AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #1 Skrevet 31. januar 2022 Jeg fikk SMS og e-post fra SSB (statistisk sentralbyrå) om at jeg var plukket ut til en prøveordning hvor man gis 25000kr per semester, i tillegg til eventuelt annet studielån fra lånekassen, om man velger å videreutdanne seg. Man må ha fagbrev fra før. Høres nesten ut som svindel, men ser ut til å være legitimt. Det står mer om det her: https://lanekassen.no/nb-NO/regelverk/lan-til-fagarbeidere/ For min del kan det virke interessant, for jeg har flere ganger vært inne på tanken om videreutdanning en gang i fremtiden. 50.000kr/året på toppen vi jo hjelpe mye på og være dumt å gå glipp av om jeg først skal ta utdanningen. Men det "passer dårlig", for jeg er jo allerede i en fungerende jobb hvor jeg trives etter å ha mistrivdes hos forrige arbeidsgiver, og har nylig begynt å få kjekkere typer oppgaver med mer ansvar og ligger an til å få en bedre betalt stilling. Jeg blir litt mer "sett" her og ser at det er utviklingsmuligheter innen bedriften. Det virker som at jeg må søke ganske snart for at jeg ikke skal gå glipp av tilbudet fra lånekassen, så det kom litt kjapt på. Hva tenker dere som har fått tilbudet? Anonymkode: a38a8...47f
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #2 Skrevet 2. februar 2022 Må man skatte for penger som blir omgjort fra lån til stipend hos lånekassen? Og hvordan fungerer det om man jobber et halvt år med vanlig inntekt fra januar til sommeren, for deretter å søke om studielån/stipend for høstsemester? Anonymkode: a38a8...47f
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #3 Skrevet 2. februar 2022 Hør med direktoratet og lånekassen, dette er et «prosjekt» som kun de kan svare på. Anonymkode: 1d7c0...97d
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #4 Skrevet 3. februar 2022 Jeg må vel kanskje det ja. Finnes det noen veiledere som man kan ha et møte med for å se litt på løsninger, hvilke lån og stipend man har krav på osv? Både arbeidsgivere og fagforeninger kan jo ha former for støtte. I tillegg til at det er greit å vite hva som gjelder mtp forrige års inntekt, skatt på stipend osv. Jeg eier leilighet verdt ca 2.5 mill inkl fellesgjeld. Har ca 62% belåningsgrad på den idag. Ca 220.000kr låst på BSU (er over 33 år så får ikke lengre høy rente her) og ca 280.000kr på diverse bruks/buffer/høyrentekontoer som er lett tilgjengelig tjente rundt 650.000kr i fjor. Er medlem i LO og har vært det i kanskje 6 år. Det er mange måter å løse ting på, men hvordan jeg får alt jeg har krav på og bruker det best mulig, er en annen sak. Problemet er at jeg vet at når man snakker med diverse etater så er det sjelden de ser på "helheten" i økonomien og har ofte kunnskap begrenset kun til akkurat deres område. Blir gjerne kasteball mellom arbeidsgiver, bank, LO, lånekasse, skatteetaten, NAV og skole før jeg har et puslespill med 1000 biter som igjen skal settes sammen. Anonymkode: a38a8...47f
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #5 Skrevet 24. februar 2022 Jeg ser at ukene flyr her. Noen som har et forslag til hvem som hjelper litt med en form for karriereveiledning? Jeg har ikke helt lyst til å lufte idéen for arbeidsgiver enda før jeg vet litt hvordan jeg skal gå frem. Anonymkode: a38a8...47f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå