AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #1 Skrevet 31. januar 2022 Jeg har et vennepar som har lagt om hele tilværelsen for spare til tidlig pensjon. De skryter av at de kan pensjonere seg når de er 50. De har innført shoppingban, eier ikke bil lenger og kjøper kun mat på tilbud. Hver gang vi møtes er det mye snakk om denne sparingen. Samtidig forventer de at vi som har bil skal hjelpe dem med diverse ærend, at de kan få låne hytta vår en helg i ny og ne, og de vil helst møtes hos andre enn hos dem selv så de sparer utgifter til mat. Jeg mener de frekke. At det er lett å spare når man kan snylte andre. Mannen min mener jeg overreagerer. Anonymkode: 49c21...248 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #2 Skrevet 31. januar 2022 Jeg er enig med deg i at snylting er frekt. Folk må gjerne spare halve inntekten sin men de kan ikke invitere seg bort til andre for å slippe matutgifter. Anonymkode: cb517...e06 2
Gjest Alterego666 Skrevet 31. januar 2022 #3 Skrevet 31. januar 2022 FIRE (Finacially Independant Retire Early) er et spennende konsept, men disse vennen dine er jo bare snyltere. Det er ingen uavhengighet der.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #4 Skrevet 1. februar 2022 De er helt klart frekke. De er rett og slett snyltere. Det er helt ok at folk vil leve sparsommelig og ikke ha bil og sånt. Men da tar man konsekvensene av det selv, man belemrer ikke andre med det. Å mase om skyss og låning og å ikke invitere på gjenbesøk, er frekt, ufint, gjerrig, og latterlig. Anonymkode: ca2e0...ba2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #5 Skrevet 1. februar 2022 Helt klart frekt. Vi jobber mot det samme, men ville aldri spurt venner om noe slikt. Vi serverer da fremdeles mat til besøk, og har faktisk fortsatt bil fordi vi bor landlig til. Anonymkode: f7d73...b7c 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #6 Skrevet 1. februar 2022 FIRE-folk skal ha respekt, men selvsagt kan de ikke låne bilen ofte i hyggesammenheng eller be seg selv på middag for å spare penger, det blir bare for dumt. Har selv vurdert FIRE, men slått det raskt fra meg siden jeg vet at man må leve i nuet og ikke om 5-30 år, man kan få en stein i hodet når som helst. Man må også leve mens man er "ung". Jeg sparer over 10% av inntekten min hver måned, men å bruke tøybleier og gå igjennom søppelkasser etter mat er å dra det for langt. FIRE forutsetter jevn økning indeksfond også, kapitalen må vokse. Det har tidligere skjedd at global indeks ikke har steget på 10 år. Hva gjør man da når man ikke har opplevd vekst fra f.eks. 50 til 60 år? Anonymkode: 8adbc...e05 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #7 Skrevet 1. februar 2022 Fint at de sparer men de kan jo ikke snylte på dere for det. Neste gang de vil komme til dere feks så si at det er supert men dere må spleise på maten for dere har også begynt å spare. Samme om de stadig spør om bil, si at dere også har begynt å spare så dere kutter ned på bilbruk pga strøm/bensin (avhengig av bil). Si eventuelt at de kan låne men da må de betale for bensin/strømbruk. Anonymkode: 2f149...7eb 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå