hunderrederre Skrevet 31. januar 2022 #1 Skrevet 31. januar 2022 Er det noen med gastroparese eller som kjenner noen med det som kunne skrive om sine erfaringer med sykdommen? Alt fra hvordan det startet og livet med det, symptomer, alvorlighetsgrad osv, hva som helst.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #2 Skrevet 31. januar 2022 hunderrederre skrev (2 timer siden): Er det noen med gastroparese eller som kjenner noen med det som kunne skrive om sine erfaringer med sykdommen? Alt fra hvordan det startet og livet med det, symptomer, alvorlighetsgrad osv, hva som helst. Jeg har ikke diagnosen men mistenker at jeg har. Jeg er syk med ME (en nevrologisk sykdom) som rammer det autonome nervesystemet og gir bla problemer med mage/tarm funksjonen også kjent for å kunne gi gastroparese bla. Jeg har ikke fått legen til å henvise meg videre da jeg har hatt mye problemer med hele kroppen (masse utredninger) og han ikke helt skjønner hva jeg mener med magen, han har ikke hørt om undersøkelser som kan finne ut av det og jeg har ikke gått faretruende ned i vekt -samt at når vi fikk utelukket kreft etc ved CT og gastroskopi så mente han at det «ikle var så farlig». Men den første tiden da jeg ble rammet av dette her klarte jeg ikke få i meg mat -magen var helt ute av funksjon (ingen tarmlyd, kom meg heller ikke på do uten medisiner) og det føltes ut som det bodde noen i magen min var helt forferdelig, hadde smerter og var konstant kvalm. Truet i meg litt kjeks/knekkebrød og youghurt hver 3 time i mange uker, det hjalp litt etter noen mnd da jeg gikk over til kun flytende føde -da sluttet jeg å gå ned i vekt ihvertfall. Og begynte å få tarmlyder igjen etter ca ett år, er bedre nå -snart 4 år etter det startet men ennå problemer med vondt og kvalme/uvelhet. Men kan spise normal mat igjen (ikke flytende) og kan nå til tider føle sult igjen, men blir veldig fort mett av små måltider.Vet du kan ta tester på sykehuset for å sjekket dette ved en magetømmingstest og at det er mulig å prøve medisiner for å få mage/tarm til å jobbe fortere, men jeg har valgt å legge det på is da jeg er veldig dårlig av andre ting også -så magen er liksom bare en dråpe i havet opp i alt annet. Anonymkode: b5247...079 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #3 Skrevet 1. februar 2022 Dytter opp denne😊 Anonymkode: b5247...079
hunderrederre Skrevet 1. februar 2022 Forfatter #4 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har ikke diagnosen men mistenker at jeg har. Jeg er syk med ME (en nevrologisk sykdom) som rammer det autonome nervesystemet og gir bla problemer med mage/tarm funksjonen også kjent for å kunne gi gastroparese bla. Jeg har ikke fått legen til å henvise meg videre da jeg har hatt mye problemer med hele kroppen (masse utredninger) og han ikke helt skjønner hva jeg mener med magen, han har ikke hørt om undersøkelser som kan finne ut av det og jeg har ikke gått faretruende ned i vekt -samt at når vi fikk utelukket kreft etc ved CT og gastroskopi så mente han at det «ikle var så farlig». Men den første tiden da jeg ble rammet av dette her klarte jeg ikke få i meg mat -magen var helt ute av funksjon (ingen tarmlyd, kom meg heller ikke på do uten medisiner) og det føltes ut som det bodde noen i magen min var helt forferdelig, hadde smerter og var konstant kvalm. Truet i meg litt kjeks/knekkebrød og youghurt hver 3 time i mange uker, det hjalp litt etter noen mnd da jeg gikk over til kun flytende føde -da sluttet jeg å gå ned i vekt ihvertfall. Og begynte å få tarmlyder igjen etter ca ett år, er bedre nå -snart 4 år etter det startet men ennå problemer med vondt og kvalme/uvelhet. Men kan spise normal mat igjen (ikke flytende) og kan nå til tider føle sult igjen, men blir veldig fort mett av små måltider.Vet du kan ta tester på sykehuset for å sjekket dette ved en magetømmingstest og at det er mulig å prøve medisiner for å få mage/tarm til å jobbe fortere, men jeg har valgt å legge det på is da jeg er veldig dårlig av andre ting også -så magen er liksom bare en dråpe i havet opp i alt annet. Anonymkode: b5247...079 Takk for svaret ditt 😃 Jeg har nylig tatt en ventrikkeltømmetest og venter på svar. Ble henvist til undersøkelsen fordi de under en røntgenundersøkelse tidligere i Januar ikke kunne se at det var noe peristaltikk i magesekken. Har vært forferdelig plaget i mange år nå uten at de har funnet ut av det. Hadde vært veldig fint å høre om folks erfaring med sykdommen, men den virker ikke så vanlig? Jeg har, som deg hatt mye forskjellige plager, men for meg så er mage/tarm det aller mest invalidiserende. Historien din høres fæl ut. Trist at du har det sån!
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #5 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg har ikke diagnosen men mistenker at jeg har. Jeg er syk med ME (en nevrologisk sykdom) som rammer det autonome nervesystemet og gir bla problemer med mage/tarm funksjonen også kjent for å kunne gi gastroparese bla. Jeg har ikke fått legen til å henvise meg videre da jeg har hatt mye problemer med hele kroppen (masse utredninger) og han ikke helt skjønner hva jeg mener med magen, han har ikke hørt om undersøkelser som kan finne ut av det og jeg har ikke gått faretruende ned i vekt -samt at når vi fikk utelukket kreft etc ved CT og gastroskopi så mente han at det «ikle var så farlig». Men den første tiden da jeg ble rammet av dette her klarte jeg ikke få i meg mat -magen var helt ute av funksjon (ingen tarmlyd, kom meg heller ikke på do uten medisiner) og det føltes ut som det bodde noen i magen min var helt forferdelig, hadde smerter og var konstant kvalm. Truet i meg litt kjeks/knekkebrød og youghurt hver 3 time i mange uker, det hjalp litt etter noen mnd da jeg gikk over til kun flytende føde -da sluttet jeg å gå ned i vekt ihvertfall. Og begynte å få tarmlyder igjen etter ca ett år, er bedre nå -snart 4 år etter det startet men ennå problemer med vondt og kvalme/uvelhet. Men kan spise normal mat igjen (ikke flytende) og kan nå til tider føle sult igjen, men blir veldig fort mett av små måltider.Vet du kan ta tester på sykehuset for å sjekket dette ved en magetømmingstest og at det er mulig å prøve medisiner for å få mage/tarm til å jobbe fortere, men jeg har valgt å legge det på is da jeg er veldig dårlig av andre ting også -så magen er liksom bare en dråpe i havet opp i alt annet. Anonymkode: b5247...079 Du har selvfølgelig hatt tarmbevegelse og tarmlyder ila de fire årene. Etter svært kort tid uten (snakker timer til dager) så vil du være så dårlig at du for lengst er innlagt på sykehus om tarmen slutter å bevege seg. Anonymkode: c2d78...a18 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #6 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har selvfølgelig hatt tarmbevegelse og tarmlyder ila de fire årene. Etter svært kort tid uten (snakker timer til dager) så vil du være så dårlig at du for lengst er innlagt på sykehus om tarmen slutter å bevege seg. Anonymkode: c2d78...a18 Så synd at du mistror meg, men hadde ingen for meg (hørbare) tarmlyder. Magen føles helt lammet ut. Må selvfølgelig ha vært noe bevegelse. Om du leste mitt innlegg tok det ett år før jeg opplevde at jeg hadde romling i magen. Men det var en forferdelig tid og var veldig dårlig ja… men så lenge de ikke fant kreft eller annen organisk sykdom i magesekken/tarm -så ble all annen utredning vedr mage avfeid og gikk ikke nok ned i velt til at jeg ble tatt på alvor, jeg overlevde på ernæringsdrikker fra apoteket og det lille jeg fikk i meg flytende i mange mndr, gikk ned i velt men ikke nok til at de anså det som faretruende. Jeg har som sagt en annen sykdom i bunn som gir masse annet, så det har vært mer en nok å ta tak i. Magen funker bedre nå, men fremdeles masse plager. Til TS -hvor var du på venteikkeøtømmingstest? Mulig jeg skal ta dette opp med fastlegen igjen🤔 Håper virkelig du finner ut av det -helt forferdelig å slite slik med fordøyelsen… Tror ikke den er så kjent desverre, var på Aker sykehus under utredning for ME og hadde bla ett par timer med ernæringsfysiolog hvor jeg tok det opp. Hun hadde bare hørt om svært dårlige diabetespasienter som hadde det, så ble liksom bare møtt med skuldertrekk der også. Men om du leter opp engelske forum om gastroparese så virker det som de er mer opplyste der. Er nok mange som lider med dette som ikke blir utredet. Anonymkode: b5247...079 1
hunderrederre Skrevet 1. februar 2022 Forfatter #7 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Så synd at du mistror meg, men hadde ingen for meg (hørbare) tarmlyder. Magen føles helt lammet ut. Må selvfølgelig ha vært noe bevegelse. Om du leste mitt innlegg tok det ett år før jeg opplevde at jeg hadde romling i magen. Men det var en forferdelig tid og var veldig dårlig ja… men så lenge de ikke fant kreft eller annen organisk sykdom i magesekken/tarm -så ble all annen utredning vedr mage avfeid og gikk ikke nok ned i velt til at jeg ble tatt på alvor, jeg overlevde på ernæringsdrikker fra apoteket og det lille jeg fikk i meg flytende i mange mndr, gikk ned i velt men ikke nok til at de anså det som faretruende. Jeg har som sagt en annen sykdom i bunn som gir masse annet, så det har vært mer en nok å ta tak i. Magen funker bedre nå, men fremdeles masse plager. Til TS -hvor var du på venteikkeøtømmingstest? Mulig jeg skal ta dette opp med fastlegen igjen🤔 Håper virkelig du finner ut av det -helt forferdelig å slite slik med fordøyelsen… Tror ikke den er så kjent desverre, var på Aker sykehus under utredning for ME og hadde bla ett par timer med ernæringsfysiolog hvor jeg tok det opp. Hun hadde bare hørt om svært dårlige diabetespasienter som hadde det, så ble liksom bare møtt med skuldertrekk der også. Men om du leter opp engelske forum om gastroparese så virker det som de er mer opplyste der. Er nok mange som lider med dette som ikke blir utredet. Anonymkode: b5247...079 Jeg opplevde lenge å ikke bli tatt på alvor selv også fordi jeg ikke gikk ned i vekt, selv om jeg var veldig tynn da også. Jeg gikk først opp i vekt, fikk vann i kroppen osv. Det var helt grusomt. Etter ett års tid eller så begynte jeg å kaste opp etter måltider, maten kom rett og slett ufordøyd opp igjen ganske umiddelbart etter inntak. Slik har det fortsatt i åresvis nå og jeg er veldig underernært og likevel har det ikke vært noe de kan gjøre. Det var fantastisk når jeg fikk høre at de ikke så noe peristaltikk i tarmen. Jeg har jo visst og forsøkt å forklare gjennom disse årene, men aldri blitt tatt ordentlig på alvor så når de endelig ser det selv så opplever jeg en vanvittig lettelse bare over å bli trodd. Som om jeg hadde tapt hele livet for moroskyld🙃 Nei, det er tragisk hvordan man kan oppleve å bli møtt i helsevesenet og det kunne jeg skrevet side opp og ned om, men så skal det jo ikke handle om det her 😃 Jeg var på ventrikkeltømmetest på ullevål. Hvis du virkelig mistenker gastroparese så ville jeg bedt spesifikt om undersøkelsen. La meg isåfall få vite da 😃
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #8 Skrevet 1. februar 2022 Jeg har, pga MS. Men ikke i alvorlig grad (enda), og det er i hovedsak tarmen som er død. Men det jeg gjør er å trene (hardt og lenge), masere tarmene (utenpå selvsagt), ta Movicol og Visiblin og drikke minst fire liter vann. Og så irrigerer jeg hver morgen (google det😉) Og det går mye i flytende mat, og jeg tygger LENGE. Jeg fikk hjelp hos Urolog (da blæra er dau også). Jeg fikk henvisning fra nevrolog. Det tok hele 15 år før jeg fikk hjelp. Da fikk jeg det bare ut i fra samtale, og ingen undersøkelser. Sykepleier kom hjem (!!!) til meg for å lære meg om mage/tarm. Men det er jo ei vanlig greie med MS. Og ja, det er grusomt. Det førte meg ut i uføretrygd. Jeg hadde null kontroll i mange år, og ble fullstendig utslitt. Om du googler litt finner du ei dame som har blogget om sykdommen. Hun er like plaget som deg TS. Kanskje du kan få noen gode råd der? Anonymkode: 703ff...46c 2
hunderrederre Skrevet 1. februar 2022 Forfatter #9 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg har, pga MS. Men ikke i alvorlig grad (enda), og det er i hovedsak tarmen som er død. Men det jeg gjør er å trene (hardt og lenge), masere tarmene (utenpå selvsagt), ta Movicol og Visiblin og drikke minst fire liter vann. Og så irrigerer jeg hver morgen (google det😉) Og det går mye i flytende mat, og jeg tygger LENGE. Jeg fikk hjelp hos Urolog (da blæra er dau også). Jeg fikk henvisning fra nevrolog. Det tok hele 15 år før jeg fikk hjelp. Da fikk jeg det bare ut i fra samtale, og ingen undersøkelser. Sykepleier kom hjem (!!!) til meg for å lære meg om mage/tarm. Men det er jo ei vanlig greie med MS. Og ja, det er grusomt. Det førte meg ut i uføretrygd. Jeg hadde null kontroll i mange år, og ble fullstendig utslitt. Om du googler litt finner du ei dame som har blogget om sykdommen. Hun er like plaget som deg TS. Kanskje du kan få noen gode råd der? Anonymkode: 703ff...46c Så leit å høre om din sykdom og bittelitt av din historie 😥 Takk for svaret ditt. Men du har ikke gastroparese? Jeg kan ikke hverken trene eller drikke mye (svært underernært og avkreftet, og det jeg har i meg kommer opp igjen) og visiblin var en katastrofe for min del☹️ Hyggelig om du har funnet en måte å leve med sykdommen din på 😃 Skulle bare gjerne hørt litt fra noen som har gastroparese
hunderrederre Skrevet 1. februar 2022 Forfatter #10 Skrevet 1. februar 2022 hunderrederre skrev (Akkurat nå): Så leit å høre om din sykdom og bittelitt av din historie 😥 Takk for svaret ditt. Men du har ikke gastroparese? Jeg kan ikke hverken trene eller drikke mye (svært underernært og avkreftet, og det jeg har i meg kommer opp igjen) og visiblin var en katastrofe for min del☹️ Hyggelig om du har funnet en måte å leve med sykdommen din på 😃 Skulle bare gjerne hørt litt fra noen som har gastroparese Jeg var litt kjapp der, ser du skriver at du har det Hehe, sån kan det gå. Og da blir det interessant fordi du skriver det i hovedsak er tarmen som er død. Betyr det at magesekken fungerer som den skal, men at det stopper seg i tarmen? Kan du være så snill å forklare litt mer om det? Takk ❤️
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #11 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så synd at du mistror meg, men hadde ingen for meg (hørbare) tarmlyder. Magen føles helt lammet ut. Må selvfølgelig ha vært noe bevegelse. Om du leste mitt innlegg tok det ett år før jeg opplevde at jeg hadde romling i magen. Men det var en forferdelig tid og var veldig dårlig ja… men så lenge de ikke fant kreft eller annen organisk sykdom i magesekken/tarm -så ble all annen utredning vedr mage avfeid og gikk ikke nok ned i velt til at jeg ble tatt på alvor, jeg overlevde på ernæringsdrikker fra apoteket og det lille jeg fikk i meg flytende i mange mndr, gikk ned i velt men ikke nok til at de anså det som faretruende. Jeg har som sagt en annen sykdom i bunn som gir masse annet, så det har vært mer en nok å ta tak i. Magen funker bedre nå, men fremdeles masse plager. Til TS -hvor var du på venteikkeøtømmingstest? Mulig jeg skal ta dette opp med fastlegen igjen🤔 Håper virkelig du finner ut av det -helt forferdelig å slite slik med fordøyelsen… Tror ikke den er så kjent desverre, var på Aker sykehus under utredning for ME og hadde bla ett par timer med ernæringsfysiolog hvor jeg tok det opp. Hun hadde bare hørt om svært dårlige diabetespasienter som hadde det, så ble liksom bare møtt med skuldertrekk der også. Men om du leter opp engelske forum om gastroparese så virker det som de er mer opplyste der. Er nok mange som lider med dette som ikke blir utredet. Anonymkode: b5247...079 Herregud, du har tarmlyder selv om du ikke hører at det rumler Altså du har jo ikke gastroparese som ts spør etter, merkelig å svare på spørsmålet hennes da. Anonymkode: c2d78...a18 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #12 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg har ikke diagnosen men mistenker at jeg har. Jeg er syk med ME (en nevrologisk sykdom) som rammer det autonome nervesystemet og gir bla problemer med mage/tarm funksjonen også kjent for å kunne gi gastroparese bla. Jeg har ikke fått legen til å henvise meg videre da jeg har hatt mye problemer med hele kroppen (masse utredninger) og han ikke helt skjønner hva jeg mener med magen, han har ikke hørt om undersøkelser som kan finne ut av det og jeg har ikke gått faretruende ned i vekt -samt at når vi fikk utelukket kreft etc ved CT og gastroskopi så mente han at det «ikle var så farlig». Men den første tiden da jeg ble rammet av dette her klarte jeg ikke få i meg mat -magen var helt ute av funksjon (ingen tarmlyd, kom meg heller ikke på do uten medisiner) og det føltes ut som det bodde noen i magen min var helt forferdelig, hadde smerter og var konstant kvalm. Truet i meg litt kjeks/knekkebrød og youghurt hver 3 time i mange uker, det hjalp litt etter noen mnd da jeg gikk over til kun flytende føde -da sluttet jeg å gå ned i vekt ihvertfall. Og begynte å få tarmlyder igjen etter ca ett år, er bedre nå -snart 4 år etter det startet men ennå problemer med vondt og kvalme/uvelhet. Men kan spise normal mat igjen (ikke flytende) og kan nå til tider føle sult igjen, men blir veldig fort mett av små måltider.Vet du kan ta tester på sykehuset for å sjekket dette ved en magetømmingstest og at det er mulig å prøve medisiner for å få mage/tarm til å jobbe fortere, men jeg har valgt å legge det på is da jeg er veldig dårlig av andre ting også -så magen er liksom bare en dråpe i havet opp i alt annet. Anonymkode: b5247...079 ME er da ikke kjent for å gi gastroparese? Og ingen vet jo ennå sikkert hva lidelsen man kaller ME egentlig skyldes. Anonymkode: 58f8e...8f2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #13 Skrevet 1. februar 2022 hunderrederre skrev (3 timer siden): Jeg var litt kjapp der, ser du skriver at du har det Hehe, sån kan det gå. Og da blir det interessant fordi du skriver det i hovedsak er tarmen som er død. Betyr det at magesekken fungerer som den skal, men at det stopper seg i tarmen? Kan du være så snill å forklare litt mer om det? Takk ❤️ Jeg kan forklare. Jeg fikk problemer allerede i 2001. Det var 6 år før jeg fikk diagnosen MS. Jeg ble ekstremt forstoppa. Legen prata om fiber. Det hjalp ikke, så jeg pøsa på med kaffe og nikotin. Rundt 2012 slo magen seg helt vrang. Uker med forstoppelse kun ende med full tømming. Dessverre i full offentlighet. Ett sekunds forvarsel, så kom det. Jeg kjenner ikke magen min, og slettes ikke tarmen. Den beveger seg svært lite. Der er derfor jeg trener og masserer. Magen fungerer greit nok. Maten kan finne på å komme opp igjen. Litt halsbrann. Det går greit så lenge jeg er forsiktig. Kjenner etter. Jeg har hatt MS så lenge at jeg prater godt med kroppen, og hører på den. Om du forstår? Men klart, den kan holde hælvete med meg. Men tarmdøden kan krype lengre opp, men jeg krysser fingre. Siden tarmen beveger seg litt blir avføringa liggende og hope seg opp. Og pluselig finner tarmen ut at den skal pushe noen ganger, og da kommer alt. Så jeg irrigerer hver morgen. Jeg pumper en liter vann i tarmen og venter i 45 minutter. Da før jeg stort sett tømt den. Jeg har også en utfordring i andre enden. Jeg sliter med å svelge. Når jeg ligger på rygg stopper det helt noen ganger. Og jeg får mat i luftrøret. Så hele systemet er litt ødelagt. Og det er jo nerveskader hos meg. Min versjon er nok ikke så lik din (siden jeg vet at det kommer av MS) Din kan skyldes noe annet. Jeg VET det finnes leger som kan denne sykdommen. Men be fastlegen om å henvise deg dit han mener du hører hjemme. Livet med ødelagt tarm og selv ble mye bedre etter jeg ble ufør. Jeg fikk tid og ro til å finne gode teknikker. Anonymkode: 703ff...46c
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #14 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): ME er da ikke kjent for å gi gastroparese? Og ingen vet jo ennå sikkert hva lidelsen man kaller ME egentlig skyldes. Anonymkode: 58f8e...8f2 For å opplyse ME gir forstyrrelser i det autonome nervesystemet og sentralnervesystemet og dette nervesystemet styrer også fordøyelsen og andre kroppslige funksjoner. Selvom man ikke vet helt hva sykdomsmekanismene er ved ME, så vet man hva den forårsaker av problemer. Mage -tarm problematikk er en del av ME sykdommen. Her forklares gastroparese ved ME https://me-pedia.org/wiki/Gastroparesis Anonymkode: b5247...079 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #15 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): For å opplyse ME gir forstyrrelser i det autonome nervesystemet og sentralnervesystemet og dette nervesystemet styrer også fordøyelsen og andre kroppslige funksjoner. Selvom man ikke vet helt hva sykdomsmekanismene er ved ME, så vet man hva den forårsaker av problemer. Mage -tarm problematikk er en del av ME sykdommen. Her forklares gastroparese ved ME https://me-pedia.org/wiki/Gastroparesis Anonymkode: b5247...079 Dette er fra en ME-side skrevet av ME-pasienter. Anonymkode: 58f8e...8f2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #16 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Dette er fra en ME-side skrevet av ME-pasienter. Anonymkode: 58f8e...8f2 Det vises til forskningsprosjekter på disse tingene om du ser nede på siden. Hvorfor betviler du at ME, som er en nevrologisk sykdom ikke kan gi gastroparese som er en nevrologisk betinget? Eller foresten lag en egen tråd om Me om du er spesielt interessert i ME, dette er en tråd om gastroparese. Anonymkode: b5247...079 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #17 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det vises til forskningsprosjekter på disse tingene om du ser nede på siden. Hvorfor betviler du at ME, som er en nevrologisk sykdom ikke kan gi gastroparese som er en nevrologisk betinget? Eller foresten lag en egen tråd om Me om du er spesielt interessert i ME, dette er en tråd om gastroparese. Anonymkode: b5247...079 Nei, ingen av linkene sier at ME kan gi gastroparese. Ingen vet ennå hva ME er, man finner ingen feilfunksjon i nervesystemet hos disse pasientene. Mage-tarmproblematikk kan også gjerne skyldes psykiske vansker, mens gastroparese kan påvises fysisk. Anonymkode: 58f8e...8f2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #18 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, ingen av linkene sier at ME kan gi gastroparese. Ingen vet ennå hva ME er, man finner ingen feilfunksjon i nervesystemet hos disse pasientene. Mage-tarmproblematikk kan også gjerne skyldes psykiske vansker, mens gastroparese kan påvises fysisk. Anonymkode: 58f8e...8f2 Nedsatt ventrikkeltømming er det samme som gastroparese og det tyder på at Me pasienter sliter med disse tingene. ME er klassifisert som en fysisk nevrologisk sykdom -enten du vil eller ikke, som gir flere objektive målbare symptomer -og er en utelukkelsesdiagnose ja, men dog en diagnose hvor også psykiske vansker skal utelukkes under utredning. Og ja -gastroparese er en følgelidelse i psykisk som fysisk sykdom. Så hvorfor du ønsker å betvile at ME og gastroparese ikke hører sammen er litt rart om du ikke tenker at Me er fysisk men psykisk så er jo sjansen for gastroparese der, «problemer med mage-tarm» kan også være gastroparese, mange som ikke får sjansen til å utrede seg og den forekommer i alt fra mild til alvorlig grad. Det er også flere ME pasienter som får tuberrnæring pga gastroparese. Men ønsker du å diskutere ME så må du lage en egen tråd. Anonymkode: b5247...079 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #19 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nedsatt ventrikkeltømming er det samme som gastroparese og det tyder på at Me pasienter sliter med disse tingene. ME er klassifisert som en fysisk nevrologisk sykdom -enten du vil eller ikke, som gir flere objektive målbare symptomer -og er en utelukkelsesdiagnose ja, men dog en diagnose hvor også psykiske vansker skal utelukkes under utredning. Og ja -gastroparese er en følgelidelse i psykisk som fysisk sykdom. Så hvorfor du ønsker å betvile at ME og gastroparese ikke hører sammen er litt rart om du ikke tenker at Me er fysisk men psykisk så er jo sjansen for gastroparese der, «problemer med mage-tarm» kan også være gastroparese, mange som ikke får sjansen til å utrede seg og den forekommer i alt fra mild til alvorlig grad. Det er også flere ME pasienter som får tuberrnæring pga gastroparese. Men ønsker du å diskutere ME så må du lage en egen tråd. Anonymkode: b5247...079 Pasienter som er inaktive over lengre tid vil gjerne få nedsatt tarmmotorikk, det gjelder både de med brukne ben og feks. ME-pasienter. Det betyr ikke at de har lammelser i tarmene, som gastroparese er. Men nok avsporing nå ja. Anonymkode: 58f8e...8f2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2025 #20 Skrevet 11. august 2025 Hvordan masserer dere magen? Anonymkode: 6933d...e5f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå