
Skrevet

Du kan gjerne kalle det ‘forutsette utgifter som kommer med jevne og ujevne mellomrom’, om det passer deg bedre. Uansett så er det jævlig smart å ha litt penger på konto når utgiftene dukker opp. 

Anonymkode: 1a011...d0b

• Liker 8
Skrevet

Flere gode og veldig vanlige eksempler er nevnt så langt. Jeg kan nevne et til. Fikk plutselig brev fra kommunen et år at vannrørene i gaten var gamle og skulle skiftes ut. I forbindelse med dette, måtte også nye rør legges inn til hver av eneboligene, noe man kunne velge å gjøre samtidig som dette arbeidet pågikk, eller på eget initiativ med kostnader knyttet til utgravning o.l ved et senere tidspunkt. Vipps gikk 50 000,- kroner til det.

Dyr strøm, høy rente, uhell - alt koster flesk, og man trenger virkelig ikke leve lenge før man møter på uforutsette utgifter.

Anonymkode: c7abc...ccb

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man mister jobben feks…

Anonymkode: 0e6c3...d6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...