AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #1 Skrevet 31. januar 2022 Ser hele tiden at mange mener at man må ha store summer på bufferkonto pga uforutsette utgifter. Men hva er egentlig disse uforutsette utgiftene som folk tydeligvis støtt og stadig har? Anonymkode: 49f62...931 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #2 Skrevet 31. januar 2022 Når vaskemaskina går i stykker, for eksempel. Samtidig som lynet slår ned og ødelegger fryseren. Er dette så vanskelig å tenke seg til? Anonymkode: 88731...3f6 20 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #3 Skrevet 31. januar 2022 Eller at du biter feil når du spiser, knekt tann, vips ekstratur til tannlegen. Anonymkode: 88731...3f6 26
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #4 Skrevet 31. januar 2022 Bilen kan trenge reparasjon. Anonymkode: 9e19e...193 12
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #5 Skrevet 31. januar 2022 Vaskemaskin som blir ødelagt En gammel tante som bor langt borte blir dødssyk, så du må bestille dyre flybilletter på kort varsel Lyn som slår ned og ødelegger feks modem eller tv Familieforøkelse som gjør at man må kjøpe ny bil med god plass til alle Anonymkode: 71fbe...582 10
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #6 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når vaskemaskina går i stykker, for eksempel. Samtidig som lynet slår ned og ødelegger fryseren. Er dette så vanskelig å tenke seg til? Anonymkode: 88731...3f6 Det er streng tatt ikke en uforutsett utgift at man må kjøpe ny vaskemaskin innimellom, det er en forutsett utgift som man ikke helt vet når vil påløpe. Alle vet at hvitevarer ikke varer evig. Anonymkode: ad76f...cce 3
Million Skrevet 31. januar 2022 #7 Skrevet 31. januar 2022 Tja, det var litt uforutsett at borettslaget har satt opp husleien/fellesutgiftene her med 13% i vinter. Ting kan bli ødelagt. Da er det greit å ha en buffer til den uforutsette utgiften. Jeg ødela ved et uhell brillene mine i desember, de knakk tvert av på midten, og jeg måtte ha nye, for jeg klarer ikke lese uten. Det var da fem år siden siste synssjekk og i min alder (50+) er det lenge... så ny synstest til en drøy tusenlapp måtte til. Det viste seg at synet mitt har forandret seg sånn at jeg måtte ha TO par briller, et par til å se på litt lenger avstand (tv) og et par til lesing og pc/mobil lesing. To briller... det ble inkl synstesten ca 10 000 kr. Da var det greit å bare føre over fra bufferkontoen og betale brillene der og da. Det var ikke noe problem. Det var bare et eksempel på en uforutsett utgift. Annet eksempel. Da sønnen min gikk på videregående, fikk vi bare beskjed om at alle elevene måtte ha en bærbar pc, og fikk utdelt en av skolen til kroner xxxx. Vennligst betal, her sendes fakturaen straks. Så det var bare å betale. Igjen, jeg var glad for å ha råd til det pga en velfylt bufferkonto. 7
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #8 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når vaskemaskina går i stykker, for eksempel. Samtidig som lynet slår ned og ødelegger fryseren. Er dette så vanskelig å tenke seg til? Anonymkode: 88731...3f6 Det er da ikke uforutsett at elektriske apparater har en begrenset levetid? Skade på fryser pga lynnedslag dekkes jo av innboforsikringen. Anonymkode: 49f62...931
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #9 Skrevet 31. januar 2022 Dieselpartikkelfilteret på bilen må skiftes, noe brekker av inni låsen på ytterdøra kl 23 på kvelden, lovpålagt rørfornying fra kommunen, nødvendig drenering, planlagt skifte tak som plutselig utviklet seg til at bjelkelaget var råttent, enkel elektrikerjobb som viste at sikringsskapet trengte en overhaling, hvitevarer (orker ikke begynne på den en gang), waiere på trippel garasjeport som røyk rett av, være i Asia da Korona brøt ut og 3 fly på rad ble kansellert, misse flyet hjem fra San Fransisco på grunn av punktert dekk, midt i fellesferien, katt med alvorlige tannproblemer (ikke under forsikring), vind som tok terrassedør og vindu som knuste, alvorlig sykdom i familie (har skjedd 4-5 ganger) og siste liten flybilletter, leiebil og hotell, sameie som stemte for utvendig oppgradering og tilsvarende økning fellesutgifter...... Der har du 22 år som voksen og huseier 😅 Anonymkode: f749b...9a6 14
Mezzosoprena Skrevet 31. januar 2022 #10 Skrevet 31. januar 2022 At strømprisen øker til astronomiske høyder. 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #11 Skrevet 31. januar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er da ikke uforutsett at elektriske apparater har en begrenset levetid? Skade på fryser pga lynnedslag dekkes jo av innboforsikringen. Anonymkode: 49f62...931 Så problemet ditt er egentlig at folk kaller det uforutsette utgifter? Poenget er jo at man ikke skal måtte makse mastercardet den dagen disse utgiftene kommer. Anonymkode: 88731...3f6 17
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #12 Skrevet 31. januar 2022 For de aller, aller fleste holder det nok med 5000-10.000 på en bufferkonto, så sper man på med lønn.. Sjeldent det skjer noe helt ekstraordinært dyrt. Jeg har ikke buffer. Har brukt kredittkort de gangene jeg har trengt, og nedbetalt påfølgende måned og/eller neste. Anonymkode: dd00a...9d6 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #13 Skrevet 31. januar 2022 Ble sjuk og måtte 4 ganger til lege som kosta 200-370 kr hver gang + medisinee for 1200, på ei uke. Det så jeg ikke komme. For eksempel. Anonymkode: 417e7...205 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #14 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Eller at du biter feil når du spiser, knekt tann, vips ekstratur til tannlegen. Anonymkode: 88731...3f6 At man vil få utgifter til tennene gjennom livet er da virkelig ikke uforutsett? Og alle vet jo at dette er utgifter man må dekke selv. Anonymkode: 49f62...931
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #15 Skrevet 31. januar 2022 •F.eks dødsfall i nær familie, men med reiseavstand. Bare det å hive seg på første fly fra Oslo til Bodø kan koste 4000... •Jeg brukte f.eks selv 8000 når min far var døende. Måtte bo på sykehushotell i 2 uker. •Plutselig mangel på hus eller bil som må repareres raskt. •Sykeutgifter, det er ikke riktig at all helsehjelp i Norge er gratis. Mange medisiner fås f.eks ikke på blå resept. •Tannlege... •Krisehjelp til nære. Ja, det kan skje. En tante betalte ut sønnens narkolån på 150.000kr. Hadde hun ikke gjort det tror jeg ikke hun hadde hatt en sønn i live lengre. •Så utrolig mye mer.. Anonymkode: 326c9...ee5 6
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #16 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dieselpartikkelfilteret på bilen må skiftes, noe brekker av inni låsen på ytterdøra kl 23 på kvelden, lovpålagt rørfornying fra kommunen, nødvendig drenering, planlagt skifte tak som plutselig utviklet seg til at bjelkelaget var råttent, enkel elektrikerjobb som viste at sikringsskapet trengte en overhaling, hvitevarer (orker ikke begynne på den en gang), waiere på trippel garasjeport som røyk rett av, være i Asia da Korona brøt ut og 3 fly på rad ble kansellert, misse flyet hjem fra San Fransisco på grunn av punktert dekk, midt i fellesferien, katt med alvorlige tannproblemer (ikke under forsikring), vind som tok terrassedør og vindu som knuste, alvorlig sykdom i familie (har skjedd 4-5 ganger) og siste liten flybilletter, leiebil og hotell, sameie som stemte for utvendig oppgradering og tilsvarende økning fellesutgifter...... Der har du 22 år som voksen og huseier 😅 Anonymkode: f749b...9a6 Ingenting av dette er jo uforutsette utgifter. Anonymkode: 49f62...931
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #17 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Eller at du biter feil når du spiser, knekt tann, vips ekstratur til tannlegen. Anonymkode: 88731...3f6 Det skjedde med venninna mi. Spiste knekkebrød, ødela to tenner. Betalte over 15 tusen kroner for å fikse dem. Anonymkode: b8a8c...847 3
Jokernord Skrevet 31. januar 2022 #18 Skrevet 31. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): At man vil få utgifter til tennene gjennom livet er da virkelig ikke uforutsett? Og alle vet jo at dette er utgifter man må dekke selv. Anonymkode: 49f62...931 Men du vet ikke når du faller på blankisen og slår ut 2-3 tenner. Da er det kjekt å ha noen kroner liggende til UFORUTSETTE utgifter. Endret 31. januar 2022 av Jokernord 28
PetterKanin Skrevet 31. januar 2022 #19 Skrevet 31. januar 2022 Uforutsette utgifter er utgifter du ikke vet om kommer eller når de evt. kommer. 10 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #20 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ingenting av dette er jo uforutsette utgifter. Anonymkode: 49f62...931 Jo, det er det. Anonymkode: 3d8df...623 24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå