Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet det er rødt flagg når kjæresten ber om å låne penger på slutten av hver måned, men har selv slitt økonomisk tidligere og vet det koster litt å spørre. Og når han spørr meg så må det være krise. Så har tenkt at jeg har jo god råd, så den 500-1000 lappen i måneden betyr lite for meg økonomisk. Han har jo betalt tilbake med engang har har fått lønn. 

Så refinanserte han og fikk samlet alt i ett lån, så jeg tenkte at nå blir det slutt på låne behovet.

Men nei, lånte han 1500kr i januar som han sa han skulle betale tilbake i dag når lønna kom. Og i dag ba han meg om å vente med å få tilbakebetalt til i neste måned da han kun fikk 27000 utbetalt. Noe skurrer her, det er da en ok lønn. 

Jeg svarte at han kunne låne til i neste måned men da ville han aldri kunne låne mer av meg da jeg liker at folk holder avtaler. Da betalte han tilbake med engang, og svarte at det er forskjell å spørre om forlengelse og å bare gi faen i å betale.

Vi har det ellers fint sammen og passer perfekt sammen på andre områder. Men dette får meg til å tenke på å sette foten hardt med og si det er uaktuelt å låne han noe mer og at vi skal dele utgifter 50/50 framover. Noe han ikke har råd til, så det blir til at vi aldri kan gjøre noe sammen som koster penger.

Men han røyker, snuser og drikker øl som jo koster en del i måneden så jeg tenker at han kan prioritere oss om han ønsket det nok.

Hva tenker du om dette ? Skal jeg risikere å miste han som jeg elsker å være streng ? 

Penger betyr egentlig ikke så mye for meg, viktigste er at vi har det fint sammen noe vi har jo. Er i 40 årene og har aldri hatt det så godt sammen med noen før. Har ikke lyst til å miste han men vil jo ikke være bank for han heller, er noe med at jeg alltid har likt å dele alle utgifter rettferdighet. Noe ikke gjøres i dette forholdet. 

Hva ville du ha gjort ? Fortsette å låne han opptil 1000kr i måneden og droppe temaet, eller ta en vanskelig samtale å risikere å bli singel. 

Anonymkode: 0a4bb...dff

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Hottentått
Skrevet

Jeg ville ikke lånt penger til kjæresten min som han mest sannsynlig brukte på alkohol og tobakk. For meg er denne type mennesker no-go i livet mitt. Du må selv finne ut av om du syns det er ok å sponse hans usunne livsstil. Hvis ja - så fortsett. Hvis nei - kom deg ut av det. Det høres ut som han har et eller annet pengeproblem når han ikke klarer å leve på 27 000 i mnd, og han i tillegg velger å drikke og røyke bort store deler av lønna. Som sagt; ikke noe jeg ville ha hatt i livet mitt. 

Skrevet

For meg er økonomisk rot en absolutt dealbreaker. Jeg hadde ikke orket det der.

En ting er jo hvis man har vært dum for lenge siden og skjerpet seg (og feks sliter med et gammelt forbrukslån av den grunn) - men her har vi jo en fyr som mangler penger og låner av deg, samtidig som han brenner av masse penger på snus, røyk og øl. Han prioriterer jo de tingene der over å ha penger til at dere skal kunne gjøre hyggelige ting sammen. Og han bruker deg som en slags privat bank som har penger når han trenger, og som kan ta hoveddelen av utgiftene mens hans sløser med pengene sine. Nei, sånn økonomisk uansvarlighet hadde jeg ikke orket. 

Anonymkode: e8ec7...d7b

• Liker 2
Skrevet

Min samboer var også sånn.

Det som løste det var at jeg opprettet en felles konto som vi overførte likt til, så da kunne vi ta derfra om det var noe vi trengte.

Han må forstå at penger varer ikke evig, og han er ansvarlig for eget forbruk.

Anonymkode: d71f3...9af

• Liker 1
Skrevet

Vi bor ikke sammen så har ikke felles utgifter sånn sett men besøker jeg han så vil jeg jo finne på noe koselig sammen og av og til gå ut å spise. 

Gjest Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det som løste det var at jeg opprettet en felles konto som vi overførte likt til, så da kunne vi ta derfra om det var noe vi trengte.

Han må forstå at penger varer ikke evig, og han er ansvarlig for eget forbruk.

Men hvis den ene parten drikker og røyker opp 1000 kr hver mnd fra felleskonto er jo det litt kjipt da..

Skrevet

Dette er litt skummelt og definitivt et rødt flagg.

Du bør stoppe å låne han penger på slutten av hver måned da det er åpenbart at han ikke klarer å prioritere og budsjettere.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvordan løste dette problemet? 

• Liker 3
Skrevet

Ikke lån han mer penger. Her er det noe som skurrer, hvorfor klarer han seg ikke på 27k utbetalt ? 

• Liker 2
Skrevet
Mwanafunzi skrev (22 minutter siden):

Hvordan løste dette problemet? 

Hottentått skrev (1 time siden):

Men hvis den ene parten drikker og røyker opp 1000 kr hver mnd fra felleskonto er jo det litt kjipt da..

Fordi da kunne jeg ha kontrollen, og om vi skulle finne på noe eller betale noe, så slapp jeg høre at han ikke hadde råd, ikke kunne bidra eller måtte låne av meg.

Kanskje han rett og slett har for mye som han har tilgang til? Kan han eventuelt overføre mer til ta, også kan hun "gi" han tilbake i slutten av mnd? 

Samboeren min låner ihvertfall ikke mer, og jeg irriterer meg mindre etter den felles kontoen.

Skrevet

Jeg har dårlig erfaring med sånne menn, så råder deg til å passe på pengene dine. Jeg mistet mer å mer respekt for samboer som prioterte helt feil og som har tatt flere dårlige valg økomnomisk. Vi står midt i samlivsbrudd og økonomien var det som til slutt tok knekken på forholdet!

Anonymkode: 38fe2...5b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet det er rødt flagg når kjæresten ber om å låne penger på slutten av hver måned, men har selv slitt økonomisk tidligere og vet det koster litt å spørre. Og når han spørr meg så må det være krise. Så har tenkt at jeg har jo god råd, så den 500-1000 lappen i måneden betyr lite for meg økonomisk. Han har jo betalt tilbake med engang har har fått lønn. 

Så refinanserte han og fikk samlet alt i ett lån, så jeg tenkte at nå blir det slutt på låne behovet.

Men nei, lånte han 1500kr i januar som han sa han skulle betale tilbake i dag når lønna kom. Og i dag ba han meg om å vente med å få tilbakebetalt til i neste måned da han kun fikk 27000 utbetalt. Noe skurrer her, det er da en ok lønn. 

Jeg svarte at han kunne låne til i neste måned men da ville han aldri kunne låne mer av meg da jeg liker at folk holder avtaler. Da betalte han tilbake med engang, og svarte at det er forskjell å spørre om forlengelse og å bare gi faen i å betale.

Vi har det ellers fint sammen og passer perfekt sammen på andre områder. Men dette får meg til å tenke på å sette foten hardt med og si det er uaktuelt å låne han noe mer og at vi skal dele utgifter 50/50 framover. Noe han ikke har råd til, så det blir til at vi aldri kan gjøre noe sammen som koster penger.

Men han røyker, snuser og drikker øl som jo koster en del i måneden så jeg tenker at han kan prioritere oss om han ønsket det nok.

Hva tenker du om dette ? Skal jeg risikere å miste han som jeg elsker å være streng ? 

Penger betyr egentlig ikke så mye for meg, viktigste er at vi har det fint sammen noe vi har jo. Er i 40 årene og har aldri hatt det så godt sammen med noen før. Har ikke lyst til å miste han men vil jo ikke være bank for han heller, er noe med at jeg alltid har likt å dele alle utgifter rettferdighet. Noe ikke gjøres i dette forholdet. 

Hva ville du ha gjort ? Fortsette å låne han opptil 1000kr i måneden og droppe temaet, eller ta en vanskelig samtale å risikere å bli singel. 

Jeg var sammen med en som jeg hadde det sååp fint med, bortsett fra økonomi. Han elsket å spise ute og vi delte ofte regningen. Jeg spanderte i blant på ham, men han spanderte aldri på meg. Jeg la ut for billetter og andre ting, og han betalte aldri tilbake. En gang jeg nevnte noe om skjevfordelingen så ble han sur og ekkel, så jeg valgte å la det gå. For vi hadde det jo så fint bortsett fra at jeg sakte men sikkert betalte mer for ham. Jeg gikk aldri i minus, men min personlige sparekonto økte mindre og mindre, helt til sparesummen min var lavere da vi slo opl enn da vi ble sammen. Var det verdt det? Nei. Men kommer og går, din økonomiske sikkerhet og fremtid er det du selv som må verne om. 

Anonymkode: aa97a...972

• Liker 2
Gjest Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Fordi da kunne jeg ha kontrollen, og om vi skulle finne på noe eller betale noe, så slapp jeg høre at han ikke hadde råd, ikke kunne bidra eller måtte låne av meg.

Kanskje han rett og slett har for mye som han har tilgang til? Kan han eventuelt overføre mer til ta, også kan hun "gi" han tilbake i slutten av mnd? 

Samboeren min låner ihvertfall ikke mer, og jeg irriterer meg mindre etter den felles kontoen.

Forstår litt hva du mener, men er det ikke bedre at voksne menn som tjener egne penger rasjonerer etter egen økonomiske situasjon? Det er sjeldent et godt tegn at man ikke klarer å håndtere penger. 

Skrevet
Hottentått skrev (11 minutter siden):

Forstår litt hva du mener, men er det ikke bedre at voksne menn som tjener egne penger rasjonerer etter egen økonomiske situasjon? Det er sjeldent et godt tegn at man ikke klarer å håndtere penger. 

Forstår hva du mener. 

Jeg ville bare fortelle at det hjalp her, og han forstod at han ikke kan bruke mer enn han har. Men ja, det er skikkelig turn off, og man mister til slutt respekten.

• Liker 1
Gjest Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Forstår hva du mener. 

Jeg ville bare fortelle at det hjalp her, og han forstod at han ikke kan bruke mer enn han har. Men ja, det er skikkelig turn off, og man mister til slutt respekten.

Ja det skjønner jeg godt! Må være utrolig frustrerende, og jeg tenker at hvis man har mulighet til å komme seg ut av et forhold før det blir for seriøst så bør man gjøre det. 

Skrevet

Dette hadde ikke jeg orket. Og det kommer fra ei som har vært dum og betalt masse for eksen. 

Jeg hadde en ganske bra sparekonto, endte med at den ble tom i løpet av årene vi var sammen. Opprettet også en felleskonto til fellesutgifter. Vi skulle betale en viss sum hver. Endte med at det kun var jeg som betalte inn og da gikk ikke den felles økonomien rundt. Jeg måtte prioritere å betale de regningene som sto i mitt navn. 

Det gikk som det måtte gå, hans halvpart av huset vårt ble begjært tvangssolgt. Jeg kjøpte han ut, og det er 2 år siden det ble slutt. Siden han er mine barns far får jeg fortsatt forespørsel på Vipps om å låne penger. Han betaler aldri tilbake så nå er jeg helt ferdig med å betale på denne fyren. 

Jeg lurer fortsatt på hva han bruker lønnen sin på.

Anonymkode: 12abe...e75

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette hadde ikke jeg orket. Og det kommer fra ei som har vært dum og betalt masse for eksen. 

Jeg hadde en ganske bra sparekonto, endte med at den ble tom i løpet av årene vi var sammen. Opprettet også en felleskonto til fellesutgifter. Vi skulle betale en viss sum hver. Endte med at det kun var jeg som betalte inn og da gikk ikke den felles økonomien rundt. Jeg måtte prioritere å betale de regningene som sto i mitt navn. 

Det gikk som det måtte gå, hans halvpart av huset vårt ble begjært tvangssolgt. Jeg kjøpte han ut, og det er 2 år siden det ble slutt. Siden han er mine barns far får jeg fortsatt forespørsel på Vipps om å låne penger. Han betaler aldri tilbake så nå er jeg helt ferdig med å betale på denne fyren. 

Jeg lurer fortsatt på hva han bruker lønnen sin på.

Anonymkode: 12abe...e75

Forespørsel på vipps om å låne penger? Vil det si at han ikke tar en telefonsamtale først og spør? Forklarer hvorfor situasjonen er som den er og er smått flau? Han bare sender en forespørsel på vipps?

Anonymkode: aa97a...972

Skrevet

Rødt flagg!!

Anonymkode: e34f9...edf

• Liker 1
Skrevet

Det kan være at han ikke orker å gjøre nødvendige prioriteringer når han har ts som et vandrende ‘kredittkort’. 

Her tenker jeg at TS burde slutte å låne penger hver måned. Han bør informeres om at det nå blir slutt på det, og at han må selv lære seg å ta vare på pengene sine slik at de rekker helt ut måneden. Har han noen sparemidler, eller brenner pengene i lomma på han?

At dere ikke bor sammen er bra, det hadde jeg fortsatt med. 

Anonymkode: 88e6c...79b

• Liker 3
Skrevet

Bra at dere er særboere og ikke har felles økonomi. Ville sakte men sikkert ha faset ut å låne han penger. Si at du ikke har råd denne mnd, lån han mindre enn han ber om. Eller ta den store praten om at man må sette tæring etter næring. 

For all del fortsett med å vær særboere.

Anonymkode: 87493...258

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...