Gå til innhold

Kan jeg som har bachelor i illustrasjon blir UX-designer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger noe nytt i livet, og har fått øynene opp for dette yrket. Jeg elsker å være en del av et større, kreativt team, og ser det stadig dukker opp jobber innenfor UX-design som har nettopp denne team-spiriten jeg digger. Har ikke muligheten til å ta opp mere studielån, men vet det finnes masse ux-relatert på nett, slik at jeg kan gjøre endel på egenhånd. Er det håp for en selvlært UX-wannabe?

Anonymkode: 8a72f...a77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på det samme, men er ikke illustratør. 

Kan man få jobb som UX-designer med et av disse akademi-kursene? Avocademy, Google Certificate etc.? Gitt at man lager har en god portefølje med 2-3 prosjekter?

Anonymkode: 3d2df...1ce

Skrevet

Med en bachelor i illustrasjon, ja, gitt at du bygger deg en god UX portefølje. Kan også være en god ide å bygge på med et UX-kurs. Å ha en relevant grad innenfor design er en stor fordel i forhold til andre som ønsker å skifte over til UX med urelevante utdannelser. 

For bruker nr 2, så vil jeg si at du kommer til å slite med bare et kurs og ingen annen relevant utdannelse eller arbeidserfaring. Disse UX-kursene er som regel mer et påbygg til en relevant utdannelse eller arbeidserfaring fremfor en erstatning. De prosjektene du vil få fra kurset vil ikke bli sett på som "ekte" prosjekter. Du vil stille svakere enn nyutdannede og andre som ønsker å skifte over til UX som har en relevant utdannelse/erfaring som TS. 

Så klart, alt er jo mulig, men det er stor sannsynlighet at du vil slite med å finne en fast jobb det første året/årene. 

Anonymkode: c9e4f...2eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Med en bachelor i illustrasjon, ja, gitt at du bygger deg en god UX portefølje. Kan også være en god ide å bygge på med et UX-kurs. Å ha en relevant grad innenfor design er en stor fordel i forhold til andre som ønsker å skifte over til UX med urelevante utdannelser. 

For bruker nr 2, så vil jeg si at du kommer til å slite med bare et kurs og ingen annen relevant utdannelse eller arbeidserfaring. Disse UX-kursene er som regel mer et påbygg til en relevant utdannelse eller arbeidserfaring fremfor en erstatning. De prosjektene du vil få fra kurset vil ikke bli sett på som "ekte" prosjekter. Du vil stille svakere enn nyutdannede og andre som ønsker å skifte over til UX som har en relevant utdannelse/erfaring som TS. 

Så klart, alt er jo mulig, men det er stor sannsynlighet at du vil slite med å finne en fast jobb det første året/årene. 

Anonymkode: c9e4f...2eb

Tusen takk for svar. 
Jeg har mastergrad som sånn er halvveis relevant, og jeg har jo en del erfaring fra prosjektarbeid (mer enn en nyutdannet). Men som du sier vil porteføljen bestå av «fake» prosjekter inntil jeg får jobb. Kan man ikke se en persons designkompetanse sånn halvveis godt ved å vurdere slike prosjekter, da? Vil jo være likt med en nyutdannet bare at disse «fake» prosjektene er fra skoletiden?

Anonymkode: 3d2df...1ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...