Gå til innhold

Hvordan klarer folk å spise så lite?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke tenkt å kutte ned noe på mitt eget matinntak, men bare lurer på hvordan andre klarer å spise så lite? Går dere rundt sultne? Får dere i dere alle næringsstoffer/vitaminer igjennom mat? Hvordan klarer dere å opprettholde en sunn vekt?  

Anonymkode: afa7a...ca0

Nei, går ikke rundt sulten. 

Men magesekken tilpasser seg jo etter hva man spiser da. Skulle du, med ditt matinntak, spist det jeg spiser ila en dag så ville du nok følt deg sulten. Hadde du holdt deg til det jeg spiser i 3-4 dager ville magesekken din trukket seg inn og du ville blitt vant til det. 

Anonymkode: f50ec...c92

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Samme mengde mat her. Men ikke brus, og blir kvalm av alt søtt. Likevel veier jeg 110 kilo. Er bare 162 høy, men samme hva jeg gjør med maten, så bare eser jeg ut videre. Skeier jeg ut en dag og spiser 50 gram sjokolade, så er det opp en kilo eller to med en gang. Skikkelig deprimerende. 

Anonymkode: 0243a...a09

Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å få mer varierte tarmbakterier. Det å drikke kombucha jevnt og trutt (det beste blir da å fermentere selv) eller å fermentere grønnsaker og ketchup osv kan faktisk gi deg mer varierte tarmbakterier. Man ser jo at overvektige har betydelig færre forskjellige tarmbakterier enn de som er slank, så jeg tror det kan ha litt å si. Jeg tenker at litt fermentert mat ikke skader. En får også mer variert tarmflora av å få i seg litt jord på naturlig måte ved å plukke sopp på høsten for eksempel. 

Anonymkode: d142a...323

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er virkelig ikke løgn! Jeg og min samboer kan dele på 12 biter og da blir begge mette. Om vi kjøper mer så spiser vi heller resten senere..

Anonymkode: 15920...616

Jeg er ikke den du siterte, men én maki er da 32 kalorier. 32x6=192 kalorier.

Det er nok mer normalt at kaloriinnholdet i en middag er nærmere 700 kalorier.

Hvis du spiser middag på under 200 kalorier spiser du isåfall ganske heftige måltider ellers. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg veier det samme som deg, løper hver dag, og lurer på hvordan du i alle dager kan spise så mye uten å legge på deg?! Hvor aktiv er du?

Anonymkode: 344f8...bfb

Er ganske aktiv. Går 15.000-20.000 skritt om dagen, og prøver å få inn 2-3 styrkeøkter hver uke. Tok ikke det i så stor betraktning når jeg stilte spørsmålet ser jeg nå🙈😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vittig å lese at mange tror det er «jug» når folk sier de spiser mindre enn dem selv. Folk har ulikt aktivitetsnivå, ulik sult-/metthetsfølelse, ulik metabolisme, og ulik vekt og kaloribehov. Alle har vel noen i familien de vet spiser mindre enn dem selv, uten å tro at de lyver. Det er jo heller ikke «status» å spise lite akkurat. 

Jeg tror enkelte kjenner på «matskam» når de hører om andre som spiser mindre, og det blir for dumt. Spis sunt og nok etter hva du selv trenger, ikke heng deg opp i andres matvaner. 

Anonymkode: c8d18...0dd

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg skriver der en del. I spist-i-dag-tråd. Er bitteliten og gikk ned 1/3 av kroppsvekta for 5 år siden. Ofte må man da leve på færre kalorier enn hvis man ikke hadde slanket seg. OG sultfølelse øker. (Flaks liksom..🙄). Så jeg lyver ikke i tråden om inntak. Det er lavt og går kjapt opp med utskeielser. Og ja er nok sulten en del ganger, men lever fint med det og er blitt veldig glad i sunn mat og koser meg med den👍

Anonymkode: 9219b...157

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sett i disse "Hva spiser du i løpet av en dag"-trådene, og jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å spise så lite? 

Type 2 knekkebrød eller litt havrgrøt til frokost, 2 skiver til lunsj, en porsjon middag og frukt til kvelds.

Jeg er 58kg, 168 cm og kan ikke i min villeste fantasi se for meg å klare meg igjennom dagen med så lite mat.

Jeg spiser gjerne:
3 knekkebrød eller 2 skiver med en hel boks makrell i tomat + et stort glass biola til frokost + mye grønnsaker.

En skive eller en yoghurt til mellommåltid

3 skiver, en yoghurt, en frukt og mye grønnsaker til lunsj (+et stort glass biola om jeg spiser hjemme)

Mellombar/bryggrynslunsj/proteinbar til mellommåltid

Forsyner meg alltid minst 2 ganger til middag

Småspiser pære/dadler/svisker/fiken/roisner/tørka aprikos etter middag

Og en stor skål yoghurt og musli eller havregrøt til kveldsmat

Har ikke tenkt å kutte ned noe på mitt eget matinntak, men bare lurer på hvordan andre klarer å spise så lite? Går dere rundt sultne? Får dere i dere alle næringsstoffer/vitaminer igjennom mat? Hvordan klarer dere å opprettholde en sunn vekt?  

Jeg spiser mye, mye mindre enn dette til vanlig og jeg er overvektig. Helt utrolig hvor forskjellige kroppene er! Styrker bare teorien om at mat har lite å si for vekta. 

Plast kan føre til fedme: https://www.nrk.no/trondelag/kjemikalier-i-plast-kan-bidra-til-utvikling-av-overvekt-og-fedme_-viser-forskning-fra-ntnu-1.15824756

https://www.nrk.no/fedmemysteriet_-bmi-og-overvekt-oker-selv-om-vi-spiser-sunnere-og-trener-mer-1.15455551

Anonymkode: 2b6a4...756

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett i disse "Hva spiser du i løpet av en dag"-trådene, og jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å spise så lite? 

Type 2 knekkebrød eller litt havrgrøt til frokost, 2 skiver til lunsj, en porsjon middag og frukt til kvelds.

Jeg er 58kg, 168 cm og kan ikke i min villeste fantasi se for meg å klare meg igjennom dagen med så lite mat.

Jeg spiser gjerne:
3 knekkebrød eller 2 skiver med en hel boks makrell i tomat + et stort glass biola til frokost + mye grønnsaker.

En skive eller en yoghurt til mellommåltid

3 skiver, en yoghurt, en frukt og mye grønnsaker til lunsj (+et stort glass biola om jeg spiser hjemme)

Mellombar/bryggrynslunsj/proteinbar til mellommåltid

Forsyner meg alltid minst 2 ganger til middag

Småspiser pære/dadler/svisker/fiken/roisner/tørka aprikos etter middag

Og en stor skål yoghurt og musli eller havregrøt til kveldsmat

Jeg spiser helt enormt mye mindre enn deg, men om jeg også skulle spist ting som knekkebrød, biola,  mellombarer og tørket frukt, ville jeg også vært sulten og spist hele dagen.

Hvor er kjøtt, egg, fisk, og fett? Altså - hvor er det som gjør at du blir mett?

Det ser ut til at du stort sett spiser korn, meieriprodukter med lavt fettinnhold, og frukt. Ikke rart at du blir sulten og får lyst til å spise mye.

Det er jo ikke bra for kroppen heller, så overhodet ikke rart at den skriker etter mat hele tiden.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser bare lunsj og middag, og tror jeg har fucket opp systemet. Veier alltid 60 kg, er 164 cm, trener styrke og går endel. Jeg får muskler, men er alltid rund i kantene. Som tenåring slanket jeg meg hele tiden, gjemte matpakkene og ga de til fuglene så ikke foreldrene mine skulle se at jeg ikke spiste. 

Anonymkode: bd8eb...eb4

Wohu! Samme høyde og vekt som meg! Nesten uansett hva jeg gjør veier jeg 60. Det er helt fantastisk og jeg er sykt fornøyd!

Anonymkode: 54a2b...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser to måltider om dagen. Liten skål med frokostblanding og yoghurt til frokost eller lunsj, også middag på kvelden. Jeg glemmer rett og slett å spise, eller så gidder jeg ikke spise. Jeg har alltid syntes at mat er kjedelig. Aktivitetsnivået mitt er temmelig lavt også da. Er 160 høy og veier 45 kg. Så folk er rett og slett forskjellige ☺️

Anonymkode: 7dba2...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser som en hest, og er så tynn at jeg knapt nok kaster skygge. Prøver, som jeg har gjort i hele mitt liv, å gå opp noen kilo. Det er like ille som de som prøver å gå ned noen kilo.

Anonymkode: ba012...1bc

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg spiser to måltider om dagen. Liten skål med frokostblanding og yoghurt til frokost eller lunsj, også middag på kvelden. Jeg glemmer rett og slett å spise, eller så gidder jeg ikke spise. Jeg har alltid syntes at mat er kjedelig. Aktivitetsnivået mitt er temmelig lavt også da. Er 160 høy og veier 45 kg. Så folk er rett og slett forskjellige ☺️

Anonymkode: 7dba2...cd7

Du er undervektig. Det handler ikke om å være forskjellig. Det er skadelig. Det tror jeg også du egentlig vet, og jeg tror nok du velger å la være å spise. Uansett om du har anoreksi eller ei må du få hjelp. Du kan få kostplan og ha vektkontroll hos legen din.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de juger. 

Anonymkode: 2343a...b72

Jeg er veldig overvektig  (135 kg), og jeg spiser lite og jeg lyger ikke.

Min forrige uke var som følgende; 
Mandag: én enkel pølse i brød fra IKEA 
Tirsdag: 3 knekkebrød med kokt egg. 
Onsdag: Ingenting
Torsdag: En liten cheese doodles pose
Fredag: Ingenting
Lørdag: En go' morgen yoghurt
Søndag: 2 kjøttkaker og en halv potet. 

Og det er ikke en unik uke.

Jeg er ikke flink til å spise nok til jeg blir mett, blir sjeldent sulten og jeg kan gå 4 dager uten mat uten problemer. 
Mitt problem er at jeg drikker meg feit. På en dag så drikker jeg 1 liter melk med o'boy. 1,5 liter brus (ikke lettbrus) og rundt 5 red bull. Hver dag. Til måltider så blir det 1-2 store glass eplejuice. Når jeg er ute så kan jeg kjøpe meg milkshake, slush eller frappuccino på farten.

Jeg drikker på inn og utpust døgnet rundt og får i meg så å si alle kaloriene via drikke. Jeg har alltid hatt problemer med dårlig matlyst og null matglede. 

Det er ikke nødvendigvis løgn bare fordi du ikke evner å forstå at kalorier behøver ikke å komme fra mat. Jeg er nok ikke alene i å drikke meg feit. 

Anonymkode: e50bf...65c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lafamiglia skrev (19 minutter siden):

Jeg spiser helt enormt mye mindre enn deg, men om jeg også skulle spist ting som knekkebrød, biola,  mellombarer og tørket frukt, ville jeg også vært sulten og spist hele dagen.

Hvor er kjøtt, egg, fisk, og fett? Altså - hvor er det som gjør at du blir mett?

Det ser ut til at du stort sett spiser korn, meieriprodukter med lavt fettinnhold, og frukt. Ikke rart at du blir sulten og får lyst til å spise mye.

Det er jo ikke bra for kroppen heller, så overhodet ikke rart at den skriker etter mat hele tiden.

Spiser makrell i tomat på knekkebrødene og gode kjøtt/fiske-middager. Egg og kaviar har jeg ofte på skivene mine.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ghostface

Selv sliter jeg med det motsatte, det vil si kjedespising, men klarer ikke helt  å slutte med det. Ønsker å spise mindre, men får aldri følelsen av å være helt mett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Greit nok å spise lite av noe fordi man ikke er så glad i akkurat den typen mat, men dette var kvinner som påstå at de ble mette etter bare så få biter. Ikke et ord om at de kanskje ikke likte det så godt. Da hadde jeg jo forstått det. Jeg spiser meg ikke mett av mat jeg ikke liker særlig godt, jeg heller.

Anonymkode: aa1a8...b59

Men det må jo også komme mye an på hva de spiser resten av dagen? Samt aktivitetsnivå.

Jeg er ikke en "middagsspiser" selv, og er gjerne mett etter den mengden du nevner. Hvis det er skikkelig god sushi ute på restaurant, kan det hende jeg spiser mye mer selv om jeg egentlig er mett da. Jeg spiser mest til frokost i helgene, og til lunsj på hverdager. Jeg er også lav, slank og ikke særlig aktiv, og trenger ikke så mye mat for å få dekket kaloribehovet. Men jeg vil tro det varierer en god hvor mye større og mer aktive personer spiser til ulike måltider også, og at det finnes flere enn meg som sjelden er på sitt mest sultne til det måltidet hvor de pleier å ha sushi. 

Anonymkode: 8130d...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spiser makrell i tomat på knekkebrødene og gode kjøtt/fiske-middager. Egg og kaviar har jeg ofte på skivene mine.

Men kanskje det kunne være en god ide å kutte ned på korn, og heller konsentrere seg om grønnsaker og animalsk mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som spiser ganske lite. En typisk dag spiser jeg dette: 

Frokost: En liten skål kjøleskapsgrøt med blåbær og litt honning eller 2 knekkebrød.

Lunsj på jobb: 2 brødskiver eller to knekkebrød.

Mellommåltid: 1 knekkebrød/en Byggrynlunsj eller lignende og frukt.

Middag: 1 porsjon (feks 1 laksefilet, 2 potet og masse grønnsaker)

Kveldsmat: 2 knekkebrød eller 1 skive og litt frukt. 

Jeg går ikke og er sulten. Har alltid vært småspist og alltid vært normalvektig. Jeg er aktiv (har en jobb der jeg er i aktivitet og går turer flere dager i uka). Nærmer meg 40 år.  

Anonymkode: 1f176...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg spiser mye, mye mindre enn dette til vanlig og jeg er overvektig. Helt utrolig hvor forskjellige kroppene er! Styrker bare teorien om at mat har lite å si for vekta. 

Plast kan føre til fedme: https://www.nrk.no/trondelag/kjemikalier-i-plast-kan-bidra-til-utvikling-av-overvekt-og-fedme_-viser-forskning-fra-ntnu-1.15824756

https://www.nrk.no/fedmemysteriet_-bmi-og-overvekt-oker-selv-om-vi-spiser-sunnere-og-trener-mer-1.15455551

Anonymkode: 2b6a4...756

Jeg spiser også mye mindre enn TS for å holde vekta på BMI 21. Selv om jeg trener daglig 

Anonymkode: 344f8...bfb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (2 timer siden):

Noen gjør nok det. Eller er faktisk ikke klar over hva de egentlig spiser, og glemmer å oppgi det. Jeg for min del, kunne aldri spist så lite. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror de juger. 

Anonymkode: 2343a...b72

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jepp.

De skriver ned det de ville spist på drømmedagen, og det har sikkert også skjedd et par ganger, men dette er ikke noe folk gjør dag inn og dag ut.

Anonymkode: c44b1...be1

Jealous much? 

Anonymkode: d12a4...abf

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...